Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti: 04 Maalis 2022, 11:23

Jos palataan aiheeseen, on merkkejä että järki otetaan käteen eikä kielletä polttomoottoreita kategorisesti:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/polt ... 5-mennessa

Nykyisillä päästövaatimuksilla uudet polttisautot ovat aivan järkyttävän monimutkaisia ja vikaherkkiä. Silloin ei polttomoottorista ole kuin harmia. Sähköautot ovat yksinkertaisempia sähköiltään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 04 Maalis 2022, 16:59
Jarcco kirjoitti: 04 Maalis 2022, 11:23

Jos palataan aiheeseen, on merkkejä että järki otetaan käteen eikä kielletä polttomoottoreita kategorisesti:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/polt ... 5-mennessa

Nykyisillä päästövaatimuksilla uudet polttisautot ovat aivan järkyttävän monimutkaisia ja vikaherkkiä. Silloin ei polttomoottorista ole kuin harmia. Sähköautot ovat yksinkertaisempia sähköiltään.

No eivät ole. Ainakaan Teslan sähköjärjestelmä ei ole. Jos tarkoitat pelkän voimanlähteen sähköjä, voi ehkä noinkin sanoa, jos yksinkertaistaa rajusti jättämällä pois BMS-järjestelmän ja sen älyn. Vieläkin siihen jää taajuusmuuttaja, jonka ohjaus ei kyllä ole yksinkertainen sekään. Tässä puhutaan siis siitä osasta autoa, joka muuttuu, kun voimanlähde vaihdetaan polttoaineesta sähköön. Kaikki muu sähköistys on tietenkin oletettava muuttumattomaksi, jotta vertailussa olisi mitään järkeä.

Minä olisin sanonut ja ehkä sinäkin tarkoitit, että: "Sähköautot ovat paljon yksinkertaisempia mekaaniselta rakenteeltaan."

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Olen seurannut FuelPositive firman ammoniakin tuottamis-systeemin kehittämistä, siis sähköstä, vedestä ja ilmasta tehdään ammoniakkia ja sitä polttoaineena tai lannoitteena käyttämään. Kuulemma polttomoottorin saa konvertoitua melko helposti käyttämään ammoniakkia. Ammoniakissa hyvää se kun siinä ei ole hiiltä, ja pelkkään vetyyn verrattuna helpompi nesteyttää jossain 10 barin paineessa.

https://fuelpositive.com/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Polttomoottorin monimutkaisia päästöjen puhdistusjärjestelmiä ei tarvittaisi, jos vaihdetaan polttoaine hiilettömään. Esim edellä mainittu ammoniakki vaikuttaa lupaavalta. Ainakaan synteettisten polttoaineiden kehittelyä ei pidä hyydyttää polttomoottorikiellolla.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 04 Maalis 2022, 17:17
Vilijami kirjoitti: 04 Maalis 2022, 16:59
Jarcco kirjoitti: 04 Maalis 2022, 11:23

Jos palataan aiheeseen, on merkkejä että järki otetaan käteen eikä kielletä polttomoottoreita kategorisesti:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/polt ... 5-mennessa

Nykyisillä päästövaatimuksilla uudet polttisautot ovat aivan järkyttävän monimutkaisia ja vikaherkkiä. Silloin ei polttomoottorista ole kuin harmia. Sähköautot ovat yksinkertaisempia sähköiltään.

No eivät ole. Ainakaan Teslan sähköjärjestelmä ei ole. Jos tarkoitat pelkän voimanlähteen sähköjä, voi ehkä noinkin sanoa, jos yksinkertaistaa rajusti jättämällä pois BMS-järjestelmän ja sen älyn. Vieläkin siihen jää taajuusmuuttaja, jonka ohjaus ei kyllä ole yksinkertainen sekään. Tässä puhutaan siis siitä osasta autoa, joka muuttuu, kun voimanlähde vaihdetaan polttoaineesta sähköön. Kaikki muu sähköistys on tietenkin oletettava muuttumattomaksi, jotta vertailussa olisi mitään järkeä.

Minä olisin sanonut ja ehkä sinäkin tarkoitit, että: "Sähköautot ovat paljon yksinkertaisempia mekaaniselta rakenteeltaan."

Jos verrataan karvalakkimallin polttispikkuautoa, niin ehkä siinä saattaa olla sähköt hieman yksinkertaisemmat.
Mutta jos otetaan Teslalle vertailukelpoinen polttispremiumauto, niin jopa alkaa sähköä olla, kahdet akut valvontasysteemeineen start-stop systeemiä varten, 9-vaihteiset sähkölläohjatut automaattivaihteistot, saastelaitteet egr, dpf, ym. kusitankkeineen, moottorinohjauselektroniikka (itsessään pitää sisällään valtavan määrän valvonta ja ohjausantureita sekä solenoideja ja releitä) joka on kytketty yhteen esim. jarrujen, alustan, valojen ja kaiken kanssa, niin ollaan todella massiivisen sähköhirviön kanssa tekemisissä. Näistä ei tule museorekisteröityä autoa ikinä.

Täyssähköautossa ei päästöt hierrä, niin ei kulu kuin hetki, kun sähkäreihin tulee tarjolle arduino/rasberry pi-henkinen retrofit-kitti, millä päästään kokonaan eroon autonvalmistajan omista sähköhöpötyksistä. Tämä ei ole helposti/laillisesti mahdollista nykypolttisautossa.

Nykyinen premiumpolttisauto kuluttaa sähköä niin paljon, että taajama-ajossa vesijäähdytteinen 100A laturi ei jaksa pitää akkua edes kohtuullisessa varauksessa. Alle 50km yhdensuuntainen työmatka tuo ongelmia, kun virta ei vaan riitä. Tämä tuottaa monenlaista ”vikaa” autoon ja merkkiliike antaa muhkean monen tuhannen korjausarvion. Useamman tällaisen olen tutkinut ja ”korjannut” kertomalla omistajalle käyttöohjeet. Eli autoa tulee ladata lyhyessä ajossa säännöllisesti.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

En tiedä mistä Viljami keksi ton 100 ampeerin laturin. Mulla on 14 vanha dieselin rutku ja laturi 180 amp. Toki niitä sähkökilkkeitä jonkun verran.

Nykykiulut on pääsääntöisesti väyläsähkö vehkeitä erillisten tietokoneiden (ecu, bsm, bsi yms purnukoita autot täynnä) perässä, joten anturitieto yms. ei hirveitä määriä virtaa kuluta. Esim. mainittu dpf on pöljä purkki, joka ei itsessään kuluta sähköä lainkaan. Paineanturi ennen ja jälkeen, että kompuutteri osaa laskea regeneroinnin tarpeen.

Enemmän ne matkustamon ja kuskin mukavuusasiat sitä virtaa vie. Halutaan lämmintä perseen alle, peileihin, rattiin, tuulilasiin jne. Sitten vähän navinavia vaikka ajetaan samoissa nurkissa (olkoonkin että sähköautoissa annettu reitti saattaa parantaa kulutusta), stereoita 6-10 kajarilla, että Veikko Lavi ja Junkkarisen Erkki kuuluu kunnolla jne.

Ymmärrys siitä, että kylmä akku ei ota varausta vastaan kovinkaan hyvin ja sen syy/seurassuhteen tiedostaminen on jo paljon.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Löytyyhän niitä toki 200A latureitakin. Ongelma pysyy kuitenkin samana. Virta ei riitä nurkka-ajossa edes kesäkelissä, jolloin ei tarvi esim. penkinlämmittimiä.

Dpf on yksinkertainen suodatin joka ei itsessään vaadi sähköä, mutta välillisesti tuottaa sähkösysteemiin harmia ja epävarmuutta toimintaan. Saattaa nihkeyttää matkantekoa jos ecu päättää asettaa nilkuta-kotiin-moodin päälle tai halvaannuttaa koko auton.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Missäs se premiumauton "parempi" suunnittelu sitten näkyy :roll: Halpis karvalakeissa ei tuota(kaan) vikaa ole, vaikkei oikeaa karvalakkiautoa enää uutena saakaan. Kaikki uudet on jonkin asteisia sähköhirmuja :(

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ukram2 kirjoitti: 04 Maalis 2022, 17:52

Olen seurannut FuelPositive firman ammoniakin tuottamis-systeemin kehittämistä, siis sähköstä, vedestä ja ilmasta tehdään ammoniakkia ja sitä polttoaineena tai lannoitteena käyttämään.

Äkkiä kyllä luulisi, että ammoniakkia poltettaessa jotain ongelmia typen oksidien kanssa tulisi. En ole tarkemmin syventynyt tuon polttoon, joten kai ne siellä ovat ottaneet tämän hankaluuden jo huomioon.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 05 Maalis 2022, 13:59

Missäs se premiumauton "parempi" suunnittelu sitten näkyy :roll: Halpis karvalakeissa ei tuota(kaan) vikaa ole, vaikkei oikeaa karvalakkiautoa enää uutena saakaan. Kaikki uudet on jonkin asteisia sähköhirmuja :(

Hinnassa lähinnä.
No onhan mekaaninen tehonkesto on parempaa ja se ääni kun oven lyö kiinni: ei kuulu peltinen rämähdys, vaan ovi sulkeutuu luottamusta herättävällä äänellä. Rengasmelu ja koko äänimaailma on rauhallisempi. Parempi ergonomia mm. penkit monine säätöineen ja ilmastointineen ehkä myös hieronta. Älykkäät ja tehokkaat ledvalot. Laadukkaammat verhoilumateriaalit jne. löytyyhän miltei joka kohdasta jotain parempaa.
Mutta, jos fiiliksestä ei välitä ja auto on ainoastaan kehonsiirtoväline, niin silloin nykyisestä premiumautosta ei mitään käytännön hyötyä ole. Päinvastoin, kaikkea hajoavaa himmeliä on liiaksi asti huolehdittavana ja korjattavana.

Euro 6 päästönormilla lyötiin viimeinen naula polttomoottorin arkkuun. Nykymuodossa ei polttiksella ole tulevaisuutta, vaikka niitä valmistettaisiinkin. Tämä koskee erityisesti dieseleitä.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

En tiedä nykyvehkeistä, mutta 2010 kahta puolen olevissa autoissa on selkeä ero ainakin ajattavuudessa mukapremiumin ja antipremiumin välillä. Toki siinä vaihtuu kokoluokkakin. Pieniä ei oikein premiumina tehdä, enemmänkin sportteina ja nehän on sitten arkiajossa kivirekiä.

Varusteissakin eroa on "vain" vähän, kun antipremiumiinkin on tällätty vaikka mitä.

Nykyisin ei taida saada enää semmoisia, kuin vaikka -80 luvulla. Tai ainakin tarjonta on hyvin vähäistä. Ei silloin ollut sähköpeilejä, stereoita, ilmastointia, ajotietokoneita yms. vehkeitä karvalakki malleissa. Malleja oli useita, varustetason mukaan. Kone saattoi pysyä samana.

Nazca Fuego

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jooseha kirjoitti: 05 Maalis 2022, 13:59

Missäs se premiumauton "parempi" suunnittelu sitten näkyy :roll: Halpis karvalakeissa ei tuota(kaan) vikaa ole, vaikkei oikeaa karvalakkiautoa enää uutena saakaan. Kaikki uudet on jonkin asteisia sähköhirmuja :(

Yksi konkreettinen hyötykin on. Pitkän ajomatkan kuormittavuus. Ajettavuus, alusta, äänieristys ja varusteet vaikuttavat kaikki joltain osin tuohon.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ralii kirjoitti: 05 Maalis 2022, 22:13

Yksi konkreettinen hyötykin on. Pitkän ajomatkan kuormittavuus. Ajettavuus, alusta, äänieristys ja varusteet vaikuttavat kaikki joltain osin tuohon.

Kovin on subjektiivinen hyöty. Itse en ole kyennyt huomaamaan.
Toisaalta toiset saa näppylöitä jo kuvitelmasta, että naapuri näkisi heidät Toyodan ratissa :mrgreen:

Mutta miksi (kallista) autoa pitää aina perustella mukamas järkisyillä? Itse ostin omani aika pitkälti tunnepohjalta, vaikka valintaa onkin helppo perustella myös sopivasti valituilla järkisyillä. Datsunia ei kylläkään kukaan taida mieltää pröystäilyksi eli asia on sen puolesta helppo myöntää.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jooseha kirjoitti: 06 Maalis 2022, 14:27
Ralii kirjoitti: 05 Maalis 2022, 22:13

Yksi konkreettinen hyötykin on. Pitkän ajomatkan kuormittavuus. Ajettavuus, alusta, äänieristys ja varusteet vaikuttavat kaikki joltain osin tuohon.

Kovin on subjektiivinen hyöty. Itse en ole kyennyt huomaamaan.
Toisaalta toiset saa näppylöitä jo kuvitelmasta, että naapuri näkisi heidät Toyodan ratissa :mrgreen:

Mutta miksi (kallista) autoa pitää aina perustella mukamas järkisyillä? Itse ostin omani aika pitkälti tunnepohjalta, vaikka valintaa onkin helppo perustella myös sopivasti valituilla järkisyillä. Datsunia ei kylläkään kukaan taida mieltää pröystäilyksi eli asia on sen puolesta helppo myöntää.

Kieltämättä. Oikeastaan sen on voinut havainnoida vain joko ajon jälkeisenä väsymyksenä tai ajonaikaisena leposykkeenä älykellosta.

Optima Baron | 1kw Velogatti

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Sen voi havaita myös ajanaikaisena rentoutumisena. Myös taustahälyn vaikutus on ainakin minulla suuri; hiljaisemmassa autossa matkan teko on paljon mukavampaa.

Nazca Fuego

Vastaa Viestiin