Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

40
77%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

12
23%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 52

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 632
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Rahoitus olisi varmaan tulossa, jos tehtäisiin semmoisia vempeleitä, jotka helpottaisivat ihmisten arkea oikeasti, eikä näennäisesti. Esim. tuon sähkövispilän kuljetuskapasiteetti on todella rajallinen, samoin kuin oletetut ajo-ominaisuudet muualla kuin tasaisella, lumettomalla asfaltilla. Roudan tai olosuhteiden purema työmatka, jossa sopivasti lunta ja jonkun verran kuljetettavaa on monelle reunaehto. Myös Suomen ulkopuolella.

Nää on enemmän semmoisia ideologisia kukkasia, joista onneksi joku ammentaa jotain. Toinen sieltä, toinen täältä. Ehkä näistä joskus jotain järkevää syntyy.

Olli ja Nazca Gaucho 26"
(ex. TW Bents Mustang, KMX Venom, Flevo trike)
Ei se määränpää, vaan matka...

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 636
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja wwhv »

Vilijami kirjoitti:

Niinhän nämä startupit on kaikki. Rahoituksen puutteeseen tahtovat hiipua.

itse asiassa yllättävän isoja summia tuntuvat monet
startupit nykyaikana keräävän. pienellä liikevaihdolla
toimiviin yrityksiin ollaan valmiita sijoittamaan suuria
summia vaikka niin monet yritykset ovat jo tehneet
ohareitakin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4910
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lähipiirissäni olen seuraillut businessenkelitoimintaa ja oisko se suunnilleen niin, että yksi kahdestakymmenestä jää juuri ja juuri henkiin kitkutellen nollatuloksella ja yksi sadasta lähtee oikeasti lentoon, siis tulee voitollista liiketoimintaa.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Tuo Aptera vaikuttaa ensimmäiseltä sähköautolta (tai 3 renkainen L5 luokan moottoripyörähän tuo lienee)

Onkohan siinä kolmipyöräisenä samaa ongelmaa kuin kinnereissä, että jos takarengas räjähtää, niin sitten mennään... Taino, ehkä tuossa on vähän vahvempitekoiset renkaat kuin kinnereissä. Olisin suunnitellut sen nelipyöräiseksi. Kai nelipyörillekin joku sopiva ajoneuvoluokka löytyy.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4910
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko tuo renkaan räjähtäminen oikeesti niin iso ongelma? Melko paljon on kaksipyöräisiä moottoripyöriä liikenteessä ja niissä se hallinta vasta huonoksi menee jomman kumman renkaan räjähtäessä, eikä sitä koeta yleiseksi ongelmaksi.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3493
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Lähipiirissäni olen seuraillut businessenkelitoimintaa ja oisko se suunnilleen niin, että yksi kahdestakymmenestä jää juuri ja juuri henkiin kitkutellen nollatuloksella ja yksi sadasta lähtee oikeasti lentoon, siis tulee voitollista liiketoimintaa.

Ja jossain vaiheessa ajettiin mm. työttömiä isolla kädellä yrittäjiksi, mutta jos vain yksi sadasta elää...

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4910
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Ja jossain vaiheessa ajettiin mm. työttömiä isolla kädellä yrittäjiksi, mutta jos vain yksi sadasta elää...

No näinpä.

Vielä tuosta Apterasta mietteitä:

Suurimmalta osalta ihmisistä puuttuu mittakaavakäsitys, kuinka valtavasti tuotekehitys vie rahaa. Naurattaa katsoa jotain leijonan luola ohjelmaa, jossa näennäissijoitetaan tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja. Ei sillä rahalla tee yhtään mitään. Oma insinöörilopputyöni oli tuollainen tuotekehitys projekti ja siihen jo meni yli 100k€ tilaajan rahaa, ja homma ei ollut sen kummempi kuin polttomoottorin puukaasuttimen seoksensäädön automatisointi. Ja hommani oli vain pieni osa lopullisen puukaasuvoimalaitoksen koko tuotekehityksestä.

Ihan tavallisen perusauton pelkkä moottorinohjaimen ohjelmointi vie noin 10 miestyövuotta, että se saadaan toimimaan joka kuormitus- ja säätilanteessa kunnolla. Ei sitä tule monesti ajateltua, mutta työn määrä on ihan järkyttävän suuri.
Ja kuinka monta tuotekehitettävää kohtaa onkaan autossa? 10? 100? 1000? 10000?
Tältä pohjalta arvioin, että täysin puhtaalta pöydältä kun aletaan autoa tekemään, niin vielä miljoonalla ei kummoista peliä rakenna. Hienon prototyypin kyllä, mutta ei sarjavalmistukseen valmista. Ehkä 10 miljoonaa olis realistinen summa, jolla saisi vaatimattoman mutta toimivan auton sarjavalmistukseen valmiiksi? Vai oisko kuitenkin 100 miljoonaa lähempänä?

Lisäys. Siksi en näe hirveän suurena syntinä sitä, että monesti autojen lopullinen tuotekehitys tehdään kuluttajilla. Ensin himokkaimille ostajille, (joilla on varaa tukea tuotekehitystä) pukataan hienoja uusia puolivalmisteita, joita sitten parannellaan myöhemmin. Merkistä riippumatta, kannattaa ostaa viimeisiä vanhaa korimalleja olevia autoja, eikä todellakaan sitä ensimmäistä uutta korimallia. Varsinkin saksalaisvalmistajilla tämä näkyy jopa häiritsevän selvästi asentajan silmin katsottuna.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3493
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

...Lisäys. Siksi en näe hirveän suurena syntinä sitä, että monesti autojen lopullinen tuotekehitys tehdään kuluttajilla. Ensin himokkaimille ostajille, (joilla on varaa tukea tuotekehitystä) pukataan hienoja uusia puolivalmisteita, joita sitten parannellaan myöhemmin. Merkistä riippumatta, kannattaa ostaa viimeisiä vanhaa korimalleja olevia autoja, eikä todellakaan sitä ensimmäistä uutta korimallia. Varsinkin saksalaisvalmistajilla tämä näkyy jopa häiritsevän selvästi asentajan silmin katsottuna.

VV-konsernin autoista olen kuullut, että järjestys uudessa tekniikassa on ensin Audiin, sitten Volkkariin ja siitä Skodaan ja Seatiin. Liekkö pitää paikkansa. Olen jo "taivaspaikan" yhdellä volkkarilla lunastanut, joten tarkoitus ei ole kokeilla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4910
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

VV-konsernin autoista olen kuullut, että järjestys uudessa tekniikassa on ensin Audiin, sitten Volkkariin ja siitä Skodaan ja Seatiin. Liekkö pitää paikkansa.

Make sense. Kalliimmasta halvempaan. Varakkaammat asiakkaat rahoittavat mielummin. :D

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1607
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Make sense. Kalliimmasta halvempaan. Varakkaammat asiakkaat rahoittavat mielummin. :D

Mitenkäs, kun minä olen sortunut autossani italialaiseen tekniikkaan? Kaikkihan varmaankin tietävät, että se näyttää upealta ja design on hienoa, mutta laitteet eivät kestä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3493
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

ajarmala kirjoitti:

Mitenkäs, kun minä olen sortunut autossani italialaiseen tekniikkaan? Kaikkihan varmaankin tietävät, että se näyttää upealta ja design on hienoa, mutta laitteet eivät kestä...

En yhtään tiedä mistä puhut. :wink:

250px-Fiat_Multipla_silver_front.jpeg
250px-Fiat_Multipla_silver_front.jpeg (14.28 KiB) Katsottu 515 kertaa

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Fiat_Multipla

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4910
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Make sense. Kalliimmasta halvempaan. Varakkaammat asiakkaat rahoittavat mielummin. :D

Mitenkäs, kun minä olen sortunut autossani italialaiseen tekniikkaan? Kaikkihan varmaankin tietävät, että se näyttää upealta ja design on hienoa, mutta laitteet eivät kestä...

No sen verran pitää loivennella lausumaani, että toden totta italialaiset eivät sorru saksalaismalliseen asiakkaiden mielistelyyn tuotekehittämällä tekniikkaa vapaaehtoisesti. Ainoastaan lakimuutosten edessää taivutaan kehitykseen. Fiat on rakentanut liiketoimintamallinsa ihailtavasti. Tehdään vanhahtavalla ja vaatimattomalla tekniikalla yksinkertaisia edullisia autoja, joihin on jotenkin saatu itseironinen huumorifiilis. Se ei yritäkään olla hyvä auto, mutta niin vaan niitä myydään. Matkailuautopuolella Ducato on ylivoimainen markkinajohtaja -ehkä 90%-, siitä huolimatta että kyseessä on todella huono auto. Ajoasentokin on 50-luvulta tuttu ISA (italian standard ape), jossa ohjauspyörä on liian kaukana ja polkimet liian lähellä. Sähkövikoja on todella paljon ja varoitusvalot vilkkuvat mittaristossa diskohenkeen. Sadevesi valuu jakopäänhihnan väliin ja jäätyessään särkee koneen kylmäkäynnistyksessä. Vaihdelaatikot hajoavat alle 100tkm, ihan kuten 60-luvulla.
Työhommissa oli kaksi uutta Ducatoa vuosimallia 2009. Toiseen tehtiin kone- ja vaihteistoremontti 60tkm kohdalla ja toiseen 80tkm kohdalla. Silti näitä myydään vuodesta toiseen. Täytyy siis ihailla Fiattia, moni ei pysty menestymään näin huonoilla autoilla. :D

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Apterasta vielä, ensimmäinen yritys tulla markkinoille kaatui kai 2008 finanssikriisin jälkimaininkeihin. Rahoitusta oli silloin takana mm. Googlelta, mutta valtiotason lainarahoitus kaatui käytännössä kolmipyöräisyyteen. 2011 yhtiö maksoi ennakkotilaajille rahat takaisin, toivottavasti korona ei aja samaan tällä kertaa. Lisää wikipediassa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Aptera_Motors#History

Videon autossa onkin peilien tilalla kamerat, toisin kuin aiemmin postaamassani prototyypin kuvassa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11925
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Niinhän nämä startupit on kaikki. Rahoituksen puutteeseen tahtovat hiipua.

Miettikääpäs tätä, kuinka suuri valta on pankinjohtajalla siihen, mihin suuntaan maailma kehittyy; keskuspankin johtajalla tietysti keskeisin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4910
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niin. Mato Valtonen kiteytti asian "Hullut vie maailmaa eteenpäin, viisaat koittaa pitää sitä pystyssä"

Ei tästä mitään tulisi, jos kaikki olisivat tällaisia -itseni kaltaisia- pelle pelottomia. Jonkun pitää arvioida, mihin rahavaroja tulee sijoittaa.

Vastaa Viestiin