Sivu 3/3

Re: Strada #209

Lähetetty: 06 Touko 2023, 23:05
Kirjoittaja koiravahti

Vaihdoin tänään Continentalit alle. Pienen lenkin kävin ajamassa ja hitusen kevyemmin liikkuu Strada nyt. Laitoin painetta eteen ja taakse 4 bar.

Vanhat renkaat olivat kuluneet sisäsyrjältään ja juuri noin epätasaisesti kuin Jori mainitsi. Harmillisesti en laittanut muistiin kumpi rengas oli kummalta puolelta joten nyt meni arvuutteluksi että oliko enemmän kulunet vasen vai oikea. Korjautuuko tämä aurauskulman säädöllä? Saukilla oli tästä aiheesta video missä toe in/out mitataan laudanpätkään kiinnitettävillä puupalikoilla ja ruuveilla.


Re: Strada #209

Lähetetty: 07 Touko 2023, 13:01
Kirjoittaja Pastori

Mun pitäisi säädellä kanssa renkaiden kulmii. Otetaaks talkoilla? Strada on tosin Juvalla - mutta tuon sen 22.5 Joensuuhun.


Re: Strada #209

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 14:48
Kirjoittaja koiravahti

Auraus mitattu ja sitä ei juuri ole, eli molemmat mitat ovat aikalailla samat. Tosin mittaus tehty hiekkakentällä, joten pientä epätarkkuutta voi esiintyä. Pitää kokeilla vielä tasaisella pinnalla, mutta ei tämän perusteella siellä mitään isoa heittoa näyttäisi olevan. Olisko tosiaan niin kuin tässä ketjussa aikaisemmin esitettiin että ajettu aikaisemmin kaltevalla pinnalla niin renkaat kuluneet epätasaisesti.


Re: Strada #209

Lähetetty: 13 Kesä 2023, 15:41
Kirjoittaja jori
koiravahti kirjoitti: 13 Kesä 2023, 14:48

Auraus mitattu ja sitä ei juuri ole, eli molemmat mitat ovat aikalailla samat. Tosin mittaus tehty hiekkakentällä, joten pientä epätarkkuutta voi esiintyä. Pitää kokeilla vielä tasaisella pinnalla, mutta ei tämän perusteella siellä mitään isoa heittoa näyttäisi olevan. Olisko tosiaan niin kuin tässä ketjussa aikaisemmin esitettiin että ajettu aikaisemmin kaltevalla pinnalla niin renkaat kuluneet epätasaisesti.

Epätasainen kuluminen kaltevalla pinnalla ajon jälkeen kertoo juurikin aurauskulmien virheellisyydestä. Ei pelkkä kalteva pinta aiheuta epätasaista kulumista etupyörien kesken, vaan molemmat puolet kuluvat tasaisesta ja vähän, jos aurauskulmat ovat kohdillaan.

Miten auraus on mitattu. Ihmetyttää tuo hiekkakenttäkommentti. Eihän alustalla pitäisi olla mitään merkitystä itse mittaukseen, jos se tehdään mittakepillä. Sekin kiinnostaa, oliko kuski kyydissä kun mitattiin?

Tärkeää olisi myös mitata jousituksen painuma nomaalikuormalla. Painuma pitäisi olla sellainen, että poikittaistukivarret ovat lepotilassa melko vaakasuorassa. Enintään hieman keskinivelet ylempänä kuin pyörän puolen nivelet. Jos eroa on paljon, joustoliike aiheuttaa kiekon sivusiirtymää ja kuluttaa renkaita.


Re: Strada #209

Lähetetty: 14 Kesä 2023, 09:54
Kirjoittaja koiravahti

Joo, pitää laittaa painoa kyytiin seuraavalla mittausyrityksellä. Nyt ei ollut.


Re: Strada #209

Lähetetty: 14 Kesä 2023, 20:31
Kirjoittaja Härski

Paras olisi jos kuski itte olisi painona ja varikkoporukka suorittaisi toimenpiteet. Aikalailla saa mättää ostoskasseja tms, että saa kuskia vastaavan painon kasaan.. Saatikka painopisteen likimain samaan kohtaan. 🙂

Jos päätyy kassilinjalle, niin niihin toki kannattaa laittaa hieman jotain täytettä painoksi.


Re: Strada #209

Lähetetty: 16 Kesä 2023, 14:06
Kirjoittaja Saukki

Tässä valmistajan ohje. Ei mainintaa että pitäisi olla painoa kyytillä.

https://youtu.be/X8E1FJVCx3U


Re: Strada #209

Lähetetty: 16 Kesä 2023, 19:44
Kirjoittaja jori
Saukki kirjoitti: 16 Kesä 2023, 14:06

Tässä valmistajan ohje. Ei mainintaa että pitäisi olla painoa kyytillä.

https://youtu.be/X8E1FJVCx3U

Ei ne ammattilaisetkaan aina osaa. :)
Joka tapauksessa auraus pitää olla kunnossa painon kanssa, ilman painoa sillä ei ole juuri merkitystä, vaikkei olisi.
Se, onko tuolla painon mukanaololla merkitystä riippuu juurikin jouston suuruudesta kuorman alla ja tukivarsien vaakasuoruudesta.
Joskus tuolla kuorman mukana ololla ei ole merkitystä, toisinaan taas on paljonkin. Tärkeintä kuitenkin on, että auraus on kunnossa ajon aikana, eli kuorman kanssa.