Moottoripolkupyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hei, meinas unohtua moottorin väännön 4 kertaistava ensiövälitus ja 4,4 kertaistava toisiovälitys.
2nm x 4 x 4,4 = 35nm takanavalle. Silti 125nm/35nm = 3,5 kertainen varmuuskerroin riuskaan polkijaan verrattuna.

Korjatkaa ihmeessä jos laskuni ovat pielessä!

Muuten: Tsdz2 keskiösähkömoottorissa on 80nm vääntöä ja vakioratas on 44 hampainen. Jos siis jalkajarruversion kanssa käyttää yhtä vaikka 22 hampaista takaratasta, niin 80nm x 0,5 = 40nm vääntöä takanavalla.

Yllättävän lähellä toisiaan ovat nuo 2 tahti polttis ja tonsheng ovat navalle kohdistuvassa maksimiväännössä.

Viimeksi muokannut Vilijami, 30 Loka 2023, 09:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Laskuista entiedä, mutta mä olisin tyytyväinen jos kahdella jalalla saisin yhteensä 150kg voiman. Toki kovin erilaisiahan me ihmiset olemme.

.. Noh, vähän naputtelua..

.. Ja laskukone antaisi 2.5kw 7000rpm arvoilla momentiksi 3.5Nm, mikäli en jotain sössinyt.
Toki sä ajat vajaalla sylinteritäytöksellä, niin varmasti tuo 2Nm on hyvin liki.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No meneehän tuo 150kg jalkaprässissä ihan keskivertoihmisellä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt muutaman ajolenkin perusteella sanoisin, että vältys on liian raskas. Vaikka mäet nouseekin ihan jees, niin moottori herää henkiin vasta korkeammilla kierroksilla. Korkeahkot kierrokset tasamaalla ja ihan pintakaasu ovat mukavan tuntuinen yhdistelmä. Takaratas on nyt 44 hampainen. 60 hampaista ratasta 420 ketjulle saa parinkympin hintaan joka paikasta.

60 hampaisella rattaalla ja 406 kiekolla lakisääteinen 25km/h nopeus saavutetaan 6250 kierrosnopeudella. Ehkä pitää kokeilla tuota.

Nyt kokonaisvälitys on 4 x 4,4 = 17,6 (eli rengas pyörähtää kierroksen ja mäntä käy yläkuolokohdassa noin 18 kertaa) joka on sama kuin isopyöräisten kasarimopojen välitys suurimmalla vaihteella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 31 Loka 2023, 11:17

Nyt muutaman ajolenkin perusteella sanoisin, että vältys on liian raskas. Vaikka mäet nouseekin ihan jees, niin moottori herää henkiin vasta korkeammilla kierroksilla. Korkeahkot kierrokset tasamaalla ja ihan pintakaasu ovat mukavan tuntuinen yhdistelmä. Takaratas on nyt 44 hampainen. 60 hampaista ratasta 420 ketjulle saa parinkympin hintaan joka paikasta.

60 hampaisella rattaalla ja 406 kiekolla lakisääteinen 25km/h nopeus saavutetaan 6250 kierrosnopeudella. Ehkä pitää kokeilla tuota.

Nyt kokonaisvälitys on 4 x 4,4 = 17,6 (eli rengas pyörähtää kierroksen ja mäntä käy yläkuolokohdassa noin 18 kertaa) joka on sama kuin isopyöräisten kasarimopojen välitys suurimmalla vaihteella.

Kaksitahtisen tehokäyrä on tuolla kohdin todella jyrkkä, joten tuollainen muutos nostaa tehoa melko paljon tuolla 25 km/h nopeudessa. Tämä tarkoittaa, että välitysmuutoksen jälkeen 25 km/h nopeutta pitää ajaa kaasua vähentämällä. Tämä huonontaa hyötysuhdetta ja siis lisää polttoaineenkulutusta matka-ajossa. Tee siis ainakin ensin polttoaineenkulutusmittaus, jotta mahdollisuus harkitsemasi muutoksen vaikutuksesta polttoainetalouteen ei mene ohi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mites sen pakoputken resonanssin mahdollistama lisävääntö?

.. Jos 5m pitkä putki toimi 1500rpm kierroksille niin varmaan liki 2.5m putki toimii ensiöpullsilla 3000rpm kirrroksilla. Kantaiskohan siellä putkessa kuinkahyvin pulssit yhden syklin yli ja noin1250mm pitkä putki toisi apua 3t kierroksille. Sellainen olisi vielä käytännössä mahdollista saada tuohon mahtumaan.

Hieman lisää mutkia matkaan ja joku 16mm kuristus sinne perälle..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kävin ostamassa 62 hampaisen rattaan 420 ketjulle, mutta sehän oli liian leveä. Ketju ei mahtunut. Palautin rattaan.

Ketju on siis jotain muuta, kuin käyttöohjeessa kerrottu 420. Noo, sopivan kokoisia ongelmia marraskuuksi selvittää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jopa selvisi. Kyseessä on erikoisleveä 1/2 x 3/16” polkupyörän ketju.
Eli tyyppi on 415. Vanhoissa pappatuntureissa on tuollainen.
https://www.baiks.fi/tarvikkeet-ja-vara ... 3-16-114l/

Liitteet
IMG_1358.png
IMG_1358.png (42.54 KiB) Katsottu 1062 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

52h kampiratas löytyisi hyllystä. Sillä 25km/h saavutetaan 5400rpm.
Haitanneeko kun ratas on pari milliä liian ohut ketjulle?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 31 Loka 2023, 11:56

Tee siis ainakin ensin polttoaineenkulutusmittaus, jotta mahdollisuus harkitsemasi muutoksen vaikutuksesta polttoainetalouteen ei mene ohi.

Joo, pitäis tehdä kulutustesti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Moottorisarjan takaratas on 2,9mm paksu. Siis aivan liian ohut ketjulle. 52h kampiratas on 2,3mm.
Eihän tuossa ole kuin 0,6mm ero.

Liitteet
IMG_20231031_181223.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt eturengas lipsuu vähemmän.

Liitteet
IMG_20231031_182148.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 31 Loka 2023, 18:16

Moottorisarjan takaratas on 2,9mm paksu. Siis aivan liian ohut ketjulle. 52h kampiratas on 2,3mm.
Eihän tuossa ole kuin 0,6mm ero.

Jos vertaat pintapaineita eturattaan ja takarattaan hampaiden kyljille, päädyt siihen, että takarattaana riittäisi alle millinen hammaspyörän leveys. Eturattaalla on ketjussa kiinni arviolta 6,5 piikkiä, kun tuossa 52-piikkisessä takarattaassa 29 hammasta. Pintapaineet menevät kontaktihampaiden suhteessa, eli takarattaana kestää neljäsosan levyiset hammaskontaktit eturattaaseen nähden. Tuo tekisi 0,7 mm. Näillä näkymin uskaltaisin sanoa, että 2,3 mm ratas kyllä kestää takarattaana, vaikkei olekaan yhtä leveä kuin eturatas. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

52h rattaalle pulttijako alkuperäiseen rattaaseen.

Arvatkaapa onko helppoa ja nopeaa kiristellä näitä pultteja tasaisesti vähän kerrallaan, yhdellä kädellä? Kuvassa on esimerkiksi työkalujen asettelumeininki.

Liitteet
IMG_20231101_172635.jpg
IMG_20231101_163747.jpg
IMG_20231101_163732.jpg
Viimeksi muokannut Vilijami, 01 Marras 2023, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nippanappa pultitkin mahtui osumatta mihinkään. Koeajo jää huomiselle.

Liitteet
IMG_20231101_191036.jpg
IMG_20231101_191136.jpg
Vastaa Viestiin