Kenkä asiaa.

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Olis tarkoitus hankkia uudet ajokengät ensi kesäksi,mutta kummat olis paremmat maantie vai maasto kengät ?
Itselläni on vain kokemusta maastopuolen kengistä/lukkopolkimista.
Onko maantiekengillä ajo tehokkaampaa ? (olen kuullut tuollaisen väitteen)
Jos noin on, onko muita hyviäpuolia maastokenkiin verrattuna ?
Maastokengillä on ainakin parempi kävellä.
Maastolukkopolkimet antavat kengille (kannoille) enemmän sivuttaisliikkumatilaa,tosin sitä ominaisuutta ei
välttämättä nojakki käytössä tarvi.
Tietysti pitää ostaa myös polkimet jos vaihtaa maantiekenkiin.
Mitäs mieltä olette ?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Maantiekenkien edut on aika marginaalisia. Ne on vähän kevyemmät, ja kengän ja polkimen välinen liityntäpinta on isompi, jolloin paine jakautuu isommalle alueelle. Kehnoilla maastokengillä saattaa pienen painealueen johdosta jalka puutua, mutta ei sen takia kannata maantiekenkiin siirtyä, vaan hommata paremmat maastokengät. Maantiekengillä kävely on aina sellaista onnetonta taapertamista.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Kyllähän se maantiekenkä taitaa tehokkaampi olla, eikös se riipu pohjan jäykkyydestä. Maantiekengällä ei sitte kävellä käytännössä ollenkaan, joten yleiskäyttöön niistä ei ole. Eli tarve ratkaisee kumpi parempi.

Nojaillaan!

Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Pjoo, kyllä teidän mielipiteet tukee omianikin tässä asiassa.Ja tuleehan se halvemmaksikin hommata uudet maastokengät
kuin maantiekengät+polkimet. :lol:

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Maantiekenkien keveys korostuu nojapyöräilyssä, kun jalat ovat vaakatasossa. Raskailla maastokengillä tuntuu että etupää painaa niin hirveästi että ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Mieti vielä tarkkaan, asia ei ole niin itsestään selvä. Itselläni on tosin molemmat, mutta nojapyörässä käytän aina maantiekenkiä. 3 eco-trippiäkin olen vetänyt kokonaan maantiekengillä + joitain muita "retkiä". Viimekesänä otin mukaan släpärit, jotka vähänkin pitemmällä tauolla pistin jalkaan. Samalla jalat saivat vähän tuulettua. Ne mahtuvat kuitenkin aina mukaan.

Onhan maastokengät kuitenkin kätevämmät jokapäiväisessä ajossa - toki. Ja lisäksi lämpimämmät. Mutta jos päädyt niihin, valitse mahdollisimman kevyet. Käytä vaikka se ylimääräinen raha mikä olisi mennyt maantiekenkiin + polkimiin kokonaan huippumaastokenkiin.

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja JTH »

Mulla on kaapit täynnä niin maasto- kuin maantiekenkiä, talvi ja kesä mallia. Pari kesää sitten hommasin Shimanon SPD-sandaalit ja " I have seen the light!" Omaan käyttööni ne ovat suorastaan loistavat, kuumalla kelillä ilman sukkaa, viileällä sukan kanssa, sadekelillä neopreenisukan kanssa ja pakkasella villasukan ja neopreenisukan kanssa...jne. Siis yhdet kengät kaikkiin keleihin! Kävely onnistuu OK ja ovat ihan hyvännäköiset. SPD sandaaleja valmistaa nykyään aika moni valmistaja ( Guuggeli löytää)
Shimanon sandaaleista kannattaa ottaa reilu koko, ovat aika pienet kokomitat jaappanilaisilla. Eihän sandaalit oikein katu-uskottavat noin performance-mielessä ole, mutta jos pyöräily ei ole suorituspainotteista, suosittelen!

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja penso »

Itse ajattelin kans ensi kesäksi ostaa lukot... Nyt niitä saisi varmaan vielä ale-hinnoin, joten lisää suosituksia otetaan vastaan. Sandaaleihin pitää tutustua. Rento kesäinen ajelu ilman kiirettä on kuitenkin yksi tärkeä nautinnnon muoto.

Pyöränä Nazca Fuego

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja perttime »

Eipä kaikki maastokengätkään ole samanlaisia.

Minä olen päättänyt pysyä yhdessä lukkopoljintyypissä. Nyt on kahdessa pyörässä Timen maastolukkikset ja sama linja saa jatkua, jos/kun hankin seuraavan pyörän johon lukot soveltuu. Ei tarvii ainakaan arpoa, mitkähän kengät tuohon pyörään taas kävikään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja irakas »

JTH kirjoitti:

Mulla on kaapit täynnä niin maasto- kuin maantiekenkiä, talvi ja kesä mallia. Pari kesää sitten hommasin Shimanon SPD-sandaalit ja " I have seen the light!" Omaan käyttööni ne ovat suorastaan loistavat, kuumalla kelillä ilman sukkaa, viileällä sukan kanssa, sadekelillä neopreenisukan kanssa ja pakkasella villasukan ja neopreenisukan kanssa...jne. Siis yhdet kengät kaikkiin keleihin! Kävely onnistuu OK ja ovat ihan hyvännäköiset. SPD sandaaleja valmistaa nykyään aika moni valmistaja ( Guuggeli löytää)
Shimanon sandaaleista kannattaa ottaa reilu koko, ovat aika pienet kokomitat jaappanilaisilla. Eihän sandaalit oikein katu-uskottavat noin performance-mielessä ole, mutta jos pyöräily ei ole suorituspainotteista, suosittelen!

Minulla on kans ollut jo monta vuotta Shimanon sandaalit, joita olen käyttänyt kesät talvet ja ovat aivan ihanat. Muita ajokenkiä en ole tarvinnut. Jotta paksummat sukat mahtuisivat sandaaleihin olen joutunut niitä tuunaamaan katkaisemalla ja jatkamalla takaremmin ja kiinnittämällä sen tarroin. Myös jalkapöydän ja varpaiden kohdalla olevat remmit olen jatkanut. Nehän ovat myös kiinnitetyt tarroin. Käyvät jalkineina muuhunkin käyttöön.

Samoin suosittelen! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Mites muilla Arrow miehillä on kenkäpolitiikka? Pyörässähän on lukkopolkimet ja ne kenkään kiinnitettävät osat tuli mukana, mutta millaiset kengät olis hyvät? Onko kokemuksia?

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja Fuego »

No tulipas uutta näkökulmaa tähän kenkäasiaan ! Hyvä niin. Olen itsekkin ajatellut joskus niitä shimanon "skandaaleja",mutta en ole
ottanu niitä vakavasti.Nytpä täyykin tutkia niitäkin tarkemmin ja kokeilla miltä ne tuntuu jalassa /jaloissa :D

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja penso »

Ulkomailta näyttäis saavan paljon halvemmalla... Katselin MerlinCyclesin sivuja (http://www.merlincycles.co.uk) ja siellä näyttäisi olevan hyvät hinnat ja muutenkin löytyi keskustelupalstoilta kehuja. Kysyin heiltä tuota Shimanon sandaalia mutta eipä löytynyt. Harmi.

Sen sijaan Wiggle-nettikaupasta (http://www.wiggle.co.uk/) löytyis sandaalit ja polkimet, mutta en löytänyt kyseisestä kaupasta juurikaan kokemuksia. Onko joku joskus tilannut jotain?

Shimano SD65 Sandals
Shimano DX M647 Pedals

Goods total: €132.48
Delivery cost from: €22.39
You pay: €154.87

Tietääkö joku kehua noita polkimia? Pitäis olla sellaiset joilla voi polkea myös tavallisilla kengillä. Entäs toi hinta, onko kohtuullinen? Hmm.. lisätäänköhän tuohon suomen alv....

Mainostavat myös ilmaista kuljetusta...
FREE DELIVERY on orders over €224.00

Pyöränä Nazca Fuego

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja perttime »

Minä en ainakaan osta mitään kenkiä kokeilematta jalkaan.

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja penso »

perttime kirjoitti:

Minä en ainakaan osta mitään kenkiä kokeilematta jalkaan.

No mutta jos oikein halvalla saa. :wink: Kyllähän se vähän mietityttää...

Pyöränä Nazca Fuego

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Kenkä asiaa.

Viesti Kirjoittaja perttime »

penso kirjoitti:

No mutta jos oikein halvalla saa. :wink:

Kuulostaako nimi "Sulo Vilén" (heittomerkillä) tutulta? 8)

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=680&a=3326

Vastaa Viestiin