Sivu 6/9

Re: Radius C4

Lähetetty: 10 Loka 2023, 20:40
Kirjoittaja Vilijami

Jotain viimasuojaa siihen haaveilin, mutta ei tuollaista 3D muotoiltua, vaan levystä taivutettu. Se on vielä epäselvää tehdäänkö taivutus pitkittäin vai poikittain. Materiaalikin on harkinnassa vikuprop vai polykarbonaatti? Onko ehdotuksia?


Re: Radius C4

Lähetetty: 10 Loka 2023, 21:13
Kirjoittaja Jarcco

PC- levystä tekisin. Puuilosta saa sopivankokoisia paloja.


Re: Radius C4

Lähetetty: 10 Loka 2023, 22:36
Kirjoittaja jori

Joko kokeilit, istuuko etupyörä nyt suorassa. Helposti jää vetelemään ohjaus tuollaisten operaatioiden jäljiltä. :?


Re: Radius C4

Lähetetty: 10 Loka 2023, 22:45
Kirjoittaja Vilijami

Kokeilin mallailla moottorikiekkoa irtohaarukkaan ja kyllä se silmämääräisesti näyttäs olevan suorassa. Tosielämän ajotestissä lopullisesti selviää.


Re: Radius C4

Lähetetty: 10 Loka 2023, 23:07
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 10 Loka 2023, 22:45

Kokeilin mallailla moottorikiekkoa irtohaarukkaan ja kyllä se silmämääräisesti näyttäs olevan suorassa. Tosielämän ajotestissä lopullisesti selviää.

Niimpä, jos haarukan taivutukset eivät ole aivan symmetriset, ohjaus vetelee, koska offset on erisuuruinen vasemmalla ja oikealla. Hirmu vaikea nähdä silmällä, jos näin on vain vähän. Haarukka selälleen pöydälle ja mauserilla mitta akselihahlosta pöytään kertoo tarkemmin.


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 11:25
Kirjoittaja Vilijami

Mittasin juuri tuolla lailla ennen ja jälkeen hitsauksen. 1mm jäi eroa. Riittävä tarkkuus, jopa sarjavalmisteisiin verrattuna.
Olen mittaillut etu- ja takahaarukoiden dropouttien sekä keskiömuhvin paikkoja. Tehtaan jäljiltä eroja on jopa millejä. Hämmästyttävän huonosti rungot ovat onnistuneet, tehtaiden jigeistä huolimatta. Otanta on halvemman ja keskihintaisten pyörien valikoimasta, mitä olen nojapyöriksi silpunnut. Ois kiva mittailla joskus kalliiden pyörien runkoja ihan mielenkiinnosta


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 15:27
Kirjoittaja Vilijami

Nyt mahtuu nastarengas ja lokasuoja kunnolla. Värisävy ei ihan täsmännyt, mutta aika lähelle maali löytyi hyllystä. Tämähän on ihan poikkeuksellista hifistelyä mulle, kun Twisterikin on kokonaan maalaamatta ties monettako vuotta :D


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 17:17
Kirjoittaja jori

Näytäs nyt sivulta se jättö. :P Tai no, kyllähän se tuosta näkyy vinostakin kuvasta, että jättöä on nyt noin 100 mm. :?


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 19:02
Kirjoittaja Vilijami

No näytän näytän kunhan ehtii. Vai täytyykö alkaa pitämään remonttiliveä juutuupissa? :wink:
Oli kaikenlaista nippusiteiden laittoa, jarrupalojen säätöä ja kammistakin sahasin ylimääräpätkät pois. Sitten vasta pääsin koeajolle. Ihan kävelyvauhdissa hieman haukkailee, mutta vakaantuu heti 10km/h jälkeen. Mukava kun ei tarvitse enää aktiivisesti ohjata, vaan sievästi kääntyy kallistuksen suuntaan. Ei siinä taida ihan sataa milliä olla jättöä. Kammet on 135mm niin ehkä 65mm vois olla jätön määrä?
Kampikeskiön korkeuden muutosta voi verrata taustalla olevaan 45mm rimoitukseen.


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 19:21
Kirjoittaja Vilijami

On muuten -ainakin asfaltilla- todella karkea jyrisijä tuo Schwalben nastarengas!


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 19:34
Kirjoittaja Vilijami

Moottorinavan halkaisija on 130mm, niin ei se 65mm kauas heitä. No 70mm.


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 19:50
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 11 Loka 2023, 19:21

On muuten -ainakin asfaltilla- todella karkea jyrisijä tuo Schwalben nastarengas!

Millainen se muuten oli ajaa. Oliko rauhallisempi ajettava. Ei taida ainakaan pysyä enää suorassa tuo eturengas, kun pyörä jätetään seisomaan.

Onhan tuo ohjaustanko aika ulottuva taakse, joten toiminee aika hyvin vastapainona etupyörälle. Voi se ollakin, ettei lopsahdakaan (wheel flop) etupyörä vinoon, kun jätetään pyörä jalalle, tai seinän viereen vähän vinoon asentoon.


Re: Radius C4

Lähetetty: 11 Loka 2023, 20:34
Kirjoittaja Vilijami

Tuossa pari viestiä ylempänä kommentoin näin.

Vilijami kirjoitti: 11 Loka 2023, 19:02

Ihan kävelyvauhdissa hieman haukkailee, mutta vakaantuu heti 10km/h jälkeen. Mukava kun ei tarvitse enää aktiivisesti ohjata, vaan sievästi kääntyy kallistuksen suuntaan.

Jalustimelle laittaessa rengas lopsahtaa linkkuun.


Re: Radius C4

Lähetetty: 12 Loka 2023, 18:58
Kirjoittaja Vilijami

Tuulilasi 1250x600x2mm polykarbonaatista.
Kengän kärjestä tuulilasiin jää muutama sentti väliä.


Re: Radius C4

Lähetetty: 12 Loka 2023, 20:10
Kirjoittaja Vilijami

Vähän tuli turhan etupainoinen ohjauksesta tuon katteen kanssa. Mietin miten sitä kompensoisin ja silmään sattui johtolaatikosta pilkistävä noin metrinen 70mm2 hitsauskaapelin pätkä. Voitelin sen silikonisprayllä ja pukkasin ohjaustangon sisään. Vaaksan verran lyhensin, niin yltää tangon päästä päähän. Koeajo jää huomiselle, kun sataa vettä ja on pimeää.