Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4W takavalon hehkulankapolttimon ledittäminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti: 12 Syys 2021, 14:24

Heh, jooseha ei näytä ymmärtävän, että kyse ei ole akuntyhjentymisongelman ratkaisusta, vaan maailman pelastamisesta pienemmällä virrankulutuksella myös ajon aikana. 8)

Vaikea ymmärtää, kun perustelut muuttuu :roll:

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: 4W takavalon hehkulankapolttimon ledittäminen

Viesti Kirjoittaja Nixor »

En tiedä mikä vois olla sopiva ptc tuohon.
Hehkulangan resistanssi kuumana pienentää virtaa jonkin verran.
Tuo kytkentä olisi aika yksinkertainen eikä ole mikropiirejä:

6ledcc2.png
6ledcc2.png (3.11 KiB) Katsottu 2030 kertaa

Toiminta perustuu siihen että Q2 alkaa johtaa kun R1 jännite ylittää 0.6V. Q2 rajoittaa silloin Q1 hilajännitettä jolloin virta pysyy vakiona. Kytkennässä on sekin hyvä puoli että Q2 lämmetessä sen kynnysjännite laskee joten virta pienenee. Vakiovirralla myös ledien teho pienenee kun lämpötilan kasvaessa niiden kynnysjännite laskee. Ledit himmenevät normaalisti akun jännitteen laskiessa. R1B on kirkkauden hienosäätöä varten. ZD1 suojaa ledejä ja transistoreita jännitepiikeiltä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4W takavalon hehkulankapolttimon ledittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Oho, :shock: Kiitos Nixor, nyt on skeema sitä varten, jos haluan tehdä heti kunnollisen valaisimen. :D

Tarkoitus on kuitenkin lähinnä leikkiä ja oppia leikkimisestään. Voihan olla, että päädyn lopulta noinkin monimutkaiseen ratkaisuun, mutta mennään askel kerrallaan, niin ehdin omaksua oppimani. Suuret kiitokset kuitenkin tuosta, niin ei tarvitse hakata päätään seinään liian kauan, jos ei ala onnistua.

Tällaisia ledejä ostin
Tällaisia ledejä ostin
Takavaloledi.jpg (123.15 KiB) Katsottu 2002 kertaa

Katselin PTC-vastuksia ja näyttäisi löytyvän hyviä 80°C vastustaan kilo-ohmeihin kasvattavia, eli sellaistakin kokeilen ensin. Tässä lehdellä tuo C980 näyttäisi sopivan tähän käyttöön. PItää kokeilla ensin, riittääkö kirkkaus tuolla parinkymmenen ohmin vastuksella, ennen kuin investoin puolitoista euroa tuohon termistoriin. :)

PTC-ledien suojaksi C980.png

Tuo on siis summittain noiden ledien kokoinen ja sopii samaan piiriin niiden kanssa suojaamaan lämpötilannousun aiheuttamalta kuolemalta noita ledejä. Voi olla, ettei tuotakaan tarvita, mutta silta varalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kävin koeajamassa Polestar 2 sähköauton. Kyllä vitutti tällaista vanhanliiton polttomoottorijäärää, kun en moitteen sanaa löytänyt. Lähtöoletus oli, että varmasti on ihan keskeneräinen proto, mutta sehän olikin valmis peli. Kokonaisuus toimi kuten pitääkin, jopa miellyttävämmin ja loogisemmin kuin polttomoottorilla. :oops:
Veto(koukku)kykyäkin oli 1500kg edestä.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti: 22 Syys 2021, 12:53

Kävin koeajamassa Polestar 2 sähköauton. Kyllä vitutti tällaista vanhanliiton polttomoottorijäärää, kun en moitteen sanaa löytänyt. Lähtöoletus oli, että varmasti on ihan keskeneräinen proto, mutta sehän olikin valmis peli. Kokonaisuus toimi kuten pitääkin, jopa miellyttävämmin ja loogisemmin kuin polttomoottorilla. :oops:
Veto(koukku)kykyäkin oli 1500kg edestä.

