Vaarat ja mäet.

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niin. Se mikä on Itä-Suomessa vaara on lännempänä mäki.

Aika lailla tällä tienoolla on siis pyörällä kivuttavaa - amerikkalaiset kehuvat tätä Lightning P-38 hävittäjää erinomaiseksi ylämäen kiipijäksi. http://tr.im/rmbc
Mallihan on jo parikymmentä vuotta vanha - onko tässä siis nyt mitään muuta keskeistä tekijää kiipeämisominaisuuksien takuuksi kuin kohtalaisen pysty penkin asento ja keveähkö rakenne?
Onko kukaan foorumilaisista koeajanut tuota pyörää? Onko näissä mäkiväitteissä katetta ja laitteessa jotain opiksi otettavaa?
Tässä siis taustalla ajatus siistä kuinka kustomoida pyörää paremmin mäkiajossa toimivaksi - nykyisessä on korjattavaa ja ikuinen DIY projektikin odottaa kimppuun pääsemistään työkiiruulta.

Ai miksi tämä asia kiinnostaa.
Olen tässä työn puolesta ajellut autolla taas läpi noi Ilomantsin korvet - joissa on hienoja maisemia ja kiva olisi käydä ajelemassa, mutta ylämäkeä (ja siis alamäkeäkin) piisaa.
Toisekseen haaveilen tuolla Kolilla ajelusta myös - menen sinne usein työreissuille jolloin jäisi aikaa ajella seudulla jossain välissä.

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja Api »

Tulipa ajettua Puijon mäki ylöspäin (Fillarifoorumin tapaan "Puijon huaste"). Aikaa vierähti 6.10.

Vähän pieleen meni ajo. Kuvittelin pystyväni ajamaan koko mäen keskimmäisellä eturattaalla. Kuitenkin nopsaan selvisi että pienempää pykälää tarvitaan, vaan eipä suostunut ketju siirtymään pienelle rattaalle, edes vauhdissa kädellä auttamalla. Loppujyrkänteen alussa oli pakko pysähtyä ja nostaa ketju paikalleen. Loppuosuus pienimmällä vaihteella menikin sitten ihan mukavasti (vitsi). Ilman töppäilyja olisi aika varpisti ollut reilusti alle 6min.

Ajopelinä oli Challenge Fujin SL 2 (avoin, taakse kurottava yläohjaus) runsaasti lisävarusteltuna (mm. takaboxi, Lowride-levykiekko), painoa arviolta 13,5 kiloa. Kuski 42v. 170/71.

Jotta en tärvelisi nojakkien mainetta nopeina pyörinä, ja vahvistaisi mainetta huonoina kiipijöinä, täytyy mainita etten ole mikään urheilijatyyppi (Norttikin maistuu). Mutta pitkähköä työmatkaa on tullut muutama vuosi ajettua ja usein tulee viikonloppuisin vetäistyä vähän vauhdikkaampi lenkki (kesäaikana).

Vähän ihmetellen olen seurannut keskustelua nojiksien huonosta kiipeämiskyvystä. Onkohan porukoilla ajotekniikassa vikaa, ei osata "liimata" itseään penkkiin kiinni yms. Meikäkäläinen on Etelä-Karjalan mäet noussut aina vihellellen, en koskaan ole kokenut niitä ongelmaksi. No, olihan Puijon nousu vaikea mutta se onkin kaiketi aika poikkeuksellisen iso mäki oloissamme.

