Painoindeksisi?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Painoindeksisi

Alle 15

0
Ei ääniä

15-20

2
11%

20-25

11
58%

25-30

2
11%

30-35

3
16%

35-40

1
5%

40-45

0
Ei ääniä

45-50

0
Ei ääniä

50-55

0
Ei ääniä

55 tai yli

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Otin hölkkäämisen pyöräilyn rinnalle ettei olisi niin yksitoikkoista..

Jalkoja/alavartaloa sekin liikuttaa :roll: Kädet, keski- ja ylävartalo pitäisi saada myös mukaan. Leuanveto, etunojapunnerrukset, vatsalihasliikkeet, lankku... yms. omaa painoa vastuksena käyttävät kuntopiiriliikkeet olisivat tehokkaita ja kelistä riippumattomia. Tiedän, ainakin minulla into lopahtaa piirin läpiviemiseen viikossa, vaikka aikaa ei kuluisi kuin 10minuttia/päivä :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Tiedän, ainakin minulla into lopahtaa piirin läpiviemiseen viikossa, vaikka aikaa ei kuluisi kuin 10minuttia/päivä :(

Jukka

Liian iso aloitus. Vain yksi laji ja sitäkään ei liian työläästi. Laita vaikka leuanvetotanko semmoiseen oviaukkoon mistä tulee kuljettua ja vedä aina alikulkiessa edes yksi leuka. Mä pääsin aikanaan keittiönovella tolleen aivan huomaamatta 20+ tasolle :D Keittiön ovessa on sekin hyvä puoli että jos urheilu tuntuu työläältä rupeaa karttamaan naposteltavan hakemista :wink: Lisää sitten myöhemmin lisää lajeja, jos siltä tuntuu. Parempi edes yksi kuin ei lainkaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tiedän, ainakin minulla into lopahtaa piirin läpiviemiseen viikossa, vaikka aikaa ei kuluisi kuin 10minuttia/päivä :(

Liian iso aloitus. Vain yksi laji ja sitäkään ei liian työläästi. Laita vaikka leuanvetotanko semmoiseen oviaukkoon mistä tulee kuljettua ja vedä aina alikulkiessa edes yksi leuka.

Tanko on ja juuri kuten vinkkaatkin, oviaukossa jonka ali kävelen aika monta kertaa päivässä.
Kyllä mä tommosta 7min kuntopiiriä(http://www.7-min.com/) viime talvena tein monta viikkoa aamua iltaa, joten ei se aloitus ole ongelma vaan sen saaminen pysyväksi tavaksi ;)

jooseha kirjoitti:

Mä pääsin aikanaan keittiönovella tolleen aivan huomaamatta 20+ tasolle :D

Millä tasolla olet nyt ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Kyllä mä tommosta 7min kuntopiiriä(http://www.7-min.com/) viime talvena tein monta viikkoa aamua iltaa, joten ei se aloitus ole ongelma vaan sen saaminen pysyväksi tavaksi ;)

Motivaationeuvoja on toisille paha antaa, kun ne on niin henkilökohtaisia :) Mulla kävisi tuommoisen kuntopiirin kanssa samallalailla tai on vastaavien suhteen käynytkin :( Olen huomannut että mulla aloituksen täytyy olla sen verran helppo, että toimintaa jaksaa jatkaa myös alkuinnostuksen kadottua. Sitten kun asiasta on tullut tapa voin lisätä hieman määrää.
Tuommoinen kuntopiirihomma ei ole muhun oikein iskenyt. Siinähän tulee hiki :roll: Parempi on ollut ripotella toimintaa pitkin päivää sinne tänne. Yhden liikkeen yhden sarjan, kun tekee siinä ei tule edes lämmin, joten homman voi tehdä muun tekemisen lomassa ilman vaatteiden vaihtoa ja peseytymistä ja kynnys aloittaa toiminta pienenee. Tälleen tosin menetetään kuntopiirin tuoma kestävyysharjoittelu, mutta sen tekeekin mieluummin nojapyörällä :mrgreen:

jviirret kirjoitti:

Millä tasolla olet nyt ;)

Jouluna meni päivän viimeisenä sarjana veljentyttö selässä kuusi. Muuten en ole vuosiin tehnyt sarjoja loppuun. Ilman lisäpainoa ja levänneenä menee 15 varmasti ja 20:een en usko. Tankokin on sopivien karmien puutteessa pesutilojen ovessa - vähemmän alikulkua.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, onhan hölkätessäkin alaosasto käytössä mutta rohkenisin silti väittää että eri tavalla kuin pyöräillessä ja juostessa tarvii se yläkropan asentokin pitää eri tavalla kuin nojaillessa :roll: . Ei varmaankaan yhtä tehokasta kuin esim. kuntopiiri mutta onhan tämäkin alku...mä olen ollut aina aika huono innostumaan mistään kuntosali- tai muuntyyppisestä harjoittelusta, jotenkin ei vaan nappaa (uintia olen välillä yrittänyt kerta viikkoon säännöllisesti mutta sekin tahtoo jäädä, siinä sentään saisi myös yläkroppa harjoitusta). Jos saan valita meenkö mettään reuhtomaan vai salille, niin aika varmana mettään...ei kauheasti innosta sisäliikunta. Keskikroppa tarvitsisi kyllä kipeästi harjoitusta, vaan miten saisi ittensä motivoituneeksi. Tässä on vähän sama tilanne kuin yleisesti painonpudotuksessa, missä menee raja ettei kestä enää ylipainon tuomia rajoitteita ja haittoja ja tekee oikeesti asialle jotain. Milloin lihaskunto on niin surkee ettei jaksa enää sen tuomia rajoitteita... :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Tässä on vähän sama tilanne kuin yleisesti painonpudotuksessa, missä menee raja ettei kestä enää ylipainon tuomia rajoitteita ja haittoja ja tekee oikeesti asialle jotain. Milloin lihaskunto on niin surkee ettei jaksa enää sen tuomia rajoitteita... :wink: .

Mä väittäisin ettei säännöllisellä pyöräilyllä ja juoksulla tulekaan mitään ongelmia vaikkei ylävartaloa erikseen treenaakaan ellei siittä omassa mielessään tee ongelmaa :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jostain kumman syystä, ilman diettiä, kaloreiden laskemista ym. paino lähteny laskemaan nyt syksyllä. Harvakseltaan punninnu ja varmaan koko alku vuoden paino pysytteli vähän alle 90kg jossain vaiheessa saatto käydä päällekin. Vaikka en mielestäni syöny paljon, enkä raskasta ni paino ei tippunu mihinkään. Nyt vaaka näytti 87 tai vähän alle, siitäkin erikoista ett yleensä paino on noussu jouluakohden ihan huomaamatta.
Mutt hyvä näin :mrgreen:

Innostava tekeminen pitää virkeänä ja kuluttaa kaloreita. Kun koko ajan tekee ja testaa pyöriä, ei ehdi syödä niin usein ja paljon. Tavallisesti tuo innostus iskee vasta kevään ensimmäisten auringonpaisteiden aikaan. Sinä olet etuajassa. Olet tainnut syödä D-pillereitä. :D

Tänään vaaka näytti 85kg :shock: pitäskö olla jo huolissaan? Vähän olin viimeviikolla sairaana mutt ei kuitenkaan mitään vatsatautii joka olis kuivattanu, eli jotakin on tullu päivittäin syötyä kumminkin.
Innostus on kyllä aikana kaukana tän hetken tunnelmista - toivottavasti eessäpäin kumminkin.

Joulu korjaa tilastolliset poikkeamat painoindeksissä :mrgreen: vaaka näyttää taas 88kg. Positiivista tässä on se ett monesti se on joulun jälkeen näyttäny paaaaljon enemmän ja painoni on ollu liki tuota lukeemaa melkeen vuoden, joka tapauksessa.
Tuosta säännöllisestä liikunnasta ja varsinkin monipuolisesta on miunkin vaikee pitää kiinni. Jossain vaiheessa innostuin ja pyöräilyäkin harrastin jopa liikunnanmerkeissä, nykyään on taas menny siihen hyötyliikuntaan - jos tattee mennä jonnekin menen mielellään pyörällä. Kuntopiirit ja leuanvedot omassa pihassa on jääny, sillon ku poika Hesasta tulee käymään saatan sen kanssa innostuu kokeilemaan. Pientä hyötyliikuntaa tulee tehtyä lähes päivittäin pihassa, risu- ja puusavottaa ym. puuhastelua. Ennen sanottiin ett hyötyliikunta ei vastaa varsinaista urheiluliikuntaa - miten lie, tuotakin ajatusta on vissiin sittemmin muutettu.
Vuoden vaihteen jälkeenhän on aina hyvä tehdä elämässä "parannuksia ja lupauksia" jos taas salille torstaisin ja astangajoogakin ilmeisesti alkas tauon jälkeen Imatralla uuvestaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Ennen sanottiin ett hyötyliikunta ei vastaa varsinaista urheiluliikuntaa - miten lie, tuotakin ajatusta on vissiin sittemmin muutettu.

Nuo liikuntasuositukset ovat välillä todella naurettavia. Takavuosina oli väite ettei liikunnasta ole mitään hyötyä ellei sitä tee hikiliikuntana vähintään kolme tai neljä kertaa viikossa vähintään puolentunnin jaksoissa :shock: Kai tuolla ohjeella koitettiin kannustaa ihmisiä liikkumaan vähintään tuo määrä. Sopii vaan miettiä moniko ei ohjeen takia viitsinyt edes aloittaa, koska "viisaat" sanoivat ettei vähemmästä ole hyötyä :roll:

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Oli pakko siirtää se painoindeksi tuolta 15 - 20 -luokasta seuraavalle tasolle, koska pyöräilykausi on ollut ohitse minulla jo puolitoista kuukautta. Ei muilla keinoilla tahdo saada tarpeeksi pitkiä harjoitteita. Täten painoindeksi on hivuttautunut hieman päälle 20:n.

Kokeilin taas pitkästä aikaa juoksua, mutta ei se toimi vieläkään, koska siinä hengästyy ja tulee hiki... Ja mikä sen lopullisesti estää, on se, että polvet eivät vaan kestä sitä. Muutaman lenkin voi heittää, mutta sitten polvet tulevat niin kipeiksi, ettei tahdo päästä liikkeelle.

Olen siis palannut taas talvikauden harrasteeseen eli uintiin. Vedän pari kolme kertaa viikossa sellaisen kunnon tunnin vedon - ensin saunaan lämmittelemään ja sitten tunti hyvää vauhtia rinulia. Jos siis vaan radalla mahtuu - meillä on kuntouimareille usein vain yksi rata... toinen on vesijuoksijoille ja kaksi kilpauimareille. Pitäisi kai katsoa tarkemmin niiden kilpauimareiden harjoitusaikataulut.

Kohta voi aloittaa kuntopyöräilykauden olohuoneessa telkkarista uutiset katsellen kevättä silmällä pitäen. Kai se kevät sieltä tulee - lumet ainakin sulavat jo.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja PW »

Erehdyin pitkästä aikaa mittaamaan vyötärönympärykseni :shock: olen kuvitellu ettei miulla ole vatsaa, mitta näyttää kumminkin metrin tai päällekin - riippuu miten sitä vatsaa kannattelee. Kuinka tuo mittaus pitäs tehdä, navan kohdalta mutt aika iso haitari mittaustuloksissa jos antaa vatsan olla aivan rennosti ja ryhti on huono tai jos vähän ryhdistäytyy?
Erehdyin myös katsomaan kakkostyypin diabeteksen oireita :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tämä ohje on copy-pastettu monelle sivulle, taitaa siis olla virallinen:

Miten vyötärönympärys mitataan?

Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei saa mitattaessa kiristää eikä olla liian löysällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Tämä ohje on copy-pastettu monelle sivulle, taitaa siis olla virallinen:

Miten vyötärönympärys mitataan?

Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei saa mitattaessa kiristää eikä olla liian löysällä.

Jukka

Kiitos googletuksesta :D Eihän tuo mitta sitten niin paha ollukaan jos navan yläpuolella pysytään 97-96cm. Navan alapuolelta kun mittasin 100-102 cm, ylimääränen makkara roikkuu tuossa.
2 tyypin diabetes testissä rajat oli 94cm ja 102 cm :roll: no jos kuitenkin yrittäs tuon "makkaran" poistoa kevään aikana :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Navan alapuolelta kun mittasin 100-102 cm, ylimääränen makkara roikkuu tuossa.
2 tyypin diabetes testissä rajat oli 94cm ja 102 cm :roll: no jos kuitenkin yrittäs tuon "makkaran" poistoa kevään aikana :wink:

Mukaan talvi-km joukkueeseen ? Ainakin mua motivoi ajamaan useammin jolloin kukkakeppinä ruokahalu kasvaa. Sama kääntäen jos on tarkoitus painoaan pudottaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja PW »

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:

Navan alapuolelta kun mittasin 100-102 cm, ylimääränen makkara roikkuu tuossa.
2 tyypin diabetes testissä rajat oli 94cm ja 102 cm :roll: no jos kuitenkin yrittäs tuon "makkaran" poistoa kevään aikana :wink:

Mukaan talvi-km joukkueeseen ? Ainakin mua motivoi ajamaan useammin jolloin kukkakeppinä ruokahalu kasvaa. Sama kääntäen jos on tarkoitus painoaan pudottaa...

Jaa, ei jaksa mittaria virittää ja joukkueen keskaria pudottasin kumminkin :oops:
Päätin tänään pitää 100 sokeritonta päivää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Painoindeksisi?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Jaa, ei jaksa mittaria virittää ja joukkueen keskaria pudottasin kumminkin :oops:
Päätin tänään pitää 100 sokeritonta päivää :mrgreen:

Ok. Ite yritän ajaa lipattoman tammikuun :shock: .

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin