Vilijami kirjoitti: 17 Helmi 2025, 08:49
Ihminen jos saa jonkun ajatuksen päähänsä, niin sille koitetaan vimmaisesti löytää vahvistusta. Nuorena pappani nauroi tälle ja minua se raivostutti, mutta nykyään kun saan itseni kiinni tästä se naurattaa. Miksi ihmeessä ihmismieli on rakennettu näin?
Jori, miksi sinulle on tärkeää ettei ilmasto lämpene ainakaan ihmisten aiheuttamana, eikä varsinkaan hiilidioksidin takia?
Vain siksi, että sitä ajatusta yritetään väkisin myydä minulle -ja kaikille muillekin, vaikka ilmiselvästi se ei ole totta.
Viimeistään silloin, kun Al Gore hävityn presidentinvaalin jälkeen muuttui yhdellä iskulla Greta Thunbergiksi olin varma, että kyse on huijauksesta. Aluksi kyse oli pelkästä intuitiosta, mutta parinkymmenen vuoden aktiivinen asian penkominen pikkuhiljaa vakuutti minut intuitioni pätevyydestä.
Vakuuttavimpia argumentteja ovat minulle olleet keskustelu Henrik Svensmarkin kanssa 2010, jossa selvisi pilvisyysmuutosten kytkös auringon aktiivisuusvaiheisiin. Vanhan saksalaisen matemaatikon (nimeä en muista) luento tutkimuksestaan, jossa osoitti maapallon lämpöjaksojen olevan täydellisen jaksollisia (ihmisen vaikutusta ei voi matemaattisesti havaita) ja Kari Mielikäisen puulustosarja 2008, joka osoitti, ettei tunturilapissa ole tapahtunut mitään ylimääräistä lämpenemistä.
Nämä saivat katsomaan uutisointia sillä silmällä, että nuo edellisten yksinkertaiset havainnot ja lämpötilamittauksista uutisointi eivät voi olla yhtä aikaa totta.
Rupesin selvittämään, miksi eroavat toisistaan, jolloin selvisi, että maapallon lämpötilan mittaaminen ei olekaan ihan yksinkertainen juttu. Ei ole olemassa mittaria, josta vain katsotaan lämpötila, vaan se tehdään laskemalla. Tuosta laskelmasta alkoi löytyä systemaattisesti lämmittävään suuntaan vaikuttavia virheitä. Mittauspaikkoja siirreltiin lämpimämpiin paikkoihin, kuten lentokentille ja esimerkkinä vaikkapa Ilmatieteenlaitoksen Kittilän mittausaseman siirto Pokan kylästä viereisen tunturin laelle https://yle.fi/a/3-10621333 ja samanlaisia siirtoja ympäri palloa.
Meren pinnan piti nousta ja Malediivien upota mereen. Ei uponnut. Malediivien saaret ovat vain laajentuneet ja turismi voi paremmin. Jäätiköiden hävitä, eivät hävinneet.
Uutisointi näytti tuosta näkökulmasta vääristellyltä. Siksi on vaikea nyökytellä, kun väitetään hiilidioksidin lämmittävän palloa, kun argumentteja vastakkaiseen suuntaan on läjäpäin.