irakas kirjoitti:Kun sähkömoottorilaitteet toimivat hyvin sh9:ssä, on ilmennyt ongelma kauramoottorilaitteissa. Tietyin välein kuuluu rapsahdus ja keju hyppää poikittaisakselin pyörän puoleisessa päässä olevan hammasrattaan hampaiden yli. En meinannut löytää syytä millään, mutta arvelen, että se johtuuu hammasrattaiden hampaiden erilaisesta jakovälistä. Hammasrattaathan ovat sh9:ssä kierrätystavaraa. Onkohan ilmiö tuttu Jukalle?
Olen kokeillut neljää erilaista takapyörää. Kaksi niistä Nexsus 7 rumpuvaihteistolla ja kaksi ulkopuolisella vaihteistolla varustettua. (Lainattuja muista nojakeista) Kaikissa rapsahtelee. En väliin tiennyt rumpuvaihteistoissa johtuuko rapsahtelu sekaisin menneistä vaihteista vai mistä.
Kun vetävän takapyörän akselin ja poikittaisakselin väli on vai 30 cm, arvelen, että hammaspyörien hampaiden olisi oltava prikulleen identtiset, ettei ylihyppimistä esiintyisi.
Kun vaan nyt löytäisi samanlaiset ja miten mittaisin sen?
Sakari
Ilmeisesti vetosysteemi on kuvan mukainen? Näyttää siltä että vetorattaan ketjun kosketuskulma on pienehkö, joten voima välittyy vain muutaman hampaan kautta. Jos ratas on kulunut niin ei ihme että hyppii yli. Jakoväli on kaikissa fillarin rattaissa sama 1/2 tuumaa, ongelma johtuu hampaiden kulumisesta. Eiköhän ongelma poistu kun vaihdat uudet rattaat ja ketjut, niinkuin aina suositellaan tehtäväksi. Joskus vanhatkin osat mukautuvat ajamalla toisiinsa ja yli hyppiminen loppuu, mutta epäilen ettei tällä kertaa juuri tuon pienen kosketuskulman takia. Kannattaa etsiä vanhanaikainen pitkähampainen ratas, se vastustaa ylihyppimistä paremmin.