Kuopiossa oli kiva ajella. Hyvät pyörätiet, juohevaksi viistetyt kanttarit ja ennenkaikkea suurehko kaupunki ja paljon tipuja joita bongailla. Koirien ilmeistä saattoi päätellä ettei kaupungissa ole paljon nojailijoita nähty.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nousinpa kerran vuosikymmeniä sitten yksivaihteisella jalkajarrullisella mummunpyörällä Puijolle. Menomatkasta en paljon muista, mutta paluumatkalla lensi aika vauhdissa keju pois päältä. Ajattelin jo noutajan tulevan, mutta nousin istuimelta ja asetin oikean jalan vasemmalle polkimelle ja rupesin jarruttelemaan vasemmalla jalalla matkan tekoa. Muistan, että kipunat vaan lensivät jalkapohjasta. Viimein sain kun sainkin vauhdin hiljenemään. Sydän kyllä pamppaili pitkään. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mallihan on jo parikymmentä vuotta vanha - onko tässä siis nyt mitään muuta keskeistä tekijää kiipeämisominaisuuksien takuuksi kuin kohtalaisen pysty penkin asento ja keveähkö rakenne?
Onko kukaan foorumilaisista koeajanut tuota pyörää? Onko näissä mäkiväitteissä katetta ja laitteessa jotain opiksi otettavaa?

No yhdistelmän kokonaispainohan vaikuttaa tietenkin nousukykyyn, mulla myös ajoasento, paremmin saan voimaa ulos jaloista jos saa polkea vaakasuoraan tai alaviistoon verrattuna yläviistoon polkemiseen. Toki sitten syke nousee ylemmäs ja väsyy nopeammin. Lyhyt akseliväli ja korkea painopiste on eduksi yleensäkkin hitaasti ajossa.
Eli mun kokemuksien mukaan tuo pyörä on varsin hyvä ko.käyttöön. Istumakorkeutta löytyy, kampien korkeus maltillinen, ylä ohjaus tavalla jossa käsien heiluriliike on vähäistä, lyhyt akseliväli ja pystyhkö penkki. Mitään en osais muuttaa, mutta samat ominaisuudet löytyvät myös näistä clwb pyöristä, esim. hpv:n spiritistä http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin Apille yv:n olis mukava jos vastaisit.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Api kirjoitti:

Vähän ihmetellen olen seurannut keskustelua nojiksien huonosta kiipeämiskyvystä.

Onhan se vähän kehno asento tuottaa paljon tehoa. Tasaisella matalampi ilmanvastus vain kompensoi mokoman haitan, ja ylikin.

Fillarifoorumista kun puhutaan, Helsingissä on tuo Malminkartanon täyttömäki. Olen sen kiivennyt nojakilla 3.00, pystärillä 2.15 ja juosten 1.55. (Ajat itse otettuja, tarkkuus +/- 5 sekuntia.) Mäki on sen verran jyrkkä, että kun juosten ei tule yhtään ylimääräistä painoa, voittaa leikiten.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teemu Kalvas kirjoitti:

...
Fillarifoorumista kun puhutaan, Helsingissä on tuo Malminkartanon täyttömäki. Olen sen kiivennyt nojakilla 3.00, pystärillä 2.15 ja juosten 1.55. (Ajat itse otettuja, tarkkuus +/- 5 sekuntia.) Mäki on sen verran jyrkkä, että kun juosten ei tule yhtään ylimääräistä painoa, voittaa leikiten.

Tosi hyvää numerodataa. Kahdesta jälkimmäisestä luvusta voisi olettaa alustavasti, että olet tuottanut luultavasti saman hyödyllisen energiamäärän molemmissa tapauksissa. Kun pystypyörän massa on pitänyt edellisessä tapauksessa viedä mäen huipulle oman massasasi lisäksi, niin ajat suhtautuvat kuin kokonaismassat.

Mäen huipulle viemiseen tarvittava (pienin mahdollinen) energiamäärä = kokonaismassa * 9.81 m/s*s * mäen pystysuora korkeus.

135 s / 115 s = (kokonaismassa pyörän kanssa ) / (oma massa juoksuasussa)

Jos jos vaikka oma massa juoksuasussa olisi 80 kg, niin kokonaismassa pyörän kanssa olisi 80 * (135/115) = noin 94 kg, eli pyörän painoksi noin 14 kg.

