Pastori kirjoitti:Eilen huomasin mikä ongelma niissä on - jos ajaa siis eri kengillä. Sandaalissa kaikki jäykkyys on ladattu siihen pohjaan. Muun mallisten kenkien pohjien paksuus on erilainen = ohuempi. Tätä voi tieteskin käyttää hyväkseen = kenkiä vaihtamalla pieni säätövara.
Ohut pohja on kyllä eduksi nojapyöräilyssä. Mitä lähempänä jalkapohjaa polkimen akseli on, sitä vähemmän jalkojen paino taivuttaa nilkkaa koukkuun ja kuormittaa staattisesti pohjelihasta.
Tätä ilmiötä voidaan vähentää siirtämällä klossit lähemmäs kantapäätä. Yhdessä tämä tarkoittaa, että ohutpohjaisilla kengillä klossien siirtäminen kantapäätä kohti ei ole niin välttämätöntä, tai ainakin siirtomatka voi olla hieman pienempi.
Oma haavekuvani tämän asian suhteen on polkimen akselien siirtäminen polkimen "astinlaudan" yläpuolelle, jolloin kengänpohjan paksuus ja jalan painosta johtuva momenttikin pienenisivät ilman klossin siirtoakin.
Tässä kuva ideasta kampiakselirakenteeseen yhdistettynä.
Tämä tekisi polkimista koukkumaiset, tai kuten aiemmin asian muotoilin, jalustimen malliset. Nostanpa tämän vanhan idean uudelleen esiin, josko joku löytäisi tähän uuden oivalluksen sisältävän ratkaisun. Tämä jalustinpoljinkeskustelu on 2T3-ketjun sisällä. Alkaa tästä viestistä muutama viesti eteen päin.