DF:n rengasaukkojen katteiden kiinnitysteippien liiman poisto

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14247
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF:n rengasaukkojen katteiden kiinnitysteippien liiman poisto

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 12 Heinä 2025, 13:45

Jos lähtee mekaanisen kiinnityksen linjalle, niin mielestäni mutterin liimakiinnitys haisee vähän viritykselle. Lähinnä pienen liimapinta-alan vuoksi. Toki epoksilla ja kuidulla kiinnittäen pitää varmasti.

On olemassa myös niinsanottuja niittimuttereita, jotka ikään kuin lytistetään porareikään. Levyn molempiin pintoihin muodostuu kaulus joka pitää mutterin niitissä kiinni.

Toki mutterikiinniryksessä korilevyyn tulee pistemäinen kuorma, niin lienee harkinnan arvoista vahvistaa kiinnityskohdan ympärystää sisäpuolelta. Myös laittamalla useampi mutteri yksittäisen kuormitus vähenee huomattavasti ja saat samalla autenttista vanhan ajan hävittäjälentokone tyyliä

Näitä niittimutterisarjoja on välillä ollut ihan lidlissä myynnissä ja ajaa hyvin asiansa harrastekäytössä.

Tämä on tosiaan toinen vaihtoehto, mutta vaatii hieman pajottamista. Niittimutteri tuskin pitää sellaisenaan kuitulaminaatin reiässä, joten siihen pitää laittaa taakse korilaatta. M6 korilaatan reikä on vain 6,4 mm ja M5 niittimutteri vaatii 6,9 mm reiän. Korilaattojen reiät pitää siis avartaa. Motonetin 20 niitin paketissa on reikää varten porakin valmiina ja hintaa yhteensä vain kympin.
https://www.motonet.fi/tuote/rapid-mutt ... ct=76-3413

Niittimutterin periaate.jpeg
Niittimutterin periaate.jpeg (37.82 KiB) Katsottu 35 kertaa

Niittimutterin etu on, että se on kiinnitettävän levyn puolelta matala ja pienihalkaisijainen, joten riittää, kun suojiin poraa tuon kauluksen suuruiset reiät (kuvassa Head halkaisija). M5 niittimutterin pään halkaisija on 10 mm.

Yksittäisiä niittimuttereita saa puristettua paikoilleen pitkäkierteisellä pultilla, johon kierretään teräksinen mutteri ja sen perään pykälää suurempi mutteri prikaksi (kunnon aluslevykin kyllä käy). Sitten tämä kierretään niittimutterin kierteeseen ja vedetään niittimutteri lyttyyn pyörittämällä teräsmutteria kohti niittimutteria niin kauan, kuin suosiolla menee. En tiedä ymmärsikö tästä kukaan.
pull-rivet-nut-simple-tool haulla löytyy videoita, mutta näyttävät olevan sellaisia, että sopivat vain messinki ja teräsniiteille, joiden kierteet kestävät varmasti niittausvedon. Tuo minun ehdotukseni on muuten samanlainen, mutta tuo mutterilta näyttävä prikka on pulttiin sopiva oikea mutteri ja kiinnitettäessä pulttia pidetään paikoillaan ja mutteria pyöritetään. Tässä video tuosta kaikille niittimuttereille sopivasta asennustavasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin