Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Tuleeko lentäviä ajoneuvoja...

ei koskaan.

5
31%

joskus lähitulevaisuudessa.

2
13%

kaukana kaukotulevaisuudessa.

8
50%

Finnair.

1
6%
 
Ääniä yhteensä: 16

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Viljamin mainitsemat koneet ovat hyvin pieni osa liikenteen päästöistä pl. rekat ja lautat (siis laivat). Nämä saadaan kulkemaan biodieselillä about heti.

Sitähän minä just tarkotan, että polttoaineen hinnan kova nostaminen ei ratkaise päästöongelmaa isossa kuvassa, mutta haja-asutusalueella asuvia ihmisiä se rankaisee kovalla kädellä.

Ei se välttämättä ole ihan täysin väärin, että tällä keinolla vähennetään haja-asutusalueella asumista ja samalla keskustoissa autolla työssäkäyntiä. Nämä nimittäin tuottavat kaupunkien ruuhkat, eivät suinkaan kaupunkien omat asujat. Ei haja-asutusalueella asumisessa mitään vikaa sinänsä ole. Vain siinä, että autolla suhataan joka päivä, pahimmillaan monta kertaa, kaupunkiin ja takaisin.

Vilijami kirjoitti:

Akut on tosi lyhytikäisiä, niiden valmistus ja hävitys aiheuttaa päästöjä. Se on ihan varma asia, että 50-luvun maataloustraktori -joita edelleen on käytössä- tai pitkäikäinen (esim. kuplavolkkari) automalli ei aiheuta yhtä paljon yhteispäästöjä elinkaarensa aikana per vuosi, kuin akulla toimiva vastaava laite. 50-luvun traktorissa on alkuperäinen moottori, jota on muutaman kerran peruskorjattu. Vastaavassa akkukoneessa olisi jo kymmenes 15000€ akkupaketti menossa. Tällä nykyisellä akkutekniikalla ei ratkaista päästöongelmia.

Eivät ole akut enää noin huonoja. LiPoakut kyllä kuolevat nopeasti, mutta paljon kestävämpiäkin on olemassa, puhumattakaan niistä akuista, jotka ovat kaupan, silloin kun tällä asialla on jotain merkitystä. Vähän sama asia kuin tuulivoiman kanssa. Vielä 5 vuotta sitten tuulivoima oli auttamatta liian kallista ilman julkista tukea, nyt se on halvinta ja edullisin energiainvestointi ilman tukia. Kehitys kehittyy.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Haluan vielä tarkentaa, että en ole missään nimessä muutosta tai päästöjen vähentämistä vastaan. Kaikki ratkaisut vaan tuntuvat hankaloittavan vain kehä kolmosen ulkopuolista elämää. Eduskuntatalo pitäisi välittömästi siirtää Suomen keskipisteeseen Piippolaan. :D

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kaikki landella asuvat eivät käy kaupungeissa töissä. Osa on töissä siellä landella tai lähistöllä.

Co2 päästöjen pienentäminen on tietysti hyvä asia. Lentoliikenne ensin kuriin, siitä se lähtee. Valtaosa polttoaineesta menee sinne, jämätavarasta tehdään bensaa autoille.

Kaikki ei halua asua ytimessä. Silti böndellä asujille ei tarttis mitään rankaisuja. Ymmärrän, että hintojen nosto on yksi hyvä tapa laskea kulutusta ja itse olen siitä valmis maksamaan. Nykyhinnoilla taitaa tuo RE85 olla kannattavuuden suhteen aika rajoilla. Mutta eipä sillä halpuuden takia ajeta, vaan ympäristön ja kotimaisen työllisyyden takia. Ekana se tietysti rassaa töihin autolla menijöitä. Kai näitä voisi verotuksen avulla kompensoida. Jäisi sitten se turha ajelu ainakin vähemmäksi.

Kimppakyyti järjestelmä käyttöön ja niille vaikka lupa ajaa bussikaistalla. Väärinkäytöksistä kunnon rankku. Ihmisille kannustimia vaihtoehtoisiin liikkumisvälineisiin. Turhan paljon on alle 5 kilsan työmatkalaisia yksin omassa autossa, jotka eivät autoa töissä tartte. Sitten ajetaan salille 2 kilsaa juoksemaan juoksumatolla :mrgreen:. Että jos vaikka pyörällä töihin...

Oho, vähän lipsahti off topicciin... :oops:

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Haluan vielä tarkentaa, että en ole missään nimessä muutosta tai päästöjen vähentämistä vastaan. Kaikki ratkaisut vaan tuntuvat hankaloittavan vain kehä kolmosen ulkopuolista elämää. Eduskuntatalo pitäisi välittömästi siirtää Suomen keskipisteeseen Piippolaan. :D

Vuonna 2000 kesksteltiin eduskuntatalon lisärakentamisesta. Kirjoitin silloin Aamulehteen yleisönosastokirjoituksen, jossa ehdotin lisärakennuksen sijaan eduskunnan hajasijoittamista. Kullekin kansanedustajalle perustettaisiin toimisto omaan vaalipiiriinsä keskeiselle paikalle ja täällä hän olisi yhteydessä äänestäjiinsä. Ajatus tuossa oli, että tuohon aikaan vasta ensiaskeliaan ottava suurteollisuuden korruptio olisi vaikeampaa, kun kansanedustajia joutuisi menemään tapaamaan ympäri maata, kun eivät olisi kaikki saatavilla eduskunnan kahvilassa. Vasta nyt lobbauksesta on alettu puhua moittivaan sävyyn.
Osa eduskunnan työstä tehtäisiin etänä ja nykyiset kansanedustajien maanantaiset matkat oman kuntansa valtuustokokouksiin korvautuisivat jokaviikkoisilla matkoilla eduskuntaan tekemään ne asiat, jotka eivät onnistu etänä. EI kelvannut ehdotus silloin, nyt tehdään politiikkaa twiittaamalla eduskunnan työhuoneesta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti:

Kaikki landella asuvat eivät käy kaupungeissa töissä. Osa on töissä siellä landella tai lähistöllä.

Co2 päästöjen pienentäminen on tietysti hyvä asia. Lentoliikenne ensin kuriin, siitä se lähtee. Valtaosa polttoaineesta menee sinne, jämätavarasta tehdään bensaa autoille.

Kaikki ei halua asua ytimessä. Silti böndellä asujille ei tarttis mitään rankaisuja. Ymmärrän, että hintojen nosto on yksi hyvä tapa laskea kulutusta ja itse olen siitä valmis maksamaan. Nykyhinnoilla taitaa tuo RE85 olla kannattavuuden suhteen aika rajoilla. Mutta eipä sillä halpuuden takia ajeta, vaan ympäristön ja kotimaisen työllisyyden takia. Ekana se tietysti rassaa töihin autolla menijöitä. Kai näitä voisi verotuksen avulla kompensoida. Jäisi sitten se turha ajelu ainakin vähemmäksi.

Kimppakyyti järjestelmä käyttöön ja niille vaikka lupa ajaa bussikaistalla. Väärinkäytöksistä kunnon rankku. Ihmisille kannustimia vaihtoehtoisiin liikkumisvälineisiin. Turhan paljon on alle 5 kilsan työmatkalaisia yksin omassa autossa, jotka eivät autoa töissä tartte. Sitten ajetaan salille 2 kilsaa juoksemaan juoksumatolla :mrgreen:. Että jos vaikka pyörällä töihin...

Oho, vähän lipsahti off topicciin... :oops:

Maalla asuville se biokaasu on ylivertainen noihin alkoholi- ja rypsidieselpelleilyihin nähden.

Resulting-mileage-for-biofuels-in-km-haa-Weiland-2006-Ahrens-report-technical.png
Resulting-mileage-for-biofuels-in-km-haa-Weiland-2006-Ahrens-report-technical.png (9.46 KiB) Katsottu 3277 kertaa
Volvo CO2.png
Volvo CO2.png (52.56 KiB) Katsottu 3282 kertaa
Volvo land efficiency.png
Volvo land efficiency.png (57.67 KiB) Katsottu 3282 kertaa

https://www.greencarcongress.com/2007/0 ... nstra.html

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja torneol »

Yllättäen biokaasun saatavuus on Kehä III:n ulkopuolella hieman harvan jakeluverkoston varassa...

Suomessa tehty RE85 (St1 tekee ja samaa soppaa jaetaan NEOT Finlandin kautta ABC:lle) sisältää bensaa about 15 prosenttia. Muu on kotimaista tuotantoa. Ilmeisesti tuotantokapasiteetti on vielä sen verran rajoittunutta, että bensan sekaan lantrattava etanoli on vielä tuontitavaraa.

Ulkolaisten testit etanolin kokonaispäästöistä ei aina tuota suomalaista tuotantotapaa huomio.

Nazca Fuego

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti:

Yllättäen biokaasun saatavuus on Kehä III:n ulkopuolella hieman harvan jakeluverkoston varassa...

Suomessa tehty RE85 (St1 tekee ja samaa soppaa jaetaan NEOT Finlandin kautta ABC:lle) sisältää bensaa about 15 prosenttia. Muu on kotimaista tuotantoa. Ilmeisesti tuotantokapasiteetti on vielä sen verran rajoittunutta, että bensan sekaan lantrattava etanoli on vielä tuontitavaraa.

Ulkolaisten testit etanolin kokonaispäästöistä ei aina tuota suomalaista tuotantotapaa huomio.

Se, ettei biokaasua ole saatavilla maalla, on maalaisten oma vika, ei kai suinkaan kaupunkilaisten.
Miksi arvelet brasilialaisen tuontietanolin olevan luontoystävällisempää kuin paikalla tehdyn. Tuo tutkimus perustui paikalla tehdyn etanolin ympäristökustannuksiin. Kannattaa aina hieman epäillä, kun polttoaineen tuottaja väittää jotain. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja torneol »

Nimenomaan en arvele sen brassien tavaran olevan luontoystävällistä, vaan päinvastoin.

Suomessa biopolttoaineiden jakeluvelvoite vähän sotkee tätä kuviota. Jonkun tarkastelun valossa RE85:lla ajelu aiheuttaa sen, että jossain toisaalla voidaan ajaa enemmän bensiinillä.

Kaikissa asioissa on aina kaksi puolta. Joskus enemmänkin. Biopolttoaineet eivät ole tästä poikkeus. Toistaiseksi saamme itse valita, millä liikumme ja miten sitä laitetta tankkaamme. Ihmisten valinnoissa on eri painoarvoja, jotka johtavat eri valintoihin.

Siitä samaa mieltä, että myyntimiehen puheet tulee aina kyseenalaistaa. Sillä pääsee jo pitkälle.

Nazca Fuego

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Laskelma menee niin, että liitolukua kuvataan alamäellä, jonka etenemän suhde putoamaan on tuo luku. Tämä taas tarkoittaa, että ajoneuvon paino(voima) vastaa mäen jyrkkyyden suhteessa kulkuvastusta.

Ahaa, niinpä! Tämä johtaa mieleni vanhaan fysiikan tehtävään, joka yksinkertaisuudessaan kuuluu näin:

Kappale liukuu vakionopeudella pitkin kaltevaa tasoa alaspain. Mikä on kitkakerroin?

Tuosta hölmömpi voisi ruveta valittamaan, että eihän siinä ole mitään lähtötietoja... Mutta ei - siinä on kaikki tarvittavat tiedot tehtävän ratkaisemiseksi.

Tästä päästäänkin lentokoneiden liitoluvun sijasta kinnereiden rullauskokeisiin: lyhyesti sanottuna kinnerihän rullaa vakionopeudella sellaista alamäkeä, jonka kulman tangentti on yhtä suuri kuin kinnerin vierintävastus. Usein on niin, että vierintävastus on luokkaa 0,005, joten kinneri rullaa vakionopeudella 0,5 %:n mäkeä, koska pienillä kulmilla tangentti on käytännössä sama kuin kulma. Tässä tapauksessa siis 5 m per kilometri.

Ja, höm, ei tämä koske pelkästään kinnereitä, vaan mitä tahansa ajoneuvoja...

Viimeksi muokannut ajarmala, 22 Helmi 2020, 02:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

torneol kirjoitti:

Kimppakyyti järjestelmä käyttöön ja niille vaikka lupa ajaa bussikaistalla. Väärinkäytöksistä kunnon rankku. Ihmisille kannustimia vaihtoehtoisiin liikkumisvälineisiin.

Ääni tälle. Kimppakyydistä ei koskaan saa tulla mitään veroseuraamuksia kenellekään. Tämä on nykyaikaa.

Lisäksi vielä: nyt kun linja-autoliikenne ja taksit on avattu kilpailulle, niin lopputulema tästä avautumisesta on se, että haja-asutusalueilla ei enää ole minkäänlaista mahdollisuutta liikkua ilman omaa autoa tai muuta omaa ajoneuvoa. Ehdotan täten asian ratkaisemiseksi lakia, joka määrää ajoneuvon kuljettajan (yleensä auton kuljettajan) ottamaan peukalokyytiä pyytävän henkilön kyytiin rangaistusseuraamuksen uhalla. Tämä toisi selvää helpotusta julkisen liikenteen alasajon seurauksiin.

Eli: olet vaikka Myrskylän laitaseudulla ja haluat päästä taajamaan. Tien varteen ja peukku pystyyn. Lain mukaan ensimmäisen auton täytyy ottaa sinut kyytiin. Jos ei ota, niin kännykkäkamera valmiiksi ja kuva auton perästä ja siten myös rekisterikilvestä. Sitten vaan auton haltijalle 100 e tarkastusmaksu siitä, että ei ottanut peukalokyytiä pyytänyttä kyytiinsä.

Jooko? Meillä ei ole mitään julkisen liikenteen ongelmaa. Kyse on vain lainsäädännöstä: kun laki vaatii ottamaan peukalokyytiä pyytävän kyytiin, niin haja-asutusalueiden liikkumisongelma ratkeaa siihen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

ajarmala kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Kimppakyyti järjestelmä käyttöön ja niille vaikka lupa ajaa bussikaistalla. Väärinkäytöksistä kunnon rankku. Ihmisille kannustimia vaihtoehtoisiin liikkumisvälineisiin.

Ääni tälle. Kimppakyydistä ei koskaan saa tulla mitään veroseuraamuksia kenellekään. Tämä on nykyaikaa.

Lisäksi vielä: nyt kun linja-autoliikenne ja taksit on avattu kilpailulle, niin lopputulema tästä avautumisesta on se, että haja-asutusalueilla ei enää ole minkäänlaista mahdollisuutta liikkua ilman omaa autoa tai muuta omaa ajoneuvoa. Ehdotan täten asian ratkaisemiseksi lakia, joka määrää ajoneuvon kuljettajan (yleensä auton kuljettajan) ottamaan peukalokyytiä pyytävän henkilön kyytiin rangaistusseuraamuksen uhalla. Tämä toisi selvää helpotusta julkisen liikenteen alasajon seurauksiin.

Eli: olet vaikka Myrskylän laitaseudulla ja haluat päästä taajamaan. Tien varteen ja peukku pystyyn. Lain mukaan ensimmäisen auton täytyy ottaa sinut kyytiin. Jos ei ota, niin kännykkäkamera valmiiksi ja kuva auton perästä ja siten myös rekisterikilvestä. Sitten vaan auton haltijalle 100 e tarkastusmaksu siitä, että ei ottanut peukalokyytiä pyytänyttä kyytiinsä.

Jooko? Meillä ei ole mitään julkisen liikenteen ongelmaa. Kyse on vain lainsäädännöstä: kun laki vaatii ottamaan peukalokyytiä pyytävän kyytiin, niin haja-asutusalueiden liikkumisongelma ratkeaa siihen.

Kiitos vaan ei . Vaikka kuka peukuttaa tien laidalla, saa kävellä . Riski siittä että matkaan tulia olisi turvallinen on tosi pieni . :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja torneol »

Tuosta näkyy hienosti nykyajan vitsaus. Ihmiset eivät enää luota kehenkään. Mitä lähemmäksi isoja kaupunkeja menee, sitä varovaisempia ihmiset on.

Ajarmalan idea oli ihan hyvä. Pienellä jalostamisella voi olla ihan käyttökelpoinen.

Ennen peukulla sai kyydin ja baarista ryyppykaverin. Nyt ei taida onnistua kumpikaan.

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja janx »

Kimppakyydit elää ja voi hyvin niiden joukossa, jotka kokevat sen omakseen. Ei muuta kun halukkaat kokeilemaan. Täytyy sanoa, että ei innosta. Kulkemiseni on sen verran epämääräistä. Kyytiläisen riskit ovat mielestäni suuremmat. Tuntemattomien kyytiin lähteneiden matka ei ole aina päättynyt Suomessakaan kovin hyvin. Vai onko joku valmis esim. suosittelemaan omalle lapselleen liftaamista? Yksikin epämukava kokemus voi riittää pilamaan tasapainoisen loppuelämän. On paljon helpompaa välttää riskiä kuin korjata rikottu ihminen. :roll:

Kokemukset liftaamisesta vaihtelevat kivoista karuihin – "Selvisin vain hyppäämällä ulos liikkuvasta autosta" (https://yle.fi/uutiset/3-8785784).
http://www.kyydit.net/
http://www.kimppakyyti.fi/
https://www.facebook.com/groups/237913786231849/

Edit: Kaliforniassa "kimppakyytikaistat" ovat todellisuutta ja niitä valvotaan yllättävän tarkasti poliisin toimesta. Niillä saa ajaa myös tarpeeksi vähäpäästöisellä autolla. Puhutaan timanttikaistoista, joilla on näköjään useampia merkityksiä Pohjois-Amerikassa. Tätä kuitenkin tarkoitin: "High-occupancy vehicle lane (HOV), also known as a carpool lane. These are typically freeway lanes intended for multiple occupant or "green vehicles" (such as hybrid or electric cars)"

https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_lane

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja torneol »

Näinä interwebin aikoina on aivan sama, minkä asian joku ehdottaa. Lähes kaikesta löytyy negatiivisia puolia ja ihmiset pelotellaan piloille. Tästä oivana esimerkkinä todella paska radiomainos, jossa joku ääni kertoo, että "... Siitä on nyt vuosi, kun puoliso kuoli. Onneksi oli tämä vakuutus...". Minkälainen viesti tästä menee lapsille ja nuorille? Todella alhaista ja moraalitonta touhua.

Ennen mainostettiin reilusti, tyyliin "Osta tämä, tämä on hyvä!"

Toki jokainen tekee omat ratkaisunsa ja elää niiden kanssa.

Liftareille voi käydä kylmät. Niin voi käydä myös pyöräilijälle. Ties minkälaisia autoilijoita tuolla. Onpahan tässä maassa päättynyt telttaretkikin hengen lähtöön. Eikä veneilemäänkään kannata mennä.

Jos kaikkea pelkää, on parempi kantaa sänky maakellarin tai taloyhtiön varaston nurkkaan ja maata siellä :roll:.

Ja siellä lentokoneen puikoissa voi olla joku sekoboltsi. Tai matkustajissa. Tai...

:mrgreen:

Nazca Fuego

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Lentävät ajoneuvot

Viesti Kirjoittaja janx »

Riskiä piisaa. Se on totta. Pelkojen kasvaminen elämää häiritseväksi lienee sairaudeksi luokiteltua. Se, että en halua liftata enkä suositella sitä ei häiritse elämääni mitenkään. Mainonnasta ei kannata edes puhua, kun se vain ja ainoastaan antaa mielikuvia suuntaa ja toiseen (esim. pikavipit). Jos lapselle opettaa, että hän ymmärtää toimintansa riskit ja tietää vaihtoehdot, on se mielestäni kasvatusta - ei piloille pelottelua.

Keskustelu lensi kyllä aika kauas lentävistä ajoneuvoista... :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin