Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teuvo kirjoitti:

..
On ilmeisesti pakko hyväksyä napamoottoreiden suuri paino ja hyväksyä ne lähes ainoina hyvinä pyöräkäyttöön.

Monet pitävät ketjua pyörittävää moottoria parempana:
1) vaihteilla voi pitää moottorin kierrosluvun lähempänä optimaalista hyötysuhteen kannalta (hyötysuhdekäyristä ymmärtääkseni väärällä/ei-optimaalisella kierroslukualueella toimiminen esim. ylämäessä kuluttaa akkua yli 2-kertaisen määrän)
2) nousee jyrkätkin mäet, jos vaan vaihdealue riittävän laaja

Esim. Cyclone Taiwanista.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Akkuporakoneestako avusteisuutta.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

tkarttu kirjoitti:
tkarttu kirjoitti:

Loppuviikosta pitää noutaa postista tilaamani eZee-napamoottoriasennussarja. Se tulee etuvetoisen ZOX26 low:n takarenkaan tilalle. Kerron ajokokemuksista sitten, kun ajopeli saapuu kolarikorjauksesta ja äijä on taas totutellut pyöräilemään.

Sain lopulta (lähes) kaikki tarvittavat palikat kasaan. Ensivaikutelmat pyöräilystä eZeen avustamana: :D. Enpä muista, että ylämäkeen meno olisi tuntunut koskaan aiemmin yhtä hauskalta. Sama mäki, joka hyvänä päivänä meni korkeintaan kolmosella (Rohloffin 14:sta), menee lähes vihellellen seiskalla, eikä ota pumpusta lähellekään yhtä paljon. Allekirjoitan siis useimpien sähköavusteisia kokeilleiden arvion siitä, että pyöräilyn luonne muuttuu selvästi ja hauskempaan suuntaan. (Sisäinen pessimistini huutaa taustalla, että odotahan vaan, kun ensimmäinen osa pettää.)

Minulla on ns. throttle-malli, jossa avustuksen määrää säädetään (vasemmasta) kahvasta kääntäen. Jos polkeminen lakkaa tai jarrukahvoista vetää, moottori sammuu heti. Voin kertoa lisää eZeen asennuksesta ja toiminnasta myöhemmin. Tässä vielä pari valokuvaa

Kuva
"kaasu-" ja jarrukahvat, ledinäyttö (1,1 Mt)

Kuva
napamoottori, Li-Ion -akut ja kontrolleri (880 Kt)

Hieno kuulla positiivisia kokemuksiasi.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

optimistx kirjoitti:
Teuvo kirjoitti:

..
On ilmeisesti pakko hyväksyä napamoottoreiden suuri paino ja hyväksyä ne lähes ainoina hyvinä pyöräkäyttöön.

Monet pitävät ketjua pyörittävää moottoria parempana:
1) vaihteilla voi pitää moottorin kierrosluvun lähempänä optimaalista hyötysuhteen kannalta (hyötysuhdekäyristä ymmärtääkseni väärällä/ei-optimaalisella kierroslukualueella toimiminen esim. ylämäessä kuluttaa akkua yli 2-kertaisen määrän)
2) nousee jyrkätkin mäet, jos vaan vaihdealue riittävän laaja

Esim. Cyclone Taiwanista.

Voisitko kertoa "Esim. Cyclone Taiwanista." kenties enemmän jos tiedät. Nuo ketjusta veto systeemit kiinostavat ... Ovat mielenkiintoisia juuri kertomistasi syistä mutta saatavilla olevien moottoreiden sopimatomuus vain näihin käyttöihin harmittaa.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teuvo kirjoitti:

Voisitko kertoa "Esim. Cyclone Taiwanista." kenties enemmän jos tiedät. Nuo ketjusta veto systeemit kiinostavat ... Ovat mielenkiintoisia juuri kertomistasi syistä mutta saatavilla olevien moottoreiden sopimatomuus vain näihin käyttöihin harmittaa.

Cyclone bike Taiwan
Avainsanoilla cyclone ja bike löytyy muita englanninkielisiä paikkoja ja keskusteluitakin aiheesta. Lähin edustaja lienee Norjassa, mutta sivunsa ovat pelkkää mielikuvaa nakujen naisten kera. Puolassa on edustaja. Kyselin joskus vuosia sitten muistaakseni Saksasta, mutta pitivät hintoja pääpaikkaan verrattuna ylhäällä, mistä päättelin, ettei heillä ollut kiire myydä paljoa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja irakas »

Täältähän löytyy: http://www.cyclone-tw.com/ ja täältä:
http://www.cyclone-tw.com/newkits.htm

Tuo moottori http://www.cyclone-tw.com/dc24.htm kiinnostaisi minuakin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kiios optimistx ja Sakari linkeistänne, tosi mielenkiintoisia, pitää opiskella.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Jotenkin tuo cyclonen ketjun mutkittelu koskee mun silmääni. Tekniikasta en tajua enempää kuin koni teologiasta mutta simppelimmän tuntuinen ketjuveto moottori löytyy esim täältä:
http://www.bike-elektro-antrieb.ch/home.htm

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

En ilmeiseti ole jaksanut riitävästi tutustua mareriaaliin kun minulle ei ole käynyt oikein seväksi kytkinlaitteistoa näiden keskiöön kytkettyjen ketjuvetojen kanssa.

