Nebulus kirjoitti:Normaalikäytössä rikkoontuva osa kertoo suunnittelun epäonnistumisesta. Minua ei ainakaan vähääkään kiinnostaisi ajaa pyörällä, johon en voi luottaa. Raja pitää olla aina kuskissa, kalusto ei saa särkyä ennen ajajan rajojen löytymistä. Eivät 750-800 gramman painoiset maantiepyörän rungot ajamalla säry, vaan kolareissa. Muutoin on suunnittelija mokannut.
Normaalikäytössä rikkoutuneita mersuja tuli kaksi tänään vastaan hinausauton lavalla. Toinen oli tosin osunut johonkin, mikä lienee ihan normaalikäyttöä autojen kyseessä ollen. Toinen näytti tyypilliseltä sähkövikaan nuukahtaneelta. Ei voi luottaa noihin mersuihin. Ajatella, että jotkut ajelevat näillä ilmi selvätsi protoasteella olevilla tekeleillä liikenteessä ja vaarantavat liikenteen ja koko ihmiskunnan tulevaisuuden.
Nämä argumentoinnit overkill-mitoituksen puolesta ovat aina yhtä ärsyttäviä. Jonkin osan ylimitoittaminen rikkoo paljon helpommin viereisen osan ja kokonaisuus on epäluotettavampi, kuin tasaluja rakenne. Totta helvetissä tukivarren katkeaminen "normaalikäytössä" on suunnitteluvirhe, mutta sen ylimitoittaminen rikkoo sen kiinnityksen tai siihen kiinnittyvän osan, eikä kokonaisuus ole sen turvallisempi.
Tasalujaa rakennetta etsittäessä ainoa vaihtoehto on lähteä mitoituksessa sivistyneestä arvauksesta, mitoittaa laite kestämään "normaalikäyttöä" ja ylikuormittaa sitä rajun normaalikäytön luontoisesti tahallaan, kunnes jokin osa särkyy ja sitten korjata tämä osa niin, että seuraavalla kerralla särkyy yhtä todennäköisesti tämä korjattu osa kuin joku toinen kohta. Vain tämä evoluutio johtaa tasalujaan, eli kaikkein luotettavimpaan rakenteeseen. Yksikään purjelaiva, tai tervavene koskessa ei olisi kestänyt kokonaisuutena kunnossa, jos sen jokin osa olisi mitoitettu tällä "niin, että varmasti kestää" -menetelmällä. Kaikissa kulkuneuvoissa on aina jonkinlainen evoluutio meneillään ja riippuu pelkästään kuskista päättääkö hän ylikuormittaa sitä juuri silloin kun pyörätie on täynnä kaksoslastenvaunuja työntäviä vanhuksia dynamiittireppu selässään.
Jori