Véloom ETS - etuvetoinen kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5784
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Véloom ETS - etuvetoinen kinneri

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämä ansaitsee oman ketjunsa.

https://www.recumbent.news/2025/11/09/c ... elomobile/

A few days ago, we covered The Fastest Bicycle, a documentary following London South Bank University students in their attempt to break the world human-powered speed record during the World Human Powered Speed Challenge in Battle Mountain, Nevada. Today, we’re switching continents and taking a look at two videos from a Canadian student engineering team in Montreal — the VelOOM club from ÉTS Montréal — who developed and raced a highly unconventional front-wheel-drive (FWD) velomobile.

The videos provide a detailed look at their design process, testing and on-track experience, and I have to say I was genuinely impressed by the creativity and technical variety that went into this project. I’ve watched both videos several times, and every viewing revealed another clever idea hiding in the details. One example that really caught my attention is their 3D-printed spring used to actuate part of the shifting mechanism — a great demonstration of practical innovation.

You can learn more about the project and follow their next steps here:
Website: https://veloom.my.canva.site
Instagram: https://www.instagram.com/veloom_ets/?hl=en


"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14341
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Véloom ETS - etuvetoinen kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Oikein hyvä ja periaatteellinen design, muttei sisällä mitään merkittävästi oivaltavaa uutta. On selvää, että kinnerin etuakseli on paikassa, jossa sille luonnostaan tulee iso kuorma, joka parantaa vetopitoa, jos vain veto olisi etuakselilla. Tämä on se periaatteellinen valinta. Etuakselilla kaikki monimutkainen tekniikka on yhdessä paikassa kohtalaisen hyvin suojassa, ainakin kinnerin itse nostamalta kuravedeltä. Ketjut ovat lyhyet, joka helpottaa vaihtoja ja vähentää melua. Kaikki nämä niitä periaatteita, joiden takia etuvetoisuus olisi kinnerissä hyvä ominaisuus. :)

Toteutustapa on kuitenkin aivan suoraan autotekniikasta lainattu rakenne tripoidinivelineen. Koska kinnerin pitää olla kevyt, ei valmiita teollisia osia voi käyttää, joten paljon pitää koneistella itse, mikä tekee tästä vähän suuren "kakkupalan", eikä hinta varmasti jää kovin alas. :(

Etuvaihtaja on innovatiivinen, mutta aivan turhan monimutkainen ja väliakseli-vaihteistorakenne kahden alumiinilevyn välissä näyttää opiskelijoiden tekemältä designpäätökseltä. Paljon siis keskeneräistä designissä. :?

Mitenkähän noiden mönkkäreiden vetonivelet sopisivat kinneriin. Niillä taitaa kuitenkin olla jo jonkinmoista teollista valmistusta, joten hinnatkaan eivät varmaan ihan hirveitä ole. Tuollainen mönkkäriakseli sovellettuna kinnerin etuakseliksi voisi olla miettimisen arvoinen aihe. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7707
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Véloom ETS - etuvetoinen kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 15 Marras 2025, 10:41

Mitenkähän noiden mönkkäreiden vetonivelet sopisivat kinneriin. Niillä taitaa kuitenkin olla jo jonkinmoista teollista valmistusta, joten hinnatkaan eivät varmaan ihan hirveitä ole. Tuollainen mönkkäriakseli sovellettuna kinnerin etuakseliksi voisi olla miettimisen arvoinen aihe. :D

Miten ois jäykkä etuvetoakseli ja päissä lyhyet twistiketjut? Kuinka lyhyet ne vois olla? Pärjäis ilman erikoisosia.

Vastaa Viestiin