Azub Max 26, sähköistäminen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Nojanalle kirjoitti: 05 Touko 2023, 12:19

OK , napamoottori hyvä . Siinäkin huonojapuolia , ensinnäkin kun on reissussa ja rangas puhkee . Joidenkin moottinapojen irrotus on aika työläitä . Varsinkin takapyörässä olevien . Siinä tapauksessa itse suosisin etumoottoria , jos mahollista .

Se onkin etumoottorin ainoa hyvä puoli. Se on helpompi asentaa ja huoltaa, jos kumi puhkeaa. Muutoin takamoottori ja takaveto on mukavampi ajettava. Etumoottorin kanssa kun pito pettää, niin sitten mennään. Toisaalta sähkön kanssa ei tarvitse olla niin kevyen kumin perään. Sisäkumissa on paikkauslitkut ja ulkokumissa parempi pistosuojaus. Toivottavasti ei tänäkään kautena tarvitse alkaa reissussa paikkailemaan kumia kumpaankaan päähän.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 05 Touko 2023, 19:26

Sisäkumissa on paikkauslitkut….

Pari valmiiksi litkutettua sisuria olen ostanut. Niistä ei tahdo saada ilmaa pois, jos tarvitsee. Lopulta venttiili liimautuu kiinni, eikä saa edes pumpattua. Toivottavasti tämä ei ole suuressa kuvassa paikkauslitkujen ominaisuus?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 06 Touko 2023, 10:44
janx kirjoitti: 05 Touko 2023, 19:26

Sisäkumissa on paikkauslitkut….

Pari valmiiksi litkutettua sisuria olen ostanut. Niistä ei tahdo saada ilmaa pois, jos tarvitsee. Lopulta venttiili liimautuu kiinni, eikä saa edes pumpattua. Toivottavasti tämä ei ole suuressa kuvassa paikkauslitkujen ominaisuus?

Ne valmiskumit ovat enemmäkin paikkauslimaa. En yhtään ihmettele, että venttiili menee tukkoon. Stanin litkut ovat paljon ohuempaa. Enemmänkin piimämäistä tavaraa. Joo tulee sitä pihalle hieman venttiilistä ilmaa postaessa, mutta tukkoon en ole saanut. https://www.notubes.com/shop/tubeless/sealant

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Molemmat ovat sinällään oikeassa. Valmiit litkut sisäkumissa ovat paljon paksumpaa kuin monet erikseen myytävät, mutta molemmilla aineilla saa venttiiliin tukkoon. Ei se litku osaa erottaa onko reikä ventiilissä vai sisurissa muuten ja venttiilistä käytännössä pääsee aina vähän ilmaa karkaamaan täytettäessä.

:!: Litkuja käyttäessä on tärkeää muistaa aina kääntää venttiilin kohta niin että aineet pääsee valumaan pois venttiilinvarresta ennen täyttämistä.
Tämä luonnolisesti auttaa paremmin mitä ohuempaa ainetta litku on.
:!: Jos meinaat tyhjentää litkutetun renkaan on suositeltavaa irroittaa ventiilinsielu kokonaan ettei se mene tukkoon.

juha775
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2022, 19:29
Paikkakunta: Helsinki, Vuosaari

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja juha775 »

kristiansalikoski kirjoitti: 05 Touko 2023, 11:58

Muutama ajatus:

Mikäli vain mahdollista, niin kehottaisin sähköistämään napamoottorilla ketjusta vetävän moottorin sijaan.

Napamoottorin istuminen haarukkaan ja sen huolellinen tukeminen runkoon (kiertymisen esto) on asia, johon kannattaa suoda huomiota. Tarvittaessa teettää työ ammattilaisella.

Mikäli haluaa käyttää jotain uutta tuotetta kannattaa pohtia sitä miten takuukorjaukset järjestyvät ja saako laitteeseen tulevaisuudessakin varaosia.

Tärkeä seikka on myös onko järjestelmä ns. suljettu ja sen käyttö onnistuu vain sen omalla akulla. Huonolla tuurilla ongelmallinen akku vesittää koko systeemin käytön eikä sitä välttämättä voi korjata tiedonsiirtoprotokollan vuoksi eikä ”tarvikeakun” käyttö korvaanana akkuna onnistu.

Etunapamoottori kuullostais kieltämättä helpolta ja edulliselta vaihtoedolta, mutta ainakin toistaseksi noi keskimoottorit on vaikuttanut kiinnostavammilta. Toki etunapamoottorissa ois puolensa, saako niitä polkumomenttitunnistimella vai onko ne lähinnä erillisellä kaasukahvalla varustettuja?

Takuukorjaksista ja varaosista pitääkin laittaa viellä kyselyä valmistajalle. Katsoin että toi Bikee Bike on valmistanut tota Lightest moottoria ainakin 4vuotta tai ehkä pitempään ja myynti on nousussa. Toki Bafang ois toki aina varmempi valinta varaosien saatavuuden, yms. kannalta.

Akuista tohon onneksi käy kaikki akut ja siihen on saatavilla lisäcontrolleri 200€:lla, jolla saa liitettyä myös akut joiden jännite on eri kuin 48v.

juha775
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2022, 19:29
Paikkakunta: Helsinki, Vuosaari

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja juha775 »

Mun Azub Maaxissa on https://www.bikester.fi/shimano-bb-rs50 ... 53711.html tollanen keskiö, mistä löytäisin siihen oikeenlaisen avaimen? Koitin vähän etsiskellä, mutta ei oikein auennut et millanen avain siihen käy. Toiseks mietityttää polkimien kampien irrotus, niihin käy isis mallinen avain, mutta onko ne kaikki standandi kokoa tai tarvitseeko käydä pyöräliikkeessä kattomassa, et minkä kokonen avain siihen käy? Tohon Lightest moottori sarjaan saa kans isis akselin ja kammet 60€:lla, ni meniskö siihen sit sama avain mahdollisesti?

Avatar
trike76
Viestit: 193
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja trike76 »

juha775 kirjoitti: 06 Touko 2023, 19:59

Mun Azub Maaxissa on https://www.bikester.fi/shimano-bb-rs50 ... 53711.html tollanen keskiö, mistä löytäisin siihen oikeenlaisen avaimen? Koitin vähän etsiskellä, mutta ei oikein auennut et millanen avain siihen käy. Toiseks mietityttää polkimien kampien irrotus, niihin käy isis mallinen avain, mutta onko ne kaikki standandi kokoa tai tarvitseeko käydä pyöräliikkeessä kattomassa, et minkä kokonen avain siihen käy? Tohon Lightest moottori sarjaan saa kans isis akselin ja kammet 60€:lla, ni meniskö siihen sit sama avain mahdollisesti?

https://www.bike24.com/p28527.html?sou ... 2533a117da

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Azub Max 26, sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Silmä määräisesti tuo näyttäisi olevan classinen koko shimanon hollowtech keskiöille johon käy siis esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/383840/ ... u-Varrella

Hollowtech mallisen keskiönkammissa on akseli kiinteästi kiinni etkä voi käyttää samoja kampia keskiömoottorin kanssa. Polkimet irtoaa 15 mm avaimella. Muista että vasemman puoleisessa polkimessa on päinvastaiset kierteet.
Kammet saat irti ihan 5mm kuusiokoloavaimella ja piikillä tai pienellä talttaruuvarilla ja tuon motonetin mukana tulevalla pienellä pulikalla.
Ensin löysäät molemmat poikittaiset kuusiokoloruuvit. Sitten piikillä tai jolloin nostat varmistimet ylös ulkoreunasta (se on pieni muovilevy kammen halkiossa piilossa ja sitten kierrät muoviruuvin auki, se on ihan vain sormikireällä. Sen jälkeen vasen kampi vain liukuu pois akselilta.

Vastaa Viestiin