Sivu 9/10

Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 21 Tammi 2024, 22:08
Kirjoittaja janx
Härski kirjoitti: 21 Tammi 2024, 20:33

Ketjurrissan siirto aiheuttanee ensimmäisenä murheen jossa ketju hankaa haarukan oikean piikin takapintaan. Suoremmalla haarukalla murhe tulee vastaan myöhemmin, eli pitäneekö haarukallekkin tehdä jotain..

Toivottavasti ei, mutta onhan tuo haaste.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 21:26
Kirjoittaja janx

Tähän pitäisi löytää uusi suora etuhaarukka. Onko vinkkejä?
Yks BMX-haarukka mulla on, mutta siinä taitaa olla vääriä putkikokoja emäputkeen ja ohjaukseen.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 21:38
Kirjoittaja Vilijami

Eikö olemassa olevaa haarukkaa vois suoristaa?


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 21:40
Kirjoittaja Polkumies

Hitsaa uudet dropoutit haarukan piikkien takapuolelle?

406-kiekolle tuumaisella kierteisellä kaulaputkella saa haarukoita lastenpyöristä, tosin suoria varmaan harvoin.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 21:41
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 13 Helmi 2024, 21:40

Hitsaa uudet dropoutit haarukan piikkien takapuolelle?

Näin!


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 13 Helmi 2024, 21:52
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 13 Helmi 2024, 21:38

Eikö olemassa olevaa haarukkaa vois suoristaa?

Ei suostunut tekijä tekemään. Ehkä parempi niin.

Polkumies kirjoitti: 13 Helmi 2024, 21:40

Hitsaa uudet dropoutit haarukan piikkien takapuolelle? 406-kiekolle tuumaisella kierteisellä kaulaputkella saa haarukoita lastenpyöristä, tosin suoria varmaan harvoin.

Tämä voisi ehkä olla vaihtoehto.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 04 Touko 2024, 10:34
Kirjoittaja janx

Olen koittanut etsiä 20" pyörää, jossa olisi 5-vaihteinen napavaihde, mutta sellasta ei taida olla olemassakaan. Kolmevaihteisia tai avovaihteisia löytyy. Pyörän rakennus edelleen jäissä ja pitäisi löytää sille jostain säilytystilaa, että ei päädy kierrätykseen koko kapine. :|


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 04 Touko 2024, 10:55
Kirjoittaja Polkumies
janx kirjoitti: 04 Touko 2024, 10:34

Olen koittanut etsiä 20" pyörää, jossa olisi 5-vaihteinen napavaihde, mutta sellasta ei taida olla olemassakaan. Kolmevaihteisia tai avovaihteisia löytyy.

5-vaihteiset ovat aika harvinaisia, ihan vannekoosta riippumatta. Muistelen joskus nähneeni kaupallisessa pyörässä Nexus 7:n 406-vanteella, mutta ne ovat harvassa.

Itse pinnaamalla saa tietysti mitä tahansa, mutta siinä on oma työnsä, ja kalliimmaksikin tulee.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 04 Touko 2024, 11:39
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 04 Touko 2024, 10:34

Olen koittanut etsiä 20" pyörää, jossa olisi 5-vaihteinen napavaihde, mutta sellasta ei taida olla olemassakaan. Kolmevaihteisia tai avovaihteisia löytyy. Pyörän rakennus edelleen jäissä ja pitäisi löytää sille jostain säilytystilaa, että ei päädy kierrätykseen koko kapine. :|

Miksi just 5 vaihteinen?


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 04 Touko 2024, 11:41
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 04 Touko 2024, 11:39
janx kirjoitti: 04 Touko 2024, 10:34

Olen koittanut etsiä 20" pyörää, jossa olisi 5-vaihteinen napavaihde, mutta sellasta ei taida olla olemassakaan. Kolmevaihteisia tai avovaihteisia löytyy. Pyörän rakennus edelleen jäissä ja pitäisi löytää sille jostain säilytystilaa, että ei päädy kierrätykseen koko kapine. :|

Miksi just 5 vaihteinen?

Kolme on liian vähän ja 7 liian paljon. No ehkä Nexus -napavaihde menisi, mutta eipä ole näkynyt niitäkään. Painaviahan ne on. Pyörän tarkoitusta ajatellen, että voi olla, että avovaihteet on silti ainoa järkevä ratkaisu.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 04 Touko 2024, 11:53
Kirjoittaja Vilijami

406 Nexus 3 kiekkoja löytyy joka paikasta, eikä maksa paljon. Omasta mielestäni Nexus 3 on paras valinta polkupyörään.
Kokonaisvälityksen kun valitsee niin, että suurimmalla vaihteella (140mm kammilla) 90 kadenssilla nopeus on 25km/h, niin melkoiset mäet nousee. Suurempia vaihteita ei mielestäni tarvitse, koska myötätuuleen ja myötämäkeen ei tarvitse polkea.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 04 Touko 2024, 12:31
Kirjoittaja Polkumies

En usko, että 5-vaihteinen on juuri 7-vaihteista kevyempi, tai ero on niin pieni, että sen massan säästää kätevämmin jostain muualta ajoneuvosta.

Sturmey-Archerilla on 5-vaihteinen, jonka näin juuri jossain nettikaupassa noin satasella sisältäen kaikki kilkkeet. Shimanolla on uusi 5-v joka kestää vaihtaa kovemman väännön alla. Jotain aika harvinaisia vanhempia Shimanon 5-vaihteisia on myös olemassa.


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 04 Touko 2024, 15:59
Kirjoittaja Wacky

Jos napavaihteiston painot kiinnostaa, lähteenä google.
Shimano nexus 3 1120g
Shimano nexus 5 1670g (suunniteltu sähkömoottoreiden kanssa käytettäväksi)
Shimano nexus 7 1470g
Sturmey-Archer RX-RF5 1950g
Käytännössä 7 vaihteinen on kevyempi kuin 5 vaihteinen koska rakenteet on erilaiset eli paino ei nouse lineaarisesti vaihteiden määrän kanssa


Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 05 Touko 2024, 09:21
Kirjoittaja jori

Tein tällaisen valinnan avuksi. Erityinen huomio. Nexus 7 ei ole suoraa välitystä lainkaan, vaan se on 0,989. :shock:
Tämä tarkoittanee, että seiskavaihteisessa ei ole nelosvaihde hyötysuhteeltaan sen parempi kuin muutkaan vaihteet. Suoravälityksisillä pitäisi sen (ainakin teoriassa) olla hyötysuhteeltaan hieman parempi.

Napavaihteiden vertailu.jpg
Napavaihteiden vertailu.jpg (68.26 KiB) Katsottu 700 kertaa

Koodi: Valitse kaikki

	                           Shimano				Sturmey Archer 
		Nexus 3		Nexus 5		Nexus 7		Nexus 8		RX-RF5 
Mass (g)	1120		1670		1470		1685		1950
GearRatio	1,86		2,63		2,44		3,04		2,54
Gear 1		0,73		1,00		0,632		0,53		0,63
Gear 2		1,00		1,28		0,741		0,64		0,75
Gear 3		1,36		1,62		0,843		0,75		1,00
Gear 4				2,07		0,989		0,85		1,33
Gear 5				2,63		1,145		1,00		1,60
Gear 6						1,335		1,22	
Gear 7						1,545		1,42	
Gear 8								1,61	

Re: Pakoputkipyörä Jr - taittuva sähkönojapyörä

Lähetetty: 05 Touko 2024, 10:04
Kirjoittaja Polkumies
2pXIB (1).png
2pXIB (1).png (17.87 KiB) Katsottu 690 kertaa

Tässä hyötysuhteita. Ketjuvaihteiston hyötysuhde tietysti myös vaihtelee vaihteesta eli ketjun suoruudesta ja rattaiden koosta riippuen.

Napavaihteistoissa suoraveto on tosiaan paras hyötysuhteeltaan, ja mitä useamman planeettavaihteen läpi veto kulkee, sitä huonompi on hyötysuhde. Inter-8:n neljä alinta vaihdetta menevät erillisen alennusvaihteen läpi. Siksi ne ovat huonompia kuin neljä ylintä. Lisäksi hammasrattaiden koot taitavat tehdä vaihtelua hyötysuhteessa vaihteiden välillä.