On ollut kurja talvi

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ja tuntuu että (omalla kokemuksella yläaste, ammattikoulu, amk) ruotsiopettajat ovat jostain syystä hentoäänisiä ja aran oloisia, jotka eivät omaa minkäänlaista auktoriteettiä tai arvostusta oppilaissa. Varsinkin yläasteikäiset ovat oikein herkkiä tunnistamaan pienenkin epävarmuuden opettajassa ja röyhkeästi hyödyntävät sitä härikiöiden mielin määrin.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

1 litra vettä
2dl puuroriisiä
0,5 dl punaisia linssejä
1 tl suolaa

Erinomainen ohje. Kiitos siitä. Mielellään kuitenkin ruokaresepteihin laitetaan määrät painomitoilla eli grammoina. Jooko? Paino kun ei muutu siitä, kuinka tiukkaan nuo aineet pakkautuvat tilavuusmitta-astiaan. Minä, omassa keittiössäni, mittaan kaikki aineet vaa'alla. Johtuu tietenkin siitä, että olen kemian tekniikan diplomi-insinööri. Ja kemiassa gravimetria on yksi tärkeimmistä menetelmistä. Itse asiassa, se paljastaa kaiken näkemämme muka-todellisuuden takaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja janx »

Samoja kokemuksia kielistä ja sen opettajista. Suurimmat arastelut karisivat, kun Las Vegasissa jouduin puhelimitse varmistelemaan lentokenttäkuljetuksen aikaa. Nykyisellä rohkeudella lähtisin esim. AMK:ssa vaihtoon jonnekin englanninkieliseen maahan. En ole koskaan ollut mikään hyvä kielissä, vaikka olen vuosikaudet niiden tunneilla tunnollisesti istunutkin. Uusin tuleva työnäytteeni on jo tilattu myös englanninkielellä. Kyllä se hieman jännittää, koska vastapuolella lienee minuakin huonommin englantia osaavia. Kuinka monta kertaa kehtaa sanoa, että "Sorry, I do not understand you..." :)

Myös leipurit tykkää käyttää grammoja leipoessaan. Tämä on heilläkin aivan yleinen käytäntö, mutta jostain syystä esim. internetissä jaettavissa resepteissä ei kovin usein näin ole. On oma hankaluutensa muuttaa resepti grammoiksi varsinkin, jos ei ole punninnut mitään, joten ainakaan itse en tällaista vaadi/kaipaa.

Tässä on suomen yhden eturivin koomikon näkemys kielten opetuksesta. Pitäisi aloittaa tärkeimmästä sanasta ja unohtaa "pallitiivit".
"ISMO | NO NIIN - Suomen tärkein sana":

Edit: Kielten opetus on tosin saattanut siitä muuttua (ja onkin), kun sitä peruskoulussa tuli opiskeltua. Minä aloitin vasta 3. luokalla englannin. Näin esim. Helsingissä.(https://www.hel.fi/helsinki/fi/kasvatus ... an/kielten) - "Ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen eli A1-kielen opiskelu aloitetaan 1. luokalta. A1-kieltä opiskellaan 2 tuntia viikossa sekä ensimmäisellä että toisella vuosiluokalla. Alkuopetuksessa kielten opiskelussa painottuu erityisesti toiminnallisuus, pelit, leikit, oppimisen ilo ja suullisen kielitaidon kehittäminen."

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Riisipuurosta vielä, noita kasvimaitoja ei saa keittää yhtään. Viljamin kokemat makuelämykset voivat siis liittyä valmistustapaan. Vesihauteessa hauduttaminen on ainakin turvallinen tapa välttää kiehuminen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:

Mielellään kuitenkin ruokaresepteihin laitetaan määrät painomitoilla eli grammoina. Jooko?

Vahva KYLLÄ. Kaikki mitat tulisi ilmoittaa painomitoilla. Mutta tuo kyseinen resepti olikin vain suuntaa antava, ei mikään tarkka.
Näin koneinsinöörinäkin mittaan kaiken vaa'alla ruokaa tehdessäni ja jopa pöönät kahvia keittäessä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pentti M Reku kirjoitti:

Riisipuurosta vielä, noita kasvimaitoja ei saa keittää yhtään. Viljamin kokemat makuelämykset voivat siis liittyä valmistustapaan. Vesihauteessa hauduttaminen on ainakin turvallinen tapa välttää kiehuminen.

Kasvimaitoja ei saa keittää? Miksi? Kasvimaito on vain vettä ja riisiä, kauraa, soijaa, jne. Ne eivät siis sisällä käsittääkseni mitään mikä pilaantuisi keittäessä? Vai?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Kasvimaitoja ei saa keittää? Miksi? Kasvimaito on vain vettä ja riisiä, kauraa, soijaa, jne. Ne eivät siis sisällä käsittääkseni mitään mikä pilaantuisi keittäessä? Vai?

Ei ihan... esim. Alpron riisimaito: "Ainesosat: riisipohja (vesi, riisi (12,5%)), auringonkukkaöljy, trikalsiumfosfaatti, merisuola, stabilointiaine (gellaanikumi), happamuudensäätöaine (kaliumfosfaatit), vitamiinit (B12, D2)." (https://www.alpro.com/fi/tuotteemme/juo ... iisijuoma/)

Sitä en osaa näin tutkimatta sanoa, että mikä noista kitkeröityy keittämisestä, mutta tuo on hyvä huomio.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja janx »

Ehkä se on tämä...

Auringonkukkaöljy
Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 10g
kertatyydyttymättömiä 25g
monityydyttymättömiä 65g
omega-6 65g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 75mg
Yhdessä auringonkukassa on keskimäärin 2 000 siementä. Mustat, ravintorikkaat siemenet kerätään, puhdistetaan ja kuoritaan osittain. Tämä toimenpide tekee kylmä- puristettavasta öljystä miedomman ja vähemmän kitkerän makuisen.

Auringonkukkaöljy sisältää kaikista ruokaöljyistä eniten antioksidanttina toimivaa E-vitamiinia. Sitä voi kuumentaa varovasti, mutta sitä suositellaan käytettävän sellaisenaan esim. salaattien tai lämpimien ruokien päällä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Kemisti tai biokemisti voisi arvailla mitä siellä kattilassa tapahtuu, minä joudun tyytymään käytännön kokemukseen ja omaan makuaistiini. Beri beri eli tiamiinin puutos tuli muuten tunnetuksi ensimmäisenä kai Japanissa kun oppivat kiillottamaan riisistä kuoren pois. Itse saan riisipuurosta saman kaltaisia vaikutuksia kuin liiallisen sokerin syömisestä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Esim. näin joulun aikaan riisipuuroa olen tehnyt soija- tai riisimaitoon.

Annoin vielä yhden mahdollisuuden kasvimaitoriisipuurolle ja kokeilin riisimaitoakin. Nyt on kaikki kasvimaidot testattu ja kaikista tulee aivan hirveää kuraa. Siis ihan syömäkelvotonta ja en ole ollenkaan nirso ruuan suhteen.

Mä olen riisipuuron tehnyt ikaffe kauramaitoon, minun makuaistilla parhaan makuista, samettisempaa kun tavalliseen kauramaitoon. Riisipuuro on niitä harvoja eineitä jota pystyn syömään heti herättyä niin on tullut kokeitua eri "maitoja".

Lämmittelen ehkäpä 2-3 dl vettä kuumaksi ja lisään 2,5 dl riisiä. kun riisit on imeneet veden, lisään tölkin ikaffea ja hauduttelen keitosta tunnin pari puuhellalla. en päästä kiehumaan. Vähän ennen kuin näyttää valmiilta niin hyppysellinen suolaa mukaan.

Semmonen lepposen vapaapäivän aamupuhde :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja janx »

iKaffessa olen huomannut tuon pistävän maun puurossa. Ehkä se lienee tuon keittämisen syytä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Auringonkukkaöljy sisältää kaikista ruokaöljyistä eniten antioksidanttina toimivaa E-vitamiinia. Sitä voi kuumentaa varovasti, mutta sitä suositellaan käytettävän sellaisenaan esim. salaattien tai lämpimien ruokien päällä.

Eikö sitä käytetä uppopaistoonkin?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Auringonkukkaöljy sisältää kaikista ruokaöljyistä eniten antioksidanttina toimivaa E-vitamiinia. Sitä voi kuumentaa varovasti, mutta sitä suositellaan käytettävän sellaisenaan esim. salaattien tai lämpimien ruokien päällä.

Eikö sitä käytetä uppopaistoonkin?

Ainakin sillä on korkea savuamispiste(227°C), joten sitä käytetään silloin, kun tarvitaan korkeaa lämpöä kestävää öljyä. Verrokiksi rypsiöljyn savuamispiste on 204°C. Suosituksia on monenlaisia.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ehdottomasti paras maidoton riisipuuro tulee, kun riisin määrästä laittaa jotain neljäsosan punaisia linssejä. Linssit saostuvat kermaiseksi liemeksi ja riisipuurosta tulee oikeasti hyvää. ... Ainekset illalla kattilaan ja jätetään yöksi pöydälle. Aamulla keitetään miedolla lämmöllä noin tunti.

Mielenkiintoinen resepti. Pitänee ottaa kokeiluun. Olen huomannut samaa, että kasvimaidoilla on eroja. Valmistusaineissa ja valmistajissa. Taidan tietää mistä mausta puhut. Mä olen pitänyt riisimaitoon tehdystä ehken eniten.

Kokeilin. Oikein hyvää. Ei niin kermaista kun odotin. Tosin reseptini oli hieman erilainen (0,6l riisimaitoa, 1dl liotettuja punaisia linssejä, 1dl puuroriisiä, suolaa) En voinut olla ajattelematta, että pullistuneet linssit näyttävät ihan punkeilta. :mrgreen:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: On ollut kurja talvi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

En voinut olla ajattelematta, että pullistuneet linssit näyttävät ihan punkeilta. :mrgreen:

Eikö ne keittäessä hajoa ihan näkymättömiin?

Vastaa Viestiin