Olisi kiintoisaa tietää, miten olivat todelliset massat henkilövaa'alla punnittuina.

Olen itse mittaillut omia (hyöty-)tehojani jyrkkiä portaita ylös juoksemalla kellon ja sykemittarin kera painoja selkärepussa vaihdellen. Jos nojapyörällä ei pääse sopivan jyrkkää mäkeä ylös ideaalivaihteella yhtä nopeasti kuin juoksemalla ja nojapyörän paino repussa, niin mistähän se kiikastaa? Kokeesi perusteella (1. aika 180 s) nojapyörällä et pystynyt tuottamaan yhtä paljon tehoa kuin pysytypyörällä tai tuotettua tehoa katosi jonnekin. Vai oliko nojapyörä poikkeuksellisen painava lasteineen päivineen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos nojapyörästä haluaa kaiken tehon irti, niin pitäisi opetella tämä "putkelta vääntäminen":

Kuva

Sanallinen selvitys: http://www.easyracers.com/vbb/showthrea ... eadid=2710

Itse en ole tuota opetellut, ja tuskin kuntokaan piisaisi :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

optimistx kirjoitti:

Olisi kiintoisaa tietää, miten olivat todelliset massat henkilövaa'alla punnittuina.

Kokeesi perusteella (1. aika 180 s) nojapyörällä et pystynyt tuottamaan yhtä paljon tehoa kuin pysytypyörällä tai tuotettua tehoa katosi jonnekin. Vai oliko nojapyörä poikkeuksellisen painava lasteineen päivineen?

En omista henkilövaakaa, mutta varmaan lähempänä 60-65 kg mies ja pyörä 12-14 kg. Nojakki painaa jotain 17-18 kg, joten selkeästi nojakilla joko tehoa katoaa voimansiirtoon enemmän, tai sitten tehoa ei alunperinkään tuoteta yhtä paljon. Jonkun verran tietty hukkuu tehoa voimapuolella olevaan ketjulinjaa kontrolloivaan 15-hampaiseen rattaaseen, mutta veikkaisin että enimmäkseen tehoa vain tule tuotettua yhtä paljon. Lantiokulma on liian avoin, ja makuuasento on verenkierron kannalta kehno syöttämään happea jalkoihin.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Veikkaan Teemu että tehoa ei tule tuotettua yhtä paljon ja tämä on pää syy. Sam Whittingham muistaakseni mainitsi treenatessaan tunnin ajon ennätystä että nojapyörällä keskiteho jäi aina 20-30 wattia pystypyörästä, jo tasaisessa maastossa. Olisiko mies pystynyt pystärillä 320 wattia/h ja nojapyörällä 290 wattia/h. Eddy Mercxk ajoi oman ennätyksensä keskiteholla 450 wattia/h ja perinteisellä ratapyörällä. Mercxks ajoi 49,jotain km/h (?) ja Whittingham 90,jotain km/h.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Jotta pyörä nousisi mäkeä hyvin pitää sen olla ainakin:
-jäykkä (mieluiten jousittamaton)
-kevyt (ja kuskin kanssa)
-mukava (varsinkin kun pitempiä mäkiä tahkoaa, korostuu asennon mukavuus)

Sitten jos oikein jyrkkä mäki on ja suhteellisen pitkä, voisi kuvitella että verenpaine jaloissa tosiaan vähän laskee ja suorituskyky huononee. Toisaalta rullaavat mäet menevät pienen ilmanvastuksen takia kevyesti ylös, nimenomaan vauhdin kanssa.

Apin kanssa olen samaa mieltä siitä, ettei mäen nousu ole ongelma. Taidat olla se kaveri, joka hankki Sl-2:sen samaan aikaan minun kanssani muutama vuosi sitten? Pyörä on kyllä veikeä mäen nousija - siinä on hyvä ja mukava asento.

Ja ennenkaikkeahan on tärkeää että luottaa pyöräänsä. Siihen että se on kova nousemaan mäkeä.

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja Api »

Aika lailla tuon kuvan tyyliin tulee mäet väännettyä. Fujinissa ei kylläkään tartte eikä oikein voikaan nostaa ahteria ylös, siinä taitaa olla penkki/polkimet suht optimaalisessa asennossa, Lowrideskin toisaalla mainitsi sen saaneen tunnustusta mäen nousijana. Mahaa vedän vähän sisään, kohotan olkapäitä, leukaa painan kohti rintaa ja kädet lukitsen suorina tankoon. Vaikka en siis takamusta nostakaan, on enin paine penkissä niskan ja hartioiden kohdalla, niskat kyrmyssä siis mennään.

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja Api »

Oho, lähetin edellisen viestin samoihin aikoihin Lowridesin kanssa, siksi tuli sattumalta vähän samanlaista tarinaa.

Kiva että Fujin saa näkyvyyttä kiipijänä. Se ollut jostain syystä täysin pimennossa pyöränvalintakeskusteluissa.

Muutama vuosi sitten tuli pyörä ostettua. Palstalta bongailin, millä vehkeillä ajetaan kovaa. Sähköpyörän kauppias kertoi jonkun antaneen fujin sl 2: sta palautetta: "Pitkä tukka putkella mennään". Tästä jäi mielikuva pyörästä lähes "ihme vehkeenä".
Sitten vielä kun täällä oli esillä leveällä yläohjauksella varustetun Fujinin kuva (nyt jo vissiin poistettu), olin myytyä miestä.
(Challengen mainoskuvissa laite näyttää tylsältä)

Onpa semmoinen hauska puoli nojakkikiipeilyssä, että esim. pyörätiellä ruuhkaisessa työmatkaliikenteessä nojakisti voi vääntää
ylämäet täysillä "ikään kuin salaa", mikäli vain naama pysyy peruslukemilla. Pystypyöräilijä joutuu samaan vauhtiin pystyäkseen nousemaan putkelle ja sen voisi kuvitella
ruuhkapaikoissa aiheuttavan kanssakulkijoissa lievää paheksuntaa. Ehkäpä tulee nojakistille näin työmatkoista parempi kuntoharjoitushyöty.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hyvää infoa. Kiitos kaikille. Kävin männäviikolla tuolla Kolilla kävelypelissä ja kyllä se viimeinen pätkä on aika kova. Maantietähän sinne ei enää Ukko Kolin juurelle pääsekään.
Pitää mennä tosiaankin paikalle pyörä kyydissä ja kokeilla. Azub parkani ei kyllä ole mikään nousijakunkku.

A.S.H
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 13:35

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja A.S.H »

oh nuo mäet...mä asun Kalliossa ja nousen noita rinteitä milloin mistäkin suunnasta. Muutamista nojakeista ja customeista kokemuksia maitohapon kera ammentaneena,
HPV:n Spirit ansaitsee kehut. Varsinkin maailman parhaan ( Sram Dual drive + 8 lehtee) kaupunkivaihteistonsa ansiosta. Sopii tulla stedaa hagiksest siltasaarenkatuu linjoille ja siit öljymäelle asti, ni huh. Korkalovaaran tyypit kiljuu jo arvaaan...mitä. Joo joo mäkiä on kaikkialla paitsi lounais Hollannissa, terveisiä Flevo maalta. Tuli justa pari päivää sit ja siellä missä tää fillari kulttuuri on syntynyt ni siellä siitä enimmin nauttiikin...Mountins sucks.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Vaarat ja mäet.

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tuonne urheilupuolelle pitäisi oikastaan tehdä kokoava mäenkiipeämistopicci. Minulla kun ei riitä siihen asia, niin lainaa tätä vanhaa topicia taas nojapyörien mäennousukyvyistä.

Olen lihava tyyppi, ja kuntokin on päässyt perhe-elossa rapistumaan edes siitä vanhasta. 96kg elokuormalla ja raskaalla täysjousitetulla Nazcalla en ymmärrä yhtään noita ylläolevia kiipeämistarinoita. Vähän vielä ostoksia tarakalle. Luulin kuitenkin jo parin vuoden aikana tottuneeni myös nojakin matalaan asentoon. Sykkeetkin mielestäni ovat parantuneet sopivasti. Mutta ei hitto että tuolla nojakilla on raskasta ajaa missään mäissä. Tasaisella sitten vedän kyllä niin että ei peruspystäripyöräilijöistä ole juuri vastusta. Tai no, ei ne vauhdit taida olla edes 25km/h keskiarvoilla, ehkä 22-24.

Joskus työmatkoilla (kahdesta eri suunnasta) käytän myös 10v vanhaa semihyvää hybridiä, jolla on suht miellyttävä mennä maaston tai asfaltin kautta. Ei silläkään kiipeäminen tällä elopainolla ole herkkua, mutta jostain syystä se kuitenkin tuntuu nopeammalta, jouhevammalta ja mikä kamalinta, pystärillä ajaminen tuntuu suht joutuisalta! Aina. Myös ylämäissä. Absoluuttisissa nopeuksissa ei mielestäni ole suuria eroja, mitä nyt tunnetuilla matkoilla tai kännykän GPS:llä olen mitannut. Nojakki taitaa olla niukasti hitaampi (-1km/h?) ainakin jos niitä ylämäkiä on.

Tämän ja verenpainekeskusteluiden innoittamana olen pyrkinyt nostamaan Explorerin istuinkulmaa pystympään, ja hävittäjä-lentäjien high-G manouveerin innoittamana yrittänyt puskea myös ylävartalolla verenpainetta jalkoihin. Osa ylläolevista "nojakin putkelta" tarinoista voi olla sitäkin vaikutusta että ylävartaloiden lihaksilla pusketaan verta takaisin jalkoihin. No, ainakin on hiki tullut... Eipä juuri muuta.

Tänään tuli taas masennuttua kun yksi mummo kirjaimellisesti yksivaihteisella vanhalla mummopyörällään piti minua lähes pilkkanaan. Sain jahdata sitä monta, no ainakin kaksi kilometriä ennenkuin pääsin ohi. Ja pergamentti-ihosta päätellen mummo oli oikeasti 70+. Eikä tuossa matkassa ollut kuin max 10m korkeuseroja edestakas. Toki sitten kun Partolan suorat alkoivat niin vedin ohi aika nopeasti ja mummo hävisi peräpeilistäkin (tai kääntyi sivulle nopeasti). Mutta vähänkö meinasin myydä koko pyörän ja ostaa mopon...
Olen kyllä kerran hävinnyt tuollaiselle "mummolle" kokonaankin, mutta se sentään oli aktiivinen työmatkapyöräilijä joka ajoi yksivaihteisellaan töihin kesät talvet.

Tunnelma oli kuin Nojapyöräilijän uskonpuute-ketjussa. Mikä ihme siinä on että tuo nojaaminen on niin kidutusta ylöspäin mennessä. Selkästi on sellainen rajakulma jossa mäki muuttuu raskaaksi. Tasaisemmat mäet pituudesta huolimatta saattavat tuntua ihan poljettavilta. Ja toinen rajakulma muuttaa raskaan tuskaksi. Onneksi niitä jyrkempiä ei ole hirveän monia tässä lähimain. Hervannan Mäki. Raholan mäki. Pispala väärästä suunnasta tultaessa. Ja lyhyitä pätkiä siellä täällä.

...Ostaisko joku huonon nojapyörän. :-( Kunto tai tottuminen ei näytä parantuvan tarpeeksi että mäki olisi mukava.

Vastaa Viestiin