Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Turha koittaa tehdä tästä pks vs. muu suomi keskustelua.

Sitä paitsi ne isojen ruokakauppojen logistiikkakeskukset on täällä "vieressä" eikä rajoitusten alentaminen tänne toimitusketjuihin vaikuta. Kauemmaksi kyllä.

Ja kyllä niitä pitkiä työmatkoja on pohjoisessakin. Toki voi silmät ummistaa ja julistaa, mutta ei se keskustelua ole eikä muutenkaan kovin eteenpäin vievää touhua.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

torneol kirjoitti: 23 Maalis 2021, 21:09

Ja kyllä niitä pitkiä työmatkoja on pohjoisessakin. Toki voi silmät ummistaa ja julistaa, mutta ei se keskustelua ole eikä muutenkaan kovin eteenpäin vievää touhua.

Miten pitkän työmatkan kulkijat ehtivät pohjoisessa töihin talvirajoitusten aikaan?
Pohjoisessa usein keliolosuhteetkin talvisin rajoittaa nopeutta, silti päästään töihin.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Hyvin ehtivät, kun sen tietävät ja ennakoivat. Siitä huolimatta se lisää niiden ihmisten kotoa poissaolo aikaa. Toisille se voi olla hyvinkin tärkeää, toisille ei.

Näitä esimerkkejä voidaan kaivaa vaikka ja kuinka; kuitenkaan se ei poista sitä tosi asiaa, että pitkillä taipaleilla nopeuden pudottaminen 30 prosentilla aiheuttaa kommervenkkejä yhdelle jos toiselle toimijalle.

Päiväkohtainen ajan lisäys ei välttämättä ole paljoa, mutta viikko, kuukausi saati vuositasolla aletaan puhua isosta muutoksesta.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä menee niinkuin hevosvoimien kehitys keskimääräisessä henkilöautossa. 70-luvulla riitti 50 hevosvoimaa hyvin. Nyt ei alkuunkaan.
Kaikki pitää olla koko ajan isompaa, tehokkaampaa, nopeampaa jne. Siinä vaan tulee lopulta seinä vastaan ja siksi olisi hyvä ottaa välillä askel takaisin päin. Nopeusrajoituksen pudotus olisi hyvä alku. Samalla voisimme olla eu:n esimerkkivaltio, kun sitä viittaa tahdomme niin kovasti kantaa.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Ei kannata verrata vuosilukuja ja tehoja. Esim. autojen paino on muuttunut 70 luvulta hieman. Kuitenkin esim. kulutus / päästöt on nyt eri tasolla (alhaisempia) kuin silloin, vaikka tehoja olisi tuplaten tai enemmänkin. Teiden kunto oli mitä oli. Jne.

Asiat harvoin on niin yksioikoisia. Jotkut toki on, ei kaikki.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

On tuossa välillä jotain pientä saattanut tapahtua. Samaa kuraa nuo volkkarit ovat silti. 8)
Edit: 1 vs 7 välisinä eroina mm. pituuteen 55cm ja painoon 500 kg lisää.

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Huvikseni katsoin Suomeen tullatuista Nissan Leafeista missä on eniten kilometrejä niin 356 tkm oli paras, aika hyvin alle viidessä vuodessa :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

terppa kirjoitti: 24 Maalis 2021, 09:16

Huvikseni katsoin Suomeen tullatuista Nissan Leafeista missä on eniten kilometrejä niin 356 tkm oli paras, aika hyvin alle viidessä vuodessa :)

Leaf on kyllä mahtava auto. Sähköautopiireissä sitä pidetään vähän jälkeenjääneenä sen ilmajäähdytteisen akun takia, mut se on omasta mielestä mahdollistanu ton nopeen jälkimarkkinan vaihtoakuille. Nythän on jo mahdollista aika kohtuulliseen hintaan päivittää Leafin akkua isompaan tai vaihtaa priimakunnossa oleva uus akku tilalle.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Verotuspäätökset oli tuonti Leaffeissa tosi kohtuulliset. Alle tonnin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 23 Maalis 2021, 11:10

Olen työn puolesta ollut järjestelemässä huoltohenkilöstön ajoja. Heidän tosielämän keskinopeutensa siirtymillä on 60km/h. Tämä vastaa keskivertokansalaisen autoilua ja siten myös keskinopeutta. Myös raskaan liikenteen puolella työskennellessäni vertailin eri kuljettajien matka-aikoja.

Lienee kovin urbaani ympäristö :? Pitkän linjan rahtiajoon käytin aikatauluttamiseen keskinopeutta 72km/h. Hyvin toimi :wink:

Siis ajonaikaisena keskinopeutena. Tauot päälle.

-

-

No nyt ois Viljamille työpaikka :mrgreen:
Liikenneinsinööri, Oulun kaupunki
Voisi puomittaa koko kaupungin :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

[quote=jooseha post_id=146276 time=1616576871 user_id=1549]

Lienee kovin urbaani ympäristö :? Pitkän linjan rahtiajoon käytin aikatauluttamiseen keskinopeutta 72km/h. Hyvin toimi :wink:

Siis ajonaikaisena keskinopeutena. Tauot päälle.
[/quote]

Joo, pitkällä linjalla varmasti toimii.
Huoltokohteet olivat max 100km päässä toisistaan, eikä aina ollut valtatie mitä ajelivat. Aika etäällä kuitenkin urbaaniympäristöstä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En mäkään valtateillä viihtynyt/viihdy. Isomman numeron tiet on mukavampia - jopa nelinumeroiset. Töissä piti tietysti katsoa isännän lompakkoa ja ajaa valtatietäkin pitkin silloin, kun se oli taloudellista eli usein. Omalla haitta-ajoneuvolla voin vähän kiertääkin :wink:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ralii kirjoitti: 24 Maalis 2021, 10:25
terppa kirjoitti: 24 Maalis 2021, 09:16

Huvikseni katsoin Suomeen tullatuista Nissan Leafeista missä on eniten kilometrejä niin 356 tkm oli paras, aika hyvin alle viidessä vuodessa :)

Leaf on kyllä mahtava auto. Sähköautopiireissä sitä pidetään vähän jälkeenjääneenä sen ilmajäähdytteisen akun takia, mut se on omasta mielestä mahdollistanu ton nopeen jälkimarkkinan vaihtoakuille. Nythän on jo mahdollista aika kohtuulliseen hintaan päivittää Leafin akkua isompaan tai vaihtaa priimakunnossa oleva uus akku tilalle.

Näemmä osaajat vaihtelee kotitallissakin youtube videoiden peusteella :) Hollantilaisvirma laittaa myös lisäakkua tavaratilaan ja saa nopeampaa laturia jne. taloudellisesta järkevyydestä en sitten tiedä jollei vanha akku ole ehtoopuolella ja autoa ei meinaa heti myydä. mutta aina 62 kwh saakka oli akkuja tarjolla. mut kiva kun värkkäävät ja pitävät pyörät pyörimässä. noiden ympärille varmaan muodostuu mukavasti uutta yritystoimintaa.

Muoks. Suomivirma 24 -> 40 kwh akun päivitys 6300€. jossain foorumi/videojutussa ymmärsin jotta 24->30kwh vaihto ite värkäten maksoi n. 2000€
https://pistokehybridi.fi/nissan_leaf_akkuvaihto.html

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Olen itsekin tuon herran (Janne Käpylehto) luennolla istunut.

"Mahtikoneita ja ilmastoihmeitä: Jakso 7: Sähköautolla Suomen ympäri 80 tunnissa"
https://areena.yle.fi/1-50334044

Janne heittää sähköautoiluun epäluuloisesti suhtautuville Kummeleille haasteen: sähköautokaupat syntyvät Jannen eduksi, jos hän suoriutuu ehdottamastaan ajohaasteesta määrätyssä ajassa. Matka kulkee Suomen halki aina Inaria myöten. Miten keksijä-Janne ratkaisee lataushaasteen, jos seuraavalle latauspisteelle on matkaa enemmän kuin auton akussa riittää virtaa?

Akkuteollisuudessa tarvitaan paljon erilaisia mineraaleja, joista tärkeimpiä on eettisiä kysymyksiä herättävä koboltti. Litiumakut ovat yleisimpiä sähköautojen akkuja, mutta onko litiumin oltava ainoa vaihtoehto? Janne esittelee BroadBit Batteriesin natriumakkukeksinnön. Miksi akkuteollisuuden uudet innovaatiot eivät päädy markkinoille? Akku-Jukalla eli Järvisen Jukalla on siihen vastaus. Nyt haetaan vastauksia ja ajetaan sähköautolla Suomen ympäri 80 tunnissa!

Lähde: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/03/2 ... t6zBfTlNy8

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 24 Maalis 2021, 23:08

Miten keksijä-Janne ratkaisee lataushaasteen, jos seuraavalle latauspisteelle on matkaa enemmän kuin auton akussa riittää virtaa?

No bensa-aggregaatilla. Voi...... :evil:
Ensin ehdin jo vähän innostua, mutta totuushan se sieltä paljastui.

Vastaa Viestiin