3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Peetu
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Tammi 2009, 23:31

3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Eli mielessä on jo jonkin aikaa ollut nojapyörän rakentelu. Toisaalta olen viimeaikoina kiinnostunut myös sähkökulkuneuvoista, mutta esim. sähköauton rakentaminen tulisi kauhean kalliiksi. Mieleeni sitten tulikin että miksen tekisi sähköavusteista trikeä. Ajattelin laittaa vähän suunnitelmaa yleisesti näytille. Kaikki on siis vielä suunnitteluasteella, mitään osia ei ole vielä edes hommattu. Mutta varmaankin ihan fiksua kysellä tässä vaiheessa kokeneempien mielipidettä, kuin sitten kun kaikki on jo kasassa :D
Olen suunnitellut että laitteessa olisi edessä yksi iso maastopyörän takarengas ja takana kaksi joko saman kokoista tai pienempää. Iso eturengas nähdäkseni helpottaisi työmatkalla olevien kynnysten ylityksiä? Polkemalla pyöritettäisiin sitä eturengasta ja takapyörissä olisi 120w apumoottorit, molemmissa omansa. Apumoottorit laittaisin osittain ihan sen takia että pääsen säätämään elektroniikan kanssa ja osittain siksi että työmatkalla on yksi tosi jyrkkä mäki joka tuotta välillä pystypyörälläkin tuskaa. Ebayssä näyttäisi noita DC moottoreita olevan suht halpaan hintaan: (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/E-Electr ... ingPayment) Jotta laitteesta ei tule järjettömän pitkää, pitäisi polkimet olla samalla kohtaa kuin se iso eturengas, eli ajattelin että molemmilla puolilla rengasta olisi itsenäiset laakeroidut polkimet, joista menisi sitten ketjut edessä olevaan apuakseliin jossa olisi sitten myös etuvaihdepakka. OIisko tämä ihan järjetön ratkaisu? En ole muistaakseni moista nähnyt missään nojakissa?

Edit: Tai voisihan ne polkusimet tietysti olla renkaan etupuolellakin, en tiedä tuleeko sitten taas liian lyhyt akseliväli?

Ohjaus varmaankin tulisi olemaan runko-ohjaus.
Rungon materiaali on sitten kanssa tietysti yksi kysymys. Ruostumatonta teräsputkea saisin varmaan projektiin hankittua, mutta tuleeko siitä sitten ihan liian painava? Toisaalta alumiinin saatavuudesta tai hitsaamisesta minulla ei ole hajuakaan.
Jossain vaiheessa siihen sitten voisi tietysti tehdä kuomunkin sadekelejä silmällä pitäen ja aurinko paneeli pitää olla tietty, mutta noita kai sitten voi suunnitella kun saa perusjutut kuntoon.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eli python trike jossa takapyörissä moottorit?
http://en.openbike.org/wiki/Python_Trikes

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Peetu
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Tammi 2009, 23:31

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Juuri tuollainen Python malliltaan muuten, mutta isolla eturenkaalla. Normaalisti tuossa pythonissa renkaan kokoa rajoittaa polkijan jalan pituus. Eli tarkoituksena on siirtää nuo polkimet renkaan kohdalle jolloin istuin ja polkimet voivat olla silti alhaalla vaikka renkaat olisivat 26 tuumaiset. Yritän laittaa liitteeksi jonkinlaisen lyijykynäpiirrustuksen tuosta systeemistä mitä tarkoitan.

Liitteet
Piirros
Piirros
nojakki.jpg (271.8 KiB) Katsottu 4606 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joskus tuosta keskustelivat python-postilistalla ja kaikki olivat aika yksimielisesti sitä mieltä että tuo mukanaan enempi ongelmia kuin ratkaisee niitä:
-kampien laakerien pitää olla tosi tukevat, yhdellä laakerilla ei varmastikkaan onnistu, joten kammet tulee aika paljon leveämmälle kuin vakiopyörässä. Vaikuttanee myös siihen että voimaa polkemiseen saa vähemmän.
-ensiöketjujen oltava aika tarkasti kireällä, ettei polkemiseen tule "klonksumisen" tunnetta. Miten tehdään toisistaan riippumaton ketjun kireyden säätö?
-ylimääräisten laakerien ja ketjujen aiheuttama tehohäviö on varmasti suurempi kuin renkaan pienentäminen esim. 28 --> 24 aiheuttaa vierintävastukseen. Ainakin kesällä. Talvella taas tuossa ratkaisussa pienentynyt etupyörän pito voi aiheuttaa ongelmia.
Yhden kaksipyöräisen kuvan olen nähnyt, jossa kampien akseli meni etunavan läpi ja veto oli yllä esittämäsi kuvan kaltainen. Harmi kun en sitä kuvaa nyt löydä, pyörä oli ajossa, eli siis jotenkin toimiva.
Polkimiakaan ei voi laittaa kovin alas, kun ne tai kannat ottavat tiukassa käännöksessä maahan. Keula kun kallistuu käännöksen suuntaan.
Mutta mitään varsinaista estettä tuolle rakenteelle ei kuitenkaan ole...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Peetu
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Tammi 2009, 23:31

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Tuli tuota Python vikiä selailtua, siellä oli se taulukko pyörän koista, niin sen mukaan mulle kyllä vielä menisi tuo 26 pyöräkin ilman mitään konstailuja. Olin itse mittaillut/laskenut jotenkin väärin varmaankin koska luulin ettei tuo 26 tuumainen olisi millään mahdollinen...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Menee se, jos ajaa sulalla kelillä. Ongelmia alkaa tulemaan talvikelillä, liian "ahdas" lokasuoja paataa lunta ja sohjoa täyteen. Lisäksi koko rengas pitää koteloida, jos haluaa ettei lunta lennä syliin ajaessa. Eikä se kylmä lokasuoja/kotelo yhdistelmä ole kiva kun se painaa pakkasella palleja vasten. Eli jos talviajoa suunnittelet, niin ainakin 2" pienempi rengas kuin tuo taulukko lupaa. Jos ja kun minä vielä joskus python triken teen, niin siihen tulee 20" eturengas:
-Koteloiminen helppoa, eikä niin tarpeellista kun rengas jää kokonaan vyötärön alapuolelle.
-Saa kunnon säädöt eri pituisille kuljettajille.
-Istuimen ja etulokasuojan väliin jää kunnolla tilaa.
-Tuohon 406 vannekokoon saa parempia kumeja kuin 507:aan(24")
-Vaikka 20" menee raskaammin lumessa, niin sen kuitenkin voi helposti pitää kapeallakin tampatulla uralla, toisin kuin kolmipyörissä joissa kaksi 20" rengasta.

Taas meni talviajosta saarnaamiseksi, mutta minkäs teet, tällainen pyörä on hyvä talvipyörä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tupeltaja
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Kesä 2008, 19:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja tupeltaja »

Huomenta,

Lienettekö kokeilleet lennokkimoottoria fillarissa? Eivät ole kovin painavia, eikä tämä yksilö hirvittävän kalliskaan:
http://www.silshop.fi/shop/index.php?ac ... ductId=689

tero

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Marzie »

tuollaiseen törmäsin http://www.recumbents.com/wisil/shumaker/default.htm AXI outrunner sovellettuna nojapyörään

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Marzie kirjoitti:

tuollaiseen törmäsin http://www.recumbents.com/wisil/shumaker/default.htm AXI outrunner sovellettuna nojapyörään

Peijakas, tuollaisellahan voisi pendelöidä suurin osa suomalaisista (työmatkan keskipituus 13,4 v. 2004-2005). Ja trikella talviaikaan ja ostosten kanssa. Lasten kuljetukseen polkimelliset e-trolleyt. Taitais vaatia lievää muutosta liikenneinfrastruktuuriin: nykyiset kevyenliikenteenväylät eivät toimi täynnä 40 km/h suhahtelevia e-cumbentteja :wink: . Vakavasti puhuen kiinnostuin itsekin e-trikestä.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Tuota Shumaker:in projektia tuli mehusteltua jo jonkin aikaa sitten, ja kyllähän toi vaikuttaaa ihan hemmetin näppärältä, kun miettii että noi komponentit on keveitä (lentäviin rc vermeisiin) ja sitten vielä ne on valmiita osia jotka tulee liittimillä kiinni toisiinsa, eli ei tarvisi sen ihmeempään elektroniikka osaamista. Tuossa aiemmin tuli jututettua yhtä heppua joka oli hommannut sähköapumoottorin (etunavassa). Tuo napa + muut osat makso noin 1ke, eli ei aivan ilmasta sekään. Tommonen itse toteutettu vois olla siitä näppärä, että sen saisi toimimaan kuten ite haluaa... Litium-akuilla toi ei varmaan painais edes ihan mahdottomia. Taakse kun laittas levyjarrullisen navan, niin tuon sähkömoottorin vedon sais hoidettua helpommin. Sitten kun lataus tyhjästä täyteen kestää alle 6(-8) tuntia, niin avot! Kuka tekee ekana?

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja perttime »

Kohtalaisen litium-akun se kuitenkin vaatinee, jos moottoria on tarkoitus käyttää vähänkään pidempään. Ja LiPo-akut ei vieläkään ole ihan ilmaisia. Lennokkihommissa LiPo-akkuja on yleensä ladattu "1C" virralla, eli esim 1 Ah akkua ladataan yhden ampeerin virralla, 10Ah akkua 10 ampeerin, jne. Lataus tyhjästä kestää siis periaatteessa suunnilleen tunnin, jos vain isolle akulle löytyy tarpeeksi ärtsy laturi (ja laturille virtalähde). LiPoille ei käy ihan mikä tahansa laturi, ellei halua polttaa sitä kallista akkupakettia... ja ne paremmat laturit ei myöskään ole ihan ilmaisia...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Menee se, jos ajaa sulalla kelillä. Ongelmia alkaa tulemaan talvikelillä, liian "ahdas" lokasuoja paataa lunta ja sohjoa täyteen. Lisäksi koko rengas pitää koteloida, jos haluaa ettei lunta lennä syliin ajaessa. Eikä se kylmä lokasuoja/kotelo yhdistelmä ole kiva kun se painaa pakkasella palleja vasten. Eli jos talviajoa suunnittelet, niin ainakin 2" pienempi rengas kuin tuo taulukko lupaa.

Jukka

OT, mitenkä jos tuollaiseen "isorenkaiseen" laittaisi poljin pinnoille tuollaiset 2" korokkeet?
polkimien kärsisi olla 2" kauempana ilman että poljinpinnan etäisyys muuttuu..
Tämä taas mahdollistaisi lyhemmänkin ajajan isolla renkaalla..

vai tuleeko tässä joku epäsymmetrinen poljin kierto vai olisiko siihen estettä?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Menee se, jos ajaa sulalla kelillä. Ongelmia alkaa tulemaan talvikelillä, liian "ahdas" lokasuoja paataa lunta ja sohjoa täyteen. Lisäksi koko rengas pitää koteloida, jos haluaa ettei lunta lennä syliin ajaessa. Eikä se kylmä lokasuoja/kotelo yhdistelmä ole kiva kun se painaa pakkasella palleja vasten. Eli jos talviajoa suunnittelet, niin ainakin 2" pienempi rengas kuin tuo taulukko lupaa.

Jukka

OT, mitenkä jos tuollaiseen "isorenkaiseen" laittaisi poljin pinnoille tuollaiset 2" korokkeet?

Ei kai siinä mitään estettä ole. Mullakihan on pythontriken vakiopolkimissa pellistä taitetut liukuesteet:

Kuva

Eikä nuo kyllä mitenkään epänormaaliksi kampien kiertoa tee. Vähän tarkempi saa olla kun jalan laittaa polkimelle, että poljin on oikeassa asennossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

hrzenator
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Marras 2009, 13:45

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja hrzenator »

Noista harjattomista moottoreista, eivät taida jaksaa vääntää. Moottorit ovat "3-vaiheisia", joten tarvitsevat pulssiohjain yksikön, joka syöttää pulssia vaiheisiin.
Lipo akut eivät ole hyviä pyöräkäytössä, eivät jaksa kovin pitkään, eikä niitä voi ajaa tyhjäksi.
Akkuporan DC-moottori on varmaan kohtuullisen toimiva voimanlähde ja auton akku kyytiin. Harkitsin akkuporan hyödyntämistä omassa projektissa apuvoiman lähteenä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 3 pyöräistä ehkä kolmivetoista nojapyörää suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja PW »

Mites tämän vacuum triken poljinmekanismi toimis python trikessä http://fleettrikes.com/vacuum.htm ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin