Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti: 13 Touko 2021, 10:06

Lambdan vaihdossa suurimmat virheet (autoharrastajien mukaan) on, että lambda menee rikki irrottaessa (jos vanha on tarkoitus laittaa takaisin) tai kierteet menevät rikki irrottaessa (pakosarjasta), ja että ostaa lambdan, jossa on vain pelkät piuhat kaapelin päässä. Kolvattu liitin ei toimi. Pitää tehdä puristusliitoksin, jonka varmaan senkin voi sössiä.

Tossa on just sellainen oma moka josta puhuin. Jos kolvattu liitos ei johda, on vika sen tekijässä eikä liitostyypissä. Syy katsoo silloin peilissä vaikka sitä ei julkisesti kehtaisi myöntääkään :evil: mutta ei nämä sankarit kertoo vaan eteenpäin että ei onnistu. Mitenköhän noin "täydelliset ihmiset" ovat alunperinkään valinneet "täysin väärän" liitostyypin :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti: 13 Touko 2021, 10:32

Pari kaveria (Mondeo ja Avensis) juuri kirosi, kun piti tarvikejarrupaloja hioa sieltä täältä ja tuolta, että ne sopi paikalleen ja liikkuivat sulavasti. :roll:

Toi voi johtua palan väärän koon sijaan aivan hyvin satulan ruosteesta. Ruoste turvottaa metallia ja pala ei mahdu koloonsa sen jälkeen. Orkkispalatkin olen lyhentänyt liian pitkinä asentaessa.

Viimeksi kun ostin palat ne oli tuollaiset yllä kuvatunlaiset. Vaikka ne oli valittu mallin ja vuoden mukaan oikein, ne oli silti väärät. Vein takaisin ja vaihdatin oikeisiin.

Lisäksi "Ei ole väljän voittanutta", koska liian tarkasti sovitetut jumittaa myöhemmin. Väljät eivät turpoa ruostuessaan kiinni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 13 Touko 2021, 12:31

Lisäksi "Ei ole väljän voittanutta", koska liian tarkasti sovitetut jumittaa myöhemmin. Väljät eivät turpoa ruostuessaan kiinni.

Lisäksi kolistessaan välyksissä hakkaa ruosteen irti.:mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti: 13 Touko 2021, 12:17

Tossa on just sellainen oma moka josta puhuin. Jos kolvattu liitos ei johda, on vika sen tekijässä eikä liitostyypissä. Syy katsoo silloin peilissä vaikka sitä ei julkisesti kehtaisi myöntääkään :evil: mutta ei nämä sankarit kertoo vaan eteenpäin että ei onnistu. Mitenköhän noin "täydelliset ihmiset" ovat alunperinkään valinneet "täysin väärän" liitostyypin :roll:

Johtaa se kolvaus, mutta ei lambda-anturissa toimi. En osaa sanoa miksi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

janx kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:26
jooseha kirjoitti: 13 Touko 2021, 12:17

Tossa on just sellainen oma moka josta puhuin. Jos kolvattu liitos ei johda, on vika sen tekijässä eikä liitostyypissä. Syy katsoo silloin peilissä vaikka sitä ei julkisesti kehtaisi myöntääkään :evil: mutta ei nämä sankarit kertoo vaan eteenpäin että ei onnistu. Mitenköhän noin "täydelliset ihmiset" ovat alunperinkään valinneet "täysin väärän" liitostyypin :roll:

Johtaa se kolvaus, mutta ei lambda-anturissa toimi. En osaa sanoa miksi.

Olen samaamieltä ettei joutoksessa ole liitoksena ongelma, mutta juottaminen voi toki vaurioittaa anturia jos sen tekee väärin tai anturi on jostain syystä erityisen herkkä vaurioitumaan lämmöstä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:26

Johtaa se kolvaus, mutta ei lambda-anturissa toimi. En osaa sanoa miksi.

Jos en ihan väärin muista, niin happi kulkee johdon säikeiden väleissä. Kolviliitos tulppaa hapen kulun.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:36
janx kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:26

Johtaa se kolvaus, mutta ei lambda-anturissa toimi. En osaa sanoa miksi.

Jos en ihan väärin muista, niin happi kulkee johdon säikeiden väleissä. Kolviliitos tulppaa hapen kulun.

Tällaista olen myös kuullut. Sehän ei silloin ole kai tekijän vika.
Edit: Mutta minne se kulkee? ECU:lle asti vai? Kolvaushan tulee liittimen kohdille, joka on kytketty ECU:uun.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Kolvauslämpötilan mä en usko anturia rikkovan sillä: "Lambda-anturi vaatii tehokkaasti toimiakseen n. 300 °C lämpötilan ja siksi sijoitettu pakoputkeen lähelle moottoria. Lambda-anturin sisällä voi olla erillinen lämmitysvastus, jolla varmistetaan anturin nopea lämpeneminen toimintakuntoon kaikissa olosuhteissa."

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Se savuaa sittenkin... laitoin silikonit kuivumaan testin jälkeen, että saa kolvin ja ulostulon tiiviisti. Auton venttiili meni suoraan paikalleen tiiviisti.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:36

Jos en ihan väärin muista, niin happi kulkee johdon säikeiden väleissä. Kolviliitos tulppaa hapen kulun.

Sähköjohtoa käytetään hapen kuljettamiseen ja johtojen välissä on vielä vesitiivis sähköliitin? :roll:

Ettei vaan kyse olisi siitä, että tumpelon tekemä juotos kasvattaa liitoksen resistanssia, mikä muuttaa ekun saamaa tietoa.

-

Edit Toi kuulostaa essonbaarijutulta, jolla vedetään pikkupoikia nenästä tai Speden Naisen logiikalta. Totta kai happianturista lähtee happea :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 14 Touko 2021, 08:05
Vilijami kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:36

Jos en ihan väärin muista, niin happi kulkee johdon säikeiden väleissä. Kolviliitos tulppaa hapen kulun.

Sähköjohtoa käytetään hapen kuljettamiseen ja johtojen välissä on vielä vesitiivis sähköliitin? :roll:

Ettei vaan kyse olisi siitä, että tumpelon tekemä juotos kasvattaa liitoksen resistanssia, mikä muuttaa ekun saamaa tietoa.

-

Edit Toi kuulostaa essonbaarijutulta, jolla vedetään pikkupoikia nenästä tai Speden Naisen logiikalta. Totta kai happianturista lähtee happea :lol:

Kyllä se muisti taisi kuitenkin toimia.

https://innovationdiscoveries.space/ox ... ation/amp/

” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 14 Touko 2021, 12:40
jooseha kirjoitti: 14 Touko 2021, 08:05
Vilijami kirjoitti: 13 Touko 2021, 18:36

Jos en ihan väärin muista, niin happi kulkee johdon säikeiden väleissä. Kolviliitos tulppaa hapen kulun.

Sähköjohtoa käytetään hapen kuljettamiseen ja johtojen välissä on vielä vesitiivis sähköliitin? :roll:

Ettei vaan kyse olisi siitä, että tumpelon tekemä juotos kasvattaa liitoksen resistanssia, mikä muuttaa ekun saamaa tietoa.

-

Edit Toi kuulostaa essonbaarijutulta, jolla vedetään pikkupoikia nenästä tai Speden Naisen logiikalta. Totta kai happianturista lähtee happea :lol:

Kyllä se muisti taisi kuitenkin toimia.

https://innovationdiscoveries.space/ox ... ation/amp/

” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”

Jos ei toimi juotettu liitos, riittää siis, että eristeeseen tehdään pieni reikä kohdalle, jonne tina ei ole imeytynyt. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Näin meitä piip piip. Kyselin happiantureita maahantuojalta. 457 e/kpl ensimmäinen ja 476 e/kpl toinen. Arabiemiraateista suoraan tilaamalla alkuperäiset varaosat 190e/kpl. SIeltä sitten, jos tämä muutaman kympin Boschin anturi osoittautuu uusien vikojen syyksi.

En ihmettele, että kansa ajaa Toyotalla tms. Viimeinen Mitsubishi tämä kuitenkin tässä taloudessa on.

Edit: Tyhjäkäyntimoottorista jo mainitsinkin. Suomessa 630e ja Japanista noin 150e.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 14 Touko 2021, 12:40

” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”

Mutta eihän johtimen juottaminen sulje tuota reittiä. Ei oletuksessa sanota ilman liikkuvan johtimen sisällä, vaan niiden välissä :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti: 14 Touko 2021, 16:13
Vilijami kirjoitti: 14 Touko 2021, 12:40

” Air that leaches through the wire harness to the sensor is assumed to come from an open point in the harness – usually the ECU, which is housed in an enclosed space like the trunk or vehicle interior.”

Mutta eihän johtimen juottaminen sulje tuota reittiä. Ei oletuksessa sanota ilman liikkuvan johtimen sisällä, vaan niiden välissä :wink:

Monikarvaisen johtimen pään karvat juotetaan yleensä ensin yhteen ja sitten tämä sulatetaan kiinni liittimeen. Tässä tinaa ja ainakin juoksutetta imeytyy usein eristeen päähän asti ja jopa eristeen sisään. Tällainen tulppa estää kyllä hapen kulun johdinkarvojen välissä.

Ilmeisimmin tuota happea ei tarvita paljon, joten pienikin reikä riittää, kunhan on yhtenäinen. Johdinkarvojen paljastaminen eristeeseen leikatun reiän kautta ja neulan painaminen karvojen väliin levittää johdinkarvoihin mutkan, mikä tekee tuohon ilmareitin. –Ehkä. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin