MBB 700C rakentamisen haaveilu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Jonniin verran pitää treenailla ajelua jos toi selkänoja on kovin loivassa kulmassa. Nimimerkillä kokemuksen köhivä rinta-ääni.

kulju
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Helmi 2022, 11:46

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja kulju »

Kiitos kuvasta Pastori. Penkin suhteen olen suunnittelut, että kulma tulis säädettäväksi noin 25-35° välillä.
Höregrö juuri tuota ratkaisua olen yrittänyt etu haarukkaan esittää, mutta teikäläisen kuva huomattavasti parempi. Kiitos.

Tapatalkilla

Harri

Velotech Scorpion 20" sähköillä
Toivottavasti tulee vielä yksi nojakki (ainakin)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eiköhän tuo rakenne vaadi koteloita[putkia] riittävän vääntöjäykkyyden saavuttamiseksi. Ihan vain varmistuksena, ettei kukaan vahingossakaan kokeile pelkällä levyllä tehdä tuollaista.

kulju
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Helmi 2022, 11:46

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja kulju »

Jeps, suunnitelma tässä vaiheessa, että teen finnfoamista muotin johon näkerrän nuo sivut kaarevaksi ja ydinainesta sen verran, että tulee "putket" ja alipaineella sitten ylimääräinen epoxy pois. Yläkaareen lisään myöhemmin "lokasuojan" jolloin tulee kotelo rakenne. Toivottavasti saa vähän selkoa mitä suunnittelen.

Ekat osat hankittu. Hiukan harmittaa kun aikanaan pihaa siivotessa hävitin kaikki muksujen pyörät. Tän projektin suunniteltu valmistuminen vuoden 2024 maalis-/huhtikuu.

Tapatalkilla

Harri

Velotech Scorpion 20" sähköillä
Toivottavasti tulee vielä yksi nojakki (ainakin)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Loivalla nojakulmalla vois huomioida taka-akselin sijaintia. Jos kuskin pää on (paljon) taka-akselin takapuolella, niin tunne mutkassa on -ainakin aluksi- hurja, kun pää liikkuu väärään suuntaan. Toki senkin oppii, mutta sanonpahan vaan :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kulju kirjoitti: 01 Heinä 2023, 10:24

Penkin suhteen olen suunnittelut, että kulma tulis säädettäväksi noin 25-35° välillä

Tuossa kuvassa olevan pyörän kulma olikin noin 10 ja narujen venyttyä vähän vähemmän :) Piti kesken kisaa tehdä erikseen solmut, kiristämään kulmaa.

Kokemukseni mukaan 15-25 on aika hyvä kulma maantiellä ajeluun - joten jos saat säätövaran 15-30 on se jo mielestäni hyvä asian tutkimiseen.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Härski »

Komppaan myös tota 15...25 nojakulmaa. 30..35 alkaa olemaan jo aika pysty ja sopii rauhalliseen kaupunkikruisailuun. Ymmärtääkseni tästä ollaan tekemässä vähän nopsempaa peliä.. 🤔

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ajaminen on tosiaan helpompaa, jos korvan tasapainoelin sijoittuu taka-akselin etupuolelle. Omassa mbb:ssäni penkillä maatessa korva menee ehkä juuri taka-akselin takapuolelle, mikä varmaan alussa tuotti vähän vaikeuksia, varsinkin kun esim risteyksissä nousen istuvampaan asentoon ja korva meneekin akselin etupuolelle, ja tämä muutos sekoitti päätä entisestään.

Akseliväli tietysti pitenee ja ketteryys vähenee, mutta toisaalta selkänojan saa makaavammaksi nostamatta istuinkorkeutta.

korva ja taka-akseli.jpg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Olen muuten joskus itse haaveillut tekeväni hiilariversion mbb:stä. Etukolmio juuri tuollaisena yhtenäisenä palikkana. Styroxista sisäpuolinen muoto ja siihen käsin laminoiden kuidut päälle. Sisuksen voisi sitten halutessaan liuottaa pois.

kulju
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Helmi 2022, 11:46

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja kulju »

XPS ei vaan kestä tuota vakuumia. Itse ajattelin, että se määrä mikä FINNFOAMIA ( tai jos oikein kovasti uhraa rahaa niin 70kg/m3 ydinaine) jää sisälle on painon puolesta niin vähäinen, etten viitsi alkaa kemikaaleilla tuhtaamaan. Ja toisaalta ehkä hiljentää myös rungon ääniä ku ei oo ontto. Ja tuolla alipaineella sais vähän ylimääräistä epoksia pois lopullisesta tuotteesta, jolloin säästyy myös painoa ja lujuus kasvaa. Itsekin aluksi mietin styroksia vaihtoehtona: helpompi työstää, kevyempi noin 2x ja mahdollisuus liuottaa pois.
Tuossa nopeasti laskin, että jos kaiken ydinaineen jättää paikalleen niin lisää painoa tulis noin puolisen kiloa finnfoamilla ja 200g styroksilla. Ja jos haluaa oikein grammoja viilata niin pitäis tehdä runko, jossa eniten ydinainesta, kahdesta osasta ja yhdistää sitten lopuksi kunhan on ensin poistanut sisältä ydinaineen ja peel plyn - > paras lopputulos tällä menetelmällä ilman että aloittaa alipaineinjektointia tai tekee naarasmuotin ja paistaa prepreg kuidulla. Nää on vaan meikäläisen näkemyksiä ja saa korjata, mikäli jos ja kun olen väärässä.

Tuohon istuin kulmaan vielä palatakseni. Mikä olis teidän mielestä sopiva penkin korkeus? Tässä sohvalla löhöillessä tuntuu tämä sohvan korkeus aika mukavalta ku saa jalan lattiaan noin 90°asteen kulmassa polvesta, jolloin taas kerran myös akseliväli kasvaa. Josta seuraava pointti: akseliväli? 1300mm onko jo liian pitkä?

Tapatalkilla

Harri

Velotech Scorpion 20" sähköillä
Toivottavasti tulee vielä yksi nojakki (ainakin)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kulju kirjoitti: 02 Heinä 2023, 19:37

1300mm onko jo liian pitkä?

Liian pitkä mihin?

kulju
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Helmi 2022, 11:46

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja kulju »

Vilijami kirjoitti:
kulju kirjoitti: 02 Heinä 2023, 19:37

1300mm onko jo liian pitkä?

Liian pitkä mihin?

No, yleiskäyttöpyörään. Työmatkoille ja retkille.

Harri

Velotech Scorpion 20" sähköillä
Toivottavasti tulee vielä yksi nojakki (ainakin)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei ole liian pitkä. Twisteri on mulla 1500mm akselivälillä, eikä häiritse yhtään. Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

kulju kirjoitti: 02 Heinä 2023, 19:37

Tuossa nopeasti laskin, että jos kaiken ydinaineen jättää paikalleen niin lisää painoa tulis noin puolisen kiloa finnfoamilla ja 200g styroksilla.

200-500g on aika olematon paino. Halvat komponentit painaa jo reilusti enemmän ja tollainen paino lähtee kuskistakin yhdellä vessareissulla :roll: eli ei kai mitään syytä liuottaa sisusta pois.

Kuinka tarkkaan aiot suunnitella, mihin kohtaan runkoa kuinka paljon ja millaista kuitua? Esim emäputken ympäri varmaan paljon yksisuuntaista kuitua?

Sopiva istumakorkeus riippuu mielestäni monesta asiasta: ainakin kuskin mitoista, nojakulmasta ja penkin etureunan muodosta. Jos reisi tulee jalka maassa samaan kulmaan kuin selkänojan nojakulma (eli lonkan ei tarvitse ojentua yli oikokulman), jalan saa mielestäni makuultaan maahan ihan mukavasti, ja istumaan noustessa tietysti vielä helpommin. Toisaalta pyörissäni on litteät vaneripenkit. Kaupallisten kuppimaisten penkkien etureuna voi osua ikävästi takareiteen, jos reuna on korkea. Mutta tällä kaikella on väliä vain liikkeelle lähtiessä ja pysähtyessä. Tässä vielä ideani nojakulman vaikutuksesta sopivaan polven kulmaan:

istuinkorkeus.jpg
istuinkorkeus.jpg (37.17 KiB) Katsottu 1162 kertaa

130cm ei kuullosta yhtään liian pitkältä akseliväliltä. Esim. kaupallisessa M5:ssä on 143cm.
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _Low_Racer

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mbbn akseliväliä ei oikein voi verrata sellaisen pyörän akseli väliin missä jalat ei käänny renkaan mukana. Mbb-pyörän eturenkaat kääntökulmat on ääritilanteissa pienemmät ja pyörä siten kankeampi samalla akselivälillä.

Mun rakenteluketjussa on cad kuva mittojen kanssa. Itte olen 193 pitkä ja sain survottua akselivälin 1200mm;n istuin korkeuden ollessa 530mm nojakulmalla 22. Loppupeleissä pyörään tuli kuitenkin 18asteinen nojakulma, joka kasvatti akselivälin juuri 1300 milliin. Pyörä toimii hyvin työmatkakäytössä, mutta yhtään se ei arkikäytössä saisi olla tuon kankeampi.

Viimeksi muokannut Härski, 02 Heinä 2023, 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin