Olen muutamassa viestissä mm. Autoiluketjussa maininnut suunnittelufilosofioista. Lisäksi lukuisissa viesteissäni puhunut suunnitteluratkaisuista, jotka saavat insinöörit hämmentymään ja vastustamaan perusteetta. Monesti kyse on ollut narun käyttämisestä rakenneosana.
Voi olla, että tämä on ehkä ollut hieman vaikeasti hahmotettavaa, mikä siitä on se idea, mitä vastustetaan ja mitkä ovat ne suunnittelufilosofiat, joiden välisestä jännitteestä tässä on kyse.
Löysin sopivasti asiaa havainnollistavan videoparin, jossa toisessa Colin Furze rakentaa perinteisellä länsimaisella insinöörityylillä gravitaatiokeventimen
ja toisaalta Kreosan tubeporukka esittelee Intialaisen keksijän ratkaisun samaan ongelmaan suurin piirtein sadasosahintaan.
Kokoeroa noissa hieman on, mutta intialainen versio on jopa käyttökelpoisempi pyöriensä takia. Katsokaa ja verratkaan noita kustannusten ja saavutettavien ominaisuuksien näkökulmasta. Ulkonäköseikat voi tässä kohtaa jättää huomiotta, koska molemmat edustavat paikallista tyyliään, eivätkä näin ollen ole suoraan verrattavissa.