Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Odottelen pääsyä ajokortin teoriakokeeseen. Klo 10 on aika. Jännittää yhtä paljon kuin 30 vuotta sitten. :D
Kyseessä on pikku-e eli BE-kortti.
Nykyinen matkailukulkineyhdistelmä on auto 1985kg + vaunu 1500kg = yhteensä 3485kg. Siis15kg alle 3500kg kokonaispainorajan, jonka yli tarvitaan BE. Pakettiauto ois haaveissa vaunun veturiksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Teoriakoe meni läpi. Nyt käsittelu-/ajokoetta varailemaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja tm »

Taannoin jakelivat tuota pikku-eetä ilman kokeita, riitti kun tilasi uuden ajokortin. Tuli tuolloin hommattua, en tosin tähän mennessä ole sitä vielä tarvinnut...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, niin jakoivat, mutta kun ei saanut aikaiseksi tilata.
90-luvun alussa kun kortin ajoin, niin pikku eetä ei ollut olemassa. Silloin vetelin jokkisautoja trailerilla, homma muuttui sitten laittomaksi, kun BE-kortti tuli. Jokkisharrastus loppui halvaantumisen takia, enkä vuosikausiin ollut tarvetta raskaalle kärrylle. Nyt vaunuhommien myötä asia tuli taas ajankohtaiseksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

BE-kortin käsittely- ,ja ajokoe suoritettu hyväksytysti.
Tällaisen olympiavolkkarin sain lähisukulaiselta lainaan, ku omassa autossa ei massa riittänyt.
Yleisarvio autosta: Vaivaton. Hiljainen, kevyt ohjaus, hienosti toimiva mutta huonomaineinen dsg vaihteisto, penkki ja ergonomia ok+. Ei herätä suuria tunteita, mutta ei myöskään mikään ärsytä, mikä on harvinaista minun tapauksessani.

Liitteet
IMG_20221018_120725.jpg
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Mielenkiintoinen vierailu tänään autotehtaalle. Omia videoita ei saanut kuvata, joten käytetään heidän omiaan. Mersun A-sarjaa (W177) siellä puskettiin polttomoottoreilla ulos täyttä häkää. Osa vähän sähköllä avustettuna. Osassa ratti oli mennyt vahingossa väärälle puolelle. ;) Ligthyearin, Sionin eikä akkutehtaan tuotantolinjoja valitettavasti ei päässyt näkemään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt polttoaineen hinta on laskenut reilusti, koska Ukrainan sota on loppunut. Ai niin, ei se olekaan loppunut, mutta sitä käytettiin syynä hinnankorotuksiin.
Mikä on siis nyt syynä? Raakaöljyn hinta? No ei se pumppuhinta ole sitä kovinkaan tarkasti seuraillut, mutta oletetaan raakaöljyn hinnan vaikuttavan. Miksi raakaöljyn hinta on laskenut? Oisko futuurit? Niillähän nykytalous pyörii. Tulevaisuuden odotuksilla. Polttomoottorit ovat laskusuhdanteessa ja sähköinen liikkuminen nousussa?
Sähkön hinnannousua perusteltiin kalliilla polttoaineilla. Miksei se nyt laske? Pelaako se -räikkämekanismilla- vain toiseen suuntaan?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja samuel »

Niin kai se tuppaa olemaan että öljyn hinnan lasku vain vähentää korotuspainetta... :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Lama tulee, kellään ei ole enää varaa käyttää polttoainetta, siksi hinta laskee. Velaksi ostettuja autoja takavarikoidaan, kun osamaksuja ei makseta.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Olen ihmetellyt ihmisten kykyä / halua ostaa useiden kymmenien tuhansien eurojen autoja. Kai niissä sitten on jotain niin hienoa, että alle 10 tonnin vehkeillä ei pärjää.

Velka ei taida pelottaa ollenkaan? Että ensin puolen miljoonan kämppä ja siihen 50 tonnin auto pihaan. Kaikki kunnossa :lol: ?

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

torneol kirjoitti: 20 Joulu 2022, 10:50

Olen ihmetellyt ihmisten kykyä / halua ostaa useiden kymmenien tuhansien eurojen autoja. Kai niissä sitten on jotain niin hienoa, että alle 10 tonnin vehkeillä ei pärjää.

Velka ei taida pelottaa ollenkaan? Että ensin puolen miljoonan kämppä ja siihen 50 tonnin auto pihaan. Kaikki kunnossa :lol: ?

Nykyään julkkikset, juontajat ja muut esillä olevat henkilöt pitää hyveenä ja oikein kehuskelee sillä, ettei osaa yhtään mitään käytännön hommia. Tällöin uusi leasing auto on ainoa todellinen vaihtoehto.

Itse synnyin 70-luvun maailmaan, missä 10 vuotiaana opittiin polkupyöränrenkaan paikkaus, 15 vuotiaana harjoiteltiin mopon männänvaihtoa, 20 vuotiaana tehtiin auton jarruremontti, 30 vuotiaana rakennettiin tai remontoitiin talo tai mökki. Jos ei omaa, niin ainakin jonkun sukulaisen. Nämä käytännön taidot eivät ole enää muodissa.

Hyvä kuitenkin, että joku ostaa uusia autoja, niin meille tulee enemmän niitä käytettyjä. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 24 Joulu 2022, 13:39
torneol kirjoitti: 20 Joulu 2022, 10:50

Olen ihmetellyt ihmisten kykyä / halua ostaa useiden kymmenien tuhansien eurojen autoja. Kai niissä sitten on jotain niin hienoa, että alle 10 tonnin vehkeillä ei pärjää.

Velka ei taida pelottaa ollenkaan? Että ensin puolen miljoonan kämppä ja siihen 50 tonnin auto pihaan. Kaikki kunnossa :lol: ?

Nykyään julkkikset, juontajat ja muut esillä olevat henkilöt pitää hyveenä ja oikein kehuskelee sillä, ettei osaa yhtään mitään käytännön hommia. Tällöin uusi leasing auto on ainoa todellinen vaihtoehto.

Itse synnyin 70-luvun maailmaan, missä 10 vuotiaana opittiin polkupyöränrenkaan paikkaus, 15 vuotiaana harjoiteltiin mopon männänvaihtoa, 20 vuotiaana tehtiin auton jarruremontti, 30 vuotiaana rakennettiin tai remontoitiin talo tai mökki. Jos ei omaa, niin ainakin jonkun sukulaisen. Nämä käytännön taidot eivät ole enää muodissa.

Hyvä kuitenkin, että joku ostaa uusia autoja, niin meille tulee enemmän niitä käytettyjä. :wink:

Hyvä huomio Vilijamilta. Kaikilla ei ole pitkää itse tekemisen kokemusta. Tämän olen tainnut unohtaa liian usein töissäkin. :oops: Me suurten sukupolvien viimeiset, ja iso osa X-sukupolven väestä, olemme osuneet sellaiseen teknologian kehitysvaiheeseen, että itse tekeminen ja itse korjaaminen oli luontevaa. Monenlaista tuli opittua, vaikkei edes paljon yrittänyt. Y- ja Z-sukupolvilaisilla maailma meni niin monimutkaiseksi, että kaiken tekeminen itse muuttui mahdottomaksi, varsinkin, kun alta puuttui kokemus aiemmista, alkeellisemmista teknologioista.

Kiitos Vilijamille huomiosta. Täytyy yrittää olla hieman varovaisempi osaamisoletusten suhteen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Viljamin esityksestä poiketen, itse tekeminen todellakin on muodissa; riippuu keneltä nuorelta kysyy:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009263548.html

Kaikki nuoret ei ole kädettömiä ja eivät halua kaupunkiin. Hyvä niin.

Nazca Fuego

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

torneol kirjoitti: 25 Joulu 2022, 08:14

Viljamin esityksestä poiketen, itse tekeminen todellakin on muodissa; riippuu keneltä nuorelta kysyy:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009263548.html

Kaikki nuoret ei ole kädettömiä ja eivät halua kaupunkiin. Hyvä niin.

Nuorten mollaaminen käynissä . Nuorissa valtavasti todellisia taitajia , varsinkin jos heillä esimerki lapsuudesta.
Kyllä monet tekee samaa kuin vanhempansa ja heidän vanhempansa. Ei kaikki makaa sohfalla ja näprää kännyä päivät pitkät . Taitaa vaan olla pitkälti kysymys , ettei niin sanottu kerrostalo elämä, anna kaikille mahdolisuutta oppia tekeen käsillä .
Tämä puolustus puhe papparalta . 8) 8)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vilijami kirjoitti: 24 Joulu 2022, 13:39

Nykyään julkkikset, juontajat ja muut esillä olevat henkilöt pitää hyveenä ja oikein kehuskelee sillä, ettei osaa yhtään mitään käytännön hommia. Tällöin uusi leasing auto on ainoa todellinen vaihtoehto.

Itse synnyin 70-luvun maailmaan, missä 10 vuotiaana opittiin polkupyöränrenkaan paikkaus, 15 vuotiaana harjoiteltiin mopon männänvaihtoa, 20 vuotiaana tehtiin auton jarruremontti, 30 vuotiaana rakennettiin tai remontoitiin talo tai mökki. Jos ei omaa, niin ainakin jonkun sukulaisen. Nämä käytännön taidot eivät ole enää muodissa.

Hyvä kuitenkin, että joku ostaa uusia autoja, niin meille tulee enemmän niitä käytettyjä. :wink:

Lainaan tässä itseäni. En moittinut tässä nuoria, vaan esitin ajankuvaa.
Nykyään ollaan jyrkästi jakautuneita, toiset ei tee mitään käytännön hommia ja toiset hard core käsityöläisiä tai himoharrastajia.
Ennen valtaosalla oli peruskansalaistaidot hallinnassa, koska niitä tarvittiin arkipäivän elämässä. Nykyisin kaikkeen tarvitaan koulutus/todistus/kortti ennen kuin on lupa tehdä mitään. Turrrvallisuuden korostus on mennyt ihan yli.

Vastaa Viestiin