Sivu 3/4

Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 02 Heinä 2023, 22:00
Kirjoittaja kulju
Polkumies kirjoitti:

Kuinka tarkkaan aiot suunnitella, mihin kohtaan runkoa kuinka paljon ja millaista kuitua? Esim emäputken ympäri varmaan paljon yksisuuntaista kuitua?

Kuitua aattelin laittaa vähintään 5 kerrosta, joista yks suuntaista 4. Yks suuntaiset 90° kulmassa toisiinsa nähden. Eli 1. kerros pitkittäin runkoon nähden (pituussuuntainen jäykkyys) ja seuraava 90° (pystysuuntainen jäykkyys eli oma paino ja vertikaaliset voimat). Tämän jälkeen 90°twilli, jotta saa muut voimat ja kiihtyvyydet hallintaan. Toista sama kertaalleen. Yks suuntaiset varmaan noin 300sta ja twilli samoin. Lisäksi ohjaisputken ja BB:iin yks suuntaista nauhaa varmistamaan polkemissuuntaiset voimat. Komposiitin lopullinen tavoitevahvuus 1.5 - 2 mm pl. ohjausputki, BB ja dropoutit postmount jarrukiinnikkeineen.
Täytyy hankkia kunnon Dremel/vast. jotta voi yläjyrsimellä muotoilla nuo dropoutit oikeaan mittaan.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 03 Elo 2023, 20:37
Kirjoittaja kulju

Noniin, ny o aloitettu osien hillous. Hankittuna:

  • 70mm, 50mm ja 20mm finnfoam levyt
  • jarrusatulat
  • head tube
  • haarukan ohjainputki
  • vanteet renkaineen ja jarrulevyineen
  • jarrusatulat
  • droppitanko
  • 68mm bottom bracket putki
  • vanerilevy - > mallin tekoa varten

Hiljaa "hyvä" tulee...

Harri


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 08:31
Kirjoittaja tm

Hienoa, homma alkaa konkretisoitua. Muistathan laittaa kuvia näkösälle projektin edetessä ;-). Eikä pidä pettyä, vaikkei postauksiin tulisikaan paljoa kommentteja: moni niitä kuitenkin lukee ja on vain tyytyväisiä, kun foorumin "rakentelutietopankki" kasvaa.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 08:59
Kirjoittaja Härski

Juu.. Ehdottommasti mahdollismman tarkka raportointi tänne. Ihan parasta saada lukea näitä, ja mahdillisesti päästä itsekkin osallistumaan, esim vinkkejä antamalla.

Oletko kuumalankaleikkuria ja alipainesäkitystä kerennyt miettimään?

Muistelen jossain tuubivideolla nähneeni kun kaveri oli korvannut suht arvokkaat peelply yms hitek tuottet tavallisella kevytpressulla painesäkin ja tuotteen välissä. Tämä olisi itteä kiinnostava tietää toimiiko se, kun on muita suht isoja kuituhommia ittellä näköpiirissä.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 15:32
Kirjoittaja kulju
Härski kirjoitti: 04 Elo 2023, 08:59

Oletko kuumalankaleikkuria ja alipainesäkitystä kerennyt miettimään?

Kai sitä voisi sellaisenkin askarella, mutta luulen että menen ihan perinteisillä käsityökaluilla ja dremelillä/vast. Tarkoituksena on tosiaan koittaa alipainesäkitystä, jotta saa mahdollisimman paljon pois ylimääräistä epoksia. Siinä tuo peel ply ja imukangas tulee kuvaan mukaan. En ole huomannutkaan Tubesta tuota kevytpressun käyttöä. Sitä ei nyt ole nurkissa pyörimässä ja epäilen vähäsen käytettävyyttä tässä projektissa, kun sen taittaminen noiden etu- ja takahaarukoiden muotojen yli voi olla vähän haastavaa, mutta tuohon päärunkoon (alin kuva ja violetti) se kävis varmaan hyvin. Alla kuva materiaaleista, mitkä on tällä hetkellä ostoslistalla. Peel plyn korostin, jotta näkee sen hinnan helpommin. Sakset ny on vielä siellä, mutta mietein edelleen kannattaako uhrata 50€ saksiin vai käynkö vaan ostamassa halpoja saksia useammat? Kellään kokemusta? Tuossa on nyt sen verran materiaalia, jos tästä innostuu niin jää materiaalia myös seuraavaan projektiin kuten carbyyn (hiilikuitu bython).

runkomateriaali.JPG
hahmotelma.JPG

On se hieman :lol: näköinen noilla 50mm renkailla. Nykyiset vanteet menee hyvin vielä 45 millisille kumeille, mutta nuo 50:t alkaa jo olemaan yli rajojen, joten pitänee vielä miettiä, josko säätäis tuon runko koon 45:ten mukaisiksi.

Voimaannuttavaa viikonloppua kaikille...


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 16:29
Kirjoittaja Vilijami

Jos aikoo ajella jossain muualla kuin velodromilla, niin 50mm on renkaan minimipaksuus. Ulkonäön takia ei kannata ohentaa.
Ja jos minulta kysytään, niin sormenpaksuinen rengas se naurettavalta näyttää.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 16:37
Kirjoittaja kulju

Nojakki vs, pystäri ja renkaiden merkitys? Omassa vanhassa maantie pyörässä on 28mm ja "retki"pyörässä 40mm. Olen kyllä huomannut eron ajomukavuudessa, mutta tuohon vaikuttaa myös muut asiat. Mitenkäs nojakeissa? Itsellämi kun on kokemusta vain trikesta ja siinä en huomannut suurta eroa kun vaihdoin 40mm ->32;siin, mutta toisaalta siinä on takana jousitus.

Edit. Siis en ole nyt suunnittelemassa mitään rataohjusta, mutta tarkoituksena on kuitenkin vähintään samat keskinopeudet kuin pystäreilläni ja rengastus lähtee 38mm ylöspäin, mutta mihin asti siinäpä :?:


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 17:43
Kirjoittaja Härski
Vilijami kirjoitti: 04 Elo 2023, 16:29

Jos aikoo ajella jossain muualla kuin velodromilla, niin 50mm on renkaan minimipaksuus. Ulkonäön takia ei kannata ohentaa.
Ja jos minulta kysytään, niin sormenpaksuinen rengas se naurettavalta näyttää.

Nooh..Mä.asustelen kaukana santatien perukoilla ja 30mm on mulla rengastus tällähetkellä. Jotenkuten pärjää, mut 32mm on jo riittävä hyväkuntoisella soratiellä. Se koko vain sattu viimeksi olemaan loppu kun kumeja tarvitsin. 40mm alkaa olemaan sitten jo sorar3ngastus, mikäli on semmoinen ajelu enemmän mieleen ja syö jo huippuvauhteja hieman pois, mikäli nopeudet on jossain päälle 30kmh alueella.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 20:45
Kirjoittaja kulju

Jeps, näin jossain rengasvalmistajan artikkelin, että itse asiassa renkaan leveys itsestään ei vaikuta hirveän paljon "rullaamiseen", mikäli pintakuviot pysyy samana. Suurin vaikutus taitaa tulla renkaan painosta-> tarve lisätä watteja painon lisääntyessä. Sinä artikelissa muistaakseni verrattiin 28 ja olisko ollut 44. No löytyihän se etsimisen jälkeen-> https://www.renehersecycles.com/12-myth ... re-slower/
On vaan aika hintavia ko. firman kumit.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 04 Elo 2023, 21:07
Kirjoittaja jori
kulju kirjoitti: 04 Elo 2023, 20:45

Jeps, näin jossain rengasvalmistajan artikkelin, että itse asiassa renkaan leveys itsestään ei vaikuta hirveän paljon "rullaamiseen", mikäli pintakuviot pysyy samana. Suurin vaikutus taitaa tulla renkaan painosta-> tarve lisätä watteja painon lisääntyessä. Sinä artikelissa muistaakseni verrattiin 28 ja olisko ollut 44. No löytyihän se etsimisen jälkeen-> https://www.renehersecycles.com/12-myth ... re-slower/
On vaan aika hintavia ko. firman kumit.

Tälle foorumille on kertynyt runsaasti valikoitua tietoa myös tuosta vierintävastuksesta. Renkaille on oma ketjunsa, joka kannattaa lukea läpi, niin hahmottuu, mitkä asiat ovat olennaisia.
viewtopic.php?p=22861#p22861
Tuossa ketjussa on käsitelty leveämmän renkaan pienempi vierintävstus ja selitetty myös syy sille. Lisäksi on vertailtu myös renkaiden itsensä tuottamaa ilmanvastuslisää, joka on se syy, miksi kilpapyörissä on kapeat renkaat, vaikka vierivätkin huonommin kuin samanrakenteinen rengas leveämpänä. Tässä yksi viesti siitä. viewtopic.php?p=25168#p25168


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 05 Elo 2023, 09:45
Kirjoittaja Vilijami

Leveämpi rengas rullaa pienemmillä paineilla kuin kapea. Tästä on selkeää etua kanttareiden ylityksissä, joita on täällä vielä aika paljon, vaikka pyöräilyhenkinen liikenneinsnöörimme koittaa niitä vähentää. Miellyttävämmän kanttikiven ylityksen lisäksi paksumpi rengas suojaa vannetta.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 05 Elo 2023, 11:10
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 05 Elo 2023, 09:45

Leveämpi rengas rullaa pienemmillä paineilla kuin kapea. Tästä on selkeää etua kanttareiden ylityksissä, joita on täällä vielä aika paljon, vaikka pyöräilyhenkinen liikenneinsnöörimme koittaa niitä vähentää. Miellyttävämmän kanttikiven ylityksen lisäksi paksumpi rengas suojaa vannetta.

Täydennän vielä selityksen tuolle suojaavuudelle. Paksummassa renkaassa on suuremman korkeutensa takia enemmän joustomatkaa, jonka takia se kestää paremmin kanttareiden ylityksiä ja ajoa vajentuneilla paineilla. Valitettavasti kaikki renkaat aina hitaasti tihkuvat ilmaa ulos. Paksumpi rengas vajenee selvästi hitaammin, koska siinä on enemmän ilmatilavuutta suhteessa ilmaa tihkuvaan pinta-alaansa.

Paksurenkaisen pyörän ulkonäköä voi halutessaan muuttaa hommaamalla valkokylkiset, tai muten värikkäät renkaat ja ennen kaikkea valitsemalla CADikuvaan vanteelle eri värin kuin renkaalle. :wink:


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 21 Syys 2023, 19:53
Kirjoittaja kulju

Ja iltaa pitkästä aikaa,
Taas hankittu lisämateriaalia; 12mm vaneria sekä dropoutit etuakselia varten. Vaneri, jotta saan tehtyä alustavan mallin muodoista.

Tuossa laskin, että raakojen hiilikuituosien painoksi tulisi noin 4,5 kg eli satula, takahaarukka, runko ja etuhaarukka. Lukema kylläkin edellyttää hyvää onnistumista laminoinnissa. Varmaan lopullinen paino tulee olemaan lähempänä 5 kg.

//kulju


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 22 Syys 2023, 12:26
Kirjoittaja Härski

Tsori, mut en näe järkeä kuidun käyttämisessä, mikäli ei tavoitella monimutkaisia muotoja/ laajoja pita-aloja. Suomeksi sanottuna aerodynamisia etuja touovia muotoja.

Perus teräksiseen putkirunkoon verrattuna ei tolleen taida saavuttaa juuri muuta, kuin harmaita hiuksia ja toki köykäisen lompsan.


Re: MBB 700C rakentamisen haaveilu

Lähetetty: 22 Syys 2023, 16:10
Kirjoittaja kulju

Juu, saattaapi olla, mutta ku ei ole hitsivehkeitäkään valmiina saati sitten sellaista työtilaa, jossa tuota voisi metallista tehdä. Joten vaihtoehdot on vähissä: tee komposiitista, jatka haaveilua tai osta valmis (joka myös keventää kukkaroa).

Runkoa voi vielä keventää, ku tarkastelee noiden kuitujen suunnat kohdalleen ja oikeisiin kohtiin. Tuo paino oli nyt laskettu niin, että joka kohdassa on 8 kerrosta kuitua.