Sivu 33/35

Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2021, 11:20
Kirjoittaja Vilijami
ajarmala kirjoitti: 11 Tammi 2021, 03:29

Vuosi on taas vaihtunut uuteen, joten voi laskea, kuinka paljon viime vuoden autoiluni tuli maksamaan. Tässä kulut:

Auton kulut 2020.png

Eli 820,36 eurolla hoitui autoilu koko vuoden.

Jotkut firmat tarjoavat autoilua 200 eur/kk. Sehän tekee peräti 2400 e/a...

Mutta et huomioi laskelmassasi huimia pääomakuluja ja häpeää naapurin uuden auton rinnalla.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2021, 11:44
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti: 11 Tammi 2021, 11:20
ajarmala kirjoitti: 11 Tammi 2021, 03:29

Vuosi on taas vaihtunut uuteen, joten voi laskea, kuinka paljon viime vuoden autoiluni tuli maksamaan. Tässä kulut:

Auton kulut 2020.png

Eli 820,36 eurolla hoitui autoilu koko vuoden.

Jotkut firmat tarjoavat autoilua 200 eur/kk. Sehän tekee peräti 2400 e/a...

Mutta et huomioi laskelmassasi huimia pääomakuluja ja häpeää naapurin uuden auton rinnalla.

Häpeä on ilmaista, mutta muistaakseni ajarmalan laskelmat ottaa pääomakulut täydellisesti huomioon. Ne näkyvät täysimääräisinä sinä vuonna, kun investointi on tehty. Se vastaa täysin todellisia kuluja, kun hankinta on tehty käteisellä. Ei normaaliin tapaan vuosittaisina teoreettisina poistoina. Itse tykkään ajarmalan tavasta, koska siihen ei sisälly mitään oletuksia ja se näkyy samanlaisena kuin tapahtumat tilillä :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2021, 14:01
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti: 11 Tammi 2021, 11:20
ajarmala kirjoitti: 11 Tammi 2021, 03:29

Vuosi on taas vaihtunut uuteen, joten voi laskea, kuinka paljon viime vuoden autoiluni tuli maksamaan. Tässä kulut:

Auton kulut 2020.png

Eli 820,36 eurolla hoitui autoilu koko vuoden.

Jotkut firmat tarjoavat autoilua 200 eur/kk. Sehän tekee peräti 2400 e/a...

Mutta et huomioi laskelmassasi huimia pääomakuluja ja häpeää naapurin uuden auton rinnalla.

No joo. Mulla tulee reilu kymmenen kertaa enemmän kilometrejä - joten ei voi pienellä loppusummalla elvistellä.

Häpeä toki on pysyvää.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2021, 14:28
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti: 11 Tammi 2021, 11:44

Häpeä on ilmaista

Ei välttämättä, jos joutuu vuosikausia käymään terapiassa ja menettää työpaikan mielenterveyden järkkyessä. Auto on vakava asia. :wink:


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2021, 17:56
Kirjoittaja terppa
jooseha kirjoitti: 11 Tammi 2021, 11:44

Häpeä on ilmaista,

Eikä sitä välttämättä tunne, parhaat kiksit on 50€ ooppelilla kun täräyttää syntymäpäiville jossa on "hienoja vieraita" ja illan emäntä tulee supattamaan "miksi sä tuolla tulit" 😁

Halpaa menoa, vakuutusmaksua en tosin laskelmasta hokassut, paljonko lie kilometrit?


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2021, 20:45
Kirjoittaja Pastori
terppa kirjoitti: 11 Tammi 2021, 17:56

Halpaa menoa, vakuutusmaksua en tosin laskelmasta hokassut, paljonko lie kilometrit?

Nopeesti arveltuna 2500-3000 kilsaa?


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2021, 22:54
Kirjoittaja ajarmala
terppa kirjoitti: 11 Tammi 2021, 17:56

Halpaa menoa, vakuutusmaksua en tosin laskelmasta hokassut, paljonko lie kilometrit?

Hyvä huomio, Terppa. Koska kaikki vakuutukset maksetaan könttänä kerran vuodessa, niin enpä huomannut jaotella niitä kohteen mukaan. Auton vakuutusmaksut ovat vuodessa 340,77 euroa sisältää liikennevakuutuksen ja laajan kaskon. Tarkemmin ajatellen ei tämän ikäisessä (lue: arvoisessa) autossa varmaan mitään kaskoa tarvitsisi olla, mutta olkoon nyt tämän kerran.

Eli vuosikuluiksi tulee siis vakuutuksen kanssa 820,36 + 340,77 = 1161,13 eur. Silti jää vielä 1240 eur siitä beelyn tarjouksesta ja sillä voi kattaa hyvin auton arvon vuosittaisen arvonaleneman.