Eli mllainen se kytkinlaite oikeasti ? tuossa keskiörattassa on ? onko se esim. vapaaratas ? ja onkohan niitä täällä kotosuomessa josskin myytävänä ja nähtävänä.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

lisää pökköä pesään! Tämä vaikuttaa sellaiselta että minäkin osaisin asentaa:
http://www.ezipusa.com/159-currie-elect ... -pack.html
Liikaa watteja tälle puolen rapakkoa mutta mukava ajatus kuitenkin...

sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja sauri »

TeemuN kirjoitti:

Liikaa watteja tälle puolen rapakkoa mutta mukava ajatus kuitenkin...

Onko noissa jotain (lakisääteisiä) rajoja?

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kuva

Niin, joo! Tuo musta, 5 korvainen onkin se kytkinlaite.

Tällainen keskiövetoinen sähköavusteisuus tuntuisi mielekkäälle jos sen koko apulaitteiston soisi kytkeä pos vedosta, vain polkuvedolla ajaessaan. Moottorinkin saisi kenties mielekkäämmän kokoisena ja sitä kautta kevyempänä ja pääsisi puörittämästä moottorin massoja niin halutessaan.

Siellä jossakin teknisissä tiedoissa mainittiin moottorin harjattomuuskin.

"sauri : Onko noissa jotain (lakisääteisiä) rajoja?" Näistä on täälläkin, keskusteltu. Nopeus ylärajaksi on sanottu 25 km/ tunti ja jossakin on tehoylärajaksi sanottu 350 W ja jossakin vain 250 W. Nämä ovat kai EU - lähtöisiä arvoja. Ja lisäksi: sähköavusteisuun saa avustaa vain poljettaessa.

Niin että kyllä sitä "pykälähelvettiä" riittää.

Ystävällisesti
Teuvo

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Lainaus Matti Käen kotisivuilta (http://www.mattikaki.fi/~w125312/turval ... olkupyora/)

19 §

Moottorittomat ajoneuvot

Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Mutta EU-direktiivi pistää paremmaksi ja määrittelee:

EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2002/24/EY, h) polkimin varustettuihin ajoneuvoihin, joissa on jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 0,25 kW:n sähkökäyttöinen apumoottori, jonka tehonsyöttö pienenee asteittain ja lopulta lakkaa ajoneuvon saavuttaessa 25 km/h nopeuden tai ennemmin, jos kuljettaja lopettaa polkemisen, eikä näiden osiin tai erillisiin teknisiin yksiköihin, ellei niitä ole tarkoitettu asennettavaksi tässä direktiivissä tarkoitettuihin ajoneuvoihin.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tkarttu kirjoitti:

Lainaus Matti Käen kotisivuilta (http://www.mattikaki.fi/~w125312/turval ... olkupyora/)
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

Häiriintynyt ajatus:
Entäpäs, jos polkupyörän varustaa yksipyöräisellä peräkärryllä, jossa on sähkömoottori sekä akut? :roll:
Ihan noin muutenkin tuli mieleen ajatus, että tekisi peräkärryn, joka antaisi työntöapua ylämäissä: sähköavusteisuus kun olisi mukava lähinnä pidemmillä matkoilla isommissa ylämäissä. Silloin ei tarvitsisi niin isoja akkujakaan ja arkiajossa pyörä olisi täysin vakio... säästyisi itse ajokki modifioinnilta.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Häiriintynyt ajatus:
Entäpäs, jos polkupyörän varustaa yksipyöräisellä peräkärryllä, jossa on sähkömoottori sekä akut? :roll:

Näinkö?
Kuva
http://www.thunderstruck-ev.com/motobob.htm
Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

PerttiA
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2009, 08:51

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Nebulus kirjoitti:

Häiriintynyt ajatus:
Entäpäs, jos polkupyörän varustaa yksipyöräisellä peräkärryllä, jossa on sähkömoottori sekä akut? :roll:

Vielä häiriintyneempi ajatus...
Pistää kärryyn kaiken muun lisäksi pienen bensagenun lataamaan akkuja, niin alkaa toimintasädekin olemaan kohdallaan.

Laki kun ei kiellä akkujen lataamista käytön aikana :mrgreen:

Vastaa Viestiin