Velomobiilin vakuuttamisesta

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
kristiansalikoski
Viestit: 154
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Tuli kinneri-kollegan kanssa puhetta Velomobiilien vakuutuksesta.

Asia ei välttämättä olekaan niin yksiselitteinen kun sitä toiveikkaana kuvittelisi.

Olisiko muilla kokemusta ja neuvoja siitä mitä tulisi ottaa huomioon, jotta mahdollisessa korvaustapauksessa ei jää vain tyhjä sisäkumi käteen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7313
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Avaa vähän ongelmapistettä?
Eiköhän se mene ihan samalla lailla kuin muidenkin harvinaisten tuotteiden vakuuttaminen. Vakuutusyhtiön kanssa pitää sopia etukäteen hinnoista ja muista ehdoista. Mutta netistä itse otettu melkein-lähelle-vakuutuksen kans varmasti on ongelmia.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Minä olen sisällyttänyt kinnerin nimenomaan erikseen mainiten kotivakuutukseen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Stapani »

ajarmala kirjoitti: 20 Heinä 2023, 19:09

Minä olen sisällyttänyt kinnerin nimenomaan erikseen mainiten kotivakuutukseen.

Niin minäkin

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tää siis lähti siitä, että keskutelin Kristianin kanssa QV:n vuokraamisesta koeajelua varten muutamaksi viikoksi. Kun kyseessä on kinnerin kaltainen kallis vekotin, joku vakuutussuoja sille on hyvä olla ihan molempien osapuolten kannalta.

TLDR; Polkupyörä on liikkeessä ollessaan vakuutusyhtiön silmissä aina urheiluväline ja sitä kautta pitkälti lainsuojaton pl. työmatkapyöräily, paitsi jos kyseessä on liikennevakuutuksen vaativa sähköpyörä.

Olen nyt selvitellyt kinnerin ("kallis polkupyörä", jotta vakuutusihmiset ei mene ihan totaalisen lukkoon :mrgreen: ) vakuuttamiseen liittyviä kommervenkkejä muutaman puhelun verran If:n asiakaspalvelijoiden kanssa, ja melkoinen suo on kyseessä. Tää siis koskee vaan If:iä, muilla yhtiöillä voi olla muut kuviot:

  1. Laaja kotivakuutus, jossa on kaikenlaista tapaturma/vastuu/yms. suojaa mutta ei polkupyörää erillisenä vakuutuksen kohteena korvaa polkupyörän varkauden tai vahingot 2500€ saakka. MUTTA: ainoastaan jos polkupyörä on parkissa / säilytyksessä. Jos jotain tahtuu ajossa, asia mutkistuu, koska vakuutuksessa on erityisehto nimenomaan polkupyöriä koskien, jonka mukaan urheiluvälineitä ei korvata, ja polkupyöräily pl. työmatkapyöräily tulkitaan urheiluksi. Esim. kaupassakäynti tai vaikka mökille pyöräily on harmaata aluetta, jossa sitten varmaan mennään käsittelijän perstuntuman mukaan. Kritisoin tätä aika painavasti, ja sanoin että ilmastokriisin vuonna 2023 on ihmisiä joille pyörä on jopa pääasiallinen kulkuväline. Toivottavasti viesti menee organisaatiossa eteenpäin.

  2. Polkupyörän voi vakuuttaa erillisenä tietyn arvoisena esineenä kotivakuutuksen yhteydessä, mutta ym. ehto pätee edelleen. Eli korvaksen maksimisummaa saa ylöspäin rahalla, mutta muuten vakuutusta ei saa laajennettua.

  3. Mitään vapaaehtoista kaskon tapaista vakuutusta polkupyörille ei ole olemassa.

  4. Muille osapuolile pyörällä aiheutetut vahingot korvataan aiheuttajan vastuuvakuutuksesta joka sisältyy omavastuineen ja maksimeineen kotivakuutukseen.

Mitä "kalliin polkupyrän" vuokraukseen tulee, lähtökohtaisesti vuokraajalla pitäisi olla sille vakuutus. Tässä kohtaa sitten tullana siihen että taaskaan yksityishenkilö ei pysty ostamaan sellaista vakuutusta joka kattaisi polkypyörän käytön kaikissa tilanteissa. Eli jos pyörää vuokraa, se ja pyörän vakuuttaminen kannattaa tehdä firman nimissä, koska yrityksille myytävät vakuutukset on ihan eri tavalla joustavia.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kun nyt pääsin vauhtiin aloin selvitellä muita yhtiöitä:

Pohjola: yli 2500€ fillari pitäisi vakuuttaa arvoesineenä. Aspa ei osannut sanoa suorilta mitä korvataan jos pyörällä ajaa ja se hajoaa esim. kaatumisen takia.

Lähitapiolan vakuutusehdoissa on lueteltu erikseen mm. polkupyörä irtaimistona joka korvataan kotivakuutuksen irtaimistovakuutuksen enimmäismäärään saakka (yleensä 15000).

