DF-ketjussa on pitkähkösti sepustusta kinnerin välityssuhteiden problematiikasta. Tälle voisi olla ihan oma ketju paikallaan, jos jotakuta kinnerin hankintaa mietiskelevää nämä jutut sattuu askarruttamaan.
Ongelma on tiivistetysti se, että koska kinnerin nopeusalue on paljon suurempi kuin avofillareilla, jolloin normaalien ketjuvaihteiden takavaihtajista loppuu kapasiteetti, kun toisaalta tarvitaan joku pienehkö eturatas jyrkkien mäkien nousuun, ja toisaalta iso eturatas jotta saadaan pidettyä kova vauhti jonka kinneri mahdollistaa. Takavaihtajan liikerata ja jousi eivät riitä vetämään ketjua kireälle pienen eturattaan raskaimmilla välityksillä ja osa mahdollisista välityksistä menetetään.
Ihan parhautta (minusta) olisi jos kinneriinkin voisi laittaa taakse napavaihteen + ketjunkiristimen (esim. takavaihtaja jonka sivuttaisliike on lukittu). Tällöin eturattaiden kokoero voisi olla koko ketjunkiristimen kapasiteetin suuruinen.
Tämä ei vaan onnistu niissä joissa on yksipuolinen takahaarukka.
Jos miettii eri kinnerimalleja, niin Wawissa ja Milanissa taitaa olla kaksipuolinen haarukka, Mangossa ja Hilgossa(?) on vaihteet väliakselilla joka on tuettu molemmin puolin?
QuattroVelossa on sitten ihan omat systeeminsä, saako siihen napavaihteen halutessaan vai onko ratasvaihteisto ainoa vaihtoehto?
Quest, DF, Strada(?), Alpha7-8 taitaa olla kaikki yksipuolisella takaripustuksella, joten niissä ketjuvaihde on ainoa vaihtoehto. Lisäksi koppa rajoittaa takavaihtajan häkin pituutta ainakin Questissa ja DF:ssä, ihan mikä vain takavaihtaja ei toimi.
Oma lukunsa tässä asiassa ovat erilaiset kampipään vaihdesysteemit, kuten Pinion ja Schlumpf mountain drive.