Vilijami kirjoitti: ↑24 Huhti 2021, 09:25
janx kirjoitti: ↑23 Huhti 2021, 21:59
mutta koneen pitää olla lämmin, jotta vika ilmenee.
En tunne Mitsun ohjelman logiikkaa, mutta monessa autossa lambda arvo ohitetaan kylmäkäyntirikastuksen aikana.
Näin tapahtuu myös Mitsun ECU:ssa, koska lambda antaa arvoja (jännitettä) vasta yli 300 asteen.
jooseha kirjoitti: ↑24 Huhti 2021, 08:00
Lambda-anturi on kuluvaosa eli jos kerran epäilyttää, vaihtaisin. Maksaa kymppejä ja on helppo sekä nopea vaihtaa.
Ei ollut ihan noin yksinkertaista. Vaihto on, jos lähtee ehjänä (kierteet) irti, kun se on siinä heti tyrkyllä, kun pakosarja on eteenpäin. Aluksi mä diagnosoin, että tyhjäkäyntimoottori on rikki tai jumittaa. Se oli edellisen omistajan toimesta ohitettu kokonaan peltilevyllä ja säädetty kaasuläppä mekanisesti auki, jotta autossa oli jonkinlainen tyhjäkäynti. Sen servon hinta marmoritiskillä olisi ollut 630 euroa. Ostin alkuperäisosan Amayamasta Japanista noin 150e, joten en aio edes kysyä "alkuperäisen" lambdan hintaan.
Motonet ei oikein edes myy lambdoja, joissa on liitin valmiina. Bilteman laatuun en luota, joten joudutaan luultavasti odottamaan arkipäivää järkevän merkkilambdan saamiseksi. Niiden hinnat olivat satasen molemmin puolin. Eteläisen lahden takaa saisi puoleen hintaan merkkilambdoja (Bosch, Denso jne.), mutta ei taida nyt ehkä malttaa odotella. Jonkun legendan mukaan lambdatehtaita olisi vain muutama maailmassa...
Edit: Esim. tämä (https://m.motonet.fi/fi/tuote/283498?ajoneuvo=308) on tarjolla Motonetistä, mutta:
4-johtoinen yleismalli (ei liitintä), johdon pituus 750 mm. M18x1,5.
Yleismalli-lambdoja ei suositella käytettäväksi katalysaattorin etupuolella (säätöanturina) OBD-pistokkeellisissa autoissa (joissa on 2 lambda-anturia). Näissä on varmempi käyttää valmiilla pistokkeella olevia ReadyFit/DirectFit-antureita.
Huomio: Lue ohjeet ennen asennusta! Väärin asennettu Lambda-anturi ei anna oikeita lukemia! OBD-liittimelliset autot useammalla Lambdalla: älä käytä yleismalleja katalysaattorin etupuolella! Autovalmistajat suosittelevat Lambda-anturin vaihtoväliksi bensiinimoottoreille 160.000 km ja dieselmoottoreille 250.000 km.
Edit: Oho. Minulle tuntematon suomalainen toimija. Järkevä hintakin vielä. https://ppmarket.fi/autodily/mitsubishi ... mp;ga=3922