Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Laitan nyt minäkin omia ajatuksiani muistiin. Saa lukea ja kommentoida kuuntelen mielelläni kokeneempia. Mutta ei oo pakko hei.
Kuvalisäsin kuvan -jori
Käytetty Nazca Paseo siis tuli taloon pari(?) viikkoa sitten. Ajelin sillä pari lyhyttä tutustumislenkkiä ja totesin että dynamonapa lienee parhaat päivänsä nähnyt. Suolestin pieneksi jääneestä lastenpyörästä kiekon, kun vaikutti olevan ihan riittävän järeä käytettäväksi väliaikaisesti. Pari 60 km iltalenkkiä ja muutaman päivän työmatkat poljin Nazcalla, kunnes vaihdoin pystäriin, koska se vaan tuntuu helpommalta napata alle.

Tänään värkkäilin aamupuhteena Paseoon vähän laukkuja kiinni ja väkersin nurkkiin pyörimään jääneestä lasten pyörän turvaviiristä vähän lyhyemmän huomiolipun, jonka kiinnitykseen mallailin paikan myös bontragerin takavalolle.

Aiemmilla iltalenkeillä oli ollut pari typerää läheltä ohitusta, mutta nyt autoilijat tuntuivat antavan hyvin tilaa, kun oli päivänvalossa kirkkaana pojottava tuikku ja lippuantenni. Yksi edellä menevän takapuskuria nuoleva hiace-kuski tosin ei antanut senttiäkään ylimääräistä, vaikka se peesattava minua väistikin. Näkyvyyttä oli kyllä vaikka vähän nuhaisemmallakin pakulla mennä ohi toisesta autosta, mutta siinä se roikkui diisseliä säästämässä hinausetäisyydellä. (Köyttä ei ollut välissä.) Veikkaan että hiacen kuskilla oli kalapuikkoviikset, karaokeliivi ja haitari. Astukoon leegopalikkaan.

Reilun 100 km ajelin paahtavassa helteessä. Tavoitteena oli olla tuijottelematta nopeusmittaria koko ajan, ja polkea vain sellaista leppoisaa matkavauhtia joka hyvältä tuntuu. Matkamittari ja kello sanoivat, että ensimmäiset 50 km menivät n. 26 keskarilla ja jälkimmäiset vähän alle 25. Jo Etelä-Pohjanmaan maltillisissa nousuissa tuntuu olevan eteneminen aika tahmeaa pystäriin verrattuna. Tasaisellakin jäätiin myötätuuliosuuksilla varmaan aika paljon, mutta vastatuuleen painaminen ei tuntunut yhtään niin vastenmieliseltä. Veikkaisin että samoilla sykkeillä olisi kuormatulla gravelilla mennyt nykykunnossa n. 28 keskinopeudella sama lenkki. Selvästi tässä eri lihaksia käytetään, vaikka jalkojen liikerata periaatteessa sama onkin.

Ajoittain löytyi erittäin miellyttävä rentouden tila ajellessa. Ehkä tämä on sitä zeniä? Oikein hymyilytti, kun koko ranka oli niin raukeana, jalat vaan rennosti vispaillen matka taittui ja ajatus kulki. Toki flow-tilaan pääsee monella eri liikkumismuodolla, mutta ei siihen tällaista fyysistä rentoutta liity. Välillä taas huomasin jännittäväni suotta selkää ja rintaa, jotain tottumattoman epävarmuutta lienee.

Puolimatkan 10 minuutin breikille ja lenkin lopuksi kotipihassa pyörän päältä noustessa ei tuntunut minkäänlaista jäykkyyttä tai kolotusta kropassa. Ajoittain on tuon nykyisen pystypyörän kanssa ollut hartiavaivaa ja joskus kun oikein paha lukko tulee lenkillä, vetää koko selän niin jäykäksi että pyörän päältä noustessa pitää vähän ähkäistä.

Toinen valtava ero pystypyörään verrattuna on kyllä se, kuinka paljon enemmän näkee ympärilleen. Omaa etunapaa on tullut tuijoteltua aika paljon polkiessa, nyt tuli katseltua maisemiakin. Tämä on kyllä iso plussa retkipyörässä.

Vielä yksi ero pystäriin verrattuna on hikoilu. Vaikka on ventisit alla, niin selkä kyllä kastuu ihan eri tavalla. Ja kyynärtaipeet! Kädet on koukussa koko ajan tilleristongassa roikkuessa. Piti vähän väliä oikoa käsiä ja tuuletella taipeita. Tuntui muutenkin kovin rajoittuneelta tuon kapean tangon mahdollisuudet erilaisiin otteisiin. Pähkäilin, että pitäisikö vaihtaa koko stonga erilaiseksi, vai värkätä päihin jotkut jatkeet. Haluaisin sellaiset suoraan alaspäin sojottavat puikot molempiin päihin, niin olisi ihan siedettävä tämäkin tanko.

Uusi dynamonapa ja laukut on nyt tulossa Saksasta, häätyy ropsia kiekko kasaan ja verrata onko yhtään paremmin rullaava. Sitten ehkä yksi yön yli reissu, jonka jälkeen päätän millä pyörällä lähden kesälomareissulle.

Tein googlemapsin kanssa reittisuunnitelmaa eilisen illan ja n. 1400 km tuli mittaa viivalle. Päivämatkat sellaista 160 km luokkaa. Aikaa tähän olisi käytettävissä max 2 viikkoa. Tarkoitus olisi nauttia reissusta, eikä suorittaa hampaat irvessä, eli jos säät ei suosi, tai jostain syystä kehittyvä vitutus iskee, niin muutan suunnitelmaa lennosta toiseksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keksi ite parempi otsikko

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pökö kirjoitti: 18 Kesä 2023, 22:58

Jo Etelä-Pohjanmaan maltillisissa nousuissa tuntuu olevan eteneminen aika tahmeaa pystäriin verrattuna….

Pähkäilin, että pitäisikö vaihtaa koko stonga erilaiseksi, vai värkätä päihin jotkut jatkeet….

Molempiin auttaa aika ja kilometrit. Mäet alkavat nousta takuulla ja malttia siihen tangonvaihtoon. Totuttele ensin kunnolla. Saisko nousukahvoilla monipuolisuutta otteisiin?

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Keksi ite parempi otsikko

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Treeniä treeniä...

Nousukahvoja mietin kyllä, mutta sellaiset perus pantakiinnitteiset ei oikein toimi, kun niissä ei näyttäisi olevan riittävästi kulmaa. Haluaisin laittaa ne nimenomaan alaspäin, kun tuntuu että siinä olisi rennoin asento käsille. Tangossa on kuitenkin taivutusta niin paljon, että osoittaisivat kuskin napaa, eikä maata kohti. Itse pitäisi taas kaikki tehdä, vaan kun ei ole vehkeitä. Ellei sitten 3D-tulostus olisi ratkaisu tähänkin :o

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keksi ite parempi otsikko

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pökö kirjoitti: 19 Kesä 2023, 10:38

Itse pitäisi taas kaikki tehdä, vaan kun ei ole vehkeitä.

Ei kelpaa selityksenä täällä, ettei ole vehkeitä :D
Poksin ulkopuolelta asian tarkkailua ja ideoita hakemaan kauppojen pyörätarvikehyllyiltä sekä foorumin rakenteluosiosta!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keksi ite parempi otsikko

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Esimerkiksi kaksi paria (pyöreäprofiilisia) nousukahvoja. Toisen parin sahaa poikki. Katkaistut kiinni ohjaustangon päihin ja kokonaiset kahvat ruuvataan kiinni katkaistuihin. Silloin saa 3D 360 asteen säädön. Selvisikö ajatus?

Liitteet
IMG_1289.jpeg
IMG_1289.jpeg (20.26 KiB) Katsottu 2429 kertaa
Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Keksi ite parempi otsikko

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Sain kiinni ajatuksesta. Olisi ihan riittävästi niveliä tosiaan. Pitää tänään istahtaa pyörän selkään funtsimaan asiaa.

Yleensä helpoin tapa ratkaista nämä ärsytyksen aiheet on ollut se, että oppii sietämään niitä :D Ei tarvita edes sitä rautasahaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitapa ensimmäiseen viestiin kuva pyörästäsi, niin on helpompi hahmottaa tekstin kuvailuja.
Sinulla on siis kai ns. hamsteriohjaus, joka on kyllä sellainen, ettei siihen taida kukaan enää nykyään vaihtaa suoremmin käsin ajettavista malleista. Pikemminkin suunta on toisin päin. Tässä kuva Paseosta, johon on vaihdettu ns. teräsmiesohjaus. Se ei ole ihan apehanger-ohjaus, mutta siinä ei kuitenkaan kyynärtaipeet, tai edes kainalot, hikoa. :D

TeräsmiesPaseo.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Kävin tänään polkemassa 50 km vähän reippaammin. Oikean jalan polvi alkoi kipeytyä kun poljin pidempään korkeilla tehoilla. Pyörittelin pari kilometriä rauhallisemmin ja hain erilaisia asentoja jalalle, löysinkin sitten sellaisen missä piston tunne loppui. Pysähdyin kääntämään klossia hieman ja poljin loput parikymmentä kilsaa jälleen isommilla wateilla ilman ongelmia. Melkein.

Tieliikennehän on lähtökohtaisesti kilpailua ja sähköpyörät pahimpia vihollisia. Tämä yksi olikin ilmeisesti viritetty, joutui tuuttaamaan yli neljääkymppiä pari kilometria että se nappikaasuttelija ei päässyt imuun. Olin jo henkisesti valmistautumassa vääjäämättömään, kun se onneksi kääntyi sivutielle ja hävisi peilistä. :roll:

Taajamassa en kyllä tykkää ajaa yhtään enempää kuin on pakko. Kauhean huonosti tuntuvat auton ratin takaa huomaavan nojakkia. Ymmärränkin toisaalta, matala ajoneuvo, jonka ilmestymistä risteykseen ei osaa ennakoida kun ei niitä täällä liiku. Vaan en minä nojapyörän selässä ole yhtään matalampi tai pienempi kohde, kuin ekaluokkalainen pystypyörällä. Yleisin selitys lienee "en nähnyt". Miten voi nähdä kun ei edes katso? Ihan jokapäiväinen ilmiö työmatkalla ja lenkeillä. Ei huomata katsoa kevyen liikenteen väylälle, kun "keskitytään seuraamaan liikennettä." Niin ajelin varmaan itsekin ennen kuin aloin pyöräilemään enemmän.

Ja toim. huom. Taajamassa en polje kovaa, sitä varten siirryn hiljaisemmille teille.

Nappaan kuvan pyörästä vaikka huomenissa. En saanut selvitettyä itselleni millaista muutosta ohjaukseen tarkalleen ottaen haluan. Tuommoinen puolittainen apinakiikku näyttää ihan mielenkiintoiselta. Kiitos kommenteista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja jori »

Pökö kirjoitti: 20 Kesä 2023, 23:12

Taajamassa en kyllä tykkää ajaa yhtään enempää kuin on pakko. Kauhean huonosti tuntuvat auton ratin takaa huomaavan nojakkia. Ymmärränkin toisaalta, matala ajoneuvo, jonka ilmestymistä risteykseen ei osaa ennakoida kun ei niitä täällä liiku. Vaan en minä nojapyörän selässä ole yhtään matalampi tai pienempi kohde, kuin ekaluokkalainen pystypyörällä. Yleisin selitys lienee "en nähnyt". Miten voi nähdä kun ei edes katso? Ihan jokapäiväinen ilmiö työmatkalla ja lenkeillä. Ei huomata katsoa kevyen liikenteen väylälle, kun "keskitytään seuraamaan liikennettä." Niin ajelin varmaan itsekin ennen kuin aloin pyöräilemään enemmän.

Tämä ilmiö on aivojen toiminnan ominaisuus, ei siis vika. Aivot säästävät havaintotyötä koodaamalla tunnetut havainnot triggereiksi, jotka lauetessaan saavat aikaan toimintaa. Jos havaintokenttään ilmestyy jokin ennen näkemätön esine tai ilmiö, sitä on paljon vaikeampi havaita tilanteessa, jossa mennään tämän vasemman aivopuoliskon tiggerirutiinien avustamana. Siksi harvinaisten liikennevälineiden ulkomuotoon kannattaa lisäillä elementtejä, jotka muistuttavat jotain kaikille tuttua, jota tuo triggerijärjestelmä etsii, kuten autoissa käytettyjä valaisimia, tai muita tuosta energiansäästökoomasta herättäviä elementtejä. Ehkä tuo lippu, tai viiri onkin tässä mielessä parempi huomion herättäjä kuin on viime aikoina uskottu.

Sattuneesta syystä tätä asiaa on tällä foorumilla käsitelty paljon aiemminkin. Kinnerit näyttävät olevan aivan eirtyisen näkymättömiä. :shock: Havaitsemiseen liittyviä tekstejä voi etsiä vaikka tällä haulla:
search.php?keywords=havaintopsy*
Tässä myös erittäin hyvä juttu samasta ilmiöstä moottoripyöräilijöiden näkökulmasta
viewtopic.php?p=130622#p130622
Kyse on siis siitä, että tilanteen kannalta tavallisemmat asiat näkee ja havaitsee paremmin kuin harvemmin ilmaantuvat, puhumattakaan täysin oudoista. Tässä hieman huvittavakin esimerkki asiasta:
viewtopic.php?p=59679#p59679

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 21 Kesä 2023, 10:18

Sattuneesta syystä tätä asiaa on tällä foorumilla käsitelty paljon aiemminkin. Kinnerit näyttävät olevan aivan eirtyisen näkymättömiä. :shock:
Kyse on siis siitä, että tilanteen kannalta tavallisemmat asiat näkee ja havaitsee paremmin kuin harvemmin ilmaantuvat,

Eiköhän tämä jo herätä autoilijoidenkin huomion:

kinneri-lehmän-väritys.jpg
kinneri-lehmän-väritys.jpg (25.99 KiB) Katsottu 2230 kertaa

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Polkaisin taas yhden pidemmän iltalenkin.

Kävin kokeeksi kiipeämässä isoimmat mäet mitä täältä löytyy. Kiipeäminen on oikeastaan ihan ok. Varsinkin tällaisen jyrkähkön ja pidemmän mäen nouseminen, missä tulee pystypyörälläkin pudotettua pikkulimpulle ja pakon edessä himmattuq vauhtia pieneksi. Nousee se nojakillakin tikkaamalla. Pienemmät nousut turhauttaa, kun tuntuu että vauhti putoaa kohtuuttoman paljon vrt. pystypyörällä ajaessa.

Vauhti putoaa välillä muutenkin kohtuuttomasti. Nytkin ajelin yhtä mukavaa hiljaista peltosuoraa ja ajattelin että otan vedon suoran päähän saakka. Koitin polkea kovaa, mutta vauhti ei noussut juurikaan. Takaa tuli ohi maantiepyöräilijä, joka polki selkä suorana ja matalalla kadenssilla, selvästi himmaillen. Ja kuitenkin nopeusero oli vähintään 4-5 km/h hänen edukseen.

Olen miettinyt onko kyse vaihteistosta, josta ei ole kokemusta, jaloista, joissa ei ole oikeat lihakset kunnossa, vai mistä. Välillä pyörä tuntuu suorastaan lentävän, näinkin raskaaksi ja ei-urheilulliseksi laitteeksi lähtee yllättävän herkästi ja rullaa kivasti isohkoja nopeuksia. Välillä taas tuntuu kuin jarru laahaisi. Ei kiihdy, ei kulje. Ja tämä ei vaihtele päivästä toiseen, vaan yhden lenkin aikana useampaan kertaan. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu merkkinä siitä, että jokin jarruttaisi rengasta/kiekkoa. Eikä jarrupalat myöskään vaikuttaisi siltä että laahaavat. Ei vaan kertakaikkiaan kulje, vaikka jaloissa on varmasti jerkkua jäljellä ja koittaa sitä laittaa kampiin.

Työmatkallakin huomaa, että toisina päivinä tuossa pitkällä suoralla tulee toiset työmatkalaiset selkä edellä vastaan, välillä olen itse sähköpyöräilijöiden jaloissa. Onko tämä ominaisuus, vai vika, ja mistä lähtisin vikaa etsimään?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pökö kirjoitti: 27 Kesä 2023, 09:40

Olen miettinyt onko kyse vaihteistosta, josta ei ole kokemusta, jaloista, joissa ei ole oikeat lihakset kunnossa, vai mistä. Välillä pyörä tuntuu suorastaan lentävän, näinkin raskaaksi ja ei-urheilulliseksi laitteeksi lähtee yllättävän herkästi ja rullaa kivasti isohkoja nopeuksia. Välillä taas tuntuu kuin jarru laahaisi. Ei kiihdy, ei kulje. Ja tämä ei vaihtele päivästä toiseen, vaan yhden lenkin aikana useampaan kertaan.

Heh....tämä vaiva on jokaisella aluksi. Keholla menee aikaa tottua uuteen asentoon. Lihasten lisäksi verenkierrolla on opittavaa. En mää suotta kaikille jankkaa siitä totuttelutonnista. Unohda nopeus ja keskity maisemiin, kesän tuoksuihin ja rentoon valumiseen paikasta toiseen. :wink:

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Vilijami kirjoitti: 27 Kesä 2023, 10:44
Pökö kirjoitti: 27 Kesä 2023, 09:40

Olen miettinyt onko kyse vaihteistosta, josta ei ole kokemusta, jaloista, joissa ei ole oikeat lihakset kunnossa, vai mistä. Välillä pyörä tuntuu suorastaan lentävän, näinkin raskaaksi ja ei-urheilulliseksi laitteeksi lähtee yllättävän herkästi ja rullaa kivasti isohkoja nopeuksia. Välillä taas tuntuu kuin jarru laahaisi. Ei kiihdy, ei kulje. Ja tämä ei vaihtele päivästä toiseen, vaan yhden lenkin aikana useampaan kertaan.

Heh....tämä vaiva on jokaisella aluksi. Keholla menee aikaa tottua uuteen asentoon. Lihasten lisäksi verenkierrolla on opittavaa. En mää suotta kaikille jankkaa siitä totuttelutonnista. Unohda nopeus ja keskity maisemiin, kesän tuoksuihin ja rentoon valumiseen paikasta toiseen. :wink:

Joskus kun ei tullut talvella pyöräiltyä paljon, tuntui keväällä että alle 8 kg maantiepyörä kisakiekoilla oli hirveä kivireki. Silloinkin olin varma että jarru laahaa ja laakerit on ruostuneet jumiin. Ihan sama efekti lienee, mutta 90 astetta kallistettuna :D

Nyt lienee hieman yli 50% totuttelutonnista ajettuna. Ehkä se tästä vielä.

Kuriiri kävi tänään tuomassa laukutkin.

IMG_20230627_180101_HDR.jpg

Toivottavasti turvaviiri kerää arvostusta :D

Tänään on sen verran ukkosta ilmassa, että en menekään lenkille, vaan askartelen vähän tallissa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tauotkin on tärkeitä. Aivot työstävät uutta asiaa silloinkin. Esimerkiksi ohjaus vaatii huomattavan määrän energiaa, ennen kuin se tulee selkärangasta. (Olet varmaan huomannut "Oho!"-reaktioita joissain tilanteissa?) Omissa kallistuvien pyörien harjoittelussa tämän huomasin. Sulla taitaa tulla 1000km liian äkkiä :D

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Keksi ite parempi otsikko (Pökön Paseo)

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Ei kai se 2-3 lenkkiä viikossa sentään liikaa ole. Voi kyllä olla että tonni ei tosiaan riitä, en kuitenkaan ole kovin välkky kaveri :D Pitää ajaa kaksi.

Vastaa Viestiin