Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Joo. Laitteiden suorituskyky ja energian kulutus on lisääntynyt, mutta ei kai se ole kuluttajan syy?

Mutta ei akunkaan :wink:
Ja onhan nykyään tarjolla isomman akkukapasiteetin puhelimia. Itse ostin tälläisen reilu neljä vuotta sitten eikä vieläkään tarvitse joka päivä ladata eikä edes joka toinen. Jos käytän samalla tavalla kuin perusnestekidenäyttöistä(käytännössä vain valmiustilassa) on latausten väli toista viikkoa :D

Edit. Kyllä se kuluttajien vika on, koska noin niin kuin yleisesti halutaan kokoajan enemmän kuin ennen ja uudet ja entistä "paremmat" ominaisuudet lisäävät kulutusta. Jos massat ostaisivat vain puhelimia, joilla ei voi kuin soittaa, kehityksen painopiste olisi muualla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tahtoo isomman akkukapasiteetin vesitiivissä puhelimissa olla vaatimaton muistin koko. Käyttöjärjestelmä jokaviikkoisine päivityksineen ja -käytännössä- pakolliset sovellukset alkavat viedä tilaa ihan muhkeasti.

Suositelkaa ison akkukapasiteetin vesitiivistä puhelinta vähintään 64g sisäisellä muistilla ja hinta ei tarvis olla lähelläkään tonnia.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:

Suositelkaa ison akkukapasiteetin vesitiivistä puhelinta vähintään 64g sisäisellä muistilla ja hinta ei tarvis olla lähelläkään tonnia.

https://www.e-ville.com/fi/3045974-vede ... helin.html

Minulla on ollut kait jo reilun vuoden tuommoinen Ulefone armor 3w

Hyvää on se, että on kestänyt, toisin kuin edelliset "laatumerkit", halpa ominasuuksiin nähden, akku kestää tietokonekäyttöäkin pitkään, ei tartte ressata latauksen kanssa, pysyy hyppysissä tai vaikka auton penkillä kun pintamateriaali ei ole kaikkein liukkain.

Huonoa on kamera, paino (ei tule iso akku ilmaiseksi) ja se kun ei voi ladata ja pitää kuulokkeita samaan aikaan (sama liitin), jostain latausjohdoista on joutunut hiomaan vähän reunoja pois, että uppoaa puhelimeen riittävän syvälle (puhelimessa paksu kuori)

Toimispa vaan jatkossakin...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

https://www.emissionsanalytics.com/news ... -emissions

Using a popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres, we found that the car emitted 5.8 grams per kilometer of particles.

Compared with regulated exhaust emission limits of 4.5 milligrams per kilometer, the completely unregulated tyre wear emission is higher by a factor of over 1,000. Emissions Analytics notes that this could be even higher if the vehicle had tyres which were underinflated, or the road surfaces used for the test were rougher, or the tyres used were from a budget range – all very recognisable scenarios in ‘real world’ motoring.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vilijami kirjoitti:

Tahtoo isomman akkukapasiteetin vesitiivissä puhelimissa olla vaatimaton muistin koko. Käyttöjärjestelmä jokaviikkoisine päivityksineen ja -käytännössä- pakolliset sovellukset alkavat viedä tilaa ihan muhkeasti.

Suositelkaa ison akkukapasiteetin vesitiivistä puhelinta vähintään 64g sisäisellä muistilla ja hinta ei tarvis olla lähelläkään tonnia.

IP69, Sisäistä muistia on 32Gb mutta max kortti 128gb, 5Ah akku ja puhdas android ilman google/ valmistajan tauhkaa.
Myphone Hammer

Oma vanhemman sarjan Hammer ollut reilun vuoden käytössä, hyvin pelannut.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pentti M Reku kirjoitti:

https://www.emissionsanalytics.com/news ... -emissions

Using a popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres, we found that the car emitted 5.8 grams per kilometer of particles.

Kyllähän ne renkaat toki kuluvat, mutta en oikein usko tuota: Se tekisi 1,45 g/km per rengas. Renkaillahan ajetaan 25000 km tai jotain sitä luokkaa, siis öbaut. Lasketaan: 25000 km x 1,45 g/km = 36,25 kg. Eli rengas siis kevenisi käyttöikänsä aikana 36 kg. En usko. Hatchbackin rengas ei uutena edes paina 36 kiloa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Jos luit koko jutun, niin kyse on kaikista NEE päästöistä, laskennallinen malli josta muistaakseni suhteetkin mainittu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Pentti M Reku kirjoitti:

Jos luit koko jutun, niin kyse on kaikista NEE päästöistä, laskennallinen malli josta muistaakseni suhteetkin mainittu.

Mikset kirjoittanut tuota selventävää kommenttiasi siihen ensimmäiseen viestiisi, vaan linkkasit pelkän urlin ja kopioit kappaleen, josta tuo ei selvästi ilmene. Tämän keskustelufoorumin viestien tarkoitus on parantaa kaikkien ymmärrystä maailmasta, ei yllyttää lukemaan lisää manipuloivia kirjoituksia.

Tuohon 5,8 grammaan kilometrillä on siis laskettu mukaan kaikki auton aiheuttamat hiukkaspäästöt, eli myös ne, jotka irtoavat tiestä ylös, kun auto pöllyttää ilmaa ja rengas nostaa pölyä tien pinnasta ja joka pääosin putoaa takaisin tielle uuden auton pöllytettäväksi ja uudelleen laskettavaksi. Kyse ei siis ole renkaiden hiukkaspäästöistä, vaan renkaiden ja koko muun auton kokonaisuudessaan ilmaan nostamista hiukkaspäästöistä.

Ei siis mikään ihme, että tuo grammamäärä on suuri ja sillä on hyvä paukutella otsikoita hirmuisesta hiukkaspäästömäärästä renkaiden takia. Totuus kuitenkin on, että tuosta grammamäärästä vain noin prosentti on renkaan kulutuspintaa, vielä paljon vähemmän jarrupölyä ja valtaosa tiestä noussutta pien sekaista hiekkaa ja katusuolaa. Kirkkaasti valtaosa suomen talvessa on nastojen asfaltin kiviaineksesta hakkaamaa hiekkaa.

JOkainen suomalainen (pyöräilijä) tämän hyvin ymmärtää kevättalven ensimmäisten kuivien päivien pölyssä ajellessaan. Paljon paremman ja paremmin Suomen olosuhteisiin osuvan kuvauksen tästä saa lukemalla suomeksi suomalaisten tutkijoiden suomalaiessa tieympäristössä tekemän"Nastavirta" tutkimusohjelman raportteja noin viiden vuoden takaa. https://docplayer.fi/12718028-Life-afte ... nen-1.html

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Kävin tänään bulvaanina Klonkswagen -liikkeessä. Siinä jonotellessa ihmettelin ID.3:sta lähempää. Sainpa päähäni varata koeajon. On se selvästi isompi kuin Seat Mii Electric. Kaikki ID.3:set on kuulemma myyty mitä on maahan saatu ja vähän päälle. Vuoden vaihteessa tulee 45 kWh malli, joka lähtee 31k€. Eli 6 Corollaa, joilla ajaisin 20 vuotta, mikäli verotus ei niitä tappaisi. ^_^

VW-ID.3.JPG
VW-ID.3.JPG (60.53 KiB) Katsottu 2567 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

https://tekniikanmaailma.fi/1-600-kilom ... y-loppuun/

Aptera 3 tarvitsee ainoastaan 100 Wh per maili (1,6 km), eli energian tarve on vain yksi viidesosa muiden sähköautojen tarpeesta. Kolmepyöräinen Aptera näyttää leikkaavan ilmaa todella tehokkaasti, ja vaikutelma on aivan oikea, sillä sen ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0,13.

Aptera 3:n hinnat alkavat 25 900 eurosta ja huippumalli maksaa parikymmentätuhatta dollaria enemmän. Valmistajan sivuston mukaan ensimmäisenä myyntiin tulleet Paradigm (40 kWh) ja Paradigm+ (100 kWh) on myyty loppuun. Tilauksia otetaan vastaan sadan dollarin varausmaksun myötä, jonka saa takaisin mikäli peruuttaa tilauksen.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja wwhv »

eipä ole tätä Apteraakaan vielä toimituksissa saati
sitten liikenteessä. toimitukset alkaa (ehkä) vuonna 2021.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

wwhv kirjoitti:

eipä ole tätä Apteraakaan vielä toimituksissa saati sitten liikenteessä. toimitukset alkaa (ehkä) vuonna 2021.

Riippuu mitä tarkoitat "liikenteessä". Joidenkin härpäkkeiden kehittäjät tajuavat tehdä prototyyppejä ja koeajaa niitä. Apterasta löytyy videoita liikenteessä. Lienee kyse rahoituksesta. Joskus erään työpaikan pihalla oli Porchella kisaa ajavan talli ja pihassa kuljetusrekka, jossa luki "Sponsored by Omal Rahal". Ei mitään muuta. 8)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo Aptera vaikuttaa ensimmäiseltä sähköautolta (tai 3 renkainen L5 luokan moottoripyörähän tuo lienee), jossa on pieninkään järki, eli kevyt kaksipaikkainen reilulla kantomatkalla taajama-ajoon. Aurinkopaneelit vielä plussaa.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tarkoitin vain että vielä on matkaa taivallettavana
ennenkuin niitä aletaan toimittaa asiakkaille.
"rahoitusta vaille valmis" ...eli rahat vain puuttuu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niinhän nämä startupit on kaikki. Rahoituksen puutteeseen tahtovat hiipua.

Vastaa Viestiin