Levyjarrujen jälkiasennus

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
sampo
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Tammi 2010, 23:01

Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja sampo »

Heipä hei,

Nazca Pioneerissani on vannejarrut ja valmistajalta näköjään vielä saisi etuhaarukan jossa on kiinityskorvake levyjarrulle mutta vastaavaa takahaarukkaa en kyllä mistään löytänyt. Mahtaako olla täysin tekemätön paikka teräksiseen takahaarukkaan lisätä moinen kiinnityskorvake?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kaipa teräkseen voi hitsata kiinnikkeen, ja jonkinlaisia pannalla kiinnitettäviä levyjarrukorvakkeita on myös olemassa, ainakin AliExpressistä näyttäisi saavan.

shopping.jpeg
shopping.jpeg (43.01 KiB) Katsottu 1423 kertaa

Onko edessä ylä- vai alaohjaus? Jos etuhaarukka on ihan normaali niin siihenhän voi laittaa minkä tahansa sopivan haarukan, jossa on levyjarrukiinnitys. Jos siis ulkonäöllä ei ole väliä...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.wish.com/product/6089139412 ... sition=149 Tai sitten tälläisillä . Wishiltä löytyy paljon vaihtoehtoja , kun survaa heidän sivuillaa.

sampo
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Tammi 2010, 23:01

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja sampo »

Kiitokset vastauksista! Pyörässä on alaohjaus, siksi suunnittelin sille yhteensopivan etuhaarukan ostamista alkuperäisenä kun niitä tosiaan vielä jonkin aikaa ainakin on saatavilla. Pitänee selvitellä noita adaptereita ja niitten sopivuutta & kestävyyttä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei sinne taakse tarvi vannejarrua muuttaa levyksi. Turhaa vaivannäköä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pastori kirjoitti: 21 Heinä 2023, 09:11

Ei sinne taakse tarvi vannejarrua muuttaa levyksi. Turhaa vaivannäköä.

Miten niin ei tarvitse. Kyllä levyt kaikissa on paras. Vähemmän huoltoo vuosien varrella. Eikä vanteet turhaan kulu jarrutellessa. Vaikka jarrut ovatkin vauhdin surma. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojanalle kirjoitti: 21 Heinä 2023, 09:52
Pastori kirjoitti: 21 Heinä 2023, 09:11

Ei sinne taakse tarvi vannejarrua muuttaa levyksi. Turhaa vaivannäköä.

Miten niin ei tarvitse. Kyllä levyt kaikissa on paras. Vähemmän huoltoo vuosien varrella. Eikä vanteet turhaan kulu jarrutellessa. Vaikka jarrut ovatkin vauhdin surma. :mrgreen: :mrgreen:

No takajarruhan on vaan viranomaisia ja kerran elämässä paniikkijarrutusta varten. Ei kai nyt kukaan oikeesti jarruta takajarrulla?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mitään järkiperustetta tuolle vannejarru -> levyjarru konversiolle ei löydy. Hyöty ei ylitä rahanmenoa ja vaivannäköä.
MUTTA
Kyseessä on harrastus. Värkkäily ja uusien osien asennus on kivaa hommaa eikä siinä pidä liikaa rahoja laskea tai miettiä järkiperusteita.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti: 21 Heinä 2023, 09:58

Ei kai nyt kukaan oikeesti jarruta takajarrulla?

Hep! Minä jarrutan aina takajarrulla, mikäli se on olemassa ja toimii hyvin. Mun pyörät enimmäkseen ollut niin takapainoisia, että jarrutus takajarrulla on vähintään yhtä tehokas kuin etujarrulla. Eikä pidon häviäminen ole niin vakavaa takarenkaasta, voi olla joissain tilanteissa jopa toivottavaa. Eturenkaasta pidon katoaminen johtaa välittömään kaatumiseen ja liian hyvä pito yhdistettynä kovaan jarrutukseen swb pyörällä, kippaa koko pyörän eturenkaan ympäri. Kokemusta on Flevolla kippailusta useita kertoja.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mulla taas ei ole takajarrua edes ollut olemassa liki 15 vuoteen.. Mut määpä ajankin ihan miljoonaa ettei viranomaiset kerkiä perään. :D

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Vilijami kirjoitti: 21 Heinä 2023, 10:03

Mitään järkiperustetta tuolle vannejarru -> levyjarru konversiolle ei löydy. Hyöty ei ylitä rahanmenoa ja vaivannäköä.
MUTTA
Kyseessä on harrastus. Värkkäily ja uusien osien asennus on kivaa hommaa eikä siinä pidä liikaa rahoja laskea tai miettiä järkiperusteita.

Oliko tämä nyt jottain sarkasmia tms? Kun en ole ihan varma.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pökö kirjoitti: 24 Heinä 2023, 12:08

Oliko tämä nyt jottain sarkasmia tms? Kun en ole ihan varma.

Ei kun ihan aito ja rehellinen mielipide. Toimivilla vannejarruilla kyllä pärjää siviiliajoissa.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Juu. Varmaan pärjää.
Kävimme vähän mäkisemmässä maastossa, Nizza - Gorges du Verdon - Nizza, niin vanteet kuumenivat niin paljon niissä alamäissä, että olis pian hajonnut kumit. Ja niinhän eräälle ystävälle kävi Mallorcan saarella, kun tulivat eräältä luostarikukkulalta alas. Eturengas räjähti ja sai pysähtymään juuri ennen rotkoa.
Et jos sit kuitenkin levyjarrut... ;-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ai levyjarrut joka pyörään siksi, koska vuoristossa tarvitsee? :D
Täällä kotimaan ajossa en koko kuumenemisongelmaa ole havainnut. Eipä sillä, hyväthän ne levyt on, mutta jos on toimiva vannejarruinen pyörä, millä ei ole huomenna alpeille lähdössä, niin onko rahan ja vaivan arvoista alkaa vaihtamaan levyjarrut?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Levyjarrujen jälkiasennus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mun mielikuvitus ei riitä siihen että ulkorengas kuumenisi räjähdyskuntoon, ennen kuin - kumiset- jarrupalat on hävinneen savuna ilmaan. :roll:

Voisin veikata kyseisen rengasrikon kuitenkin johtuneen jostain muusta kuin ylikuumentuneesta kumista.

Vastaa Viestiin