Sivu 2/2

Re: Diesel ja hyötysuhde / hukkalämpö

Lähetetty: 04 Joulu 2023, 19:43
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti: 04 Joulu 2023, 13:13

...kun maantieajossa yli 10 asteen pakkasessa jäähdytysnesteen lämpötila on reilu 50 astetta. Kehottavat käyttämään Webastoa :D. Maski peitettynä päästään jo huikeisiin 70 asteen lämpötiloihin :lol:.

Eikös tuon olisi voinut ilmaista jo ensimmäisessä viestissä, ettei tarvitse selitellä tyhjäkäyntitilanteiden moottorifysiikkaa. Ilmiselvästi vuotava termostaattihan tuo on, kun noin suurella teholla ei moottorin lämmöt nouse. Varsinkin noin merkittävä moottorin lämpötilan nousu maantienopeudessa maskin peittämisen seurauksena on selvä merkki vuotavasta termostaatista.

Kun termostaatti on vaihdettu kokeile lämmittää sitä kattilassa pihvimittarilla lämpöjä mitaten, niin näet selvästi, miten termari lähtee aukeamaan ennen aikojaan. Itse olen aina kokeillut vaihtamani termarit kattilassa. Avautumislämpötila on tuossa termostaatissa juurikin tuo maantieajossa näkemäsi moottorin lämpötila reilu 50 astetta.

Ehjän termostaatin pitää olla täysin kiinni ennen sitä merkittyä lämpötilaa. Liian aikainen avautuminen on merkki siitä, että jousi on kuoleentunut ja siitä on kadonnut esikiristys.


Re: Diesel ja hyötysuhde / hukkalämpö

Lähetetty: 04 Joulu 2023, 21:13
Kirjoittaja torneol

Tänään lopunkin keulan tukkineena kävin lenkuralla. Webastolla alkulöylyt ja taipaleelle. Pannu nosti lämmöt 81 asteeseen ja sitten aukesi termari kokonaan. Lämmöt putosi 67 asteeseen eivätkä enää kiivenneet yli 80 asteen, vaan ne jäi seilaamaan johonkin 75 asteen molemmin puolin.

Termarin vaihtoon aika varattu, mielenkiinnolla odotan mitä dataa sitten saadaan irti.


Re: Diesel ja hyötysuhde / hukkalämpö

Lähetetty: 04 Joulu 2023, 21:20
Kirjoittaja Vilijami

Koita nyt saada puristettua korjaamolta termarin asteluku ennen vaihtoa. Ja mielummin kirjallisena. Vaihto ei auta, jos sinne vaihdetaan nykynormaali 75 asteinen.


Re: Diesel ja hyötysuhde / hukkalämpö

Lähetetty: 04 Joulu 2023, 22:03
Kirjoittaja torneol

Joo, toki näin.


Re: Diesel ja hyötysuhde / hukkalämpö

Lähetetty: 07 Joulu 2023, 11:55
Kirjoittaja PW

Ehkä tässä voi kysyä toistakin konepellin alla olevaa ongelmaa. Vaikuttaa, ett auton moottori ei lämpiä vaikka ollut puolituntia piuhan päässä. Jäykkää on pyörityäminen ja eilen piti avittaa boosterilla. Virta kulkee kuitenkin sisätilalämmittimelle. Yleensä oon korvakuulolta tarkistanu, lähteekö lämmitys päälle - kuuluu hiljaista napsumista moottorista. Onko tuo napsumisen puute selvä merkki, ettei vastus lämpiä? Itse vastusta en oo viel löytäny moottorin kyljestä?


Re: Diesel ja hyötysuhde / hukkalämpö

Lähetetty: 07 Joulu 2023, 12:50
Kirjoittaja Vilijami

Nykyään lohkolämmittimet ovat enimmäkseen aika heikkotehoisia. Muodissa on myös säteilylämmitin, joka ei tule vesitilaan ensinkään, vaan on tyypiltään suksien voitelurauta, mitä peltilipare painaa hennosti moottorin kylkeen.

Tämä todennäköisesti siksi, että moottorin ohjauselektroniikka sekoilee liian suurista lämpötilaeroista ja sitten vikavalot loimottaa mittaristossa. Joissain nykyautoissa esilämmitystä ei suositella ja joissain jopa kielletään. Esilämmitys saattaa estää auton käynnistymisen kokonaan.

Koko 2000-luku on menty lisääntyvässä määrin kesäautojen suuntaan. Pohjolan markkina on niin mitätön, ettei siihen kannata panostaa.


Re: Diesel ja hyötysuhde / hukkalämpö

Lähetetty: 07 Joulu 2023, 20:07
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 07 Joulu 2023, 11:55

Ehkä tässä voi kysyä toistakin konepellin alla olevaa ongelmaa. Vaikuttaa, ett auton moottori ei lämpiä vaikka ollut puolituntia piuhan päässä. Jäykkää on pyörityäminen ja eilen piti avittaa boosterilla. Virta kulkee kuitenkin sisätilalämmittimelle. Yleensä oon korvakuulolta tarkistanu, lähteekö lämmitys päälle - kuuluu hiljaista napsumista moottorista. Onko tuo napsumisen puute selvä merkki, ettei vastus lämpiä? Itse vastusta en oo viel löytäny moottorin kyljestä?

Tarkasta moottoritilan puolelta sisätilalämmittimen ja lohko-/öljypohjalämmittimen haaroituskohta. Molemmille lämmittimille lähtevät kaapelit ovat pienellä "töpselillä" kiinni tuossa haaroittimessa. Minä olen useamman kerran löytänyt vian irronneesta töpselistä tuossa haaroittimessa.
KuvaKuva
Haaroituskapple voi olla eri näköinen, mutta siinä on tuollaiset töpselit, kuten näissä kuvissa. Haaroituspaikka löytyy seuraamalla tuota suihkunjohdon näköistä kaapelia. :)

Nuo tietenkin kuraantuvat aikaa myöten, joten kannattaa putsata kunnolla ja voidella jollain tuo O-rengas, niin menee riittävän syvälle ja pysyy kiinni. Samanlaisella töppselillä se on tuo johto kiinni myös tuon lämmittimen päässä. Varsinkin jos autossa on öljypohjan lämmitin, se kaapeli on alttiina siellä alla risuille.