Tikkurunkoinen talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Olis hyvä tarkistaa että led-valossa on virtaa rajoittava vastus ettei kärähdä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Lamppu tahi muu sähkölaite ottaa (tai yrittää ottaa) virtaa sen verran kuin tarvitsee... Virtalähde antaa sitten sen, jollei pyyntö ylitä maksimivirranantokykyä (esim. tuossa 20 ampeeria).

Eli kun lamppu vaan on 12 voltille tarkoitettu, niin ongelmaa ei pitäisi tulla ennenkuin kuorma kasvaa liian suureksi virtalähteelle. Kaavalla P=U*I pääsee mitoituksessa jo pitkälle, saa watit mukaan selvittelyyn .

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Eli voisinko laittaa ledistä hitsauskoneen ampeerit läpi ja sen pitäisi kestää, kunhan jännite ei ylity? Tai siis yrittää laittaa, sehän sulaisi jos sieltä menisi hitsausvirta läpi.

Vähemmänkin kuin 20A riittäisi, mutta nuo muuntimet ovat halpoja eikä sitten loppuisi ainakaan teho kesken. Voisin askarrella tähän pyörään sellaiset sähköt vilkkuineen, mitkä voisin joskus laittaa nelipyörään. Jonkinlaiset tehokkaat ajovalotkin pimeille pyöräteille, kunhan löytyy sopivat sellaisella valokiilan muodolla, joka ei häikäise vastaantulijoita.

Viimeksi muokannut Polkumies, 10 Marras 2023, 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

Eli voisinko laittaa ledistä hitsauskoneen ampeerit läpi ja sen pitäisi kestää, kunhan jännite ei ylity?...

Tässä nyt varmaan voi olettaa, että olet käyttämässä jotain valmista 12 voltille tarkoitettua lamppua, etkä jotain diy-led-viritystä jossa pelkästään led-emitteri ja joku vastus välissä rajoittamassa virtaa?

Lamppu ottaa vain sen verran virtaa kun se tarvitsee, ei enempää. Muuntaja/jännitteenmuunnin ei työnnä lamppuun yhtään enempää. Ei siis hitsauskoneen ampeerimäärää.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Joo joku valmis mopoon tai autoon tarkoitettu valo, mutta entä jos haluankin liittää jotain pienempiä valoja samaan ulostuloon? Vaikka vain yhden pienen ledin valaisemaan vaihdekahvan ikkunaa, josta näkyy vaihteen numero? Tai tupakansytyttimen liittimen, johon esim. puhelimen laturi?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Jos tarvii alkaa puuhaamaan irrallisten (pienitehoisten) ledien kanssa, niin Wackyn mainitsemat etuvastukset käyttöön rajoittamaan virtaa. Ja laskentaan mukaan kaava U=RI. Pyörittelemällä sitä aiemmin mainitun P=UI -kaavan kanssa saa laskettua kaiken näissä tasavirta-diy-lamppukötöstelyissä tarvittavan.

Isompitehoiselle ledille kannattaa hankkia valmis "led driver", joka hukkaa vähemmän sähköenergiaa kuin etuvastus. Ja pitää ledin läpi kulkevan virran vakiona, vaikka jännite vähän muuttuisikin.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Voiko tällaista ledinauhaa laittaa suoraan 12V 20A muuntimeen kiinni?
https://www.puuilo.fi/axxel-led-nauha-5m-12v-9-6w

10077151c89bc89be7775e6fcf78db45_1.jpg
10077151c89bc89be7775e6fcf78db45_1.jpg (26.93 KiB) Katsottu 928 kertaa
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Älä yritä käyttää tuota virtalähdettä ledinauhan kanssa. Siihen sä kaipaat tämän tyyppisen virtalähteen: http://www.topledlight.com/meanwell-ldd ... p1626.html

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Polkumies kirjoitti: 10 Marras 2023, 21:09

Voiko tällaista ledinauhaa laittaa suoraan 12V 20A muuntimeen kiinni?
https://www.puuilo.fi/axxel-led-nauha-5m-12v-9-6w

Tuo ledinauha ei tarvitse vakiovirtalähdettä.
Ledinauha sisältää vastukset tai muut virtaa rajoittavat komponentit kun nauhan jännite on ilmoitettu, esim 12V.
Jos se 12V 20A muunnin toimii niin siihen voi kytkeä 12V ledinauhan.

Wacky kirjoitti: 10 Marras 2023, 22:45

Älä yritä käyttää tuota virtalähdettä ledinauhan kanssa. Siihen sä kaipaat tämän tyyppisen virtalähteen: http://www.topledlight.com/meanwell-ldd ... p1626.html

Tuo vakiovirtalähde on tarkoitettu ≥1W teholedeille. Toki siihen voi kytkeä edellämainittua ledinauhaa yhden >87cm pätkän tai vaikka n* >87cm/n pätkää rinnakkain mutta ei kannata kun ledinauhassa on jo vastukset.
Jos vakiovirtalähde on jo käytössä valolle jossa on 3 sarjaankytkettyä lediä niin mikään ei estä kytkemästä saman väristä 12V ledinauhaa niiden rinnalle. Laitoin omaan 15W etuvaloon 30cm pätkän joka näkyy paremmin sivuille.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Reilu 1000km sähköajelua takana. Lähestytään uhkaavasti koko viime talven 1600 kilometriä. Sähkö laskee kyllä paljon kynnystä lähteä pyörällä liikenteeseen. Miksi en sähköistänyt aiemmin...

Moottori reagoi polkemiseen aika hitaasti. Kun polkemisen lopettaa, moottori jatkaa varmaan pari sekuntia pyörimistä. Tämä hidastaa ikävästi vaihteenvaihtoa ylämäkeä varten, kun pitää odottaa moottorin pysähtymistä. Ylämäki kaiken lisäksi hidastaa pyörää nopeasti, joten moottori oikein kiihdyttää ylläpitääkseen nopeutta, vaikka kuski jo lopetti polkemisen. Eipä tälle mitään voi tehdä. Pitää vain muistaa varoa, ettei vaihda vaihdetta moottorin vielä pyöriessä ja hajota napavaihteistoa.

Tehoa on ihan kivasti, vaikka saa tämänkin moottorin hyytymään joihinkin mäkiin. Tehoa on 1kW ja kokonaismassa pyörä+laukut+kuski 130kg. Onhan se pieni teho kun vertaa autoon, joka painaa 10-kertaisesti mutta tehoa on 100-kertaisesti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 25 Marras 2023, 21:20

Reilu 1000km sähköajelua takana. Lähestytään uhkaavasti koko viime talven 1600 kilometriä. Sähkö laskee kyllä paljon kynnystä lähteä pyörällä liikenteeseen. Miksi en sähköistänyt aiemmin....

Aivan. Turhaan pelätään sähkömoottorin vähentävän pyöräilyä!
Liikunnan määrä nousee eikä laske, kun moottori vähentää kynnystä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Jos on moottorinsäätimeen kytketyt jarrukahvat, niin eikös sellaiset katkaise sähkönsyötön samantien? En ole sellaisia itse koskaan kokeillut.

Jos toimii, niin sittenhän tuollaisen jarrukahvan voisi korvata tässä tapauksessa yksinkertaisella painonapilla, jota vaihteen vaihtamisen yhteydessä painamalla saisi moottorin pois pelistä samantien.

EDIT: en tosin tiedä tuosta sun keskiömoottorikokoonpanosta, napamoottorien yhteydessä sellaisia kytkimellisiä jarrukahvoja vaan nähnyt...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kyllä katkeaa jarrukahvasta heti sähkönsyöttö ainakin Yosepowerissa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niin katkeaa heti mullakin Radius/Yosessa. Keskustan ruuhkatilanteessa madellessa painan millin jarrukahvaa niin pyörä ei hyökkäile, kun latu on taas vapaa niin kahvan löysäyksellä tehot on taas heti pelissä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jarrusensorit laitoin jarrukahvoihin, niistä kyllä katkeaa virta, mutta vain siksi aikaa, kun jarrukahvasta vetää. Kokeilin juurikin sitä että hipaisee kahvaa jolloin virta katkeaa, mutta kun kahvan päästää takaisin sen parin sekunnin sisällä, moottori käynnistyy uudelleen :) kahvasta pitäisi siis vetää koko sen ajan. Helpointa näyttää olevan vaihtaa vaihde ajoissa pienelle mäkiä varten.

Tässä moottorissa on muutakin vähän outoa. Avustustason (0-5) vaihtaminen vaikuttaa myös nopeusrajoitukseen. Vain 5. taso avustaa nopeusrajoitukseen 25km/h saakka. 4. taso enää noin 23:een, 3. taso 20:een jne. Tämä pakottaa ajamaan täydellä avustuksella, joka taas lähtee liikkeelle kauhealla väännöllä. Hidasta ajoa varten pitää säätää avustustasoa pienemmälle. Toisaalta kun tähän tottuu, kyseessä on enemmän ominaisuus kuin vika. Kova avustus vauhdissa ei haittaa, koska voi siinä silti polkea täysillä mukana ja moottori hellittää nopeusrajoituksen kohdalla.

Vastaa Viestiin