Edit: Ainiin, ne kilometrit: muistivihko on autossa ja ei viitsi sitä sieltä käydä hakemassa, mutta bensiiniä on ostettu neljä kertaa yhteensä 240 eurolla. Jos sen keskihinta olisi ollut vaikka 1,40 e/l, tekee se 172 litraa. Punto kuluttaa 5,99 litraa / 100 km, eli ajoa on tullut vuodessa 2862 km. Mielestäni olen siis onnistunut hyvin osallistumaan ilmastotalkoisiin.

Ja vielä: miksi auto, miksi en ajele taksilla? No siksi, että taksi maksaa kilometri- ja tuntiveloituksineen 2 eur/km, joka tekisi vuodessa 5724 euroa. Kallis. Toisaalta, silloin voisi kyllä olla vaikka juovuksissa koko ajan...


Re: Autoilu

Lähetetty: 21 Helmi 2021, 23:30
Kirjoittaja janx

En ole merkkiuskollinen (ei vielä ole ollut kahta samanmerkkistä autoa). Vaihtui Mitsubishiin, kun sattui hyvä tarjous kohdalle. 2008 vuosimallin Lancer vajaa 97 tkm ajettuna. Vajaa 3,5k€. Ilmeisesti suomalaiset vieroksuu Mitsua, kun ei ole mennyt kaupaksi. Oli omasta mielestä kuin "pakasta vedetty". Vastaavilla tiedoilla oleva Toyota menisi tunneissa. No katsotaan kuinka käy tämän kanssa. 8) Ps. Jostain syystä olen tästä korimallista ulkonäöllisesti tykännyt aina.

Mitsubishi-lancer-21022021.jpg

Re: Autoilu

Lähetetty: 22 Helmi 2021, 13:49
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 21 Helmi 2021, 23:30

En ole merkkiuskollinen (ei vielä ole ollut kahta samanmerkkistä autoa). Vaihtui Mitsubishiin, kun sattui hyvä tarjous kohdalle. 2008 vuosimallin Lancer vajaa 97 tkm ajettuna. Vajaa 3,5k€. Ilmeisesti suomalaiset vieroksuu Mitsua, kun ei ole mennyt kaupaksi. Oli omasta mielestä kuin "pakasta vedetty". Vastaavilla tiedoilla oleva Toyota menisi tunneissa. No katsotaan kuinka käy tämän kanssa. 8) Ps. Jostain syystä olen tästä korimallista ulkonäöllisesti tykännyt aina.

Mitsubishi-lancer-21022021.jpg

Tuolta juttua korroosionkestosta.

https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... iness-2008


Re: Autoilu

Lähetetty: 22 Helmi 2021, 15:04
Kirjoittaja Nojanalle

Ei mitään , kun kesän helteet tulee . Niin tervaat auton alustan ja pyörän kotelot . Kyllä se kestää sit taas vuosia.
Oma Nissani olen säänöllisesti tervennut vuosia , noin joka kolmasvuos . Ei ole ruostunut , suhkoht halpaa ruostesuojausta .
Kunhan pesetyttää alustan ensin ja antaa sen kuivua jokusen päivän . :twisted: :twisted:


Re: Autoilu

Lähetetty: 22 Helmi 2021, 21:30
Kirjoittaja janx

Verotus ja ruoste on ikuista. 8) Toiset taas sanoo, että uudemmat Lancerit on paremmin suojattuja, mutta en ole vielä ehtinyt tarkistaa tilannetta itse. Joissain tapauksissa maahantuojat (esim. Kia) ovat ruostesuojanneet autoja, mutta en osaa sanoa miten Mitsulla. Tämä yksilö on varsin hyvässä kunnossa. Tarkoitus on katsoa ainakin pohja läpi ja suojata niiltä osin kun sen itse pystyy. Ruosterekisteri tosin kertoo kuten tuo Viljamin linkki.

Edit: Suojaustakin voisi vielä harkita. Autojerry kertoo hintatason.
Edit2: Täällä on mielenkiintoisia kuvia autojen ruostesuojauksen tasosta: https://www.finikor.fi/palvelut/muut-pa ... ria/autoja
Edit3: Myös Lancerista: https://www.finikor.fi/index.php/palvel ... ancer-2009

Mitsubishi-lancer-21022021-alusta-800.jpg
Mitsubishi-lancer-21022021-alusta-800.jpg (41.09 KiB) Katsottu 283 kertaa
Ruosterkisteri-Lancer.JPG
Ruosterkisteri-Lancer.JPG (16.16 KiB) Katsottu 279 kertaa

Re: Autoilu

Lähetetty: 22 Helmi 2021, 21:46
Kirjoittaja janx
Nojanalle kirjoitti: 22 Helmi 2021, 15:04

Ei mitään , kun kesän helteet tulee . Niin tervaat auton alustan ja pyörän kotelot . Kyllä se kestää sit taas vuosia.
Oma Nissani olen säänöllisesti tervennut vuosia , noin joka kolmasvuos . Ei ole ruostunut , suhkoht halpaa ruostesuojausta .
Kunhan pesetyttää alustan ensin ja antaa sen kuivua jokusen päivän . :twisted: :twisted:

Tässä tervaamista suositellaan joka vuosi tai jopa puolen vuoden välein. https://www.autohitsaus.net/index.php/t ... alustapesu

"Poliisi hieraisi silmiään Suomenniemellä: Vastaan tuli auto tervassa ja höyhenissä" :mrgreen:
https://www.is.fi/autot/art-2000000961176.html

Kuva


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Helmi 2021, 09:53
Kirjoittaja janx

Kevät tulee, mutta pyöräprojekti edistyy hitaasti. Mm. tämän auton vaihdon takia. Niin kauan kun auton vaihdosta tullut autonhuoltokiinnostus on päällä, on se käytettävä hyödyksi ja priorisoitava muita projekteja.

90tkm huolto alkaa olla tehtynä jakopäätä (tämän tekee korjaamo) ja vaihdelaatikon öljynvaihtoa lukuunottamatta. Teen perushuollot pääasiassa itse (joiltain osin teetän korjaamoissa). Siihen on syynsä, sillä autoa tulee silloin katseltua vähän tarkemmin, kun siellä auton alla makaa. Nyt kun on vielä 2 ajokuntoista autoa samaan aikaan, niin saa tehdä rauhassa.

Lancer on varsin säännöllisesti huollettu ed. omistajan toimesta, mutta roiskeläppää ei liene irrotettu sen jälkeen, kun se on siihen asennettu. Ei ihme, että etulokari aina ruostuu tuosta roiskeläpän takaa alhaalta. :mrgreen:

Roiskeläpän takana on moskaa 800.jpg
Roiskeläpän takana on moskaa 800.jpg (70.49 KiB) Katsottu 198 kertaa
Moska on nyt poistettu 800.jpg
Moska on nyt poistettu 800.jpg (92.18 KiB) Katsottu 198 kertaa

Pohja on ihmeellisen hyvässä kunnossa 13 vuotta vanhassa japanilaisessa autossa. Yksi älyttömyys kyllä löytyy, valitettavasti. Heti eturenkaan takana pohjassa on neljä avonaista reikää ja niiden takana kotelo, jossa alkavaa ruostetta siellä täällä. Eipä tuossa oikein voinut muuta, kun vetää ulkopintaan fluorihappoa (Dinitrol Annitrol) ja laittaa sitten massaa ohuesti pintaan. Koko pohjan massaus alkaa näyttää myös tarpeelliselta. Mitähän tuonne koteloon reikien taakse voisi edes harkita laittavansa, ettei aiheuta enempää vahinkoa?

Reiät ja kotelo eturenkaan takana pohjassa 800.jpg
Reiät ja kotelo eturenkaan takana pohjassa 800.jpg (79.04 KiB) Katsottu 198 kertaa

Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Helmi 2021, 11:48
Kirjoittaja Jarcco

Kotelonsuoja-ainetta koteloihin ja myös noihin ruosteesta ruskeisiin näkyviin kohtiin. Kokemuksen mukaan alustamassa ei niissä tahdo pysyä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 13:06
Kirjoittaja jori

Törmäsin opettavaiseen videoon. Siinä tekevät autoon läpinäkyvän öljypohjan ja -kannen ja katsovat, miten öljy käyttäytyy käyvässä koneessa. Itselleni, ja videon tekijälle, oli yllätys, miten suuri määrä öljyä kylmäkäynnistetyssä koneessa viipyy matkalla valuessaan takaisin öljypohjaan. Kylmässä koneessa tuo tilanne on tietysti vieläkin pahempi, kun öljyn viskositeetti on jopa parikymmenkertainen. :shock:
https://youtu.be/gxw3rLFlsTc?t=346
On siis erittäin tärkeää, että varsinkin kylmänä vuodenaikana öljyä on riittävästi, jottei öljypumppu hori ilmaa öljyn sekaan ja siten pilaa muutenkin heikosti toimivaa voitelua kylmässä koneessa.

Öljypohja.jpg
Öljypohja.jpg (63.25 KiB) Katsottu 132 kertaa
m-viscosity-1.jpg
m-viscosity-1.jpg (26.98 KiB) Katsottu 124 kertaa