Pyörätiet ja niiden pulmat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä ajattelin avata tämmösen rutina ketjun. :mrgreen:
on se kumma miten vähän liikennesuunittelu ottaa pyöräteiden suunittelussa turvallisuuden lähtökohdaksi. Minkätakia kaikki ruusut ja muut pensaat pitää laittaa niin lähelle risteysalueita että ne haittaavat näkyvyyttä. Ei yksin nojapyöräilijöiden , vaan pienempien vasta-alkajien. Miksi kaupat laittavat näitä kirottuja myyntilajateeja portinsuihin näköesteiksi. Miksi kaupunkin kaikenlaiset työmaakopit oitää änkee rusteysalueiden välittömään läheisyyteen. Lista olisi vaikka kunka pitkä. Miksi miksi ?????? :mrgreen:
pyöräteiden alikulkutunnereista tehdään surmanloukkuja. Pyöräilijän näkyvyyden parantaminen ja näkemisen parantaminen pitäisi olla lähtökohta hyvässä liikenne suunittelussa . Eikä peltilehmä saisi olla se osapuoli joka nauttii tätä runsasta huomiota päättäjissä. :mrgreen:
Jyväskylässä osataan ainakin tämän vaarallusten paikkojen rakentaminen , jos ei varsinaisesti tahallisesti. Niin ainakin osaamattomuus puuttuu suunittelioilta pitkälti . Tehdään vaarallisia laskuja jotka päättyvät pyöräteiden risteytymään , joka tulee tunnelista ja näkyvyyttä nolla , vauhtia jos arvais päästellä 50km/h. Yhtälö on ihan sieltä ja näitä rakennetaan aina vaan lisää , jos ei muuten niin puutarhurin pensas istutuksen vimmalla.
Sitten on tämä yksi suuri vaaratekijät. Pyöräteitä sivualueilla ei kunnosteta , eikä paljon harjatakkaan. Lopuksi voisi sanoo että eikö pyöräilijä ole saman veroinen veronmaksaja. Ei varmatenkaan ????? :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Oulussa on uudemmat pyörätiet suunniteltu huomattavasti paremmin. Autoteiden risteykset on tehty väljemmiksi ja paremmalla näkyvyydellä, kivetys kynnykset on lähes joka paikassa historiaa. Alikulkuihin tulot on toteutettu paikka huomioiden, joko väljästi hyvällä näkyvyydellä tai sitten tekemällä riittävä hidastusmutka jottei 50 km/h vaudilla suju edes mopoilla.

Ja mopot on pääosin häädetty pyöräteiltä; muutamia saa käyttää talvella mutta erittäin harvoja myös kesällä.

Sorat on yleensä hyvin harjattu pois, poikkeuksena harjausten jälkeen tapahtuva "sotkeminen" kuten vaikka viheralue- tai puistotyöt jotka jättää asfaltille sitten sotkun jonka kesän sateet ehkä kuljettaa pois.

Mutta näin siis vain uusista pätkistä ja täydellisesti peruskorjatuista vanhoista. Vanhat pätkät on mitä on, esimerkiksi kaukovainio ja sen lähimaastot ei sovi varsinkaan nojakilla ajeluun lainkaan. Liikaa näköesteitä, tiukkoja mutkia, risteysten kivetyksiä ja tietysti jo täysin routinut asfaltti tekee hommasta liian vaarallista. Yleensä ajelen kesällä autoteitä pitkin niin olen samalla viivalla moottoriajoneuvojen suhteen, sekä hyvässä että pahassa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Espoon Merituulentien muutoksissa välillä Tapiola - Piispansilta teki rakentajafirma takaperoista kehitystä pyöräilijän kannalta. Joka paikkaan aseteltiin jyrkkään kulmaan hakattu graniittipaasi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitille suojatien kohdalle. Pyöräilijän täytyy hidastaa likimain kävelyvauhtiin ja silti kynnys pompauttaa tavaroita ostoskorista ja kiristyttää hampaita ja rääkkä kumeja ja muita pyörän osia. Kärsivälliset pyöräilijat eivät näköjään valita. Nyt näkee yhä useammin, että he kiertävät keskellä olevat suojasaarekkeet ajotien puolelta autojen seasta!

Jos jollalkulla virkamiehellä on huolehdittavana kymmenien miljoonien eurojen hommat, niin virheitä sattuu. Nyt kuitenkin tästä virheestä kärsitään varmaan kymmeniä vuosia. On alkanut tuntua, että ei tee mieli lähteä ollenkaan ko. reitille, jos sen suinkin voi välttää.

Tuli ärsyyntyneellä päällä ollessa jopa mieleen ottaa kuvasarja nettiin ja virkamiehille "ennen", "jälkeen" -tyylisesti: toisaalta juohevia asfaltin kallistuksia, joista voi ajaa normaalivauhdilla (näkyvyyden ja valojen salliessa), ja toisaalta nämä "parannetut". Videoita kuvattuina joko tosielämässä taikka pyynnöstä.

Sitten ehdotetaan harrastajille mielenosoitusta, jossa pikabetonilla korjataan asiaa (ja maksetaan sakot ja muut). Mutta ensin täytynee ehdottaa virkamiehille kauniisti, maililla.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja tavasti »

optimistx kirjoitti:

Espoon Merituulentien muutoksissa välillä Tapiola - Piispansilta teki rakentajafirma takaperoista kehitystä pyöräilijän kannalta. Joka paikkaan aseteltiin jyrkkään kulmaan hakattu graniittipaasi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitille suojatien kohdalle. Pyöräilijän täytyy hidastaa likimain kävelyvauhtiin ja silti kynnys pompauttaa tavaroita ostoskorista ja kiristyttää hampaita ja rääkkä kumeja ja muita pyörän osia.

Hiljainen mielenosoitus paikalle: joka päivä ruuhka-aikaan muutama kymmenen pyöräilijää ajelemaan kyseiselle välille, tavaroita korissa. Täräytetään korokkeeseen, ja tavat sinkoilevat ajoradalle. Pyörä keskelle suojatietä, ja keräämään tavaroita rauhassa. Kun seuraava saapuu, ja on kerennyt levittää tavaransa, voi lähteä jatkamaan matkaa, seuraavaan risteykseen. Jos liikenne on jumissa parikin viikko edes tunnin päivässä, niin voi alkaa jo kiinnittä huomiota.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Hiljainen mielenosoitus paikalle: joka päivä ruuhka-aikaan muutama kymmenen pyöräilijää ajelemaan kyseiselle välille, tavaroita korissa. Täräytetään korokkeeseen, ja tavat sinkoilevat ajoradalle. Pyörä keskelle suojatietä, ja keräämään tavaroita rauhassa. Kun seuraava saapuu, ja on kerennyt levittää tavaransa, voi lähteä jatkamaan matkaa, seuraavaan risteykseen. Jos liikenne on jumissa parikin viikko edes tunnin päivässä, niin voi alkaa jo kiinnittä huomiota.

Sitten eräänä kauniina päivänä sattuukin jarruttelemaan konkursin partaalla kiekkuvuaa kuorma-autoilijaa joka ei ole viikkoon nukkunut kunnolla ja on valmiiksi jo vähän myöhässä Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja PW »

2013-04-15 15.15.03.jpg
2013-04-15 15.15.03.jpg (168 KiB) Katsottu 5520 kertaa

Mikähän tarkotus on tuolla kevyenliikenteen merkillä on tuossa kohtaa? Ajoradan oikeassa laidassa, suojatiemerkin tolpassa. Aivankuin autotie jatkuisi suojatien jälkeen pyörätienä :roll:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä sen vois niin tulkita. Sillätuo liikenemerki on kulkusuuntaan nähden oikealla puolella . Vai mitä sanoo Hopea tähän. Onko kyseessä taas tällänen lipsadus . :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Kyllä sen vois niin tulkita. Sillätuo liikenemerki on kulkusuuntaan nähden oikealla puolella . Vai mitä sanoo Hopea tähän. Onko kyseessä taas tällänen lipsadus . :roll:

Voisko olla niin ett tällä merkillä varoitetaan autoilijaa pyörätiestä - siihen käyttöön kyllä väärä merkki.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ei Hyvää Päivää!!

Ei tuohon voi mitään sanoa. Missä ja kuka vastaa, olisi ehkä sopivinta.

Ainiin, löysin kevyen liikenteen järjestelyt Saariselän keskustasta viikko sitten.

Edit: Sain tästä sen verran vauhtia että lähetin Inarin kuntaan viestin näistä molemmista. Saariselän liikenne on muutenkin aika villiä, sitä ei kannattaisi enää rohkaista vähän-sinne-päin tehdyillä merkinnöillä.

Liitteet
Pyörätiellä EI voi sallia moottoriliikennettä kuin mopoille
Pyörätiellä EI voi sallia moottoriliikennettä kuin mopoille
"Sallittu mopoille" -muutos tuli 1997...
"Sallittu mopoille" -muutos tuli 1997...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
2013-04-15 15.15.03.jpg

Mikähän tarkotus on tuolla kevyenliikenteen merkillä on tuossa kohtaa? Ajoradan oikeassa laidassa, suojatiemerkin tolpassa. Aivankuin autotie jatkuisi suojatien jälkeen pyörätienä :roll:

Petri

Tänään ajoin tuolta toisesta suuntaan kuvan paikkaan, edellisessä risteyksessä sama homma. Suojatiemerkin tolpassa pyörätien merkki ajoradan oikeessa laidassa.
Voihan se olla ett joku vitsiniekka on kääntänyt nuo väärään suuntaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja PW »

Lappeenrannassa ovat tehneet risteyksiin siihen reunakiven kohdalle asfaltista luiskan - noin 50cm levee, selvästi pyöriä varten. Parempi kuin ilman, eikä varmaan kovin kallis.
Sinällään en ymmärrä miks niihin aina laitetaan reunakivi, ei siitä oo kellekään mitään hyötyä :?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Sinällään en ymmärrä miks niihin aina laitetaan reunakivi, ei siitä oo kellekään mitään hyötyä :?

Olisko näkövammaisia varten? Kepillä tuntee rotvallin reunan ja taitaapa se äänikin olla erilainen kun kopsauttaa kepeillä kiveä ja asflattia? Tää oli vain arvaus/ehdotus.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja PW »

2013-10-22 16.32.40.jpg
2013-10-22 16.32.40.jpg (188 KiB) Katsottu 5064 kertaa

Tuossa meidän tietä päällystävät, tyrkänneet nuo liikenteenjakajat tuohon kevariliittymään. Samalla tehneet siihen vissiin syyskynnön. Vaimo iltapimeellä yritti tuosta eilen könytä. Villiä on touhu täälläpäin näillä työmailla, pitäskö alkaa napsia näistä ongelmapaikoista kuvia ja pistää vaikka intternettiin ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kuva
Tuossa meidän tietä päällystävät, tyrkänneet nuo liikenteenjakajat tuohon kevariliittymään. Samalla tehneet siihen vissiin syyskynnön. Vaimo iltapimeellä yritti tuosta eilen könytä. Villiä on touhu täälläpäin näillä työmailla, pitäskö alkaa napsia näistä ongelmapaikoista kuvia ja pistää vaikka intternettiin ?

Petri

Ei kai nyt sentään internettiin. :shock:

Ei vainkaan. Tottakai pitää ottaa kuva ja laittaa näkyville. Mieluummin vielä niin, että urakoitsijan ajoneuvon kyljen nimi näkyy samassa kuvassa hölmöilyn tuloksen kanssa. :twisted: Jos ei saa samaan kuvaan, niin sitten erilliseen, jotta tekijä tulee näkyviin. Tekemisensä täytyy signeerata, jotta laadusta on edes jotain takeita. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörätiet ja niiden pulmat

Viesti Kirjoittaja PW »

NCC tais olla duunarin nimi kyseisessä urakassa, mielenkiinnolla ootan äestääkö ne kynnäksensä ennen kevättä vai ollenkaan.
Kunnassa taas on semmonen meininki ett jos sinne soittaa ni vastaus on " ei kuulu miulle" .
Ihmetelly uutta tilaaja - tuottaja mallia, luulin ett tilaaja kilpailuttaa homman ja ottaa sen sitten kunnan tai jonkun muun tuottajalta. Mutta se meneekin niin kuulemma ett tilaaja tilaa tuottajalta joka sitten pättää viittiikö tehdä ite vai teettääkö ulkopuolisella. Kuullostaa erikoiselta systeemiltä.
En sitte tiijä paljonko esim NCC: tä hetkauttaa jos niiden pikku töppäilyistä netissä joku urpo urputtaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin