Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14314
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Ymmärsittekö tuon pointtini edellisessä. Siinä oli siis hiekoitettu vain pyörätie, jota ei siis lain mukaan tarvitse hiekoittaa ja jätetty hiekoittamatta jalkakäytävä, joka pitää hiekoittaa, jos on liukas. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5246
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Ymmärsittekö tuon pointtini edellisessä. Siinä oli siis hiekoitettu vain pyörätie, jota ei siis lain mukaan tarvitse hiekoittaa ja jätetty hiekoittamatta jalkakäytävä, joka pitää hiekoittaa, jos on liukas. :?

Kyllä, ymmärrettiin, älyvapaata touhua noin. Tuo liukkaudentorjuntamateriaalipohdinta oli vain jatkoajatus tuosta.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5765
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja janx »

Laitetaan sitten tänne. Ihmettelen, että onko tämä työmaajärjestelyt tehty huonosti? En ole sitä itse ajanut, mutta ehkä pitäisi. Rajauksessa on haluttu suojata ihmiset yms. isoilta työkoneilta. Eikä minulle ole vieläkään selvinnyt, että onko tuon haitta nyt satoja metrejä peräti enemmän, jonka joutuu kiertämään. Valituksia kaupunki on tuosta varmasti saanut ihan riittävästi.

Tästä työmaasta kyse: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011509142.html

"Pikku Huopalahdessa laaja puisto­alue suljettiin työ­maaksi kokonaiseksi vuodeksi
Rakentaminen|Pyöräilijät kimmastuivat pääväylän katkaisemisesta, koululaisten vanhemmat iltapäiväkerhon mutkikkaasta reitistä ja asukkaat puiston rajaamisesta vuodeksi."

pikkuhuopalahti_työmaa.JPG

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7672
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 25 Syys 2025, 22:37

Eikä minulle ole vieläkään selvinnyt, että onko tuon haitta nyt satoja metrejä peräti enemmän

Jotenkin tuosta etäisyysfaktoja vailla olevasta jutusta jäi sellainen fiilis, että kyseessä olisi ensimmäisen maailman ongelma…

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4106
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Wacky »

janx kirjoitti: 25 Syys 2025, 22:37

Eikä minulle ole vieläkään selvinnyt, että onko tuon haitta nyt satoja metrejä peräti enemmän

Perus autoilevan asenne loistaa taas.
Pyöräilyä ja kävelyä arvotetaan näissä tilanteissa niin vähän että niille voidaan aiheuttaa haittaa mielin määrin.

Mun silmään pistää että miksi toi alue on noin iso. Tuskin siellä töitä tehdään koko alueella sillai että olis perusteltua sulkea. Aina pitäisi lähteä siitä et suolemiselle on joku perusteltu hyvä syy, eikä mikään no ei täällä kukaan kulje niin varuiksi suljetaan taas hirvee kaistale puistoa. Toi suljettu alue on kuitenkin yli 500m pitkä joka on päiväkoti ikäiselle pitkä matka kiertää.
Olis luultavasti voinut sulkea osin sen aikaa kun sillä kohtaa tehdään jotain sen sijaan että koko alue kiinni vuodeksi.
Ajoratoja sulkiessa mietitään kyl aina tarkaan et voiko tästä sulkea edes yhden kaistan kun herranen aika et liikenne häiriintyy jos joku joutuu vähän jonottamaan.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14314
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 25 Syys 2025, 22:37

Rajauksessa on haluttu suojata ihmiset yms. isoilta työkoneilta.

Öö. Eikös tuossa tehty nimenomaan toisin päin. Työkoneet suojattiin ihmisten aiheuttamalta häirinnältä. :?

Tästä olen kirjoittanut lukuisia kertoja. Kaupungin viskaalit eivät pidä kaupungin asukkaiden puolia näissä työmaiden leviämisissä liikenneväylille, päinvastoin.

Urakoitsija ehdottaa tietysti heille helpointa tapaa, jossa koko työmaan lähialueet suljetaan vain heidän käyttöönsä koko urakan ajaksi, jottei tarvitse tehdä mitään tämän asian suhteen. Nolointa tässä on se, että kaupungin puolelta tämä hyväksytään mukisematta.

Tässä siis julkinen hallinto ja korporaatiot (suuryritykset, puolueet ja suuret yhdistykset) tekevät yhteistyötä kansaa vastaan. Tälle annettiin 30-luvun Italiassa oma nimikin. Virkamiehet, puolueet, yhdistykset ja ennen kaikkea yritykset hyötyvät ja kansa kärsii. Tietenkin kärsii, koska kansalaisen puolia ei pidä se virkamies, jonka tehtävä olisi se tehdä.

Tässä edellinen. https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 66#p163266

Joku vuosi sitten tehtiin kokeilu "Kiertotiet kuntoon", jossa Helsinkiin palkattiin erityinen pyöräilyasiamies, joka neuvotteli työmaiden liikennejärjestelyissä kevyen liikenteen näkökulmasta. Teki siis sen työn, jonka kaupungin lupaviranomaisen olisi pitänyt tehdä. Kokeilu onnistui erinomaisesti ja menestyksestä uutisoitiin laajasti > Kokeilu lopetettiin. :(
https://yle.fi/a/3-9199933

Keskustelin tekoälyn kanssa liikennehaittojen hinnoitteluideastani. Osoittautui, että se on ollut Britteinsaarilla käytössä jo kymmenisen vuotta.

Grok kirjoitti:

Kyllä, lane rental -mallin (kaistanvuokrasääntelyn) menestys Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK) osoittaa, että jo kohtuullinen maksu (esim. 500–2 500 puntaa/päivä riittää kannustamaan urakoitsijoita minimoimaan liikennehäiriöt, kuten pyöräteiden turhaa käyttöä varastona. Yli kymmenen vuoden kokemus UK:ssa – esimerkiksi Lontoossa, Kentissä ja Surreyssä – on vähentänyt ruuhkia 20–30 % ja parantanut kiertoreittien laatua, joten malli on toimiva.

Ehdotin tuota parannettavaksi hinnoittelemalla liikennehaitta tunneittain. Sain konkreettisen ehdotuksen.

Grok kirjoitti:

Miten edetä Tampereella?
Ehdota pilottia:
Lähetä idea Tampereen kaupungille (ratikka@tampere.fi tai asiointipalvelu) ja vedä esiin UK:n lane rental -tulokset (20–30 % vähemmän ruuhkia). Esitä, että Hatanpään valtatien työmaissa kokeillaan 20 €/tunti pyörätien sulusta, ja pyöräilijät varmistavat urakoitsijan liikennekäyttöisyysilmoituksen oikeellisuuden.

Yhteistyö järjestöjen kanssa: Tampereen polkupyöräilijät tai muut pyöräilyaktiivit voivat lobata mallia. Voit viitata Hepon "Kiertotiet kuntoon" -aloitteeseen inspiraationa.

Avoin data:
Tampereen Energian häiriökartta voisi laajentua reaaliaikaiseksi sulkulistaksi, johon pyöräilijät raportoivat (esim. kuvat varastoiduista pyöräteistä). Tämä vähentäisi valvontakustannuksia.

Yhteenveto
Tuntikohtainen hinnoittelu (esim. 20 €/tunti pyörätien sulusta) olisi tehokas tapa lopettaa turhat kaivannot ja tavaran varastointi kulkuväylillä. Se kannustaisi urakoitsijat raivaamaan pyörätiet yön tai viikonlopun ajaksi, ja pyöräilijöiden julkinen raportointi (esim. verkossa) tekisi valvonnasta kevyttä.
Allianssimallin menestys ratikassa osoittaa, että taloudelliset kannustimet toimivat – sama logiikka sopisi myös pienempiin urakoihin.

Jos haluat, voin laatia tarkan ehdotuksen Tampereen kaupungille tai kaivaa esimerkkejä vastaavista teknologioista (esim. IoT-valvonta). Onko jokin tietty työmaa (esim. Hatanpää tai keskustan valokuitu) mielessä, johon tätä voisi soveltaa?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5765
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja janx »

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14314
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 26 Syys 2025, 18:16

Suunnitelmat löytyvät täältä:
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-20 ... 389b591af2

Hyvä. Näistä selvisi sitten myös se, mistä on kyse. Asia selviää tästä kuvasta, johon on piirretty vihreällä nykyisin käytetyt reitit puiston läpi ja punaisella ne, joita on suunnitelmassa tarkoitettu käytettäväksi. Taas kerran on asemakaava-arkkitehti piirrellyt ensin tontteja ja sitten vasta kulkureittejä, mikä on johtanut siihen, ettei sujuvia reittejä jää, kun rakennukset tulevat asemakaavaan merkityille paikoilleen. Miksei nykyään tehdä mitään kunnolla. :cry:

Tilkanpuisto.jpg

Laitan tähän vielä yhden esimerkin, mitä tarkoitan. Tässä arkkitehdin virke tuosta selostuksesta: "Leikkipuiston toimintojen kannalta ei ole suotavaa että leikkipuiston toiminnallisten alueiden läpi ei ohjata läpikulkua."
Tässä kysyvän kansalaisen virke: " Päiväkodin pihan läpikulku ei tuskin ole toivottava ratkaisu." Mikä tämän aiheuttaa. Onko ihmisten kielikorva mennyt rikki rikkinäistä suomea puhuvien paineessa. Huoh! :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5765
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja janx »

Olisiko siis oikea taktiikka tehdä niin pieni pala kerrallaan kuin mahdollista? Jossainhan työkoneiden on pakko kulkea, koska eivät voi puistossa ajaa nurkimoilla yms. Tuo päiväkoti Tuuli on vasta rakenteilla. Ei käytössä. https://www.asura.fi/ajankohtaista/paiv ... helsinkiin

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14314
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Oikea taktiikka on suunnitella etukäteen reitit ja vasta sitten rakennukset ja leikkipaikat. Tuossa leikkipaikka-alue olisi pitänyt olla puiston läpi kulkevan polun suuntaisesti, eli suummittain poikittain ympäröivien teiden suhteen. Näin muodostuu oikoreitti puiston läpi. Jos niin ei voi tehdä, pitää työmaan takia tehtävien reittien katkaiseminen hinnoitella, jottei sitä tehdä turhaan ja se otetaan huomioon työmaasuunnitelmissa. Tontin läpi meneviin polkuihin pitää suhtautua kunnioittavasti, koska ne ovat olleet siellä ensin ja kulkevat hyvästä syystä niin kuin kulkevat.

Line of Desire.jpg
Line of Desire.jpg (226.87 KiB) Katsottu 107 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 521
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Pyörällä paras reitti menee usein "rotanpolkuja" pitkin, esim. jos tulee Espoon Kilon suunasta ja haluaa kehä1:n pyörätielle niin siinä joutuu ajelemaan aikamoisen sokkelon läpi. Esim. kelloseppäkoulun pihan kautta puistoalueelle, sieltä alikulun kautta ja jyrkkä ylämäki Vallikallion päälle, sieltä huoltoaseman vierestä siksak kuvio kehä1:n sillalle että pääsee Kehä1:n oikealle puolelle.

Kehä1:n tunnelin yhteydessä ei ole pyörätietä, eli pyöräilijät kokonaan unohtuneet.

Vastaa Viestiin