Kotikuntasi kevytliikenne?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Kuinka kotikunnassasi on huomioitu kevytliikenne?

Erittäin hyvin
5
8%
Aika hyvin
29
49%
Ei hyvin eikä huonosti
14
24%
Aika huonosti
9
15%
Tosi huonosti
2
3%
 
Ääniä yhteensä: 59

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10347
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

ViestiKirjoittaja jori » 10 Tammi 2019, 17:35

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Piilottelemalla tekijät organisaation sisään muodostuu tilanne, jossa ns. "paska valuu alaspäin" ja kärsijöitä ovat asiakkaat ja kaikki asiakkaan lähellä toimivat työntekijät. Signeeraavassa kulttuurissa tekijöistä tulee persoonia ja päättäjät joutuvat aika äkkiä vastuuseen, kun hyviksi osoittautuneet tekijät katoavat markkinoilta, vaihtuvat huonompiin ja asiakkaat valittavat ja vaativat nimeltä kutsuen parempia takaisin.

Mä en usko että korvamerkitsemällä paska kaikkein alimmaiselle tulisi parannus. Silloin kaikkien ylempien tahojen kädet olisi varmasti pesty hommasta. Periaatteessa työmiehellä on kyllä mahdollisuus kieltäytyä hommasta, mutta käytännössä ei. Toimeentulo on saatava eli todellisuudessa ei voi sanoa ei.

Urakointiketjun työnjälki on suoraan kiinni siitä miten hyvin ylimmäinen urakanantaja valvoo velvoitteiden noudattamista. Jos siellä sallitaan lipsumista, alemmat tahot hyödyntävät tämän omia kuluja pienentääkseen ja työtä helpottaakseen. Valitettavsti tientalvihoidon kohdalla valvonta nähdään monessa tapauksena vain lisäkuluna. Paperillahan asiat näyttävät hyvältä ilman sitä. Lisäksi urakkahinta olisi jatkossa suurempi, jos sopimusta pitäisikin noudattaa.

Johtavien tahojen kuuluisi ottaa vastuuta. Yleisenä tapana tosin tuntuu olevan että mitä enemmän on valtaa sitä vähemmän on vastuuta :evil:

Ei ota johtaja vastuuta, vaan syyttää aina alaisiaan ja rahan vähyyttä, eikä tee mitään varsinaisen asian korjaamiseksi. Aina voi siirtää vastuun itseltään alaisilleen tai rahoittajalle. Työn suorittaja ei voi syyttää huonolaatuisesta työstä ketään muuta eikä edes rahan vähyyttä. Tämä on epäreilu tilanne, joten tilanne jatkuu seuraavasti:

Työntekijä joutuu valitusten takia tekemään työnsä huolellisesti. Siinä menee enemman aikaa, mutta asiakkaat ovat tyytyväisiä. Jos tässä tilanteessa hyvää työtä tekevä vaihdetaan nopeaan, mutta paskaa jälkeä tekevään, saa tämä heti ryöpyn valituksia. Hän joko nöyrtyy tekemään hitaammin ja huolellisemmin, jolloin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja pomo entistäkin kiukkuisempi, tai sietää valituksia ja pomo on tyytyväinen. Työntekijän rooli on paska rako, mutta hän ei voi muuta kuin tehdä työnsä hyvin ja kuunnella pomon valitusta, tai tehdä kiireellä paskaa jälkeä ja kuunnella asiakkaiden valituksia -tai vaihtaa työpaikkaa.

Tämä aiheuttaa kriittisen paineen valituksista päätellen asiakkaiden arvostaman työn tekemisen suhteen. Kelvollista jälkeä tekeviä työntekijöitä ei löydy sillä rahalla, joka on käytettävissä, joten homma pitää organisoida uudelleen.

Tilanne on selkeästi, vain ja ainoastaan, pomon vastuulla. Jos pomo haluaa pitää jakkaransa, nyt alkavat toimenpiteet, joilla asioita rationalisoidaan, jotta huolellinen työ ja kireä kustannusrakenne saadaan sovitettua yhteen -joka oli kaikkien asianosaisten tavoiteena alun perinkin. Nyt homma toimii, koska nyt kaikki tietävät, mikä on tärkeää ja mikä ei. :twisted:

Pomolle tai palveluorganisaation valitusosastolle valittaminen ei aiheuta mitään vaikutusta, koska siellä syy voidaan aina vierittää muille. Vain työntekijä on henkilö, joka ei voi vierittää vastuuta työnsä laadusta minnekään. Muodostuu tällaisia nykyisin unohdettuja ilmiöitä, kuten vastuuntunto, maine ja kunnia. Nämä käsitteet ovat nykyisin hukassa, kun signeerauskulttuuri on armeijaorganisaatiokeinoin tapettu. Jokainen voi sitten tykönään miettiä, mitä muuta on menetetty, kun vastuuntunto, kunnia ja maine eivät ole muodissa. :evil:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3779
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Tammi 2019, 18:52

On se nykyään suuri vahinko, että mahdollisuus tehdä työnsä niin hyvin kuin osaa, on monilla aloilla kadonnut, ja onhan se yksilön itsekunnioituksenkin kannalta tuhoisaa. Elämä menettää mielekkyyttään ja johtaa turhautumiseen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

torneol
Viestit: 186
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

ViestiKirjoittaja torneol » 10 Tammi 2019, 19:06

Yksi sana: ammattiylpeys.

