Sivu 21/22

Re: Raptobike

Lähetetty: 21 Kesä 2016, 21:05
Kirjoittaja vuoltu

Tämän päivän lenkki jäi tyngäksi kun meni takarengas. Siis päällysrengas. Samalla oppi taas jotain siitä miten tiukat välykset Raptobikessa on 700C renkailla.

Vanha takarengas oli 700 X 25C. Vaimo kävi autolla tuomassa vararenkaan joka oli 700 X 28C (Olin jokatapauksessa ajatellut siirtyä hieman leveämpi renkaisiin).

No, ei muuten mahtunut pyörimään 28C kun otti V-jarrun runkoon.... Nyt pitäis jostain kehittää kunnollinen rengas Ratareiteen....

Edit: Molemmat on Continentalin GP 4000 S II'ia


Re: Raptobike

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 10:46
Kirjoittaja vaaka

Tuo rengas on yleisillä vannekoilla tyypillisesti leveämpi kuin ilmoitettu mitta, joten muun valmistajan kumit eivät ole verrattavissa, kun kuulemma jotkut ovat alle ilmoitetun mitan. Kova saa olla rengas, joka on parempi.Joidenkin mittausten mukaan muutaman vierintävastus on parempi lluultavasti alle havaintokyvyn verran. Spessun kallis paras Turbo Cotton on mittauksissa parempi, mutta koskematta en voi arvioida, pärjääkö Contin pidolle.


Re: Raptobike

Lähetetty: 05 Loka 2016, 16:07
Kirjoittaja vuoltu

Onkos kukaan tilannut mitään Raptobikeltä sen jälkeen kun Elan osti sen? Webbisivu on ainakin vielä hengissä.

Kävin viime viikolla (vanhan osoitteen) oven takana toteamassa että siellä ei ole enää liiketoimintaa...


Re: Raptobike

Lähetetty: 11 Joulu 2016, 00:20
Kirjoittaja vuoltu

Piirsin uuden taittopyöränsuojan 3D'nä. Ajatus oli, että siinä olisi lippa, joka estäisi sisäreiden kosketuksen ketjuun.

3DTaittoPyora1.png
3DTaittoPyora1.png (17.24 KiB) Katsottu 15928 kertaa
3DTaittoPyora2.png
3DTaittoPyora2.png (20.25 KiB) Katsottu 15928 kertaa

Tulostan tuon 3D tulostimella kunhan ehdin. Alkuperäinen osa painaa 100 grammaa. Tulostusta valmisteleva ohjelma arvioi että painoa tälle kappaleelle tulisi 49 grammaa (1mm seinämävahvuudella ja 20% täytöllä). Ja voishan tuota vielä keventää vaikka lisäämällä reikiä ja pienentämällä täyttöä ja seinämävahvuuksia...

Tässä näkyy se alkuperäinen ratkaisu:

Original.png
Original.png (377.11 KiB) Katsottu 15928 kertaa

Re: Raptobike

Lähetetty: 11 Joulu 2016, 08:54
Kirjoittaja jviirret
vuoltu kirjoitti:

Tulostan tuon 3D tulostimella

Nonii, hyvä, tätä valmistusmenetelmää ei ole tällä foorumilla vielä kovinkaan paljon esitelty.
Voisihan tuon leikata vaikka sopivan kokoisesta pyöreän pullon pohjasta, mutta näin tulee taatusti siistimpi :D

Jukka


Re: Raptobike

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 14:15
Kirjoittaja vuoltu

Kolmannen kierroksen jälkeen alkaa taittopyöränsuojus olla hyvä. Se painaa 52 grammaa ja on näin noin 50 grammaa kevyempi kuin alkuperäinen. Se on myös millin matalampi kuin alkuperäinen. Siis milli enemmän tilaa reisien välissä. Ja se toimii - siis ei ole reiden sisäpinta musta treenin jälkeen.

Ensimmäisellä yrityksessä käytin 2mm seinämä vahvuutta. Suojuksesta tuli liian pehmeä - sehän on vain kiinni keskeltä 10mm pultilla. 3mm seinämä vahvuus tuntuu sopivalta jäykkyyden puolesta.

Tässä kuvia:

Taittopyörä "ulkoa"
Taittopyörä "ulkoa"
CCoverTop.png (667.41 KiB) Katsottu 15469 kertaa
Taittopyörä "sisältä"
Taittopyörä "sisältä"
CCoverBottom.png (648.61 KiB) Katsottu 15469 kertaa
Taittopyörän sisustan leikkausmitat
Taittopyörän sisustan leikkausmitat
CCoverInnerDim.png (219.93 KiB) Katsottu 15469 kertaa

Kuvissa ja kappaleessa itsessään näkyy 3D tulostuksen jäljet. Pinta näyttää epätasaiselta vaan ihoa vasten se tuntuu sopivalta (myös hikisenä).

Tuohon voisi vielä suhauttaa ruiskupakkelia ja maalata. Paranisi ulkonäkö mutta mahtaisiko kestää kulutusta. Ja kitkaa ei saisi tulla lisää (siis ihoa vasten).

Hiilikuitu ulkonäkö olisi varmasti hieno. Mitenköhän sen saisi aikaan?

EDIT: Tulostusmateriaali on ihan vain PLA'ta


Re: Raptobike

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 18:02
Kirjoittaja tm

Hyvä hyvä, 3D-tulostus laajenee myös nojakkipuolelle :D . Itsellä on tulossa Avuksen takaohjaukseen mockup-osia PLA:sta. Ensin vain tilantarvehahmotteluun, ja sitten kun saa muodot ja mitat kohdilleen, niin ajattelin proto1:ssä kietoa tulosteen päälle hiilikuitunauhaa epoksin kera. Ylimääräistä painoa tulee muovin jäädessä kappaleen sisään, mutta protoiluvaiheessa sen sietää.


Re: Raptobike

Lähetetty: 02 Tammi 2017, 03:50
Kirjoittaja ajarmala
vuoltu kirjoitti:

Kolmannen kierroksen jälkeen alkaa taittopyöränsuojus olla hyvä. Se painaa 52 grammaa ja on näin noin 50 grammaa kevyempi kuin alkuperäinen. Se on myös millin matalampi kuin alkuperäinen. Siis milli enemmän tilaa reisien välissä. Ja se toimii - siis ei ole reiden sisäpinta musta treenin jälkeen.

Ensimmäisellä yrityksessä käytin 2mm seinämä vahvuutta. Suojuksesta tuli liian pehmeä - sehän on vain kiinni keskeltä 10mm pultilla. 3mm seinämä vahvuus tuntuu sopivalta jäykkyyden puolesta.

3D-tulostus on valmistusmenetelmänä siitä kiva, että se antaa aika helpot mahdollisuudet keventää rakenteita. Sen sijaan, että tekisi 3 mm paksun seinämän, voisi ajatella vaikka 1 mm paksuista, jonka päällä/takana on 2 mm paksuinen vahvikerimoitus. Tai vaihtoehtoisesti tekee kaksi 1 mm paksuista kuorta, joiden väliin tulostaa 1 mm paksuisen hunajakennon. Se tulostuu samalla ja nopeammin kuin 3 mm umpikotelo. Vaatii toki enempi suunnittelua, huoh.


Re: Raptobike

Lähetetty: 02 Tammi 2017, 12:09
Kirjoittaja vuoltu
ajarmala kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Ensimmäisellä yrityksessä käytin 2mm seinämä vahvuutta. Suojuksesta tuli liian pehmeä - sehän on vain kiinni keskeltä 10mm pultilla. 3mm seinämä vahvuus tuntuu sopivalta jäykkyyden puolesta.

Sen sijaan, että tekisi 3 mm paksun seinämän, voisi ajatella vaikka 1 mm paksuista, jonka päällä/takana on 2 mm paksuinen vahvikerimoitus. Tai vaihtoehtoisesti tekee kaksi 1 mm paksuista kuorta, joiden väliin tulostaa 1 mm paksuisen hunajakennon. Se tulostuu samalla ja nopeammin kuin 3 mm umpikotelo. Vaatii toki enempi suunnittelua, huoh.

Ohjelma (Ultimakerin Cura), joka muuttaa 3D piirroksen 3D tulostimen ymmärtämään muotoon tekee tuon ihan automaagisesti. Käytin 1mm pintavahvuutta eli kyllä tuossa on millimetri hunajakennoa kahden 1mm pinnan välissä.

Tulostusasetuksia
Tulostusasetuksia
PrinSettings.png (4.47 KiB) Katsottu 15270 kertaa

"Infill density" määrittelee hunajakennon tiheyden.

Taidanpa muuttaa tuota vielä siten että ei tarvitse prikkaa taittopyörän ja suojuksen välissä - tämähän on vain muotoilukysymys. Ilman tuota prikkaa taittopyörä ei pyöri vapaasti.

Ja lisäksi, korvien välissä velloo itsepintaisesti ajatus että voisi kokeilla myös hiilikuiduttaa se. :roll: ( https://www.youtube.com/watch?v=aqwhcfQZT8U )


Re: Raptobike

Lähetetty: 25 Helmi 2017, 15:57
Kirjoittaja vuoltu

Olen hieman kehitellyt ketjupyörän suojusta eteenpäin.

Yksi heikkouksista siinä on että sitä ei voi kiristää kovin tiukasti muovin pehmeyden takia vaan se pyörähtää helpohkosti. Ja sitten alkaa kuulumaan ääntä kun ketju hankaa siihen. Tässä ajatus on, että se lukittuu ketjun paluupörän 6 koloruuvin kantaan.

CoverV2b.png
CoverV2b.png (189.1 KiB) Katsottu 14403 kertaa
CoverV2a.png
CoverV2a.png (86.2 KiB) Katsottu 14403 kertaa

Mitoitus ei ole vielä kohdallaan vaan vaatii edelleen säätöä... ja uusia tulosteita.


Re: Raptobike

Lähetetty: 25 Helmi 2017, 17:53
Kirjoittaja jori

Jotenkin tuntuisi johdonmukaiselta, jos myös paluuketjupyörän tulevan ketjun nippi suojattaisiin tunnelilla. Taittopyörältä pois päin liikkuva ketju ei ole vaarallinen, vaikka sekin on kyllä yhtä likainen. :?

Raptokejusuoja.png
Raptokejusuoja.png (334.7 KiB) Katsottu 14354 kertaa

Re: Raptobike

Lähetetty: 04 Syys 2017, 13:02
Kirjoittaja vuoltu

Nokialla kisoissa ihmettelin, että mikä kitisee pyörän takapäässä. Syyksi paljastui takapyörän laakeri. Pitäisi siis laittaa uusi laakeri. Tai, nyt olisi toisaalta tekosyy muuttaa S80 levyjarrulliseksi (kaipaan lisää jarrutehoa). Jos vaan löytyisi jostain 18 reikäinen (pinnainen) levyjarrunapa. Mitäs jos ottaisi 36 reikäisen ja käyttäisi vain joka toista reikää?

Vai mahtaisiko joku haluta ostaa nykyiset kiekot, jolloin voisi ostaa vaikka uudet

Encore
Encore
Red.png (224.74 KiB) Katsottu 10203 kertaa

:shock:


Re: Raptobike

Lähetetty: 04 Syys 2017, 13:49
Kirjoittaja jviirret
vuoltu kirjoitti:

Jos vaan löytyisi jostain 18 reikäinen (pinnainen) levyjarrunapa. Mitäs jos ottaisi 36 reikäisen ja käyttäisi vain joka toista reikää?

Sille että tuollaista levyjarrunapaa ei löydy on varsin looginen selitys. 18pinnaa, joista vain puolet ottaa vastaan jarrutuksen suuntaiset voimat ei yksikertaisesti kestä.

Jukka


Re: Raptobike

Lähetetty: 04 Syys 2017, 16:39
Kirjoittaja Wacky
vuoltu kirjoitti:

Mitäs jos ottaisi 36 reikäisen ja käyttäisi vain joka toista reikää?

Tämä on mahdollista, mutta kuten Jukka tuossa jo mainitsi kesto alkaa olla äärirajoilla ellei mene sitten pahassa paikassa jo yli. En siis suosittele vaikka kiinnostais tietää miten paljon se kestäis.


Re: Raptobike

Lähetetty: 04 Syys 2017, 20:09
Kirjoittaja Pentti M Reku

http://faqload.com/faqs/bicycle-compone ... -18-spokes

Kestäisköhän noin paremmin? 12 pinnaa levyn puolella ja 6 toisella.