Pohjolan ja Lähitapiolan vakuutusehdoissa on tää sama josta jo väänsin IF:n kanssa: "Vakuutuksesta ei korvata, jos urheiluväline tai -varuste tai harrastusväline rikkoutuu silloin, kun sitä käytetään siihen, mihin se on tarkoitettu."

Kuitenkin Pohjolan sivuilla on erikseen annettu esimerkki jonka mukaan "kaadut polkupyörällä ja se rikkoutuu" korvattaisiin kotivakuutuksesta. Ilmeisesti koskee paikaltaan kaatumista :mrgreen: Toin tämän ristiriitaisuuden esille asiakaspalvelutsätissä, aspa soittelee mulle ens viikolla selvitettyään asiaa tarkemmin.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti: 21 Heinä 2023, 14:55

aspa soittelee mulle ens viikolla selvitettyään asiaa tarkemmin.

No niin!

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4971
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja janx »

Kas kun eivät sano, että kinneröinti on syntyperäinen sairaus, sitä ei korvata missään, koskaan eikä mitenkään. :D

Tämä on valitettavasti joissain tapauksissa mahdollinen "tuomio", vaikka olisit kaatuessa saanut vamman.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1023
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tekee siitä 250W-1kW sähköpyörän jotta saa liikennevakuutuksen. Moottoriksi joku hyvin pieni, joka kestää vain hetkellisesti 251W ja akuksi kondensaattori, josta saa hetkellisesti 251W. Pitäisi riittää lakiteknisesti?

Tai vielä parempi: peukkukaasulla toimiva yhden watin moottori. Peukkukaasu vaatii kai aina vakuutuksen :D

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Eihän se liikennevakuutus sitä kinneriä itseään vakuuta rikkoutumisten varalta. Se on sitä varten, että korvataan vakuutuksen ottajan muille osapuolille aiheuttamat vahingot.

Toisin kuin tällä foorumilla nykyään tuntuu olevan konsensuksena, sähkö ei ole aina ratkaisu kaikkeen :D

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7313
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Varmasti joku vakuutusyhtiö myy kinneriin mopon kaskovakuutuksen, joka ratkaisisi ongelman.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4971
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja janx »

Oli Paseon vakuutus sähköpyöränä mielenkiintoista jokin vuosi sitten. Piti antaa ihmeellisiä tietoja.

Loppujen lopuksi Paseo oli vakuutettu tiedoilla: punainen Helkama 10cc polttomoottorilla ja olemattomalla runkonumerolla 12345. Lopetin koko vakuutuksen, kun eihän se mitään olisi korvannut, kun näin virheellisesti tiedot syötetty järjestelmään. Toivottavasti nykyään paremmin asiat.

Edit: Hinta oli 180e vuodessa.
Edit: Järjestelmä ei siis mahdollistanut poikkeuksia pudotusvalikoista tuleviin arvoihin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Lähitapiolan vastaus:

Hei Markus!

Polkupyörä rinnastetaan meillä urheilu- ja harrastevälineeksi. Näin ollen polkupyörän rikkoutumiseen pätee kotivakuutusehto; Kotivakuutuksesta ei korvata urheilu- ja harrastusvälineiden rikkoutumista, kun niitä käytetään siihen, mihin ne on tarkoitettu.

Kotivakuutus ei siis korvaa pyörän rikkoutumista, vahingon sattuessa pyörällä ajaessa."

Jos pitäisi arvata niin Pohjolalla tarkistuksen jälkeen sama juttu...

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

kristiansalikoski
Viestit: 154
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Uusien sähköpyöräsäännösten ja tähän liittyvien vakuutusvelvollisuuden myötä päätin kokeilla vakuuttamista uudestaan. Kysyin nyt Fennialta.

Olin havainnut että liikennevakuutuksen ohella mainoksissa puhutaan kaskosta sähköpyörillekin.

Tällä kertaa Vakuutusasiantuntija kysyikin multa vain pyörän valmistenumeroa ja homma oli sillä kunnossa.

Vakuutustodistuksessa lukee nyt laitteen kohdalla ”rekisteröimätön Mopo ja kinnerin valmistusnumero”. Velomobiilista tai polkupyörästä ei puhuta vaikka kerron kyseessä olevan sähköavusteisen polkupyörän (250w, rajoitus 25km/h paino yli 25kg).

Kaskon pitäisi kattaa myös epäsäännöllisen vuokraustoiminnan.

Aion kokeilla vielä asiaa luomu-kinnerin kanssa.

Kummallista olisi jos tuo sähköapu olisi edellytys vakuutukselle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7313
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiilin vakuuttamisesta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nämä siirtymäajat ovat aina ongelmallisia. Nyt vouhkataan sähköajoneuvojen vakuutuksista ja kukaan ei oikein tiedä mistä on kysymys. 10 vuoden päästä asia voi olla selvempää.

Luomukinnerin kanssa lähtisin liikkeelle siitä, että lähettää vakuutusyhtiöön valokuvat ja hinnan. Kertoo kyseessä olevan katettu polkupyörä sekä painottaa sähköttömyyttä. Vaikeaa varmasti on silti saada heidät ymmärtämään mistä keskustellaan.

Vastaa Viestiin