Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti: 14 Touko 2021, 20:06
jooseha kirjoitti: 14 Touko 2021, 16:13
Vilijami kirjoitti: 14 Touko 2021, 12:40

” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”

Mutta eihän johtimen juottaminen sulje tuota reittiä. Ei oletuksessa sanota ilman liikkuvan johtimen sisällä, vaan niiden välissä :wink:

Monikarvaisen johtimen pään karvat juotetaan yleensä ensin yhteen ja sitten tämä sulatetaan kiinni liittimeen. Tässä tinaa ja ainakin juoksutetta imeytyy usein eristeen päähän asti ja jopa eristeen sisään. Tällainen tulppa estää kyllä hapen kulun johdinkarvojen välissä.

Ilmeisimmin tuota happea ei tarvita paljon, joten pienikin reikä riittää, kunhan on yhtenäinen. Johdinkarvojen paljastaminen eristeeseen leikatun reiän kautta ja neulan painaminen karvojen väliin levittää johdinkarvoihin mutkan, mikä tekee tuohon ilmareitin. –Ehkä. :roll:

Tuossa Viljamin tekstissä ei väitetä, ilman kulkevan johtimen sisällä vain useamman johtimen välissä. "Wire harness" ei ole yksittäisen johtimen eriste vaan johtoryhmän suoja. Sitä ei juottamalla tulppaa.

Jorin teoriassa juotos voi kyllä tulpata johtimessa kulkevan mitättömän happimäärän.

Viimeksi muokannut jooseha, 14 Touko 2021, 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Autoon liittyvät projektit vain lisääntyvät ja näin ollen nojapyöriin liittyvät saavat odotella vuoroaan. Corolla ei mennyt leimasta läpi. Käsijarru ei ota toiselta puolelta, takajarru laahaa (varmaan seisomisesta) ja pohjassa on reikä kumitulpan ympärillä.

Mitsubishin myyjäliikkeeseen olin yhteydessä. Hän ei katsonut yritykselleen minkäänlaista korvausvelvollisuutta, jos lambda on ollut rikki. No lopullinen vikakokonaisuus ei ole vielä edes selvillä. Riitelykään ei kiinnostaisi, mutta jos alkaa tonneja palaa muutaman tonnin autoon, niin ehkä se asia alkaa sitten jo kiinnostaa riitalautakuntaakin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikö auto kannattaisi tarkistaa riittävällä tarkkuudella ennen ostopäätöstä?

Itse en ole löytänyt ikinä -ja kertoja on todella paljon- autoliikkeestä käytettyä autoa (itselleni tai toisille), jossa hinta ja laatu olisi kohdannut. Autoliikkeistä ei helmet löydy. Ihmiset pukkaa autoliikkeisiin vaihdossa epätoivoiset yksilöt, joiden epämääräisten vikojen kanssa on jo painittu paljon tai kolarin jäljiltä häthätää kyhätty autoa muistuttamaan. Minut kannattaa ottaa mukaan, jos ei halua ostaa mitään. Jokaisesta autoliikkeen vaihtoautosta (jos hinta on puolittunut uuden hinnasta) löydän sellaista moitetta, että myyjäkin lopettaa auton kehumisen. Aina.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vaikeita nämä satunnaiset viat. Lambdan vika ilmeni ehkä joka kymmenes startti. Ei todellakaan joka kerta. Vikakoodi oli tiedossa ostaessa, mutta se ei viitannut mitenkään lambdaan. Auto kävi kuin enkeli myyntihetkellä eikä todellakaan käynyt mielessä, että kaasuläppäkoteloon oli asennettu joku peltilevy tukkimaan kaikki ohituskanavat. Alkaa vaikuttaa siltä, että tuo järjestely pitää palauttaa käyttöön. Naarmujen piilottaminen värivahalla olisi varmaankin voinut jotenkin tarkistaa, mutta se ei niinkään haittaa ajoa.

On kyllä näin, että jos ei halua laittaa autoon yli 5k€, ei kovin kriittisena voi ostaa yhtään mitään. Etenkään koronan nostamilla hinnoilla. Nyt ne näyttänee vähän tulleen alaspäin.

Edit: Ehkä nuo imualihelvmitäovatkaan.vuodot on jotenkin tutkittavissa, mutta savupurkin kanssa lienee turha mennä autokauppaan. :mrgreen:
Edit2: Corollaa (se on joskus peräkolaroitu, mutta eipä tuo ole käyttöä haitannut) myydessä on taas muistanut, että miksi ei ole automyyjä. Tullaan katsomaan (kuvat nähtynä ennakkoon) parin tonnin 18 vuotiasta autoa ja yllätytään, jos siinä on mm. klommoja ja naarmuja. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vikakoodinlukija ja maalikalvonpaksuusmittari pitää olla mukana käytettyä autoa ostaessa. Jos vikakoodinlukija antaa yhtään mitään vikakoodia niin kannattaa unohtaa. Maalimittarilla sitten etsitään ruoste- ja kolarikorjauksia.

Kyllä 5k€ saa jo aivan hyvän pelin, vaatii vaan pari-kolme vuotta aikaa ja paljon viitseliäisyyttä sekä joustavuutta auton valinnassa. Merkki, malli, vuosimalli, koneen koko, varusteiden puute ym. ei saa haitata. :wink:

Itse asiassa heti käytetyn auton oston jälkeen kannattaa jo ryhtyä seuraavaa etsimään, kuten olen tehnytkin. Itselläni on hirveitä vaatimuksia autolle, kuten automaattivaihteisto, ohjaustehostin, ilmastointi, vakionopeussäädin, ruosteeton, virheetön korjaamaton kori, hinta mielellään alle 4k€ jne. Olen etsinyt autoa nyt kuusi (6) vuotta, eikä ole vielä löytynyt. :mrgreen:

Viimeksi muokannut Vilijami, 14 Touko 2021, 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

En ihmettele.

No virheitä sattuu tarkistuslistojen ja lukijoidenkin kanssa. Elämä on. Pihatontutkin on loppu maailmasta.

Enköhän mä Corollan rattiin palaa, kun tuollainen helmi (not) löytyy.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

janx kirjoitti: 14 Touko 2021, 23:09

Enköhän mä Corollan rattiin palaa, kun tuollainen helmi (not) löytyy.

Toyotan insinöörit kehittivät tosissaan laatutoimintaa tappiinsa jo 50-luvulla. Sen jälkeen Toyotan autojen laatu on ollut ylivertaista kaikkiin muihin merkkeihin verrattuna. Nykyään pikku hiljaa alkavat muutkin merkit vihdoin tajuta asian tärkeyden.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

LEAN-ajattelu on tosiaan Toyotan kehittämä, jota on sovellettu muuallakin. Lienee sillä ollut vaikutusta laatuun. Toisaalta asiaan on voinut vaikuttaa myös japanilainen ajattelumaailma, että jos juna on 30 sekuntia myöhässä, niin sitä pitää käydä pahoittelemassa jokaiselle matkustajalle erikseen tai paeta häpeissään Fuji-vuoren juurelle narua rasvaamaan.

Vauvaöljysavustin toimii. Kumihanska toimi hyvin adapterina. Polkupyörän pumpulla sai tarvittavan ylipaineen, että savua saatiin koneen sisuksiin. Yhden pienen vuodon löysinkin, mutta sitten Bilteman 30 W kolvi sanoi, että eihh (tämä kuvaa sitä, että kolvi voihkaisi tuskissaan ja kuolisi, jos se olisi elollinen olento). Ostin 100 W tilalle.

vauvaöljysavustin-kumihanska-adapteri-1200.jpg

Happianturi irti ei ole tyhjäkäyntiin vaikutusta. Nostin hieman tyhjäkäyntiä säätöruuvista ohjearvon ylärajoille (750 rpm +- 50, ilmastointi päällä 850 rpm +-50). Vastaavasti ajossa 1. happianturi irti voisi ollakin pientä eroa. Pitää nyt ajella ja tarvittaessa tilata alkuperäinen happianturi kaukomailta.

Viimeksi muokannut janx, 16 Touko 2021, 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt jos joku haluaisi tehdä oman vauvanöljysavustimen, ei tuosta edellisestä viestistä oikein selvinnyt, mitä kolville tapahtui ja miksi, ja miksi piti hankkia uusi kolvi. Sekään ei selvinnyt, mistä löytyi tuo pieni vuoto ja miten pieni se oli.

Koittakaa nyt muistaa, miksi näitä viestejä tänne kirjoitellaan. Keskustelufoorumin ideana on tehdä omia kokemuksia viesteiksi muuttamalla toisten elämä helpommaksi ja hauskemmaksi. Opettaja-aikanani esitin asian aina niin, että "ajattele jokaista lausetta kirjoittaessasi, kenelle erityisesti sen haluat välittää". JOs ei ole ketään erityistä, joka tämän lauseen sisältöä kaipaa, älä kirjoita sitä lainkaan. Kaikki viestintä pitää olla kohdistettu jollekin, johonkin tarpeeseen!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Kolvi hajosi. En tiedä miksi. Se lakkasi lämpenemästä. Varmaan siksi, että sitä käytettiin vastoin suunniteltua käyttötarkoitusta. Yksi vaihtamani alipaineletku tuhautti vähän savua ulos. Laitoin letkun paremmin paikalleen.

Pitänee jatkossa harkita tätä foorumikirjoittelua tarkemmin, jos se tosiaan on mitä kaikki haluavat.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 15 Touko 2021, 22:41

Nyt jos joku haluaisi tehdä oman vauvanöljysavustimen, ei tuosta edellisestä viestistä oikein selvinnyt, mitä kolville tapahtui ja miksi ja miksi piti hankkia uusi kolvi. Sekään ei selvinnyt, mistä löytyi tuo pieni vuoto ja miten pieni se oli.

Koittakaa nyt muistaa, miksi näitä viestejä tänne kirjoitellaan. Keskustelufoorumin ideana on tehdä omia kokemuksia viesteiksi muuttamalla toisten elämä helpommaksi ja hauskemmaksi. Opettaja-aikanani esitin asian aina niin, että "ajattele jokaista lausetta kirjoittaessasi, kenelle erityisesti sen haluat välittää". JOs ei ole ketään erityistä, joka tämän lauseen sisältöä kaipaa, älä kirjoita sitä lainkaan. Kaikki viestintä pitää olla kohdistettu jollekin, johonkin tarpeeseen!

Jori, sinänsä ihan asiaa, mutta eikös tuo nyt mene jo kohtuuttomuuksiin tässä yhteydessä? Tässä viestiketjussa janx on ansiokkaasti ja vaivaa nähden jakanut tietoa autostaan. Yhden kolvin kohtalon seikkaperäinen analysointi (ilman että sitä erikseen kysytään) ei ehkä ole se oleellisin juttu tässä autoja käsittelevässä ketjussa.

Ja pitää muistaa, että tämä on HARRASTEKESKUSTELUfoorumi. Ei mikään opinnäytetyö tai työelämän raportti/muistio/julkaisu. Jos lukija ei ole mielestään saanut riittävää vastausta johonkin asiaan, niin kirjoittajalta voi kysyä lisätietoja ja tarkennusta. Ilman että syyllistää tätä siitä, ettei kaiken kattavaa analyysia ole tehty joka ikisestä asiasta, mitkä on tekstissään maininnut.

Kynnys foorumille kirjoitteluun pitää olla riittävän matala, muuten tänne ei (juuri) kukaan viitsi kirjoitella yhtään mitään. Muistuttelu hyvistä sisällöntuotantotavoista on aina välillä paikallaan, mutta siinäkin kannattaa käyttää harkintaa ja tilannetajua, ja puuttua vain räikeimpiin tapauksiin. Kun nuo ohjeistukset tulevat vielä moderaattorilta, niin niihin suhtaudutaan astetta vakavammin kuin yksittäisen rivikirjoittelijan kommenteihin, ja vedetään tästä helposti johtopäätökset foorumille kirjoittelun vaatimustasosta -> pitäkööt tunkkinsa.

Pahoittelut off-topikista ja avautumisesta...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pidän myös tärkeänä, että kynnys keskusteluun säilyy matalana. Se helpottaa olennaisesti uusien hakeutumista lajiin.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Olen tietoisesti yrittänyt parantaa viestejä palautteen perusteella omalta osaltani. On kuvaavaa tekstiä, valokuvaa, linkkiä ja jopa itsesensuuria (tiesin kyllä, että happi kulkee johtimissa, mutta katsoin paremmaksi heittäytyä tyhmäksi, kun arvasin mitä tapahtuu). Toivoisin parantamista myös muilta - enkä ainoastaan sisällön vaan käytöksen kannalta. Miettisi ENNEN lähetä -painikkeen painamista kahdesti onko tästä tekstistä nyt jotain hyötyä tai/ja iloa.

Jos todella on niin, että jopa kymmeniä tuhansia kirjoittaneetkin ovat täydellisesti raportoineet asiasta kuin asiasta, niin kova on.

Olen saanut taannoin palauteen, että ei sinne foorumille viitsi mitään kirjoittaa, koska se kuitenkin jotenkin ammutaan alas, lynkataan ja hyökätään niskaan sanallisesti. Aika surullista. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 16 Touko 2021, 12:14

Miettisi ENNEN lähetä -painikkeen painamista kahdesti onko tästä tekstistä nyt jotain hyötyä tai/ja iloa.

Tämä oli minunkin viestini sisältö ja tarkoitus.

Nyt kun jälkeen päin katson kolvivikaviestiäni, tuo yleinen viestietiikaa opastava kappale meni turhaan tuohon perään samaan viestiin. Olen pahoillani, että koit sen henkilökohtaiseksi. :( Entisenä opettajana muotoilen viestini ilmeisesti liian ohjemaisiksi. :(

Tarkoitus oli kuitenkin sanoa juuri niin, kuin siinä lukee, mutta kaikille kirjoittajille. Ja viestini ydinsisältö oli täsmälleen sama kuin sinunkin: On tärkeää miettiä ennen lähettämistä, onko viestistä jotain hyötyä tai/ja iloa.

Olemme samalla asialla myös tuon viimeisen kappaleesi ujojen kirjoittajien suhteen. Kynnys pitää olla alhaalla, mutta avulias pitää yrittää olla. Muuten saamme tästäkin hienosta yhteydenpitotavasta Twitterin ja Facebookin kaltaisen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti: 15 Touko 2021, 22:41

Nyt jos joku haluaisi tehdä oman vauvanöljysavustimen, ei tuosta edellisestä viestistä oikein selvinnyt, mitä kolville tapahtui ja miksi, ja miksi piti hankkia uusi kolvi. Sekään ei selvinnyt, mistä löytyi tuo pieni vuoto ja miten pieni se oli.

Koittakaa nyt muistaa, miksi näitä viestejä tänne kirjoitellaan. Keskustelufoorumin ideana on tehdä omia kokemuksia viesteiksi muuttamalla toisten elämä helpommaksi ja hauskemmaksi. Opettaja-aikanani esitin asian aina niin, että "ajattele jokaista lausetta kirjoittaessasi, kenelle erityisesti sen haluat välittää". JOs ei ole ketään erityistä, joka tämän lauseen sisältöä kaipaa, älä kirjoita sitä lainkaan. Kaikki viestintä pitää olla kohdistettu jollekin, johonkin tarpeeseen!

Ei hyvää päivää Jori! Tuolla meiningillä eipä tänne kukaan kohta viitsi kirjoitella. Tai ainakaan sellaiset jotka yhtään vakavammin suhtautuvat muiden palautteeseen. Paksunahkaisemmat toki, mutta moniko jättää foorumille liittymättä kokonaan kun lukee näitä sinun vaatimuksia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin