Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 24 Maalis 2021, 23:54
janx kirjoitti: 24 Maalis 2021, 23:08

Miten keksijä-Janne ratkaisee lataushaasteen, jos seuraavalle latauspisteelle on matkaa enemmän kuin auton akussa riittää virtaa?

No bensa-aggregaatilla. Voi...... :evil:
Ensin ehdin jo vähän innostua, mutta totuushan se sieltä paljastui.

Dieseliä olisi pitänyt olla. 8)
Minua hieman ärsyttää näissä energia-asioissa jokotaiajattelu. Etenkin tuulivoimaa moititaan, että mitäs silloin kun ei tuule. Aivan sama tilanne on kaikilla energianlähteenä, ne eivät toimi optimaalisesti yksin, vaan vaativat aina rinnalleen toisen lajityypin energianlähteen. Ei se bensa-autokaan ilman akkua pärjää.

Akku ja polttomoottori tulevat olemaan tärkeä yhdistelmä tulevaisuuden energiahuollossa, niin autoissa kuin asunnoissakin. Yleensä pärjätään akulla ja luomusähköllä, mutta toisinaan -hyvin harvoin- tarvitaan avuksi kallista polttomoottorisähköä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos luottaisin yhteiskuntamme toiminnanohjauksen järkevyyteen, alkaisin tehtailla pienehköjä peräkärryaggrekaatteja, joiden avulla pieniakkuisellakin sähköautolla voisi lähteä pitkällekin matkalle, kun energiaa ja tavaratilaa olisi lisää peräkärryssä. Pitkällä matkalla myös tavaratilaa tarvitaan tavallista enemmän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kai sitä aggregaattiakin voisi pyörittää viinalla? Montako litraa etanolia pitäisi polttaa että pääsee vaikka 200 km seuraavalle oikealle laturille, eli miten iso jerrykannu / säiliö pitäisi olla autossa?

Entä jos säköautoissa olisi sisäänrakennettuna varalaturi joka toimisi uusiutuvista tehdyllä polttoaineella? Jos se olisi pelkkään lataukseen vaikka auton ollessa paikallaan niin eikö tuollainen olisi yksinkertaisempi toteuttaa kuin hybridivoimanlähde liikkumiseen?

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

Kai sitä aggregaattiakin voisi pyörittää viinalla? Montako litraa etanolia pitäisi polttaa että pääsee vaikka 200 km seuraavalle oikealle laturille, eli miten iso jerrykannu / säiliö pitäisi olla autossa?

Entä jos säköautoissa olisi sisäänrakennettuna varalaturi joka toimisi uusiutuvista tehdyllä polttoaineella? Jos se olisi pelkkään lataukseen vaikka auton ollessa paikallaan niin eikö tuollainen olisi yksinkertaisempi toteuttaa kuin hybridivoimanlähde liikkumiseen?

Tulee mieleen bemarin i3 REX, tosin sillekin taitaa maistua vaan perusbensa...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti: 25 Maalis 2021, 13:27

Kai sitä aggregaattiakin voisi pyörittää viinalla? Montako litraa etanolia pitäisi polttaa että pääsee vaikka 200 km seuraavalle oikealle laturille, eli miten iso jerrykannu / säiliö pitäisi olla autossa?

Entä jos säköautoissa olisi sisäänrakennettuna varalaturi joka toimisi uusiutuvista tehdyllä polttoaineella? Jos se olisi pelkkään lataukseen vaikka auton ollessa paikallaan niin eikö tuollainen olisi yksinkertaisempi toteuttaa kuin hybridivoimanlähde liikkumiseen?

Ei hemmetti. Ei kai nyt retkiviinoja tuollaiseen. :shock: :mrgreen: Alkoholi on huono polttoaine, jos lähtöaineena pidetään maata, vettä ja aurinkoa. Samasta peltoalasta saadaan yli nelinkertainen määrä energiaa, jos käytetään biokaasua.

Näinä byrolyysin aikoina pitää myös muistaa pyrolyysin mahdollisuudet, niin kaasuna kuin öljynäkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Monissa autoissa pörrää webasto tai eberi, osassa bensalla, osassa dieselillä ja joissakin viinalla. Pitkäkös tuotekehitys siihen tarvitaan, että se muljauttaisi virtaskaa laturille ja sitä kautta akuille. Pääsisi sinne narun jatkeeksi sitten, vaikka Viljamin suosimaa 70 km/h :mrgreen:.

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Webastoebereiden sähkö-polttoaine hyötysuhde on nykyään huomattavan negatiivinen siitä on kyllä valitettavan pitkä matka kannattavasti positiiviseen sähkögeneraattoriin. Ei mahdoton kuitenkaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jori kirjoitti: 25 Maalis 2021, 15:35
Mahe kirjoitti: 25 Maalis 2021, 13:27

Kai sitä aggregaattiakin voisi pyörittää viinalla? Montako litraa etanolia pitäisi polttaa että pääsee vaikka 200 km seuraavalle oikealle laturille, eli miten iso jerrykannu / säiliö pitäisi olla autossa?

Entä jos säköautoissa olisi sisäänrakennettuna varalaturi joka toimisi uusiutuvista tehdyllä polttoaineella? Jos se olisi pelkkään lataukseen vaikka auton ollessa paikallaan niin eikö tuollainen olisi yksinkertaisempi toteuttaa kuin hybridivoimanlähde liikkumiseen?

Ei hemmetti. Ei kai nyt retkiviinoja tuollaiseen. :shock: :mrgreen: Alkoholi on huono polttoaine, jos lähtöaineena pidetään maata, vettä ja aurinkoa. Samasta peltoalasta saadaan yli nelinkertainen määrä energiaa, jos käytetään biokaasua.

Näinä byrolyysin aikoina pitää myös muistaa pyrolyysin mahdollisuudet, niin kaasuna kuin öljynäkin.

Nojoo, en minä näistä mitään tiedä, viina nyt oli tossa vaan esimerkkinä muusta kuin fossiilisesta polttoaineesta, olkoon se sitten biokaasua tai mitä vaan. Ja ei mulla ole mitään käsitystä että pitääkö sitä polttoainetta olla kuutio vai kolme mukana että tuollaisella saisi järkevän lisämatkan ladattua?

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaimolla on biokaasuTourani. Ajoin sillä eilen Tampereelta Kotkaan. Kaasua meni 4,3 kg/100km.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

tm kirjoitti: 25 Maalis 2021, 14:34
Mahe kirjoitti:

Kai sitä aggregaattiakin voisi pyörittää viinalla? Montako litraa etanolia pitäisi polttaa että pääsee vaikka 200 km seuraavalle oikealle laturille, eli miten iso jerrykannu / säiliö pitäisi olla autossa?

Entä jos säköautoissa olisi sisäänrakennettuna varalaturi joka toimisi uusiutuvista tehdyllä polttoaineella? Jos se olisi pelkkään lataukseen vaikka auton ollessa paikallaan niin eikö tuollainen olisi yksinkertaisempi toteuttaa kuin hybridivoimanlähde liikkumiseen?

Tulee mieleen bemarin i3 REX, tosin sillekin taitaa maistua vaan perusbensa...

Aikalailla mahen kuvailemalla tavalla matkaa tuli ajeltua se noin 1,5v mitä i3 REX mulla oli. Eli tauolla laturiin ja tankki täyteen ja sit ajoa niin pitkään et molemmat tyhjeni.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti: 25 Maalis 2021, 13:07

Jos luottaisin yhteiskuntamme toiminnanohjauksen järkevyyteen, alkaisin tehtailla pienehköjä peräkärryaggrekaatteja, joiden avulla pieniakkuisellakin sähköautolla voisi lähteä pitkällekin matkalle, kun energiaa ja tavaratilaa olisi lisää peräkärryssä. Pitkällä matkalla myös tavaratilaa tarvitaan tavallista enemmän.

Jokunen vuosi sitten jossain dokumentissä näin tuommoisen peräkärryaggrekaatin, kiinasta oli esimerkki ja en muista oliko kaupallinen tuote vai itse tehty.

Ranskalainen startup on kehitellyt vastaavan vuokrattavaksi https://en.reset.org/blog/ep-tender-tra ... s-04032017. Tosin akkujen halvennuttua seuraava askel on akkukärry? eka artikkeli v. 2017 ja toka 2020
https://europe.autonews.com/blogs/frenc ... ange-angst

Kun kuukkeloi niin saksassa lie kans yritys joka 62 kwh akkukärryä vuokraa ja sen saisi vaihtopisteessä aina vaihtaa ladattuun.

Mun mielestä noissa on pointtinsa, jos vaan kärry olisi vielä sellainen, että nielee farmariauton kontillisen tavaraa ja päällä olisi fillaritelineet muutamalle pyörälle. Jos normaali autontarve on nurkissa pyöriminen mutta muutaman kerran vuodessa haluaa isommalla porukalla mennä kauas niin eipä sen takia tartteisi ylimitoittaa autoa, tosin harvaan sähköautoon taitaa saada asentaa vetokoukkua vaikka ykköskoppaisiin Nissanin Leafeihin ainakin niitä on laitettu.

Muoks.
Mitsubishi Outlander vissiin on vähän kuin sähköauto aggrekaatilla :) Omistajan selitys voimalinjasta
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 3#p1239373

"Takana 60 kw sähkömoottori, joka hoitaa yksin kaiken takavedon. Ei kardaania. Edessä 60 kw sähkömoottori etuvedolle. Takamoottorissa on vääntöä vähän enemmän kuin edessä ja näillä on hieman eri välitykset myöskin, eli sähkömoottorien kierrosluvut ei ole samat ajossa. Watchdogista näkee miten kumpaakin moottoria ajossa rasitetaan, ja sen perusteella näyttää aina sähköajossa käyttävän sekä, etu- että takavetoa ja takavetoa rasitetaan vähän etuvetoa enemmän.

Akusta otetaan max 60 kw tehoa irti, eli kun tehontarve ylittää tuon, käynnistyy polttomoottori, joka käyttää 70 kw generaattoria, jolloin saadaan sähkömoottoreilla käyttöön niiden maksimiyhteisteho 120 kw. Jos akku on ”tyhjä” ja sen vuoksi polttokone käy, voidaan akusta ottaa vielä, tarvittaessa virtaa, koska oikeasti varausta on jäljellä vielä noin 30 %. Näin esim ohitukset onnistuu 120 kw teholla vaikka akku olisikin ajettu mukatyhjäksi.

Alle 65 km/h nopeudessa polttomoottori voi ainoastaan pyörittää generaattoria ja auto liikkuu aina sähköllä. 65 km/h:sta ylöspäin voidaan polttokone kytkeä myös vetopyörästöön etuakselille, jolloin voidaan edetä bensalla ja sähkömoottorit lepää, tai niitä voidaan käyttää tarpeen mukaan polttomoottorin rinnalla, esim jos tarvitaan nelivetoa tai lisätehoa kiihdytykseen.

Polttomoottorille on siis vain yksi vaihde, siksi sitä ei voi kytkeä pienemmillä nopeuksilla vetämään. Teoriassa yhteistehoa järjestelmästä saadaan enintään polttomoottorin teho 89 kw + akusta otettava 60 kw, mutta tässä kohtaa vauhtia on jo aika paljon, koska luonnollisesti polttokoneen maksimiteho on yläkierroksilla, ja pitkä välitys tekee sen, että ollaan jo laittomissa vauhdeissa."

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kuten käsittääkseni Opel Ampera / Chevy Volt. Veto aina sähkömoottorilta, jota tarvittaessa ruokkii 1,4 litranen (muistaakseni) bensakone.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Jos ensimmäinen happianturi antaa yli 1,0V arvoja, voisiko siitä päätellä, että se on rikki? Kun arvo menee yli yhden, koneen tyhjäkäynnin kierrokset putoaa normaalista 750rpm > alle 500rpm. Eikä moottori vastaa kunnolla kaasuun. Ei tapahdu joka käynnistyksellä, mutta koneen pitää olla lämmin, jotta vika ilmenee. Arvoja tulkittu sekä mittaamalla yleismittarilla (välipiuhat anturissa), että OBD2-lukijalla.

Mitsubishin ohje on aika yksiselitteinen.

Mitsubishi_o2.PNG
Mitsubishi_o2.PNG (330.95 KiB) Katsottu 2355 kertaa

Edit: Niille, jotka haluavat sivistää itseään, niin tässä aika hyvä tietopaketti. http://remotesmart.wikidot.com/auton-happianturi

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Lambda-anturi on kuluvaosa eli jos kerran epäilyttää, vaihtaisin. Maksaa kymppejä ja on helppo sekä nopea vaihtaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 23 Huhti 2021, 21:59

mutta koneen pitää olla lämmin, jotta vika ilmenee.

En tunne Mitsun ohjelman logiikkaa, mutta monessa autossa lambda arvo ohitetaan kylmäkäyntirikastuksen aikana.

Vastaa Viestiin