Hinta on se ainoa vika. Sähköautojen teknologia kehittyy nopeasti ja uusi malli voi yhtäkkiä ollakkin vanha ja tossa hintaluokassa se tekee ikävää. :mrgreen:

Esim Polestarin tapauksessa halvemmat on etuvetoisia ja uskon että tulevaisuudessa yhä useampi sähköauto on takavetoinen. Toinen on sen korkeahko kulutus.

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Ralii kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:26

...uskon että tulevaisuudessa yhä useampi sähköauto on takavetoinen.

Voisitko hieman tarkentaa uskosi perusteita, eli miksi olet päätynyt tähän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ralii kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:26

Hinta on se ainoa vika. Sähköautojen teknologia kehittyy nopeasti ja uusi malli voi yhtäkkiä ollakkin vanha ja tossa hintaluokassa se tekee ikävää. :mrgreen:

Eihän nuo sähköautot ole vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpia?
En ole ikinä uutta autoa ostanut ja tuskin ostankaan.
Kaikista autoista on koko auton historian ajan tullut uusia ”kehittyneempiä” malleja, mutta ei se ole estänyt ajelemasta vanhentuneella mallilla. Päinvastoin, mallin vanhentuessa ja halventuessa käyttäjien/harrastajien tietotaito kasvaa hurjasti. Näin vanhentuneella mallilla on jopa helpompaa, halvempaa ja turvallisempaa ajella.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jori kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:38
Ralii kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:26

...uskon että tulevaisuudessa yhä useampi sähköauto on takavetoinen.

Voisitko hieman tarkentaa uskosi perusteita, eli miksi olet päätynyt tähän.

Uskoni uskonkappaleet tiivistetysti:

  1. Trendi - uudet sähköiset alustat on suurimmalta osin joko taka tai nelivetoisia.
  2. Painojakauma - Käsittääkseni 50-50 painojakauma on autossa optimaalinen hallittavuuden takia. Sähköautossa tämä on helpompi saavuttaa ja tällöin myös takarenkailla on ymmärtääkseni parempi pito.
  3. Vetely ja rakenne - Takavetoinen ei vetele kiihdyttäessä ja rakenne on yksinkertaisempi koska ei tarvita ylimääräisiä osia.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:38
Ralii kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:26

...uskon että tulevaisuudessa yhä useampi sähköauto on takavetoinen.

Voisitko hieman tarkentaa uskosi perusteita, eli miksi olet päätynyt tähän.

No milläs sitten luisutellaan, jos takavedot loppuu? :shock:

Liitteet
192F0504-F42D-4347-9D4B-CC7AAE9E77C5.jpeg
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:41
Ralii kirjoitti: 22 Syys 2021, 13:26

Hinta on se ainoa vika. Sähköautojen teknologia kehittyy nopeasti ja uusi malli voi yhtäkkiä ollakkin vanha ja tossa hintaluokassa se tekee ikävää. :mrgreen:

Eihän nuo sähköautot ole vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpia?
En ole ikinä uutta autoa ostanut ja tuskin ostankaan.
Kaikista autoista on koko auton historian ajan tullut uusia ”kehittyneempiä” malleja, mutta ei se ole estänyt ajelemasta vanhentuneella mallilla. Päinvastoin, mallin vanhentuessa ja halventuessa käyttäjien/harrastajien tietotaito kasvaa hurjasti. Näin vanhentuneella mallilla on jopa helpompaa, halvempaa ja turvallisempaa ajella.

Joo, riittävän ylös kun mennään tehoissa verotus hoitaa sen etteivät ne ole juurikaan kalliimpia. Mun oletus liittyykin enemmän uusien sähköautojen tuloon jotka tekevät osittain vanhoja vähemmän houkuttelevammiksi. eGolf ja Nissan Leaf tulevat ekoina mieleen malleina joiden hintaa tiputettiin radikaalisti lyhyen ajan sisään. Tesla taisi tehdä saman aikoinaan huippumallilleen ja hinnasta suli kymmeniä tuhansia.

Optima Baron | 1kw Velogatti

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja wwhv »

toyotan vetyauto teki uuden ennätyksen (keskikulutus: 0,55 kiloa vetyä per 100 km) :

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... parit:f5b0

Liitteet
mirai.png
mirai.png (240.82 KiB) Katsottu 1736 kertaa
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

wwhv kirjoitti: 12 Loka 2021, 12:28

toyotan vetyauto teki uuden ennätyksen (keskikulutus: 0,55 kiloa vetyä per 100 km) :

18,33 kWh per 100 km. Samaa tasoa kuin sähköautoillakin.

Milan taas kuluttaa keskimäärin 1,62 kWh per 100 km. Eli alle kymmenesosan tuon kulutuksesta. Ja siinä saa samalla kunnon.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti: 12 Loka 2021, 13:07
wwhv kirjoitti: 12 Loka 2021, 12:28

toyotan vetyauto teki uuden ennätyksen (keskikulutus: 0,55 kiloa vetyä per 100 km) :

18,33 kWh per 100 km. Samaa tasoa kuin sähköautoillakin.

Milan taas kuluttaa keskimäärin 1,62 kWh per 100 km. Eli alle kymmenesosan tuon kulutuksesta. Ja siinä saa samalla kunnon.

Monasti unohtuu, että vetyauto on itseasiassa sähköauto, jonka akku on korvattu vetyä polttavalla polttokennolla. Sähkökemiallinen lataus tehdään siis hajottamalla vettä vedyksi ja hapeksi ja tuo auto ladataan siis tankkaamalla siihen valmiiksi ladattua sähköä vedyn muodossa. En tiedä, kantaako nämä mukanaan myös tuon vedestä yli jäävän hapen, mutta happeahan on kyllä ilmassakin ihan riittävästi. :?

Miten tuo 1,62 kWh on päätelty. Siis vastuksista tietenkin, mutta millä nopeudella ja mistä saaduilla numeroilla. En siis epäile niitä vääriksi, vaan haluan itselleni vain tähänkin tiedon kiintopisteen (hanska-arvon) kevytajoneuvojen kuluksen alimpaan päähän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti: 12 Loka 2021, 13:52

Monasti unohtuu, että vetyauto on itseasiassa sähköauto, jonka akku on korvattu vetyä polttavalla polttokennolla.

Jos ihan tarkkoja ollaan niin jokaisessa vetyautossa on myös akku, mutta se on pieni. Eli jokainen vetyauto on vain vedyllä kantomatkaa pidentävä sähköauto :mrgreen:

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 12 Loka 2021, 13:52
ajarmala kirjoitti: 12 Loka 2021, 13:07

18,33 kWh per 100 km. Samaa tasoa kuin sähköautoillakin.

Milan taas kuluttaa keskimäärin 1,62 kWh per 100 km. Eli alle kymmenesosan tuon kulutuksesta. Ja siinä saa samalla kunnon.

Miten tuo 1,62 kWh on päätelty. Siis vastuksista tietenkin, mutta millä nopeudella ja mistä saaduilla numeroilla. En siis epäile niitä vääriksi, vaan haluan itselleni vain tähänkin tiedon kiintopisteen (hanska-arvon) kevytajoneuvojen kuluksen alimpaan päähän.

Noh, nappasin vaan liikunta-lokistani ensimmäiseksi vastaan tulleen pätkän kinnerillä ajamistani lenkeistä alkaen 20.6.2020 aina tähän päivään asti. Tämä siis perustuu Garminin arvioon energian kulutuksestani lenkkien aikana, kun se tietää ajamani matkan, nopeuden ja sykkeeni. Nopeuteni on ollut se, millä olen nämä lenkkini pystynyt ajamaan: joku voisi väittää, että 33 km/h keskinopeuteni on ollut hitaampi kuin vetyautolla ajettu nopeus, niin voihan siinä jotain perää olla. Mutta mihinkäs tässä tällä iällä enää kiire on...

Arviohan se Garminin ilmoittama energiankulutuslukema on, mutta kyllä se sinne päin lienee. Voisin toki laskea arvon tarkemminkin nopeuden, nousumetrien, ilmanvastuksen ja vierintäkitkan perusteella, mutta ei nyt taida jaksaa. Mutta olennaisinta tässä lukemassa on se, että tuon 1,62 kWh / 100 km tuottamiseen ei suoranaisesti ole käytetty yhtään fossiilista hiiltä. En tykkää lainkaan popsia puolalaista enkä myöskään australialaista kivihiiltä, koska ne likaavat suupielet eivätkä maistu yhtään niin maukkailta kuin normaali kasvisspagettini tai lohikiusaus ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin