Sivu 10/13

Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 30 Loka 2023, 08:58
Kirjoittaja Vilijami

Hei, meinas unohtua moottorin väännön 4 kertaistava ensiövälitus ja 4,4 kertaistava toisiovälitys.
2nm x 4 x 4,4 = 35nm takanavalle. Silti 125nm/35nm = 3,5 kertainen varmuuskerroin riuskaan polkijaan verrattuna.

Korjatkaa ihmeessä jos laskuni ovat pielessä!

Muuten: Tsdz2 keskiösähkömoottorissa on 80nm vääntöä ja vakioratas on 44 hampainen. Jos siis jalkajarruversion kanssa käyttää yhtä vaikka 22 hampaista takaratasta, niin 80nm x 0,5 = 40nm vääntöä takanavalla.

Yllättävän lähellä toisiaan ovat nuo 2 tahti polttis ja tonsheng ovat navalle kohdistuvassa maksimiväännössä.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 30 Loka 2023, 09:05
Kirjoittaja Härski

Laskuista entiedä, mutta mä olisin tyytyväinen jos kahdella jalalla saisin yhteensä 150kg voiman. Toki kovin erilaisiahan me ihmiset olemme.

.. Noh, vähän naputtelua..

.. Ja laskukone antaisi 2.5kw 7000rpm arvoilla momentiksi 3.5Nm, mikäli en jotain sössinyt.
Toki sä ajat vajaalla sylinteritäytöksellä, niin varmasti tuo 2Nm on hyvin liki.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 30 Loka 2023, 09:13
Kirjoittaja Vilijami

No meneehän tuo 150kg jalkaprässissä ihan keskivertoihmisellä?


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 11:17
Kirjoittaja Vilijami

Nyt muutaman ajolenkin perusteella sanoisin, että vältys on liian raskas. Vaikka mäet nouseekin ihan jees, niin moottori herää henkiin vasta korkeammilla kierroksilla. Korkeahkot kierrokset tasamaalla ja ihan pintakaasu ovat mukavan tuntuinen yhdistelmä. Takaratas on nyt 44 hampainen. 60 hampaista ratasta 420 ketjulle saa parinkympin hintaan joka paikasta.

60 hampaisella rattaalla ja 406 kiekolla lakisääteinen 25km/h nopeus saavutetaan 6250 kierrosnopeudella. Ehkä pitää kokeilla tuota.

Nyt kokonaisvälitys on 4 x 4,4 = 17,6 (eli rengas pyörähtää kierroksen ja mäntä käy yläkuolokohdassa noin 18 kertaa) joka on sama kuin isopyöräisten kasarimopojen välitys suurimmalla vaihteella.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 11:56
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 31 Loka 2023, 11:17

Nyt muutaman ajolenkin perusteella sanoisin, että vältys on liian raskas. Vaikka mäet nouseekin ihan jees, niin moottori herää henkiin vasta korkeammilla kierroksilla. Korkeahkot kierrokset tasamaalla ja ihan pintakaasu ovat mukavan tuntuinen yhdistelmä. Takaratas on nyt 44 hampainen. 60 hampaista ratasta 420 ketjulle saa parinkympin hintaan joka paikasta.

60 hampaisella rattaalla ja 406 kiekolla lakisääteinen 25km/h nopeus saavutetaan 6250 kierrosnopeudella. Ehkä pitää kokeilla tuota.

Nyt kokonaisvälitys on 4 x 4,4 = 17,6 (eli rengas pyörähtää kierroksen ja mäntä käy yläkuolokohdassa noin 18 kertaa) joka on sama kuin isopyöräisten kasarimopojen välitys suurimmalla vaihteella.

Kaksitahtisen tehokäyrä on tuolla kohdin todella jyrkkä, joten tuollainen muutos nostaa tehoa melko paljon tuolla 25 km/h nopeudessa. Tämä tarkoittaa, että välitysmuutoksen jälkeen 25 km/h nopeutta pitää ajaa kaasua vähentämällä. Tämä huonontaa hyötysuhdetta ja siis lisää polttoaineenkulutusta matka-ajossa. Tee siis ainakin ensin polttoaineenkulutusmittaus, jotta mahdollisuus harkitsemasi muutoksen vaikutuksesta polttoainetalouteen ei mene ohi.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 13:25
Kirjoittaja Härski

Mites sen pakoputken resonanssin mahdollistama lisävääntö?

.. Jos 5m pitkä putki toimi 1500rpm kierroksille niin varmaan liki 2.5m putki toimii ensiöpullsilla 3000rpm kirrroksilla. Kantaiskohan siellä putkessa kuinkahyvin pulssit yhden syklin yli ja noin1250mm pitkä putki toisi apua 3t kierroksille. Sellainen olisi vielä käytännössä mahdollista saada tuohon mahtumaan.

Hieman lisää mutkia matkaan ja joku 16mm kuristus sinne perälle..


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 15:12
Kirjoittaja Vilijami

Kävin ostamassa 62 hampaisen rattaan 420 ketjulle, mutta sehän oli liian leveä. Ketju ei mahtunut. Palautin rattaan.

Ketju on siis jotain muuta, kuin käyttöohjeessa kerrottu 420. Noo, sopivan kokoisia ongelmia marraskuuksi selvittää.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 16:52
Kirjoittaja Vilijami

Jopa selvisi. Kyseessä on erikoisleveä 1/2 x 3/16” polkupyörän ketju.
Eli tyyppi on 415. Vanhoissa pappatuntureissa on tuollainen.
https://www.baiks.fi/tarvikkeet-ja-vara ... 3-16-114l/


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 17:15
Kirjoittaja Vilijami

52h kampiratas löytyisi hyllystä. Sillä 25km/h saavutetaan 5400rpm.
Haitanneeko kun ratas on pari milliä liian ohut ketjulle?


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 17:22
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 31 Loka 2023, 11:56

Tee siis ainakin ensin polttoaineenkulutusmittaus, jotta mahdollisuus harkitsemasi muutoksen vaikutuksesta polttoainetalouteen ei mene ohi.

Joo, pitäis tehdä kulutustesti.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 18:16
Kirjoittaja Vilijami

Moottorisarjan takaratas on 2,9mm paksu. Siis aivan liian ohut ketjulle. 52h kampiratas on 2,3mm.
Eihän tuossa ole kuin 0,6mm ero.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 18:22
Kirjoittaja Vilijami

Nyt eturengas lipsuu vähemmän.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 31 Loka 2023, 23:21
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 31 Loka 2023, 18:16

Moottorisarjan takaratas on 2,9mm paksu. Siis aivan liian ohut ketjulle. 52h kampiratas on 2,3mm.
Eihän tuossa ole kuin 0,6mm ero.

Jos vertaat pintapaineita eturattaan ja takarattaan hampaiden kyljille, päädyt siihen, että takarattaana riittäisi alle millinen hammaspyörän leveys. Eturattaalla on ketjussa kiinni arviolta 6,5 piikkiä, kun tuossa 52-piikkisessä takarattaassa 29 hammasta. Pintapaineet menevät kontaktihampaiden suhteessa, eli takarattaana kestää neljäsosan levyiset hammaskontaktit eturattaaseen nähden. Tuo tekisi 0,7 mm. Näillä näkymin uskaltaisin sanoa, että 2,3 mm ratas kyllä kestää takarattaana, vaikkei olekaan yhtä leveä kuin eturatas. :mrgreen:


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 01 Marras 2023, 17:31
Kirjoittaja Vilijami

52h rattaalle pulttijako alkuperäiseen rattaaseen.

Arvatkaapa onko helppoa ja nopeaa kiristellä näitä pultteja tasaisesti vähän kerrallaan, yhdellä kädellä? Kuvassa on esimerkiksi työkalujen asettelumeininki.


Re: Moottoripolkupyörä

Lähetetty: 01 Marras 2023, 19:15
Kirjoittaja Vilijami

Nippanappa pultitkin mahtui osumatta mihinkään. Koeajo jää huomiselle.