Sivu 1/1

TUNTURI E-80R EMS-jarrun kalibrointi

Lähetetty: 04 Kesä 2024, 23:46
Kirjoittaja Stapani

Moi

Kuntopyörä Tunturi E-80R, EMS sähkömagneettinen jarrujärjestelmä, jarruvoimaa ohjataan elektronisesti ja portaattomasti.
Nykyiset EEPROM-asetukset (ilmeisesti tehdas/huolto-asetukset) ei vakuuta, pyörittäminen/jarrutus todella erilaista verrattuna edelliseen kuntopyörään E-50R. Esim. E-80R virtuaalisoftalla kadenssi nousee alamäessä 20-30 kierrosta, mutta vauhti vain 1-2 km......
Pääsen käsiksi konsolin säätöihin (joita sitten softa vertaa EEPROM-lukemiin), mutta pitäisi hahmottaa mitä ja mihin vaikuttavat seuraavat EEPROM default parametrit/arvot:
A = 71188
G = 100
N0 = 1,0
Nc = 38,0
N100 = 0,0
s60 = 48
D = 800

Sain käsiini ilmeisesti vanhan 1. sukupolven vastaavan Tunturin oletussäädöt ja siellä oli seuraavaa tarjolla :
A = 25000
g = 150
N0 = 20
s60 = 254234
D (delta) = 0
Noita säätöjä tähän vanhaan Tunturiin pystyy ilmeisesti vaihtamaan konsoliin -50% - +50% asti......

Löytyisikö täältä apuja, kun olen ihan pihalla näiden juttujen kanssa aina ja iänkaikkisesti........


Re: TUNTURI E-80R EMS-jarrun kalibrointi

Lähetetty: 05 Kesä 2024, 04:42
Kirjoittaja ajarmala
Stapani kirjoitti: 04 Kesä 2024, 23:46

Kuntopyörä Tunturi E-80R, EMS sähkömagneettinen jarrujärjestelmä, jarruvoimaa ohjataan elektronisesti ja portaattomasti.
Nykyiset EEPROM-asetukset (ilmeisesti tehdas/huolto-asetukset) ei vakuuta,

Netistä löytyy laitteen käyttöohje, joka varmaan sinullakin on jo. Mutta siinä ei puhuta mitään noista parametreista ja niiden merkityksistä.

Lienee parasta kääntyä Tunturi -yhtiön puoleen ja kysyä sieltä...


Re: TUNTURI E-80R EMS-jarrun kalibrointi

Lähetetty: 05 Kesä 2024, 07:03
Kirjoittaja Stapani

Juu, se ohje mulla varmaankin on, josta nuo vanhan mallin parametrilukemat. Aika isoja eroja muutamissa kohdissa, vaikka +50%/-50% säätömahdollisuus...
Olen ollut Tunturihuoltoon yhteyksissä firmware-päivityksen tiimoilta......


Re: TUNTURI E-80R EMS-jarrun kalibrointi

Lähetetty: 06 Kesä 2024, 09:26
Kirjoittaja jori

Jospa siinä vain vaihde vaihtuu automaattisesti pienemmälle alamäessä. :mrgreen:

Jos noita parametrejä on noin vähän ja niiden muuttaminen helppoa, onnistunee ainakin jotain oppimaan ihan vain kokeilemalla. Jos perussäädöt on EEPROMilla, niin mitään peruuttamatonta ei ilmeisimmin voi tapahtua. Noissa kyselyissä voi mennä kauan, kun tuollaisia ei tavalliset käyttäjät huomaa, eikä siksi kukaan ole ennen korjannut. Eikun kokeilemaan vaan. Kokeilemalla oppii ja kun laitat raportin tänne, mekin opimme. :D

Ihan peruskysymys vielä. Onko näissä uusissa simulaattorikuntopyörissä vaihteet, eli vaikuttavatko ne oikeasti kiihdytysaikaan, kuten oikeassa pyörässä. Tarkoitan sitä ilmiötä, kun oikeassa pyörässä pienellä vaihteella kiihdyttää niin täysi kadenssi saavutetaan parilla polkaisulla, mutta suurella vaihteella siihen menee kymmeniä polkaisuja.

Kysyn siksi, että sain joskus parikymmentä vuotta sitten keksintöpalkinnon kuntopyöräideasta, jossa näihin luodaan jarrua älykkäästi säätämällä virtuaalinen vauhtipyörä ja siis tavallaan vaihteet tuossa edellä kuvatussa mielessä. Tein jonkinlaisen protoyritelmän, mutta mekaanisen jarrun kitkapalan kitkakertoimen muuttuminen erilaisissa paineissa ja nopeuksissa esti etenemisen tuota kautta. Sähköjarrulla tuo olisi kyllä onnistunut, mutta sellaisen tekemiseen ei tuolloin ollut resursseja.


Re: TUNTURI E-80R EMS-jarrun kalibrointi

Lähetetty: 06 Kesä 2024, 12:22
Kirjoittaja Stapani

Muutaman testin olen tehnytkin ja huomannut myös sen, jos muutan arvoja liikaa niin se muuttaa tuon EEPROM-lukeman takaisin.
Nuo pikkunumeroisten parametrien muutokset ei kyllä vaikuttaneet mielestäni ajotuntumaan.

Ei ole vaihteita, luultavasti simuloidaan maaston, kadenssin ja omien perustietojen mukaan....