Simcart

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Sim-pukkaa
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Kesä 2023, 21:13
Paikkakunta: Lahti

Simcart

Viesti Kirjoittaja Sim-pukkaa »

Moikka, Nyt sain ajoun avustuksella sivun auki. Kiitos Arto!
Liitteenä muutama kuva jotka otin läppärin ruudulta.
Nelipyöräinen kinneri olis siis tarkotus tehdä. Runkopalkkina alumiiniprofiili 90x45 jossa joka sivulla T-urat joihin hyvä kiinnittää niihin saatavilla T-ura muttereilla. Säädöt helppo toteuttaa. Runkopalkki eli kuski ja polkimet kallistuu tuollaisella tilt systeemillä.
Erilliset alumiiniset nivelöidyt apurungot etu sekä taka-akselille.
Pyörät itsessään ei kallistu, näin sain siitä mielestäni yksinkertaisemman.
Mallinnettu tuohon jonkun näköinen istuin. Tarkoitus hankkia samanlainen kuin mitä Tepponen 1 CV.llä.
Pyörät 20” BMX muovivanteet joihin tulee pinnasuoja levyt.
Kuvassa vielä keskimoottori polkimien yhteydessä jota en tule siihen laittamaan.
Istuimen alla taka-akselin edessä Nexus 7 napavaihde jossa sisään rakennettu jarru, eli jarrun levyn saa siihen suoraan kiinni!
Sitten kun saan kinnerin rakenteen muuten toimivaksi niin napavaihteen tilalle voi myöhemmin vaihtaa napamoottorin jos siltä tuntuu.
Samoin korirakennetta täytyy suunnitella enemmän kun muuten toimii.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Viimeksi muokannut Sim-pukkaa, 08 Kesä 2023, 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuomo Jääskeläinen
Kotakatu 5 15340 Lahti
tuomo@tjmekaniikka.fi
gsm: 050 3550153

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja ajou »

Nyt on mielenkiintoinen projekti tulossa. Kävin Lahdessa juttelemassa tekijän kanssa ja paljon on hänellä hienoja oivalluksia. Kun erilaista metallialan kokemusta on yhden ihmistyöuran verran, niin tästä on odotettavissa jotain erilaista! Hienoa saada sinut mukaan iloiseen kinnerinrakentelijajoukkoon!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja ajou »

Moderaattorit vois siirtää tämän tuonne kinneripuolelle. Tupsahti vahingossa tänne nojakkipuolelle.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Mietinpä itsekin eräänä päivänä, että onkohan tuota palkkia hyödynnetty tällaisessa sovelluksessa, kun huolsin yhtä moisen ympärille kasattua tuotantokonetta töissä. Tuo tilttisysteemi vaikuttaisi mainiolta, mikäli sen oikein sisäistän.

Toinen juttu mitä mietin samalla oli ketjujen korvaaminen remmivedolla. Olisiko siitä etuja, tällaisessa rakenteessahan se olisi melko yksinkertaista toteuttaakin? Vai menettääkö siinä helpot säätömahdollisuudet, kun remmin pituus pitäisi kai olla aika tiukkaan sovitettu?

Sim-pukkaa
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Kesä 2023, 21:13
Paikkakunta: Lahti

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Sim-pukkaa »

Kyllä noita alumiiniprofiileita ja niihin liittyviä komponentteja on tullut käytettyä eri automaatio projekteissa. Antaa paljon eri mahdollisuuksia.
Oikeastaan minullakin tuli lisäpontta kytevään nojakki tai kinneri juttuun niiden vuoksi.
Profiileista saa erilaisia lujia liitoksia ja ei tarvi hitsata eikä maalata.
Movetec sivuilta tuotteet ja alumiiniprofiilit voi ladata minitec
tuoteesitteet ja voi imaista vielä 3D tiedostotkin. Toinen toimittaja jota olen käyttänyt on Profican ja niiden Norcan profiili järjestelmä.
Tähän pyörä versioon on tulossa nyt vaan tuo runkopalkki.

Hammashihna ketjun tilalle on minuakin kiehtonut. Olis äänetön ja ennenkaikkea kevyt.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tuomo Jääskeläinen
Kotakatu 5 15340 Lahti
tuomo@tjmekaniikka.fi
gsm: 050 3550153

Sim-pukkaa
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Kesä 2023, 21:13
Paikkakunta: Lahti

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Sim-pukkaa »

Tilt-kallistuksesta sen verran että siinä on siis etu ja taka-akselille oma
nivelöity apurunko, alumiininen hitsauskokoonpano.
Kallistuksen suunnittelu vielä kesken. Olen miettinyt että kallistuksen kontrollointi joko pakkoliikkeellä ohjauksesta tai esim. erillisellä käsivivulla jotta vois vähän säätää jos tie on vino vaikka etupyörät olis suorassa. Tai molemmat olis käytössä.?

Sent from my iPad using Tapatalk

Tuomo Jääskeläinen
Kotakatu 5 15340 Lahti
tuomo@tjmekaniikka.fi
gsm: 050 3550153

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyvä että tulee erilaisia rakenneratkaisuita, kuin mitä valtavirta on pyörissään käyttänyt.

Hieno projekti luvassa, mukava että jaoit kuvia jo tässä vaiheessa. Mielenkiinnolla tulen seuraamaan etenemistä.

Yksi kohta kuvissa pisti silmään: mitäs jos nuo taka-akseliston keskimmäiset laakerit laittaisi vähän kauemmas toisistaan? Etenkin tuo ketjun puoleinen kannattaa viedä mahdollisimman lähelle ketjupyörää, niin akselia taivuttavan momentin saa pienemmäksi.
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 08 Kesä 2023, 17:31

Hyvä että tulee erilaisia rakenneratkaisuita, kuin mitä valtavirta on pyörissään käyttänyt.

Hieno projekti luvassa, mukava että jaoit kuvia jo tässä vaiheessa. Mielenkiinnolla tulen seuraamaan etenemistä.

Yksi kohta kuvissa pisti silmään: mitäs jos nuo taka-akseliston keskimmäiset laakerit laittaisi vähän kauemmas toisistaan? Etenkin tuo ketjun puoleinen kannattaa viedä mahdollisimman lähelle ketjupyörää, niin akselia taivuttavan momentin saa pienemmäksi.
Kuva

Tuo alumiiniprofiilijärjestelmä taitaa sitoa laakerien paikat urien kohdille, joten voi olla vaikeaa siirrellä toisaalle. Voi tietysti siirtää, mutta sitten menetetään tuo T-urien tuoma yksinkertaisuus.

Toisaalta, jos vaihtaisi jalkalaakerit laippalaakereihin ja kiinnittäisi ne apulevyillä runkoputken sivujen T-uriin... :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja tm »

Eihän tuo tarvisi kuin alumiinilevyn rungon ja laakerien väliin. Siihen laakerien kiinnitysreiät vähän leveämmälle, ja rungon kiinnitysreiät keskemmälle. No levyllä pitää olla toki jonkin verran paksuutta että kestää -> grammoja kertyy...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sim-pukkaa kirjoitti: 08 Kesä 2023, 16:13

Olen miettinyt että kallistuksen kontrollointi joko pakkoliikkeellä ohjauksesta....

Ohjaukseen yhdistettynä kallistus taitaa olla aina epäsopiva?
Hitaassa nopeudessa kallistuu liikaa ja kovassa vauhdissa liian vähän.

Sim-pukkaa
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Kesä 2023, 21:13
Paikkakunta: Lahti

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Sim-pukkaa »

Joo olen kyllä samaa mieltä että kandee siirtää laakerit kauemmas toisistaan. Laippalaakerit lisälevyillä tai särmätty lisä U-levy johon saa laakerit hyvin kiinni ja tulee siistin näköinen kotelorakenne
joka on myös tukeva. Painoa ei tule siitä paljoa lisää.
Sepä siinä ohjaukseen linkitetyssä kallistuksen säädöissä on ongelma että menee ristiin nopeuden kanssa. Jos niin tekis niin sellainen sopiva kompromissi ja paljonhan sitä ei tarvitse olla.
Ei korvaa maahan.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tuomo Jääskeläinen
Kotakatu 5 15340 Lahti
tuomo@tjmekaniikka.fi
gsm: 050 3550153

Sim-pukkaa
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Kesä 2023, 21:13
Paikkakunta: Lahti

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Sim-pukkaa »

Nuo vetareiden nivelet ajattelin tehdä 1/2” hylsysatsin ristinivelistä
Kokeilin kestävyyttä niin kyllä kestää ja eivät maksa paljon mitään.
Löysin kyllä varsinaisia vetareitakin eri toimittajilta mutta ovat aika hinnakkaita ja joutuis kuitenkin muuttamaan tähän.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tuomo Jääskeläinen
Kotakatu 5 15340 Lahti
tuomo@tjmekaniikka.fi
gsm: 050 3550153

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kestääkö tuollaiset ristinivelet jatkuvaa pyöritystä kovalla vauhdilla? Ovat kuitenkin tarkoitettu lyhytkestoisiin hitaisiin liikkeisiin. Väännön puolesta varmaan kestävät.

Sim-pukkaa
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Kesä 2023, 21:13
Paikkakunta: Lahti

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja Sim-pukkaa »

Joo nuo pienet nivelakselit siinä on tietenkin se heikoin lenkki.
Jatkuva pyöriminen todella kuluttaa vaikka vääntöä tosiaan kestääkin.
Kulutusta vois vähentää huomattavasti voitetuilla. Nivelten päälle tietysti
Suojakumit ja rasvat sisään niinkuin aina vetareissa. Sopivia suojakumi paljeholkkeja jossain näinkin.
Katsoin että noita akselitappeja vois aika helposti vaihtaa vahvempiinkin.

Yks vaihtoehto on samagaga.com toimittaja jolta löytyy valmiita paketteja. Olin katsovinani että on aika hinnakkaita ja joutuis vielä muuttelemaan aika lailla. Kokeilen kyllä tuota kotikutoista.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tuomo Jääskeläinen
Kotakatu 5 15340 Lahti
tuomo@tjmekaniikka.fi
gsm: 050 3550153

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Simcart

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuluminen voi tosiaan olla se isoin haaste noissa ristinivelissä. Jonkun tarvii selvästikin kokeilla niitä, että saadaan tietää .

Vastaa Viestiin