Niin sopimuksen kilpailuttajilla, sopimustekstin tekijöillä, allekirjoittajilla kuin toteutusportaalla.

Joku valittaa aina, mutta kun tuo asia on kunnossa, niin paskaa ei tartte lusikoida eteenpäin. Tietää, että virheet korjataan ja muutoin tulee mitä pitää.

Laatujärjestelmät yms. on pelkkää silmänlumetta lopputuloksen kannalta. Sillä paperilla voidaan pyyhkiä, tiedämme kyllä mitä. Laadukas väärin tekeminen alkaa olla kohta muotia.

Merkillepantavaa on se, että ammattiylpeyden takana on usein riittävä koulutus ja pitkä kokemus. Jos näistä ei haluta maksaa, pitää hyväksyä myös lopputulos. Tarkoitan tässä maksamisella sitä, että rakennuttavaan organisaatioon (katujen kunnossapito esimerkkinä) pitää palkata ihmisiä, joilla on näistä asioista ymmärrys, kokemus ja alan koulutus. Hieno titteli ei ole tae toimen menestyksekkäästä hoitamisesta. Esim. rakennuttajan tehtävät siirretään "palvelupäällikölle", jolla ei välttämättä ole mitään kompetenssia asioiden hoitamiseen.
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1403
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

ViestiKirjoittaja ajarmala » 11 Tammi 2019, 05:00

jori kirjoitti:Ei ota johtaja vastuuta, vaan syyttää aina alaisiaan ja rahan vähyyttä, eikä tee mitään varsinaisen asian korjaamiseksi. Aina voi siirtää vastuun itseltään alaisilleen tai rahoittajalle.


Höm, pitkästä ja perinpohjaisesta kommentistasi voisi siis tehdä johtopäätöksen: älä valita tekijälle, äla valita johtajalle, vaan valita heidän välissään olevalle pomolle. Niinkö se on? Auttaako se?

Tulevatko pyörätiet talvisin kunnolla auratuiksi?
Alkavatko ne käyttää tylsytettyä sepeliä pyöräteillä?
Harjataanko pyörätiet keväisin hyvissä ajoin?
Leikataanko näkemäesteinä toimivat pajupuskat ajoissa veke?
Kuka poistaa nöyryytysnapit?
Entäs ne rotvallit?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15475
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

ViestiKirjoittaja PW » 11 Tammi 2019, 10:25

Sittenhän siellä ylinnä on "rahahananvartijat" kun hinnat nousee, tehdään vähemmän ja lopuksi jätetään tekemättä. Kuka kuittaa tekemättä jääneen työn? Eihän se työmies voi sitä tehdä ;)
Kevarien hoidossa on eri asenne ku autoteiden hoidossa jos tilanne ois päinvastainen - aurausjätteet lentäs ajoradalle, tuskin jäis ikuisuuskysymykseksi :? Tuli vaan mieleen :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10347
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

ViestiKirjoittaja jori » 11 Tammi 2019, 20:26

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:Ei ota johtaja vastuuta, vaan syyttää aina alaisiaan ja rahan vähyyttä, eikä tee mitään varsinaisen asian korjaamiseksi. Aina voi siirtää vastuun itseltään alaisilleen tai rahoittajalle.


Höm, pitkästä ja perinpohjaisesta kommentistasi voisi siis tehdä johtopäätöksen: älä valita tekijälle, äla valita johtajalle, vaan valita heidän välissään olevalle pomolle. Niinkö se on? Auttaako se?

Tulevatko pyörätiet talvisin kunnolla auratuiksi?
Alkavatko ne käyttää tylsytettyä sepeliä pyöräteillä?
Harjataanko pyörätiet keväisin hyvissä ajoin?
Leikataanko näkemäesteinä toimivat pajupuskat ajoissa veke?
Kuka poistaa nöyryytysnapit?
Entäs ne rotvallit?

Joku meni kai pieleen selityksessäni, kun siitä sai tuon käsityksen. Tarkoitukseni oli peräänkuuluttaa signeerauskulttuuria, eli vastuuta työn konkreettiselle tekijälle. Ideana tässä on vastuunkantajan nimeäminen, eikä vastuun pakoilu organisaation portaiden takana.

On selvä, että tämä on aluksi epäreilua aurakuskia kohtaan, mutta niinhän se on nytkin asiakasta ja maksajaa, eli pyöräilevä ja jalan kulkevaa veronmaksajaa kohtaan.

Kuten edellä selitin, tilanne on väliaikainen ja paranee kaikille paremmaksi, kun signeerauskulttuuri leviää koko organisaatioon. Näkemäesteet ja nöyrryytysnapit katoavat, kun ylempänä organisaatiossa aletaan kantaa huolta oman signeerauksen yläpuolisista asioista.

Vastuun ottaminen nousee vastuun pakoilun tilalle, kun työt signeerataan. Numerojohtaminen tekee päinvastoin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4141
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Heinä 2019, 18:01

Ihan kiva, kun tehdää väyliä, mutta toteutusta voisi edes hieman miettiä. Tuossa on täyskorkea kanttari koko matkan :shock:
Kanttari.jpg
Kanttari.jpg (48.13 KiB) Katsottu 132 kertaa


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa