Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 03 Kesä 2022, 12:05
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 11:47

Tuossa ihan vieressä Vuoksen rannalla meillä on matonpesupaikka, pesevät myös autojaan samassa paikassa. Se on liikenteellisesti sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse muuta kuin kevaria pitkin, joko suojatien kohdalta kääntymällä ja parikymmentä metriä kevaria tai toisesta suunnasta linja-autopysäkin kohdalta kevarille ja sitä jatkaen n. 50m. Eli käsittääkseni sinne ei laillisesti autolla pitäs olla asiaa? Kuitenkin siellä on autoja jatkuvasti. Eilen joku kääntyi suojatien kohdalta suoraan eteen ja sen verran kiehahti, että kävin mielestäni kylläkin asiallisesti huomauttamassa. Hänkin oli asiallinen, pyyteli anteeksi - vetosi olevansa ulkopaikkakuntalainen ja myös siihen, että alueella oli jo autoja, jopa karavaanari. Mutta selvästikään hänkään ei ymmärtänyt, ettei alueelle autolla pääse mistään laillisesti.
Ja hänen tarpeensa päästä tuonne autolla oli se, että piti saada kuva mattolaiturista :roll: Tämmösiä turistinähtävyyksiä meillä Imatralla :lol:
Kun tulin takas, kevaria pitkin vastaan tulee karavaanari - tuo kaikkien kaveri :mrgreen:

Reviiririitoja.
Olen aiemminkin sitä esittänyt ja toistan tässä. Minusta liikennesääntöjen ei pitäisi perustua reviireihin ja niille päästettävien kulkupelien kategorisointeihin. Minusta parempi tapa olisi selkeästi merkitä kunkin liikennealueen säännöt, joita sitten noudattavat kaikki kulkupelikategoriat.

Hyvä esimerkki tästä on torit ja parkkipaikat. Siellä kaikki kulkupelit noudattavat parkkipaikan sääntöjä, eikä siellä ole privilegioita millekään kulkupelille.

Näinhän ihmiset luonnollisesti toimivat. Sekoittamalla reviirirajoja toisten reviirien sisään saadaan tunnetusti aikaan ristiriitoja. Tahallaan, vai tyhmyyttään?

Joo, mie hyväksyn sen, ett kevaria vastaan tulee auto mutta sen pitäisi noudattaa sääntöjä ja nopeuksia suhteessa pienempiin. Mutta lienee utopiaa tämmönen toive. Ja nyt kun säännöt on, ettei kevaria saa ajaa, vois noudattaa sitä ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin, enhän mie itekään noudata sääntöjä ku ajan ajoradalla :oops: Pitäs vaan olla ihan hiljaa :mrgreen: ja ajaa vaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 12:36

Niin, enhän mie itekään noudata sääntöjä ku ajan ajoradalla :oops: Pitäs vaan olla ihan hiljaa :mrgreen: ja ajaa vaan.

Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. :D

Tätä juuri tarkoitin. Kun reviirejä sotketaan toistensa sekaan, ei ristiriidoilta voi välttyä. Siksi on permpi olla luomatta tilanteita, joissa tiukkoja reviirejä on toistensa seassa.

Lait muuttuvat sitä mukaa kun ihmisten käytös muuttuu. Jos käytös muuttuu siihen suuntaan, että reviirirajoja valvotaan ja rikkomuksista aktiivisesti riidellään, muuttuvat myös lait aikanaan siihen suuntaan, että valvonta tiukkenee ja rangaistukset kovenevat.

Jos taas ihmiset rennommin käyttävät liikennealueita järkevällä tavalla ristiin, muuttuu maailma rennommaksi ja valvonta vähenee.
Se on pitkässä puussa, mutta muutakaan keinoa ei ole. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:18
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 12:36

Niin, enhän mie itekään noudata sääntöjä ku ajan ajoradalla :oops: Pitäs vaan olla ihan hiljaa :mrgreen: ja ajaa vaan.

Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. :D

Tätä juuri tarkoitin. Kun reviirejä sotketaan toistensa sekaan, ei ristiriidoilta voi välttyä. Siksi on permpi olla luomatta tilanteita, joissa tiukkoja reviirejä on toistensa seassa.

Lait muuttuvat sitä mukaa kun ihmisten käytös muuttuu. Jos käytös muuttuu siihen suuntaan, että reviirirajoja valvotaan ja rikkomuksista aktiivisesti riidellään, muuttuvat myös lait aikanaan siihen suuntaan, että valvonta tiukkenee ja rangaistukset kovenevat.

Jos taas ihmiset rennommin käyttävät liikennealueita järkevällä tavalla ristiin, muuttuu maailma rennommaksi ja valvonta vähenee.
Se on pitkässä puussa, mutta muutakaan keinoa ei ole. :?

Siinä on vaan se ongelma, ett autoilijalla on torvi ja miulla ei :mrgreen:
Imatrallahan ollaan tässä luovuudessa jo hyvin pitkällä, kunhan mie vaan lopetan nillittämisen :mrgreen: Talvella latukin käy pyörätiestä :lol:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:20

Siinä on vaan se ongelma, ett autoilijalla on torvi ja miulla ei :mrgreen:

Mutta sinä tiedät, mistä on kysymys ja että olet lopultakin myös sen tööttäilijän asialla. Siksi voit antaa anteeksi tööttäilyaggressiot ja hymyillä lempeästi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:25
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 13:20

Siinä on vaan se ongelma, ett autoilijalla on torvi ja miulla ei :mrgreen:

Mutta sinä tiedät, mistä on kysymys ja että olet lopultakin myös sen tööttäilijän asialla. Siksi voit antaa anteeksi tööttäilyaggressiot ja hymyillä lempeästi. :)

Kyllä se välillä koville ottaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Oon kyllä tän muuttuvan liikennekulttuurin suhteen ilmeisesti pessimistisempi ku Jori. En oikein näe mikä muuttaisi tätä suvaitsevammaksi, rennommaksi sujuvammaksi kun enemmänkin tuntuu, ett vastakkainasettelu vaan kasvaa :?
Mutta Toivossahan se lapamatokin tykkäs elää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja janx »

PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 16:54

Oon kyllä tän muuttuvan liikennekulttuurin suhteen ilmeisesti pessimistisempi ku Jori. En oikein näe mikä muuttaisi tätä suvaitsevammaksi, rennommaksi sujuvammaksi kun enemmänkin tuntuu, ett vastakkainasettelu vaan kasvaa :? Mutta Toivossahan se lapamatokin tykkäs elää :mrgreen:

En mäkään. Ajan edelleen kuin näkymätön yön ritari. Eli niin kuin kukaan ei näkisi (vaikka tuijottavat), mutta silti varoen ja välillä tarpeettomasti hidastaen. Menee turhaan sähköä, mutta sähköjen kanssa uudelleen kiihdyttely ei niin haittaa. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 03 Kesä 2022, 17:59
PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 16:54

Oon kyllä tän muuttuvan liikennekulttuurin suhteen ilmeisesti pessimistisempi ku Jori. En oikein näe mikä muuttaisi tätä suvaitsevammaksi, rennommaksi sujuvammaksi kun enemmänkin tuntuu, ett vastakkainasettelu vaan kasvaa :? Mutta Toivossahan se lapamatokin tykkäs elää :mrgreen:

En mäkään. Ajan edelleen kuin näkymätön yön ritari. Eli niin kuin kukaan ei näkisi (vaikka tuijottavat), mutta silti varoen ja välillä tarpeettomasti hidastaen. Menee turhaan sähköä, mutta sähköjen kanssa uudelleen kiihdyttely ei niin haittaa. :roll:

Kukas sen muu muuttaisi suvaitsevammaksi kuin suvaitsevaisuutta koettelevat ja toisaalta viljelevät ihmiset. Me.

Tuossa tosiaan tarvitaan sekä suvaitsevaisuuden koettelemista, että suvaitsevaisuuden harjoittamista. Suvaitsevaisuuden koetteleminen laajentaa Overtonin ikkunaa tuomalla tilanteita, joita ei ahtaammassa näkemyksessä suvaita. Ja suvaitsevaisuuden harjoittaminen ylläpitää sen laajentuneen käsityksen. Ei niitä ikkunan pieliä kauan tarvitse työnnellä, kun jo joku rohkea uskaltaa sanoa, että näinhän hänkin tämän oli ajatellut, muttei uskaltanut ryhmäpaineen alla asiaansa ilmaista.

Tällaisilla tempuilla meille on ajettu muutkin muutokset yhteiskuntaamme. Ei ne nyt salamannopeita ole nää muutokset, mutteivät kovin hitaitakaan, kun muutos on järkevään ja kokonaisuutta hyödyntävään suuntaan. Onhan näitä haittaavaan suuntaankin muuttavia kyetty tekemään valitettavan paljon.

Tuo janxin "yön ritari" on juuri oikea asenne liikenteessä. Turha olettaa, että vastapuoli kyllä huomaa. Parempi varmistaa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mun puolesta kävisi vaikka niin että lopetettaisiin kaikki reviirit ainakin ajoneuvojen kesken ja ei olisi erillisiä pyöräteitä vaan ajoneuvoilla kuljettaisiin ajoradalla, mutta sitten myös nopeudet, ohitukset, ylipäätään muiden hengen ja terveyden kunnioittaminen liikenteessä pitäisi olla ihan eri tasoa kuin nykyään.

Kun nyt tuntuu siltä että tuo väylänkäytön suvaitsevaisuus ja joustavuus kulkee vain yhteen suuntaan ja on niin että autolla "saa" joustaa milloin minnekin, koska se on "yhteispeliä". Sitten jos itse joustan pyörälläni ajoradalle vaikka olisi muukin paikka ajamiseen tai silloinkin vaikka ei edes olisi, niin se "yhteispeli" loppuukin sit siihen ja ihmiset näkevät oikeudekseen raivostua siitä. Että miten huvittavaa tämä onkaan kun jousto tuntuu koskevan vain eräitä ja muiden pitää ymmärtää, koska...?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti: 03 Kesä 2022, 17:59

...

Lisättäkööt vielä, että pyrin ajaessa välttämään kaikkea samassa tasossa risteävää liikennettä. Kehä 1 ulkopuolella se vielä onnistuu aika hyvin. Toki se vaatii infran tuntemusta, mutta sitä sujuva kevytliikenneliikkuminen vaatii muutenkin. Perustuu tietoon, taitoon ja harjoitteluun. Intuitiolla olet bussipysäkillä nopeammin kuin huomaatkaan (viimeksi tällä viikolla ( :!: Google Maps )).

Edit: Tuon bussipysäkin kyllä näki etukäteen, että olisi voinut tajuta kääntyä alikulkuun, mutta pysäkillä sitä kuitenkin nökötettiin. Vaikea oli päästä tien yli liikennemäärästä johtuen. Jännästi ajoradan toisella puolella oli polku viheralueen poikki. Aina ei näe minne se loogisimmalta tuntuva reitti johtaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Jostain syystä ihmisiltä unohtuu tieliikennelain 18 § 1: "Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla." Tämä on pääsääntö.

Kakkosmomentissa on poikkeus tähän, polkupyörällä on ajettava oikeanpuoleisella pientareella, jos se käy haitatta.
Suomalaisen maantien 10...25 cm leveällä pientareella ei noin vain pyöräillä, varsinkaan 78 cm leveällä trikellä, eikä peräkärryn (saa olla 125 cm leveä) kanssa. Pystypyörälläkin jo massareunaviivan päältä sivuun lipsahtaminen saattaa viedä pyöräilijän takaa tulevan alle tai kokonaan ulos tieltä. :shock:

Näiden lisäksi pyörällä on ajettava merkityllä pyörätiellä, jos sellainen on kulkusuuntaan käytettävissä. Tätäkin on täsmennetty nykyisessä laissa, pyörätie-liikennemerkin (D5) yhteydessä. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain vasemmalla, oikeanpuoleisella pientareella tai ajoradalla pyöräily on ok.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä on pyöräilyn vihaaminen korkeassa kurssissa Tampereella. Tappajasepeli on levitetty vain pyöräkaistalle. Jätetty hiekoittamatta jalkakäytävä tuossa kuvassa oikealla. Nyt on sitten koko talven pyöräilyhaitta kunnossa tuolla vilkkaalla pyöräilyväylällä.:(

Sepeliterroristin jäljet.jpg
Sepeliterroristin jäljet.jpg (404.03 KiB) Katsottu 488 kertaa
Sepeliterroristin jäljet2.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Meidän liikenneinsinööriä Vaaralan Harria -pyöräilyaktiivi- haastateltiin aamutelkkarissa. Kehui että pyörätiet pidetään siinä kunnossa, että voi samoilla renkailla pyöräillä kesät talvet.

Aattelin, että saapa nähdä. Tässä viime viikolla satoi sitten lunta ja lähdin tarkastamaan tilanteen. Totta puhui. Pyörätiet oli aurattu hyvin ja hiekoitettu hiekalla, eikä sepelillä. Toivottavasti tämä meno jatkuu.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Kyllä on pyöräilyn vihaaminen korkeassa kurssissa Tampereella...

Perusteleekohan ne vieläkin sepelissä pitäytymistä paremmalla kaupungin ilmanlaadulla keväisin (kuin jos olisi "pölisevää" hiekkaa), vaiko ihan vaan omalla laiskuudellaan...

Vastaa Viestiin