Sivu 8/8

Re: Quest 668

Lähetetty: 02 Elo 2023, 11:46
Kirjoittaja Laalli12
jori kirjoitti: 02 Elo 2023, 10:55
Härski kirjoitti: 01 Elo 2023, 22:31

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

Välttämättä ei ole tuosta kyse. Käsitin, että noissa kuvissa näkyy vain vasen rengas, joka on kyllä kauttaaltaan kulunut. Jos vain vasen eturengas on näin kulunut ja oikea, yhtä paljon ajettu, eturengas ei ole yhtä kulunut, on merkki harituksesta ja vaatii siis raidetangon pidentämistä.

Kuvissa näkyy molemmat renkaat. Ylemmän kuvan kuluneempi rengas on vasemmanpuoleinen. Miten tuo raidetangon pidennys onnistuu? Onko sillä kiire? Olen viikon päästä lähdössä polkemaan Utsjoelle. Pitääkö asia sitä ennen hoitaa kuntoon?


Re: Quest 668

Lähetetty: 02 Elo 2023, 14:49
Kirjoittaja jori
Laalli12 kirjoitti: 02 Elo 2023, 11:46
jori kirjoitti: 02 Elo 2023, 10:55
Härski kirjoitti: 01 Elo 2023, 22:31

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

Välttämättä ei ole tuosta kyse. Käsitin, että noissa kuvissa näkyy vain vasen rengas, joka on kyllä kauttaaltaan kulunut. Jos vain vasen eturengas on näin kulunut ja oikea, yhtä paljon ajettu, eturengas ei ole yhtä kulunut, on merkki harituksesta ja vaatii siis raidetangon pidentämistä.

Kuvissa näkyy molemmat renkaat. Ylemmän kuvan kuluneempi rengas on vasemmanpuoleinen. Miten tuo raidetangon pidennys onnistuu? Onko sillä kiire? Olen viikon päästä lähdössä polkemaan Utsjoelle. Pitääkö asia sitä ennen hoitaa kuntoon?

Ei raidetangon pidentäminen sen kummallisempi asia ole kuin: pallonivelpää irti ohjainvarresta, yksi pyöräytys vastapäivään (ulommas) ja takaisin kiinni. Tuo on pienin määrä, jonka näissä malleissa raidetankoa voi pidentää. Läpipultillisia pallopäitä voi pyöräyttää myös vain puoli kierrosta.

Se on muistaakseni M6 kierretankoa se raidetangon kierre, joten tuo pidentää raidetankoa yhden millin, eli säätää aurausta noin pari milliä aurauksen suuntaan. :)

Pallonivelen kiinnitys ohjainvarteen on melko väljässä reiässä, Kannattaa irrottessa katsoa, kumpaan suuntaan se välyksessään on. Jos on kiinni keskilinjan puoleisessa reunassa, voi riittää pelkästään se, että kiristää kiinnitysmutterin niin, että siirtyy välyksissään reiän ulompaan reunaan. Nämä ovat niin pieniä muutoksia, että pitää olla tarkkana myös tämän suhteen. :?

Parempi tietysti olisi, jos aurauksen mittaisi ennen ja jälkeen säädön. Parasta olisi, jos kuski olisi kuormana mittauksen aikana ja mitan molemmissa päissä tarkkasilmäinen mittaaja. :roll:


Re: Quest 668

Lähetetty: 17 Maalis 2024, 17:57
Kirjoittaja Laalli12
3F7A3999-9C64-4FB1-BEA8-2703ED19C795.jpeg

Tällainen yllätys odotti, kun palasin viikonlopun hiihtoretkeltä tunturista. Lauantaina tuuli niin, että riekot lensivät tuulen mukana takaperin. Lauantainen myrsky oli vienyt kinnerin mennessään. Onneksi kori näytti ehjältä. Tuuli oli vienyt vaahtomuoviaukkopeitteen (foam cover) ja sen aukon tukkivan vaahtomuovipeitteen mennessään ties minne. Onko jollakulla sellaisia ylimääräisiä vai pitääkö ne tilata Hollannista asti?