Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä on esimerkki oikeasti loivan ohjauskulman kutakuinkin oikeaoppisesta geometriasta.
KuvaKuva
Kuva on tästä ketjusta. viewtopic.php?p=50491#p50491

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

Vilijami kirjoitti: 10 Elo 2023, 18:35

Nuissa kuvissa on 300mm jättö. Saattaa olla jotenkuten ajettava 30km/h nopeudessa, mutta hidas nopeus ja liikkeellelähtö tuskallista. Ohjaus pyrkii lipsahtamaan linkkuun koko ajan.

Minkälainen ohjaustanko on tulossa, vai jääkö kokonaan pois? Mbb ei välttämättä sitä tarvitse.

Jonkinlainen yläohjaus oli suunnitteilla, minkälainen se sitten on tulee olemaan on vielä mysteeri, tykkäsin kyllä omistamani Performerin tangosta (alla kuva), ehkä jotain sen suuntaista, ohjaustangon voisin ostaa jopa valmiina.

Jori selittikin tuon jätön aika yksinkertaisesti, lukemieni viestien perusteella sain vähän monimutkaisemman kuvan ongelmasta :mrgreen:

IMG-2314.jpg
Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

Diy projektit listaa on tullut tässä selailtua ahkerasti ja paljon olisi erilaisia toteutustapoja tarjolla, katselin sitten tuota nykyistä pystypyörääni Kona Hahannaa niin siinä olisi ainakin jämäkän oloinen runko, en siis juuri tuota yksilöä ala pilkkomaan mistään hinnasta olen siihen kovasti kiintynyt mutta -90 luvun maasturista saisi varmaankin käyttökelpoisia osia, tein siis tuon pohjalta yhden mallin.

Kuinkas tämmöinen nivel eroaa ajettavuudeltaan noista edellisistä malleista, jos siis kuvitellaan että niissä edellisissä olisi oikeaoppinen jättö :?:
En tosin tiedä osaisinko tuollaista niveltä laakeripesineen rakentaa.

nojakki3.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo nivel varmaan toimii on samaa sukua miun tandemin ja läskinojakin kanssa. Laittaisin tuon takimmaisen haarukkaputken lähemmäs niveltä, tulis kestävämpi ja yksinkertasempi tehdä. Haarukkaputken vois myös jatkaa yläpäästään ja kiinnittää ohjaustangon suoraan siihen - penkkiä vähän eteenpäin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tää viimeinen on niin lähellä polkupyörän normaaligeomegriaa, ettei kannata alkaa niveltä ja haqrukkaa rakentamaan. Otat vain jostain tarpeeksi tukevasta pyörästä ohjainlaakerin ja haarukan joiden ympärille loppu pyörä syntyy.. Melkein itsestään. :D

Ja ajettavuudenkin puolesta suosittelen pitäytymään tällaisessa ns normaalissa geometriassa. Vähemmän tulee mitään ohjauksen haulkailuongelmia tms. Noin 15..25 astetta kallistusta ohjausakselille ja jätttöä 1-2 kertaa kumin paksuus. Toimii takuulla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja PW »

On tuosta kouramallisesta ohjausnivelestä hyötynä ainakin pyörän helppo katkaisu vaikka kuljetusta varten. Pistoakselin kun poistaa,pyörä on kahessa osassa, ei välttämättä tartte ees työkaluja.
Yritin etsiä keskusteluketjua tuollaisesta nivelestä mut en sitä löytäny :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 13 Elo 2023, 20:45

Tuo nivel varmaan toimii on samaa sukua miun tandemin ja läskinojakin kanssa. Laittaisin tuon takimmaisen haarukkaputken lähemmäs niveltä, tulis kestävämpi ja yksinkertasempi tehdä. Haarukkaputken vois myös jatkaa yläpäästään ja kiinnittää ohjaustangon suoraan siihen - penkkiä vähän eteenpäin.

Tästä puhuu PW. viewtopic.php?p=118006#p118006
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Katkaistavuus on toki hyvä pointti ka etu pyörää kuljerellessa.
Mun kuskailuihin on tosin riittänyt ihan se että käätää keulan ympäri rungon sivulle ja tarvittaessa irroittamalla renkaat. Kohtuu pieneksi menee jo ihan silläkin tavalla.

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

PW kirjoitti: 13 Elo 2023, 20:45

Tuo nivel varmaan toimii on samaa sukua miun tandemin ja läskinojakin kanssa. Laittaisin tuon takimmaisen haarukkaputken lähemmäs niveltä, tulis kestävämpi ja yksinkertasempi tehdä...

Tarkoitatko jotenkin näin kuin alla olevassa kuvassa? Jääkö tuohon tarpeeksi tilaa nivelen kiinnitykselle, mittasin oman konani takakolmiosta että siihen jää 80mm tilaa korkeuden puolesta ja 60mm leveydessä jos nivelen laittaisi ihan kiinni, ajateltuna siis jos pyörän tekisi vannejarruilla.
Kuinka iso tuosta nivelestä pitäisi siis tehdä että se on kestävä?
Ensimmäisen version nivelen ja haarukan välisen ylimääräisen putken pitäisi olla vähintään 50mm pitkä että se tulee jarrun ohi.

Katsoin tuon sinun läskipyörä ketjun ja sieltä selvisi ihan hyvin tuo nivelen rakenne, vaikuttaisi aika yksinkertaiselle tehdä, käytännössähän tuossa on siis kaksi putkea sisäkkäin joista sisempi on lyhyempi ja laakerit on sitä vasten paikallaan prässättynä.

Härski kirjoitti: 13 Elo 2023, 23:24

Tää viimeinen on niin lähellä polkupyörän normaaligeomegriaa, ettei kannata alkaa niveltä ja haqrukkaa rakentamaan. Otat vain jostain tarpeeksi tukevasta pyörästä ohjainlaakerin ja haarukan joiden ympärille loppu pyörä syntyy.. Melkein itsestään. :D

Ja ajettavuudenkin puolesta suosittelen pitäytymään tällaisessa ns normaalissa geometriassa. Vähemmän tulee mitään ohjauksen haulkailuongelmia tms. Noin 15..25 astetta kallistusta ohjausakselille ja jätttöä 1-2 kertaa kumin paksuus. Toimii takuulla.

Tuossa viimeisimässä ajattelin juuri että jos hankkisi vanhan pyörän rungon, sen etuhaarukasta saisi takahaarukan ja takakolmiosta etuhaarukan valmiina, pitäisi tehdä vain tuo suora runkoputki, nivel, penkin kiinnitys ja tanko. Selviäisi mahdollisimman vähällä rakentamisella.

nojakki4.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei kestä takahaarukka tuossa kohden. Tuo ohjausnivel tekee aikaloisen momentin noihin pystyputkiin, varsinkin jarrutustilanteissa. Nivelen kohdalla olisi pystyputkien syytä olla.. Hmm.. Ehken 25mm halkaisijaista putkea kunnon seinämällä, tai muuten ne nitkahtaa ensimmäisessä jarrutuksessa. Tukeva maasto,-tms pyörän haarukka on riittävän vahva tuolta kohden. Lisäksi näissä pyörissä helpottaa elämää kummasti jos laittaa levy,-, tai rumpujarrun. Se antaa jaloille tilaa liikkua eturenkaan sivuilla ilman että jarrulänget hälppii sisäreisiin.

Ja em tyyppiset rarrut kuormittavat haarukkaputkia entisestään lisää..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa on noin jyrkälle ohjauskulmalle liian pieni jättö. Pitää kallistaa enemmän kuin tuon 15 astetta, eli 75 asteen ohjauskulmaan, jotta jättö kasvaa järkeväksi. 75 asteen ohjauskulma on maatiepyörissä tyypillinen ohjauskulma. Se on kiikkerä ajettava. Maantiepyöräilijät sanovat "herkäksi", jottei kuulosta niin pahalta. Jyrkkä ohjauskulma on niissä vain sitä varten, jotta saadaan etupyörä mahdollisimman taakse, jotta voidaan peesata mahdollisimman lähellä edellä ajavaa. :?

Jättö liian pieni noin jyrkälle ohjauskulmalle.png
Jättö liian pieni noin jyrkälle ohjauskulmalle.png (330.26 KiB) Katsottu 1113 kertaa

Jos havitellaan hyvää ajettavuutta pitää olla loivempi ohjauskulma. MBB rakenteista vain ns. ranskalaisella ohjauskulmalla olen nähnyt ajettavan vaivattomasti ilman käsiä. Ranskalainen MBB-pyörän ohjauskulma on loiva 60 asteesta aina pythoneissa käytettyyn 45 kulmaan saakka.

On hyvä huomata, että loivempi ohjauskulma lisää jättöä, joka pitää kompensoida ohjausakselin siirtämisellä kauemmas taakse etukiekon keskiöstä. VIeläpä niin, että loiva ohjauskulma sietää sitä pienemmän jätön, mitä loivempi kulma. 45 astetta tai loivemmilla kulmilla jättö on usein negatiivisella puolella.

On tämä vaikea selitettävä, mutta kannattaa selvittää tämä asia itselleen, jos aikoo rakennella pyöriä. Tällä laskimella leikkiminen voi auttaa asian hahmottamisessa. http://www.yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tässä toinen laskuri joka piirtää samanaikaisesti.
https://hotbike.fi/trailcalculator/keul ... skuri.html

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja PW »

Jättö liian pieni noin jyrkälle ohjauskulmalle~2.png
Jättö liian pieni noin jyrkälle ohjauskulmalle~2.png (270.83 KiB) Katsottu 1078 kertaa

Jotenkin tuohon malliin mutta haarukka putket paksumpaa tavaraa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

Eipä se ollutkaan tuo jättö niin yksinkertainen kuin luulin :mrgreen: pitää perehtyä lisää ja käyttää noita laskureita apuna.

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Nojapyörän suunnittelua, napavaihde? hihnaveto? ketjuvaihde? ketjuton?

Viesti Kirjoittaja Nick »

En tiedä ymmärränkö vieläkään tuota jättöä oikein joten mennään sieltä mistä aita on matalin eli kopioin omistamani Performerin keulan kulmat, pitäisi kaiken järjen mukaan olla toimiva, runko on yksinkertaisempi, aavituksen korkeampi suorasta rungosta johtuen ja takana ei ole jousitusta.

nojakki5.PNG
nojakki5.PNG (45.39 KiB) Katsottu 962 kertaa
Vastaa Viestiin