Velomobiiliin napamoottori

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
velijukka
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Elo 2021, 19:58

Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja velijukka »

Morjens velomobiilitietäjät!

Suunnitelmissa olisi löytää käytetty velomobiili johon voisi asentaa suoravetoisen Grin All-axle napamoottorin takapyörään. Olen katsellut esim. Stradaa, mutta siinäkin on kai takahaarukka toispuoleinen, joten ei onnistu.

Olen ajellut Oulun seudulla 4 vuotta Scorpion nojakilla, jonka olen sähköistänyt Grinin osilla, kesät talvet yhteensä yli 40000 km. Kesällä avustus on ollut 2-3wh/km, talvella tuplat. Tuolla avustuksella 1000wh akulla ajaa kesällä 200-300 km.

Koska minun ikäviisari näyttää jo yli 70 niin ilman avustusta ei enää ole hinkua ajella, ja kuitenkin tekisi mieli vielä kokeilla jotain erilaista. Eli te jotka olette värkänneet kinnereiden kanssa niin laittakaahan ehdotuksia mitkä mallit soveltuisi moiseen rakenteluun. Ja sauvaohjaus olisi myös toivottava.

Terveisin
Jukka Leinonen
HP Velotechnik Scorpion FS26, Grin All-Axle, Cycle Analyst V3, Hailong 52V/1008Wh, Grin V6 Baserunner_L10, Sram Axs 12 v vaihtaja.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4085
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kaksi puoleinen haarukka löytyy ainakin WAW ja Milan kinnereistä. WAW olisi noista kahdesta aika varmasti selvästi helpompi rakenteluun koska siinä on iso irroitettava kotelointi peräosassa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja Härski »

Minä voisin luopua omasta kinneristäni. Kyseessä jef-40 nimimerkin omavalmistama hiilikuituinen peli. Takana on kaksipuoleinen haarukka.

Tuossa vähän vanhoja kuvia ja juttua

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... c2abaae339

Nykyään kapeampi ja korkeampi perä ja väritys vaalean sininen.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=825

Sivun lopusta löytyy.

Pyörä ei ole maailman paras aerodynamikaltaan, mutta antaa se ainakin sääsuojaa...ja katu uskottavuutta! Tehty äärimmäisen huolella ja hyvistä osista.

Avatar
velijukka
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Elo 2021, 19:58

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja velijukka »

Missäpäin pyörä majailee, olisi mielenkiintoista nähdä ja koeajaa.

Terveisin
Jukka Leinonen
HP Velotechnik Scorpion FS26, Grin All-Axle, Cycle Analyst V3, Hailong 52V/1008Wh, Grin V6 Baserunner_L10, Sram Axs 12 v vaihtaja.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja Härski »

Satakunnassa harjavallassa.

Pyörä tosin on tehty minimalisilla säätömahdollisuuksilla omaan käyttöön. Keskiön säätäminen vaatii lasi/ hiilikuitutöitä,.mutta mikäli olet taipuvainen pieniin askarteluhommiin, se tuskin tuottaa ongelmia.

Koeajo siis lienee hankalaa mikäli et ole kovinkaan pitkäjalkainen, kuten minä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7579
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kampia lyhentämällä voi säätää etäisyyttä helpommin. Minkä mittaiset kammet siinä on?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja Härski »

Oiskohan ollu 140. En muista tarkkaan, mutta lyhennysvaraa ei liikoja siis ole. Hienosäätö tässä on tehty vaihtamalla penkin paikkaa eestaas.

Mut tosiaan tän hetkinen setti on semmoinen että ukko on niin iso kuin ikinä laitteeseen mahtuu..penkki niin edessä kuin mahdollista kuin myös keskiö ja polkimet.

Mulla pituutta 193, niin isolla todennäköisyydellä jotain muutoksia joutuu tekemään.

Avatar
velijukka
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Elo 2021, 19:58

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja velijukka »

Onkohan Oulussa yhtään WAW- kinneriä? Tekisi mieli kokeilla, muutkin merkit käy. Järjestäkää koeajotilaisuus!

Terveisin
Jukka Leinonen
HP Velotechnik Scorpion FS26, Grin All-Axle, Cycle Analyst V3, Hailong 52V/1008Wh, Grin V6 Baserunner_L10, Sram Axs 12 v vaihtaja.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17893
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja PW »

Kinnerirekisterin mukaan muutama löytyy Pohjois-Pohjanmaalta - Mango, Quatro ainakin. Omistajiin voi vaan olla vaikea saada yhteyttä. Rekisteriä ei oo pidetty ajantasalla muutamaan vuoteen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17893
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaasassa oli aikoinaan Waw, ei oo tietoo onko enää.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14205
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiiliin napamoottori

Viesti Kirjoittaja jori »

En tiedä, onko tämä uusin versio tässä viestissä, mutta tässä on kinnerirekisteri listana.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 148#p59148

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin