On ollut kurja talvi

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt on kulunut puolitoista vuotta närästysoireiden alkamisesta, eli saman ajan olen vähentänyt ruokamääriä rajusti. Syön pääasiassa kasvisruokaa, koska liha ei sula. Punainen liha, keitetty maito, kerma ja kaura aika pieninäkin annoksina laukaisevat kahden vuorokauden poltteen rinnassa. Myös liian suuri määrä mitä vain ruokaa tekee saman. Valkosipuli, chili, kahvi ym. normaalit närästyksen aiheuttajat eivät minulla tee yhtään mitään vaivaa. Chili oikeastaan auttaa hieman. Kumma juttu?
Koko ajan vaivaava nälkä on ollut tosi raastavaa, mutta nyt parin-kolmen viikon ajan olen huomannut, että enää ei tee edes mieli ahmia. Aivoilla meni siis 1,5 vuotta, että ne tottuivat tulemaan tyytyväisiksi pienemmästä ruokamäärästä. Se on tuskaisen pitkä aika olla nälkäinen. Laihdutusohjeissa sanotaan ettei nälkää saisi olla, mutta olen kyllä eri mieltä, nälkää pitää vain kestää. Minähän en ole varsinaisesti laihduttanut vaan laihtunut 28kg. Närästykseen tällä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja janx »

Itsellä ollut myös pidempi närästysjakso tänä vuonna. Ehkä käänteentekevin liike on ollut viljojen poistaminen ruokavaliosta tai gluteeniton vaihtoehto. Ei keliakiaa tutkitusti. Aina välillä hairahdun syömään ruisleipää tai tähtitorttuja. Sen huomaa sitten kyllä. Noin +10 vuotta sitten sopiva toimi oli maidon juonnin lopettaminen vastaavilla oireilla. Samalla loppui melkein kaikki muutkin maitotuotteet. Esim. näin joulun aikaan riisipuuroa olen tehnyt soija- tai riisimaitoon.

Käänteentekevin tuote on nyt ollut (Varoitus :!: seuraa luontaistuotevinkki) Silicum Tonic - piihappogeeli. Toimii, vaikka luontaistuotekauppa tietysti onkin väärä paikka hakea mitään apua mihinkään </sarkasmi>.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Tunnin video tiamiinista, en jaksanut katsoa. Sitä saa luontaistuotekaupasta.

Tiivistelmä videon lopusta:

Lukisin jos jaksaisin, muistaakseni tämä huuhaatohtori suositteli myös magnesiumia tiamiinin kanssa. Jos yksittäiset b-vitamiinit tai luontaistuotekauppa arveluttaa, ravintohiivaa löytyy lähimmästä Prismasta tai S-Marketista. Näköjään yllä olevan videon tekijäkin suositteli teosta:

https://1lib.eu/book/5232835/863f2d

Kirjan toinen kirjoittaja tunnin haastattelussa, myös sokeri mainittu:

Valon puutehan tunnetusti ei vaikuta mihinkään:

Viimeksi muokannut Pentti M Reku, 19 Joulu 2020, 16:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Olen koittanut sokerin syömisen lopettamista, se tuntuu toimivan niin että rasvanpoltto pysyy koko ajan päällä ja verensokeri arvatenkin pysyy jokseenkin vakiona, ja insuliini jne. Sokeri on myrkkyä? Nälkä tosin tuntuu vaan kasvavan...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

Nyt on kulunut puolitoista vuotta närästysoireiden alkamisesta, eli saman ajan olen vähentänyt ruokamääriä rajusti. Syön pääasiassa kasvisruokaa, koska liha ei sula. Punainen liha, keitetty maito, kerma ja kaura aika pieninäkin annoksina laukaisevat kahden vuorokauden poltteen rinnassa. Myös liian suuri määrä mitä vain ruokaa tekee saman. Valkosipuli, chili, kahvi ym. normaalit närästyksen aiheuttajat eivät minulla tee yhtään mitään vaivaa. Chili oikeastaan auttaa hieman. Kumma juttu?
Koko ajan vaivaava nälkä on ollut tosi raastavaa, mutta nyt parin-kolmen viikon ajan olen huomannut, että enää ei tee edes mieli ahmia. Aivoilla meni siis 1,5 vuotta, että ne tottuivat tulemaan tyytyväisiksi pienemmästä ruokamäärästä. Se on tuskaisen pitkä aika olla nälkäinen. Laihdutusohjeissa sanotaan ettei nälkää saisi olla, mutta olen kyllä eri mieltä, nälkää pitää vain kestää. Minähän en ole varsinaisesti laihduttanut vaan laihtunut 28kg. Närästykseen tällä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta.

Mulla ei paaston aikanakaan toi nälän tunne poistunut ikinä - vaikka muut ovat raportoineet toisin.

Tuo sun ruokalistam kuulostaa muuten äkikseltään siltä - mitä akupunktio ja joogaosasto kannustaa ajattelemaan - vähän silleen jännästi että noihan on osa KUUMIA ja esim. mun iho-ongelmissa välteltäviä juttuja.

https://kiinalainenlaaketiede.fi/kiinal ... toterapia/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

"On terveellistä syödä hyvä aamiainen ja tukeva lounas. Aamupäivällä mahalaukun yáng on voimakkaampi ja keho pystyy muuntamaan ravinteet helpommin keholle sopivaksi. Iltapäivällä kehon yáng vähenee ja myös ruuan pitäisi olla helpommin sulavaa ja kevyempää. Illallinen olisi hyvä olla vain kevyt keitto ja myöhään illalla ei pitäisi juuri syödä"

En tiennyt että se on yáng joka helpottaa aamupäivällä syötyjen ruokien sulamista. Pitää lueskella lisää tuosta kiinalaisesta ruokaterveydestä, jospa sieltä löytys viisaus närästykseeni, josta länkkärikoululääketieteen kanta on, että minua ei voi närästää.

Viimeksi muokannut Vilijami, 19 Joulu 2020, 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Esim. näin joulun aikaan riisipuuroa olen tehnyt soija- tai riisimaitoon.

Annoin vielä yhden mahdollisuuden kasvimaitoriisipuurolle ja kokeilin riisimaitoakin. Nyt on kaikki kasvimaidot testattu ja kaikista tulee aivan hirveää kuraa. Siis ihan syömäkelvotonta ja en ole ollenkaan nirso ruuan suhteen. En ymmärrä mikä on se kaikkia kasvimaitoja yhdistävä yököttävä maku, joka niihin tulee keitettäessä? Siitä tulee samanlainen yökkäysreaktio, kuin vetopyörästö-öljyn hajusta. Joku imelä puistatus niissä on.
Ehdottomasti paras maidoton riisipuuro tulee, kun riisin määrästä laittaa jotain neljäsosan punaisia linssejä. Linssit saostuvat kermaiseksi liemeksi ja riisipuurosta tulee oikeasti hyvää.

Siis jotenkin näin:

1 litra vettä
2dl puuroriisiä
0,5 dl punaisia linssejä
1 tl suolaa

Ainekset illalla kattilaan ja jätetään yöksi pöydälle. Aamulla keitetään miedolla lämmöllä noin tunti.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

https://www.meandqi.com/herb-database/hawthorn-berry

Saatavilla naapurin tai omasta aidasta, tosin tähän aikaan vuodesta tainnut mennä jo lintujen ruuaksi tai tippunut maahan.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Ehdottomasti paras maidoton riisipuuro tulee, kun riisin määrästä laittaa jotain neljäsosan punaisia linssejä. Linssit saostuvat kermaiseksi liemeksi ja riisipuurosta tulee oikeasti hyvää. ... Ainekset illalla kattilaan ja jätetään yöksi pöydälle. Aamulla keitetään miedolla lämmöllä noin tunti.

Mielenkiintoinen resepti. Pitänee ottaa kokeiluun. Olen huomannut samaa, että kasvimaidoilla on eroja. Valmistusaineissa ja valmistajissa. Taidan tietää mistä mausta puhut. Mä olen pitänyt riisimaitoon tehdystä ehken eniten.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Alpron sokerittomasta mantelimaidosta olen saanut ihan hyvää riisipuuroa. Tässä vielä pari TCM harjoittajan suosittelemaa kirjaa joita en ole lukenut:

https://1lib.eu/book/2621227/f22454

https://1lib.eu/book/2879442/7cf928

e: pikaselauksella eri painokset samasta kirjasta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Huono homma, kun kielet on niin heikosti hallussa. Taitaa englanninkielinen kirja olla liian haastava.
Tytöt ja mopot kiinnosti paljon enemmän yläasteella kuin ruotsi ja englanti. Oisko päättötodistuksessa ollut 5 tai 6 kielten numero.

Työhommissa täytyy kiittää toimitusjohtajaa, joka määräsi minut skotlantiin hoitamaan kylän jäteveden puhdistimen toimintakuntoon. Koitin piipittää etten osaa englantia, mutta kommentti oli "Hoida homma ja varaa lennot, saat tekstiviestillä paikallisen jälleenmyyjän yhteystiedot." Sitten polvet täristen soittamaan ja local dealer sanoi puhelimessa "I wait for you in glasgow airport" Kysyin "How I find you?" Local dealer "I am short fat ugly guy in starbucks" Pelotti aivan perhanasti, mutta ei se auttanut muuta, kuin lähteä matkaan. Homma tuli sitten paikan päällä hoidettua kuntoon ja sain aivan älyttömästi itseluottamusta, että asiat hoituu vieraalla kielellä -vaikka sitä ei täydellisesti osaisikaan- kunhan molemmilla on tahto saada asiat hoitumaan.

Myöhemmin käytiin kaverille hakemassa auto ruotsista. Myyjä oli 72 vuotias mies, joka puhui niiin paksua skånen murretta, ettei meillä ollut käytännössä yhteistä kieltä sanaakaan. Kun sitten istuttiin muutama tunti kahvipöydässä, niin taas tuli asiat hoidettua, muutamalla sanalla ruotsia ja englantia, elekielellä huitoen ja paperille piirtäen.

Nykyään puhun rohkeasti rallienglantia ja muutama sana ruotsia, saksaa, espanjaa niin hyvin olen ulkomailla pärjäännyt.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja jori »

Aaattelepa, miten eri tilanne olisi ollut koulussa, jos olisi ollut tuo Skotlannin komennus jo lapsena.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

https://translate.google.com/

Toimii myös pdf tiedostoilla ja käänsi tuon ladatun kirjan kokoisen tiedoston ainakin mukisematta. En kyllä selannut loppuun asti kun selain bugasi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Aaattelepa, miten eri tilanne olisi ollut koulussa, jos olisi ollut tuo Skotlannin komennus jo lapsena.

No niinpä! Koulussa jankataan vaan illatiivi-ellatiivi kielioppibullshittiä. Kielikylpyyn pitäs lapset heittää tai edes harjoitella käytännön tilanteita ja rohkaista puhumaan, ilman pelkoa sanojen ja kieliopin täsmällisyydestä.
Malcom Bell (local dealer) tuhahti että "You english is fine enough, you need only brave and real life practise" kun valittelin heti skotlantiin saapuessa huonoa kielitaitoani.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Nykyään puhun rohkeasti rallienglantia ja muutama sana ruotsia, saksaa, espanjaa niin hyvin olen ulkomailla pärjäännyt.

Mutta rallienglantihan on oikeasti hyvää. Se vaan kuullostaa kankealta, koska se lausutaan suomalaisittain.
Muistan että jossain haastattelussa suomalaistoimittaja moitti Häkkisen englantia tämän tallikaveri David Coulthardille. Skotti huomatti toimittajalle että Mikan englanti on parempaa kuin hänen itsensä :lol:

Mutta joo. Meillä jokaisella on tainnut olla yksi tai useampi kielten opettaja, jolle on ollut ymmärtämistä tärkeämpää virheettömyys sekä kieliopissa että lausumisessa. Ei sellainen opetus ainakaan oppilasta palvele :evil:

Vastaa Viestiin